Nyt spil i Gipf-serien: Tzaar

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Nyt spil i Gipf-serien: Tzaar

Post by Frouvne »

Så er forvirringen total! I forbindelse med årets messe i Essen udkommer det sjette spil i Gipf-serien. Det gjorde det også i 2005. Der er dog sket det, at Tamsk er blevet detroniseret og ikke længere er en del af Gipf-serien. Tamsk vil fremover udkomme under en anden titel, der endnu ikke er kendt. Til gengæld tilføjes et nyt spil til serien: Tzaar!

Kris Burm citeres for følgende om det nye spil:
TZAAR is a game about making choices. Both players have 30 pieces, divided in three types: 6 Tzaars, 9 Tzarras and 15 Totts. The 3 types of pieces form a trinity: they cannot exist without each other. The aim is either to make the opponent run out of one of the three types of pieces or to put him in a position in which he cannot capture anymore. The tricky question the players will have to ask themselves on each of their turns is: “Shall I make myself stronger or my opponent weaker?” Meaning: will you capture an opponent’s piece (and make him weaker), or will you jump on top of one of your own pieces (and make yourself stronger)? If you choose to jump on top of your own pieces too often, you will probably leave your opponent with too many pieces on the board. On the other hand, if you capture too often, you may end up with pieces that are not strong enough at the end of the game. What to do? Up to you to decide!
Kilde:

http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... _spiel_07/
frouvne, administrator

Image
User avatar
lara
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 86
Joined: Thu Aug 09, 2007 9:54 pm
Location: 2100 København Ø

Re: Nyt spil i Gipf-serien: Tzaar

Post by lara »

Frouvne wrote:Så er forvirringen total! I forbindelse med årets messe i Essen udkommer det sjette spil i Gipf-serien. Det gjorde det også i 2005. Der er dog sket det, at Tamsk er blevet detroniseret og ikke længere er en del af Gipf-serien. Tamsk vil fremover udkomme under en anden titel, der endnu ikke er kendt. Til gengæld tilføjes et nyt spil til serien: Tzaar!
Så kan jeg tilføje endnu et spil til ønskelisten. Desværre må jeg vente til 2008, da jeg ikke skal til Essen :(
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Re: Nyt spil i Gipf-serien: Tzaar

Post by Frouvne »

lara wrote:
Frouvne wrote:Så er forvirringen total! I forbindelse med årets messe i Essen udkommer det sjette spil i Gipf-serien. Det gjorde det også i 2005. Der er dog sket det, at Tamsk er blevet detroniseret og ikke længere er en del af Gipf-serien. Tamsk vil fremover udkomme under en anden titel, der endnu ikke er kendt. Til gengæld tilføjes et nyt spil til serien: Tzaar!
Så kan jeg tilføje endnu et spil til ønskelisten. Desværre må jeg vente til 2008, da jeg ikke skal til Essen :(
Det vil formentlig være i handlen umiddelbart efter Essen.

Jeg bliver naturligvis også en smule nysgerrig over et nyt spil i serien, men skal lige bearbejde irritationen over noget der ligner et meget kommercielt træk fra den gode Kris Burm og hans nye samarbejdspartner Smart's side. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
lara
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 86
Joined: Thu Aug 09, 2007 9:54 pm
Location: 2100 København Ø

Re: Nyt spil i Gipf-serien: Tzaar

Post by lara »

Frouvne wrote: Det vil formentlig være i handlen umiddelbart efter Essen.
Der står på hjemmesiden, at det først vil være i handlen i 2008, men man kan jo håbe på, at det er tilgængeligt efter Essen.
Frouvne wrote: Jeg bliver naturligvis også en smule nysgerrig over et nyt spil i serien, men skal lige bearbejde irritationen over noget der ligner et meget kommercielt træk fra den gode Kris Burm og hans nye samarbejdspartner Smart's side. :)
Jeg kan godt forstå din irritation for det ligner i høj grad et kommecielt træk fra deres side, men nu anser jeg serien for at være nogle af de allerbedste 2-personers spil, så et til i samlingen vil jeg ikke brokke mig over :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Post by Frouvne »

Lad os se m.h.t. udgivelsesdatoen. Nu ved jeg godt, at det normalt ikke er fremad, de bliver rykket, men når han har 1000 eksemplarer med til Essen, kan jeg ikke forestille mig andet end, at vi snart ser det i handlen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

spændende!

Det eneste spil jeg ikke har, bliver smidt ud af gipf projekt. Perfekt :P
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Post by Frouvne »

Men samtidig det mest originale spil i serien. Måske det bare var for originalt til Gipf-serien?! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9192
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor Tamsk skal tages ud. Bare fordi man oprindeligt havde meldt ud, at Gipf serien ville blive på seks spil? Hvorfor introducerer man ikke bare Tzaar, og lader serien vokse til syv. Og måske otte en dag, hvis der fortsat er mere at diske op med fra Burm's side...?

Det virker et eller andet sted halvhjertet. Også at æskerne i første ombæring havde helt forskellige størrelser, hvilket gjorde dem besværlige at få til at stå samlet i spilsamlingen.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Men nu er alle æskerne jo samme størrelse ...
Så giver det vel mening at lave et nyt spil, hvor materialer og størrelse ligger i forlængelse af de øvrige og kan kombineres ...
Post Reply