Anbefaling søges ... af bøger

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Sønnike kan godt lide at læse .... Han er i gang med serien 'Charlie Bone' på engelsk - det er vist lidt Harry Potter agtigt, men skulle indholdsmæssigt være passende for 10-årige.

Det er lidt svært at finde gode passende bøger. Hvis nogen kan hjælpe med forslag, ville det være dejligt.
Det ville være rigtigt godt med serier, hvis det er på dansk - det gør livet lidt nemmere. Læsemæssigt er der ingen begrænsninger på, hvor svære romaner må være på dansk - på engelsk må det gerne være enkeltstående bøger - de holder liiiiige en anelse længere end de danske, det må dog også gerne være serier. Sværhedsmæssigt skal engelske bøger nok svare til hvad engelske 12-14 årige ville kunne læse, men det skal ikke være følelsesmæssigt, krigsagtigt eller horroragtigt ud over, hvad der er aldersmæssigt ok for en 10 årig.

Gode forslag er meget velkomne. Jeg har fornemmelsen af, at der er en del her, der læser gode spændende bøger, og som måske kunne ramme noget.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Foppwin »

Koldt blod kan anbefales. Det er gys for de 10+ årige.

Camilla Ottesen har også lavet nogle gode fantasy bøger.
Danny

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Brichs »

Svigermor (der selv elsker Harry Potter og "den slags" bøger) har mange gange anbefalet mig Artemis Fowl, der er oversat til dansk.
Wikipedia fortæller:
Artemis Fowl er navnet på en fantasy romanserie af Eoin Colfer (udtales Owen), en irsk forfatter. Den blander også elementer af mild krimi, og science fiction. Seriens hovedperson, Artemis Fowl, er en yderst intelligent 12-årig dreng. Han nedstammer fra en lang række af forbrydere og storsvindlere, og han har ikke tænkt sig at falde langt fra stammen. Desværre er hans familie splittet, da hans far er forsvundet da han forsøgte sig med legale forretninger i Rusland. Hans mor har derefter fået et psykisk sammenbrud, der overlader Artemis til frit at udtænke diverse kriminelle planer.



Jeg husker med glæde i sindet den danske bog "Lille Lucifer" af Bent Haller, men det er dog 15+ år siden jeg har læst den, så jeg ved ikke hvor god den reelt set er. Du kan læse en masse om den her. Selvom den kan lyde lidt dyster husker jeg den bestemt ikke som uhyggelig.

Jeg var personligt selv nok ikke mere end 10 år da jeg første gang prøvede kræfter med (og kæmpede mig igennem) Ringenes Herre, men den har en tendens til at blive dødeligt kedsommelig halvvejs igennem. Men den kender I jo nok ;) I hvert fald hører det med til ethvert barns opdragelse at læse hobitten.

Udover det skulle Josefine Ottesens bøger være fortrintlige for de ca. 10-årige (Den Døde By, mener jeg den hedder, kan en af mine kollegaer ikke holde mund om.)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Artemis Fowl er læst ... så den ramte plet - selvom jeg indholdsmæssigt synes, at den ligger voldsmæssigt lidt udover, hvad der er passende for 10 årige. Harry Potter er også læst - men de sidste par bøger var med os delvist, fordi indholdet er upassende for 10 årige, men når man nu har læst de første, så vil man jo gerne kende slutningen.

Problemet med bøger for 'rigtige' 9 årige, er, at de ofte tekstmæssigt er for nemme og for korte - så det er næsten ikke turen til biblioteket værd. Ofte har jeg fået en henvisning til læselet og lignende.

Jeg vil tjekke Ottesen ud - men er det Josephine du tænker på - eller er der en Camilla også? Der har han læst Skammer-serien sidste år og nogle af de lettere for nogle år siden.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Foppwin wrote:Koldt blod kan anbefales. Det er gys for de 10+ årige.

Camilla Ottesen har også lavet nogle gode fantasy bøger.
Jeg tjekkede serien ud - lix er 13-18, det er alt alt for let. Sværhedsmæssigt kan det sagtens være voksenbøger - indholdet skal bare ikke overskride en 9, snart 10-årigs grænser.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Allan Jacobsen »

Jeg vil tro, at Dragonlance-serien kan læses...tror det engelske er lidt for svært, men de er også udgivet på dansk mange af dem. Krøniker og Legender er ret fantastiske, og det er fantasy for alle pengene.

