Design-katastrofer...
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 14675
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 680 times
- Contact:
Design-katastrofer...
Meget inspireret af min spilaften i går kunne jeg godt tænke mig om andres erfaringer med spil, hvis design - og her tænker jeg på den rent fysisk udførelse af spillet og ikke dets mekanismer - der mildest talt lader meget tilbage at ønske...
Inspirationen kommer fra Rio Grandes gamle udgave af Reiner Knizias auktionsspil Medici. Og lad mig straks sige, at jeg straks tabte mit hjerte til spillet... ikke af medlidenhed men fordi der faktisk gemmer sig et rigtig godt spil, hvis man kan se bort fra en håbløs præsentation.
Det første der umiddelbart slog mig, var at spillebrættet så meget rodet ud. Kigger man så nærmere på pointmarkeringen langs spillebrættets kant er det meget lidt intuitivt. For det første er kun nogle tal markeret. Og det er ikke femmere og tiere, der er markeret, som man er vant til ej heller lige tal, som man nok også hurtigt kunne vænne sig til... nej, det er de ulige tal. Når man så begynder at rykke pointmarkørerne, opdager man til sin rædsel, at de skal rykkes modsat urets retning... Det er en giftig kombination, der åbner op for mange fejlmuligheder.
Kortene der auktioneres bort med de forskellige handelsvarer er et kapitel for sig. For det første er det ikke let at se, hvilken af de fem pyramider på spillebrætet, som illustrationen på kortet svarer til. Og det er næsten umuligt at skelne tre-taller fra fem-taller.
At alle point og beholdning af varer i spillet så i øvrigt indikeres på selve spillebrættet med en række markører, der skal placeres meget præcist og endelig ikke må skubbes til hjælper ikke til at give én lyst til at spille Medici...
Men lyst til at spille Medici har jeg faktisk! På trods af designet! Jeg prøver det nok endnu et par gange i denne udgave og afventer så, hvordan den nye version fra Rio Grande falder ud for to-spillers versionen af Medici, der hedder Medici vs. Strozzi lider slet ikke af de samme problemer. Så måske er der håb endnu. Og alternativt vil det være meget let at konstruere sin egen version af spillet... og det kan jo være, at det ender med, at jeg bliver nødt til det!
Har du lignende historer om andre spil, kunne det være interessant at høre dem!
Inspirationen kommer fra Rio Grandes gamle udgave af Reiner Knizias auktionsspil Medici. Og lad mig straks sige, at jeg straks tabte mit hjerte til spillet... ikke af medlidenhed men fordi der faktisk gemmer sig et rigtig godt spil, hvis man kan se bort fra en håbløs præsentation.
Det første der umiddelbart slog mig, var at spillebrættet så meget rodet ud. Kigger man så nærmere på pointmarkeringen langs spillebrættets kant er det meget lidt intuitivt. For det første er kun nogle tal markeret. Og det er ikke femmere og tiere, der er markeret, som man er vant til ej heller lige tal, som man nok også hurtigt kunne vænne sig til... nej, det er de ulige tal. Når man så begynder at rykke pointmarkørerne, opdager man til sin rædsel, at de skal rykkes modsat urets retning... Det er en giftig kombination, der åbner op for mange fejlmuligheder.
Kortene der auktioneres bort med de forskellige handelsvarer er et kapitel for sig. For det første er det ikke let at se, hvilken af de fem pyramider på spillebrætet, som illustrationen på kortet svarer til. Og det er næsten umuligt at skelne tre-taller fra fem-taller.
At alle point og beholdning af varer i spillet så i øvrigt indikeres på selve spillebrættet med en række markører, der skal placeres meget præcist og endelig ikke må skubbes til hjælper ikke til at give én lyst til at spille Medici...
Men lyst til at spille Medici har jeg faktisk! På trods af designet! Jeg prøver det nok endnu et par gange i denne udgave og afventer så, hvordan den nye version fra Rio Grande falder ud for to-spillers versionen af Medici, der hedder Medici vs. Strozzi lider slet ikke af de samme problemer. Så måske er der håb endnu. Og alternativt vil det være meget let at konstruere sin egen version af spillet... og det kan jo være, at det ender med, at jeg bliver nødt til det!
Har du lignende historer om andre spil, kunne det være interessant at høre dem!
frouvne, administrator
- Erik Mejer Hansen
- 100+ indlæg
- Posts: 182
- Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
- Location: Århus N
- Contact:
Jeg har en lidt historie der minder lidt om din. Jeg var så heldig at få lov til at hjælpe til i brætspilscafeen på sidste Fastaval. Vi lukkede typisk ved 2 tiden om natten, så de sidste timer kunne godt blive en anelse lange.
Nå, men en sen aften besluttede vi os til at prøve "Xena - Warrior Princess" spillet. Mest fordi det så fantastisk dårligt ud. Vi er et par stykker der får gnavet os igennem reglerne. Det er nok de værst formulerede regler jeg nogensinde har læst.
Så kom vi til spil komponenterne. Ak! Hver spiller, spiller en figur fra serien og en karakterark er selvfølgeligt prydet med "pæne" billeder fra serien. Meget, meget kikset.
