American Rails

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

American Rails

Post by Frouvne »

American Rails

- skrevet af Stunke

Hvad er American Rails?
American Rails er et fremragende, økonomisk spil der er: varieret, engagerende, ukompliceret og dybt. I American Rails er der 3-5 spillere, der bygger jernbaner, køber aktier og tjener penge på aktieafkastet. Et spil tager som regel halvanden time at spille for tre spillere. Hvis man spiller flere, kan man regne med tyve minutter mere per ekstra spiller. Rent tematisk foregår American Rails i 1851 til 1857 i Nordøstamerika, hvor hver spiller påtager sig rollen som jernbaneinvestor. Spillet har 6 generiske firmaer, medmindre man kun spiller med tre spillere, så er der kun 5 firmaer. Når spillet starter, sætter man, efter tur, en enkelt aktie på auktion fra hvert firma. Når en spiller har vundet en auktion, bestemmer spilleren, hvilken aktie der skal tilbydes næste gang. Den spiller der først køber en aktie i et bestemt firma får lov at bestemme hvor på kortet firmaet har sit udspring. Det betyder at firmaerne aldrig starter det samme sted allesammen fordi rækkefølgen de er blevet solgt i, varierer fra gang til gang.

Når spillet er i gang, kan man vælge fra en simpel vifte af muligheder. Man kan melde pas, udvikle byer så de tjener flere penge til de firmaer, der er forbundet til dem, man kan tjene en lille smule penge til et vilkårligt firma, man kan røve de andre spillere for lidt håndører, udvide sit jernbanenetværk med 2, 3 eller 4 spor eller man kan starte en auktion. Afhængigt af hvilken handling man vælger, kommer man enten frem i køen til at være først når næste tur begynder eller bagerst i køen. Desto stærkere en handling man vælger desto længere tilbage i køen kommer man. Der er kun plads til at en enkelt spiller kan vælge en given handling i en tur, så man kan blokere for hinanden ved at spille lidt snedigt.

Når man har spillet 3 ture, hvor alle spillerne får lov til at vælge imellem de tilgængelige handlinger, tjener jernbanerne penge. Indtægten for at eje en aktie er lig med de point firmaet får for at forbinde byer på kortet, divideret med antallet af aktier der er solgt i firmaet. Hvis der kun er solgt en aktie, er der en spiller, der får fyldt lommen med guld. Hvis der er solgt tre aktier i et firma og en af spillerne ejer to af dem, så får spilleren to tredjedele af hvad firmaet tjener og den anden spiller får sin tredjedel.

Desuden er der tre særlige byer i spillet, der giver en betydelig bonus på indtægten, hvis et firma kan forbinde dem.

Det er stort set hele regelbogen…
Givet at American Rails er et økonomisk spil med auktioner, firmaudvikling, afkast og opbygning af infrastruktur så ville mange forvente at regelbogen var lang og tung. Men det er den ikke. Faktisk er det en af de mindste regelbøger, jeg er stødt på længe. To sider, stor skrift, eksempler på hvordan man spiller og BUM (!!!), så er man kørende med American Rails. Jeg gentager lige for det kunne være et springende punkt for dem der er på vippen med hensyn til at ville erhverve sig American Rails: Regelbogen er to sider lang og spillet byder på mange interessante valg undervejs. Det er et komplet økonomisk spil kogt ned til sine allermest essentielle bestanddele.

Hvad sker der når man spiller?
Ved at udvide sit jernbanenet tjener firmaet flere penge. Firmaet kan kun bygge skinner til netværket, hvis det har penge i kassen. Der kommer flere penge i kassen ved at sælge aktier. Desto flere aktier der er solgt i et firma desto færre penge tjener auktionærerne per aktie de ejer. Kan du se hvor det her bærer hen? Hvis du vil tjene penge, skal du bruge penge som du får fra andre mennesker, der nu også skal tjene penge på de penge du lige har fået, med det formål at komme til at tjene flere penge end nogen anden i spillet.

Hvis nu nogen af de andre spillere sætter aktier til salg i det firma du godt kunne tænke dig at have for dig selv, tjener du nu ikke så meget, som du ellers ville have gjort, på den anden side kan du nu alliere dig med din medaktionær. Når man deler aktiemajoritet, så burde man jo være interesseret i at samarbejde om at få jernbanen til at køre. Ikke sandt? Ikke altid…

Helt generelt om at bygge infrastruktur: Hvis det lykkedes for et firma at forbinde en af tre vigtige nøglebyer stiger indtægten for firmaet voldsomt. Der er ret stor forskel på hvordan det føles rent spilmæssigt, når man forbinder de vigtige byer fordi New York-Atlanta er delt op i et langt stræk af skov, som man kan blive lukket ude af samt noget prærie som nemt kan blive tætbesat af andre firmer, hvilket gør det dyrt at lægge skinner. Atlanta-Chicago linjen er åben på den sidste halvdel af strækningen med at komme ud af Atlanta kan godt være en kamp, så når først man er ude af skoven (out of the woods, bogstaveligt talt) så burde de sidste skinner være nogenlunde ligetil at lægge. New York-Chicago linjen er tæt besat med både bjerge og skove, men der er ikke så mange andre lukrative byer på strækningen hvilket gør det mindre favorabelt at prøve at blokere den vigtige strækning.