Dennis Jürgensen er jo også et sikkert bud. Krøniker Fra Kvæhl. På bibliotek.dk er de anbefalet til 11-årige.

Han har også lavet Freddy-serien, der også er anbefalet til 11-årige og ganske sjove.

Ligeledes er Erik Menneskesøn anbefalet til 11-årige.

Hvis det skal være sci-fi, har Ole Frøstrup lavet 7 bøger, Sirvan-serien, som starter med Kvindernes Planet. De er dog anbefalet til 13 årige og med lix-tal 25.

Dog er det ret gamle mange af dem, fra slut-80'erne, start-90'erne...men jeg husker stadig dem 18-20 år efter, jeg har læst dem
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Mikkel »

Allan Jacobsen wrote:Jeg vil tro, at Dragonlance-serien kan læses...tror det engelske er lidt for svært, men de er også udgivet på dansk mange af dem. Krøniker og Legender er ret fantastiske, og det er fantasy for alle pengene.
Uhh ja - Drangonlance! Elsker den serie, og da jeg gik i folkeskole lånte jeg og læste tre første (godt nok på dansk) Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night og Dragons of Spring Dawning. Kan virkelig anbefales hvis man er til fantasy. Elsker de forskellige karakter som optræder i bogen. Var så vild med den, at jeg efter en del år købte dem på engelsk og læste dem igen.
Kan helt klart anbefales.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Brichs »

Allan Jacobsen wrote:Jeg vil tro, at Dragonlance-serien kan læses...tror det engelske er lidt for svært, men de er også udgivet på dansk mange af dem. Krøniker og Legender er ret fantastiske, og det er fantasy for alle pengene.

Dennis Jürgensen er jo også et sikkert bud. Krøniker Fra Kvæhl. På bibliotek.dk er de anbefalet til 11-årige.

Han har også lavet Freddy-serien, der også er anbefalet til 11-årige og ganske sjove.

Ligeledes er Erik Menneskesøn anbefalet til 11-årige.

Hvis det skal være sci-fi, har Ole Frøstrup lavet 7 bøger, Sirvan-serien, som starter med Kvindernes Planet. De er dog anbefalet til 13 årige og med lix-tal 25.

Dog er det ret gamle mange af dem, fra slut-80'erne, start-90'erne...men jeg husker stadig dem 18-20 år efter, jeg har læst dem
Jeg står bag både Dennis Jürgensen bøgerne nævnt her, Erik Menneskeskøn og Dragenlance bøgerne.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by pytman »

Brichs wrote:
Allan Jacobsen wrote:Jeg vil tro, at Dragonlance-serien kan læses...tror det engelske er lidt for svært, men de er også udgivet på dansk mange af dem. Krøniker og Legender er ret fantastiske, og det er fantasy for alle pengene.

Dennis Jürgensen er jo også et sikkert bud. Krøniker Fra Kvæhl. På bibliotek.dk er de anbefalet til 11-årige.

Han har også lavet Freddy-serien, der også er anbefalet til 11-årige og ganske sjove.

Ligeledes er Erik Menneskesøn anbefalet til 11-årige.

Hvis det skal være sci-fi, har Ole Frøstrup lavet 7 bøger, Sirvan-serien, som starter med Kvindernes Planet. De er dog anbefalet til 13 årige og med lix-tal 25.

Dog er det ret gamle mange af dem, fra slut-80'erne, start-90'erne...men jeg husker stadig dem 18-20 år efter, jeg har læst dem
Jeg står bag både Dennis Jürgensen bøgerne nævnt her, Erik Menneskeskøn og Dragenlance bøgerne.
Må også bakke op omkring mange af Dennis Jürgensens bøger. Elskede dem da jeg var i den alder (til tider kan jeg godt finde på at hive nogle af dem frem igen :wink: ). Også Erik Menneskesøn (synes alle 3 bind i serien er ret så gode), kender dog kun Dragonlance universet gennem P'n'P har aldrig læst dem..
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Foppwin »

Det er selvfølgelig Josefine (den anden er vist en TV vært)

Jeg kunne godt lide Trudi Canavans "Black magician" serien. Den skulle også være oversat til dansk. De er bare meget dyre på dansk. serien på engelsk er på 3 bind, som kan fås for ca. 8 pund inkl fragt på Aphrohead

Drangonlance er også et hit.
Danny

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Sir William »

Konen er skolebibliotekar og ifølge hende, så er Lasse Majas Detektivbureau af Martin Widmark meget populær blandt de yngre læsere.