Men hvad værre var at brikkerne til spillets valuta havde samme form som brikker man bruget til at markere områder man havde indtaget med. Ofte var bagsiden af en erobrings markør, faktisk en mønt. Dårligt design, men sikkert billigt. Der fandtes 1 og 5 dinarer (spillets valuta) markører, og det var så dumt lavet at de viste 1 på den ene side og 5 på den anden(altså dem der ikke var erobrings markører...).
Alt i alt er det nok det dårligst designede spil jeg her set, men spillet virkede!
Det var sjovt, spændende og medrinvende. Til alles overraskelse! Så hvis nogen kommer og spørger om jeg vil spille "Xena -Warrior Princess", siger jeg nok ja...
(NB: Det var som sagt sent på aftenen, og det kan jo have påvirket indtrykket).
Nå, men en sen aften besluttede vi os til at prøve "Xena - Warrior Princess" spillet. Mest fordi det så fantastisk dårligt ud. Vi er et par stykker der får gnavet os igennem reglerne. Det er nok de værst formulerede regler jeg nogensinde har læst.
Så kom vi til spil komponenterne. Ak! Hver spiller, spiller en figur fra serien og en karakterark er selvfølgeligt prydet med "pæne" billeder fra serien. Meget, meget kikset.
Men hvad værre var at brikkerne til spillets valuta havde samme form som brikker man bruget til at markere områder man havde indtaget med. Ofte var bagsiden af en erobrings markør, faktisk en mønt. Dårligt design, men sikkert billigt. Der fandtes 1 og 5 dinarer (spillets valuta) markører, og det var så dumt lavet at de viste 1 på den ene side og 5 på den anden(altså dem der ikke var erobrings markører...).
Alt i alt er det nok det dårligst designede spil jeg her set, men spillet virkede!
Det var sjovt, spændende og medrinvende. Til alles overraskelse! Så hvis nogen kommer og spørger om jeg vil spille "Xena -Warrior Princess", siger jeg nok ja...
(NB: Det var som sagt sent på aftenen, og det kan jo have påvirket indtrykket).
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3962
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 137 times
Hehehe! Findes det spil faktisk? Jeg kender kun Xena - The Drinking GameErik Mejer Hansen wrote: Nå, men en sen aften besluttede vi os til at prøve "Xena - Warrior Princess" spillet.
Reglerne er enkle:
Man er en flok venner, der sætter en dvd med Xena-afsnit på afspilleren og skænker en masse drinks. Hver gang Xena udbryder sit krigshyl, hun eller Gabrielle kommer med kommentarer, der kan forstås på en gusten homo-erotisk måde, eller at en replik stinker langt væk af "se-det-her-er-hvad-plottet-handler-om", så drikker alle.
Advarsel! Man kan meget hurtigt blive meget fuld!
Og øh... tilbage til trådens udgangspunkt...
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3962
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 137 times
Jeg kan bare ikke finde ud af, om man faktisk vinder ved at drikke sig fuld, mens man ser Xena-afsnit. Det virker ret kikset på mig!Helle wrote:Det lyder da, som et fantastisk spil, Andrea! Det burde næsten beskrives under vellykkede designs! Supersocialt, enkelt, let at lære: er du i tvivl, så gør som de andre - stadig i tvivl - så drik! Enkel vej til at vinde
(Nåja, og jeg vil da godt ved samme lejlighed indrømme, at jeg så en del af afsnittene, da jeg var yngre. Man er vel fantasy-junkie )
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Posts: 5144
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 518 times
- Been thanked: 587 times
Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på .Andrea wrote:Jeg tror, dette billede siger mere end nok om serien:
Af ukendte årsager har denne tradition aldrig vundet indpas på brætspilscovers...
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3745
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 84 times
Det skal du nu ikke sige.Gunness wrote:Af ukendte årsager har denne tradition aldrig vundet indpas på brætspilscovers...
http://www.boardgamegeek.com/image/34358
http://www.boardgamegeek.com/image/10710
Men jeg kan se, at jeg måske er gået glip af noget ved ikke at se Xena. Og så måske alligevel ikke...
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3962
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 137 times
Ja, og det er jo et indlysende tegn på ligestilling i rollespilsverdenen. Kvinderne må jo åbenbart være så meget sejere med et sværd, eftersom de tydeligvis ikke behøver en ordentlig rustning i kamp!Gunness wrote: Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på .
Og det er en skæbne værre end døden at få hugget brysterne af!
Sådan noget med at blive stukket i maven eller andre steder, det tager man i hvert fald let på, hvis man tro på ovenstående billeder.
Men måske er det mere deres chancer for at blive stjerner i næste episode de beskytter og ikke deres indvolde.
Sådan noget med at blive stukket i maven eller andre steder, det tager man i hvert fald let på, hvis man tro på ovenstående billeder.
Men måske er det mere deres chancer for at blive stjerner i næste episode de beskytter og ikke deres indvolde.
Andrea wrote:Ja, og det er jo et indlysende tegn på ligestilling i rollespilsverdenen. Kvinderne må jo åbenbart være så meget sejere med et sværd, eftersom de tydeligvis ikke behøver en ordentlig rustning i kamp!Gunness wrote: Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på .
Jesper Rugård Jensen
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3745
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 84 times