Armada

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Armada

Post by Frouvne »

Armada er et Icehouse spil, der er designet af Dan Isaac. Spillet kan spilles med kun en stak Icehouse-brikker. Man skal endvidere bruge et antal markører, der f.eks. kan være små papstykker. Spillet er designet for to spillere og tager omkring 30 minutter.

Målet med spillet
Målet med spillet er at synke modstanderens samlede flåde.

Opsætning
Der fjernes én pyramide i hver størrelse. De anvendes, når de øvrige skibe (pyramider) skal rykkes, samt når kanonerne affyres. De øvrige pyramider fordeles mellem de to spillere, således at den ene får alle de store pyramider mens den anden får alle de små og mellemstore pyramider. Den ene spiller afgør hvem der får hvilke pyramider, mens den anden spiller afgør, hvem der skal starte.

Hver spiller sætter sine pyramider op i en gruppe i den formation, han måtte ønske. Dog gælder det at alle pyramiderne skal ligge fladt på bordet og således ikke må overlappe nogen andre og at alle pyramider skal være mindst 30 centimeter fra modstanderens pyramider.

Selve spillet
I en spillers tur kan han udføre op til tre aktioner udvalgt mellem:

a) Rykke et af sine skibe, der endnu ikke er blevet flyttet i denne tur
b) Affyre kanonen på et skib, der ikke har affyret sit fulde batteri i denne tur.

At rykke et skib
Som en aktion kan ét skib rykkes et antal gange baseret på dets størrelse:
a) Store skibe må maksimalt rykke én gang
b) Mellemstore skibe må maksimalt rykke to gange
c) Små skibe må maksimalt rykke fire gange.

Hver gang gøres på følgende måde:
a) Tag den overskydende pyramide i den samme størrelse som det skib, du ønsker at rykke
b) Placér centrum af endefladen således at den rører ved spidsen af det skib, du ønsker at rykker.
c) Drej skibet til det har den ønskede retning og uden at kontakten mellem midten af endefladen og spidsen brydes.
d) Det gamle skib fjernes og eventuelle skadesmarkører overføres til det nye skib.

Denne proces gentages til skibet er rykket så langt som ejeren ønsker det eller hvis skibet er blevet rykket det maksimale antal gange for denne tur.

Hvis et skib ville komme i kontakt med et andet objekt eller komme til delvist at ryge udenfor spillepladen er rykket ikke legalt og kan derfor ikke udføres.

Affyr kanon
ArmadaI en spillers tur kan hvert skib maksimalt affyre sine kanoner et antal gange svarende til dets størrelse; store skibe tre gange, mellemstore skibe to gange og små skibe én gang. Hver gang en kanon affyres, koster det én aktion!

Hvert skib kan affyre sin kanon på andre skibe, hvis afstand maksimalt udgør længden af en stor pyramide. Kanoner kan dog kun affyres i specifikke retninger. For at affyre en kanon placeres en stor pyramide således at hele dens endeflade er i kontakt med den ene af de to langsider på det skib, der skal affyres. Er målet for angrebet indenfor det område, som den store pyramide dækker, rammes målet med en træffer, hvilket markeres med de dertil udvalgte markører.

Et skib bliver sunket, når det har modtaget et antal fuldtræffer, der svarer til dets størrelse; små skibe en fuldtræffer, mellemstore skibe to fuldtræffere og store skibe tre fuldtræffere.
frouvne, administrator

Image
Post Reply