Men det kommer jo an på hvordan han har det med detektiv romaner, kunne selv lide sådanne da jeg var bette.

Hvad med de gode gamle De 5 bøger og de der bøger, hvor man skal træffe beslutninger undervejs for at hoppe videre til en anden side.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Foppwin »

Sir William wrote:Konen er skolebibliotekar og ifølge hende, så er Lasse Majas Detektivbureau af Martin Widmark meget populær blandt de yngre læsere.

Men det kommer jo an på hvordan han har det med detektiv romaner, kunne selv lide sådanne da jeg var bette.

Hvad med de gode gamle De 5 bøger og de der bøger, hvor man skal træffe beslutninger undervejs for at hoppe videre til en anden side.
Sværd og trolddom bøgerne var god underholdning. :)
Danny

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Sir William wrote:Konen er skolebibliotekar og ifølge hende, så er Lasse Majas Detektivbureau af Martin Widmark meget populær blandt de yngre læsere.

Men det kommer jo an på hvordan han har det med detektiv romaner, kunne selv lide sådanne da jeg var bette.

Hvad med de gode gamle De 5 bøger og de der bøger, hvor man skal træffe beslutninger undervejs for at hoppe videre til en anden side.
LasseMaja er fantastik, men dem læste han i børnehaveklassen.
De 5 er læst og ligeledes en række af Alfred Hitcock og de 3 detektiver.
Han har også læst en del af 'Du er hovedpersonen i...'

Men du må gerne spørge din kone, hvad hun kan anbefale til en knægt, der læser rigtigt godt - og meget. Han har læst Gustavs hemmelige ...xxx bind 1 og 2 og Sebastian bøgerne. Og lige nu læser vi i familien sammen 'Sofies verden'.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Allan Jacobsen wrote:Jeg vil tro, at Dragonlance-serien kan læses...tror det engelske er lidt for svært, men de er også udgivet på dansk mange af dem. Krøniker og Legender er ret fantastiske, og det er fantasy for alle pengene.

Dennis Jürgensen er jo også et sikkert bud. Krøniker Fra Kvæhl. På bibliotek.dk er de anbefalet til 11-årige.

Han har også lavet Freddy-serien, der også er anbefalet til 11-årige og ganske sjove.

Ligeledes er Erik Menneskesøn anbefalet til 11-årige.

Hvis det skal være sci-fi, har Ole Frøstrup lavet 7 bøger, Sirvan-serien, som starter med Kvindernes Planet. De er dog anbefalet til 13 årige og med lix-tal 25.

Dog er det ret gamle mange af dem, fra slut-80'erne, start-90'erne...men jeg husker stadig dem 18-20 år efter, jeg har læst dem
Lix tal er underordnet - han læser ligeså godt som de fleste meget ældre børn. Jeg vil tjekke Frøstrup ud for at se om de indholdsmæssigt går i spænd til en 10 årig - der skal ikke være for meget vold, sex, gys og det der er værre.

Erik Menneskesøn købte jeg sidste år, men den bed han ikke lige på, men det kunne være, at jeg skulle hive den frem igen.
Han har endvidere læst de fleste bøger i serien 'Skyggens lærling' som kan anbefales ...

Dragonlance skulle jeg måske selv genlæse et par bind af - for at se, om det er egnet ... jeg husker det som, at der var noget vold og slås, men jeg er jo også en pige ...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Foppwin wrote:Det er selvfølgelig Josefine (den anden er vist en TV vært)

Jeg kunne godt lide Trudi Canavans "Black magician" serien. Den skulle også være oversat til dansk. De er bare meget dyre på dansk. serien på engelsk er på 3 bind, som kan fås for ca. 8 pund inkl fragt på Aphrohead

Drangonlance er også et hit.
Har bestilt 1'eren i serien af Trudi C. på engelsk.

For et års tid siden fik vi nogle anbefalinger af en bibliotekar, der også indimellem skriver her - og det fik vi nogle gode læseoplevelser ud af. Det håber jeg, at vi også får her - så tak, for anbefalingen, det kunne være noget - men smid endelig andre anbefalinger, hvis du har flere.
Post Reply