Forvent at aktionærerne i et firma der har solgt få aktier klapper voldsomt i deres små hænder når pengene kommer væltende fra de vigtige bonusforbindelser. Forvent også at aktierne i det firma meget hurtigt kommer på auktion. Forvent dernæst at der opstår budkrig mens folk gør deres bedste for at estimere hvor meget aktien reelt set er værd over tid. Det der så sker er, at de spillere der ikke sidder på de rigtigt gode aktier kæmper for at presse spillet til at stoppe inden de gode aktier begynder at give et godt afkast således at prisen der blev betalt på auktion er alt for høj i forhold til afkastet.

Hvis man er lidt snedig kan man med nok rygstikkeri og luskeri omkring bordet skabe en kunstig interesse i et firma som nogen så byder på. Hvis man er rigtigt dygtig til at manipulere sin medspilleres incitamenter kan man sætte endnu en aktie på bud, den man selv havde for øje hele tiden, og købe den billigt fordi de nærmeste konkurrenter lige har brugt deres penge på noget andet.


Hvordan føles det at spille?
I American Rails kommer der hele tiden flere og flere penge til. Ruterne der er bygget kan ikke dekonstrueres, så mængden af penge der skal betales når firmaerne skal udbetale driftsoverskud vokser konstant. Det man skal acceptere er at man ikke kan stoppe strømmen af penge, men man kan omdirigere den. Det er det, der er finten ved de mange auktioner og ved at bygge netværk i firmaet man nok har andel i, men som andre spillere tjener flere penge på end du gør.
Hver gang en aktie blier solgt, er der en andel mere, der skal fordeles og det dæmmer lidt op for strømmen af penge i en enkelt spillers lommer, men pengene bliver nu bare dirrigeret ned i en anden spillers lommer, som du nu også skal til at holde øje med.

Hver gang der bliver bygget videre på et firmas netværk koster det lidt penge i kassen og hvis kassen er tom, fordi en uforsigtig auktionær har brugt alle pengene på at bygge jernbaner i uvejsomt tærren, så bliver man nødt til at udstede aktier, hvis man vil fylde pengekassen igen.

Når man er færdig med at spille American Rails første gang tænker man: skal vi ikke spille igen, nu hvor vi har fattet det? Reglerne snyder en. Man tror, at man har med simpel underholdning at gøre, men faktum er at American Rails er dybt engagerende underholdning. Når man forstår hvor meget taktisk albuerum der ligger gemt i det lille regelsæt, så vil man på opdagelse. Så spiller man igen, så finder man ud af nogen nyt. Så spiller man igen…

Spilletiden er i øvrigt helt rigtig. Det tager ikke længere tid at spille American Rails end at nogen synes man skal spille igen. Der findes også forskellige kriterier for hvornår spillet stopper og et af kriterierne kan fremtvinges af en aggressiv spiller med den rigtige indflydelse. Det er svært at sige præcist hvornår spillet kommer til at stoppe, hvilket er en af charmerne ved American Rails, men det føles altid som om spillet stopper på det rigtige tidspunkt. Der er aldrig nogen kedelige runder, hvor alle firmaerne bare kører lidt på tomgang og folk bare sidder og nusser om deres voksende opsparing, der sker altid noget som spillerne er nødt til at tage stiling til og det bevirker at spillet altid bevæger sig fremad.

Man er nødt til at være villig til at være efter den spiller, der er forrest. Hvis en spiller foretager en række træk lige efter hinanden som de andre ikke havde øje på, så kan det gå rigtigt stærkt med at komme foran. Hvis sådan noget sker, så skal man være villig til helt åbent at konspirere imod den spiller som nu står i en særdeles stærk position for at genskabe balancen. Hvis man er berøringsangst, så er American Rails ikke et godt spil. Der er ikke tale om åben -og konstant- krig, men om at man skal være villig til at rotte sig sammen en sjælden gang imellem ellers tipper spilbalancen. Det er noget der kun sjældent sker, men man er nødt til at være med på at American Rails ikke har en mekanisme, der hjælper dem der er bagud. På den front er det et hårdt spil. Man vinder og taber stort set udelukkende baseret på ens egne fejl og/eller genialiteter. Det er det, der gør spillet så sjovt at lære. Hver gang jeg har spillet og har tabt, så har jeg altid kunnet sætte mig ned bagefter og analysere hvad der egentligt gik galt og med det samme vidste jeg hvordan man som gruppe kunne have undgået den pågældende situation. Det er en fed fornemmelse at kunne vurdere hvad der skulle have været sket, for det giver en lyst til at prøve igen for at se hvordan man klarer den næste gang.

Hvem gider spille American Rails?
Kort sagt: jeg synes alle skylder sig selv at prøve American Rails et par gange, medmindre man får knopper ved tanken om at spille et spil der handler om at tjene penge, men hvis man får det, så sidder man nok heller ikke og læser den her anmeldelse til ende.

American Rails er et fremragende økonomisk spil, der er virkeligt nemt at lære men som samtidigt er et spil der byder på en masse muligheder. Det er et spil der er sjovt at opdage, det er et spil man kan mærke man hurtigt bliver bedre til og det er et meget varieret spil. American Rails er et vaskeægte spil for ‘rigtige’ brætspillere og det er et rigtigt godt spil til at introducere nybegyndere til gode økonomoiske spil fordi reglerne er så nemme og fordi spilletiden er så kort.

American Rails får mine varmeste anbefalinger.
frouvne, administrator

Image
Post Reply