Jeg tog i den semi-lokale brætspilsklubs normale spilledag i går og endte med at spille følgende:
El Grande - Jeg har kun 1 gang spillet det før, online i 2021, så der var ikke meget jeg kunne huske, men det er jo ikke det tungeste spil. Til gengæld så skulle jeg lige vende mig til at det var på dansk
Anyway vi endte med at lade en løbe lidt væk med det, da kongen det meste af spillet var lokaliseret nede i sydspanien(ikke min beslutning, kongen var rimelig populær at tage). Så det endte med en tredje plads ud af fem så ikke det værste resultat. Kan godt forstå det er en klassiker og jeg var også okay fornøjet, men area control er ikke min yndlingsgenre så det ville aldrig være noget jeg selv gik ud og købte.
Senators - En af de fem tog hjem og jeg hev herefter Senators frem. Det er et auktionsspil med et par forskellige slags auktioner i(lidt ligesom Modern Art, men alligevel ret anderledes). Hver spillers tur starter med at der vendes et event kort som ofte er en slags auktion for at vinde en senator(VP i spillet), efter det kan spilleren så vælge en action ud af 3 forskellige.
Første action er at starte en auktion, hvor der vendes et kort fra 4 forskellige decks, alle andre spillere byder derefter på skift en gang og til sidst kan den nuværende spiller så vælge enten at betale højeste bud til den spiller eller vælge at den spiller skal betale højeste bud til nuværende spiller for det kort(så her er det lukket økonomi).
Anden action er at 'extort' et kort for hver anden spiller, her tilbyder man et penge beløb for at købe kortet af den anden spiller, her har den anden spiller så valgmuligheden at betale det beløb for at beholde kortet eller sælge kortet for det beløb(igen lukket økonomi).
Tredje action er at 'cash out', for ja hvad skal man bruge de kort man køber til. De er 1-9 af 6 forskellige ressourcer(og special ability kort), som kan bruges i cash out hvor de kan veksles til penge hvis man har tre ens type ressourcer eller 3 ens tal, man får så penge 1 til 1 alt efter værdien af de kort, og en bonus på 15 hvis man har en sekventiel række af ens type kort. Efter man har fået penge kan man så købe senatorer(VP) for 10 penge stykket.
Spillet slutter så efter en hvis mængde event kort er vendt.
Jeg kunne rigtigt godt lide det, da det som jeg også havde forventet var ret 'brutalt', da man på den ene side altid gerne vil købe VP for sine penge, men det er ikke en god idé at være lavt på penge, da man så ikke kan byde på det man har brug for i auktioner, ej heller kunne forsvare sine kort ved extorts. Samtidig kan man også gøre det dyrt for andre spillere at beholde deres kort hvis man ved at de ligger klar til at at cash out en sekventiel række(ressource kort kan dog kun extortes en gang, da kort man får via auktion er public og efter kort har været extortet en gang bliver de private og kun public kort kan extortes). Det er nok bedst med 4(føler jeg i hvert fald efter 1 spil).
Det blev lidt en lang smørre