Akaba

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Akaba

Post by Frouvne »

Akaba er designet af Guido Hoffmann og tager ca. 20 minutter at spille. Spillet har fået Deutscher Spielpreis for bedste børnespil i 2005. Spillet kan spilles af mellem 2 og 4 spillere i alderen fra 5 år og opefter.

Spillet indeholder:
4 flyvende tæpper
1 blæsebælg
1 spillebræt
26 bazar-mure af træ
20 familie kort (i 4 forskellige farver)
30 kort som illustrerer gaver
2 farveterninger
10 magiske laterner (små brikker)

Spillets mål
Spillets mål er ved hjælp af hukommelse og færdighed med blæsebælgen at finde og aflevere 5 gaver som den første.

Forberedelser til spillet
Først og fremmest gøres spillebrættet klart ved at sætte murbrikkerne til basarerne ned i de korrekte huller og dernæst sorteres kortene med gaver og dernæst blandes hver farve for sig og lægges ved siden af spillepladen med forsiden nedad. Hvis der kun er to spillere fjernes gaver med orange bagside. Gaverne med brun bagside placeres med forsiden nedad i de forskellige basarer. De to øvrige stakke med gaver placeres med forsiden nedad.

I denne almindelige udgave af spillet bruges de 10 magiske lanterner ikke. Se en mere taktisk variant i slutningen af beskrivelsen – her skal lanterne bruges.

Hver spiller tager nu et flyvende tæppe og familiekortene i den tilsvarende farve. Familiekortene blandes og hver spiller lægger sine familiekort i en bunke foran sig med forsiden nedad. De to øverste vendes og lægges ved siden af bunken med forsiden opad.

Note: Når man skal flyve med tæppet ved brug af blæsebælgen må tæppet ikke skubbes fremad fysisk ved at puffe til tæppet – kun ved hjælp af luften fra bælgen må tæppet bevæge sig.

Hvordan spilles spillet?
Spillerne har tur på skift og der spilles i urets retning. Den spiller, som kan flyve længst gennem luften, når spillerne hopper gennem luften begynder. Kan man ikke blive enige, så er det den yngste spiller, som begynder.

Den spiller, som har tur, placerer sit tæppe på et af de to start områder og skal forsøge at få sit tæppe til at flyve ind i en af basarerne.

Den spiller, som sidder til venstre, er Saati. Saati betyder “tidens mester” og skal holde øje med, hvor lang tid spilleren har til at lande i en basar. Den spiller, som er saati skal så snart spilleren begynder at bruge blæsebælgen begynde at slå med de to farveterninger.

Tidtageren og tæppeflyveren fortsætter begge med det de foretager sig (henholdsvis at slå med terningerne og flyve fremad med sit tæppe) indtil:
- Saati’en får en dobbler – det vil sige to ens med farveterningen
- Eller indtil tæppet lander i en basar.

Hvis Saati’en får en dobbelt råber han eller hun med det samme “Coff” som er arabisk og betyder ”stop”. Nu slutter turen og flyveren må ikke flyve længere.

Hvis tæppeflyveren er landet helt inde i en basar, så råber flyveren “Coff”. I de små basarer ligger der et kort og i de store basarer ligger der to kort. Spilleren, som netop er landet i basaren, må vende ét kort om.

Den gave, som spilleren vender, sammenlignes med de to åbne familiekort: Er dette en af de gaver, som spilleren netop nu er på udkig efter? Hvis “ja” så må spilleren tage gavekortet og sætte på tæppet – og samtidig lægge det opfyldte familiekort tilbage i spilleæsken. Nu tager spilleren et kort fra den lilla bunke og lægger der, hvor det netop vendte gave kort har ligget.

Hvis spilleren ikke kunne bruge den vendte gave, får alle spillere lov til at se kortet og dernæst lægges kortet tilbage på plads.Turen går videre til den næste spiller….

I slutningen af en tur bliver de flyvende tæpper, der hvor de landede da deres tur sluttede.

AkabaAndre nødvendige regler:
- I de små basarer kan der være et tæppe, mens der i de store basarer kan være to flyvende tæpper.
- Man må gerne blæse de andre tæpper til side, hvis de er i vejen – eller hvis man blot vil forhindre dem i at samle de sidste par gaver sammen…
- Hvis en spiller får blæst en anden spillers tæppe ind i en basar slutter deres tur, og ejeren af det tæppe, der er havnet i en basar må helt efter de almindelige regler afdække et kort.
- Hvis man vælter sit efter tæppe undervejs, eller det lander udenfor spilleområdet (det vil sige i springvandet eller udenfor brættet), så slutter turen øjblikkeligt, og den som er saati skal placere tæppet på brættet, hvor saati’en synes det skal stå.
- Hvis man vælter en anden spillers tæppe eller blæser det udenfor spilleområdet, så slutter ens tur, og spilleren må placere sit tæppe, hvor spilleren ønsker – dog ikke i en basar.

Hvornår slutter spillet?
Spillet slutter når en spiller har samlet 5 gaver sammen på sit tæppe.

Variation af spillet:
Denne variation spilles som den almindelige udgave med nogle få undtagelser.

Hvis den som er Saati slår en gul dobbler, så flytter han spilleren, der har tur, tilbage på et af de to startfelter – til gengæld får spilleren en magisk lanterne.

Hver af de magiske lanterne giver spilleren 3 ekstra “pust” med blæsebælgen.

- Den som har en magisk lanterne må råbe “coff” i sin tur, selvom ens tæppe endnu ikke er nået ind til en basar. Den som er saati skal nu stoppe med at kaste med terningerne. Spilleren skal nu aflevere en magisk lanterne og må trykke tre gange på blæsebælgen – og først derefter må saati’en igen gå i gang med at slå med terningerne. Man må gerne bruge flere magiske lanterne i den samme tur.

Vinderkriteriet er det samme: Den som først får samlet fem gaver til familien vinder spillet!!
frouvne, administrator

Image
Post Reply