Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by BlueSwan »

Personligt har jeg været mindre aktiv end tidligere, men det skyldes dels at jeg har fået spillet mindre og dels at brætspil ikke fylder helt det samme i min bevidsthed som tidligere. Men motivation kommer og går, så mon ikke det vender igen? Jeg ville i hvert fald være ked af hvis GG forsvandt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Jonezy »

Efter at Steen fik lokket mig over på FB pga. sidste års Djengis Con og jeg har kunnet se 'konkurrenten' med mine egen øjne, synes jeg da virkelig at der skal være plads til Germangames i det danske brætspils miljø. FB bliver meget hurtigt uoverskueligt, overvældende og ikke mindst overfladisk.

Jeg har selv været meget mere aktiv tidligere, hvor jeg skrev spalte op og spalte ned om mine brætspilsoplevelser, men det tog tid og krævede lyst, som jeg så ikke fandt mere. Det er jo klart at jo mere aktivt forummet er, jo mere har man lyst til selv at være aktiv, så det spiller nok også ind. Hvordan gør man det så mere aktivt igen, er jo et vildt godt spørgsmål.

Jeg tænker at vi ihvertfald godt kunne trænge til at få ryddet lidt op i alle under forummene, så det ikke er super overvældende, når man kommer ind første gang. 'Hvem er du' tråden er der sidst skrevet i januar 2015, så måske få flyttet den hen et sted, hvor man får nemmere øje på den, så nye brugere kan præsentere sig selv og få en ordentlig dosis Germangames kærlighed.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Frouvne »

Goblen wrote: Thu Jan 03, 2019 9:30 am Skriver gerne et par blog posts, men lad mig høre hvordan du vil have det gjort her på forumet. Bare som almindelige posts eller hvordan?
Ja, men måske vi skal lave et særligt menu-punkt til det afhængig af hvad indholdet er?!
Jens_Hoppe wrote: Thu Jan 03, 2019 10:46 am[...]

- Dels er der salgstrådene. Jeg har jo gennem årene solgt et hav af spil, men har i de sidste par år primært henlagt mine salgstråde til Facebook. Dér er modtagergruppen simpelthen større, og det er bare væsentligt nemmere at sælge noget via Facebook...

[...]

Måske der også er kommet en større spredning i vores interesser her? Jeg husker "gamle dage" her på forummet som værende præget af en ret homogen spilsmag. Men ikke længere: For eksempel den type spil der ofte sælges gennem Kickstarter siger mig typisk ikke ret meget, og diskussion af den slags spil fylder en del her nu. Jeg oplever i hvert fald at der er mindre vedkommende content for mig her nu end tidligere.

[...]
Ang. salgstrådene forstår jeg det udmærket. Selv starter jeg normalt altid med at sætte mine spil til salg her på forum og efter et par dage smider jeg dem så op på facebook. Men under alle omstændigheder er det en træls form for tidsfordriv, at sælge spil... :?

Det med homogeniteten tror jeg egentlig, du har meget ret i. Måske det knytter an til at udgangspunktet forud for forum var web-butikken og at mange af os der var her derfor var i en mere nysgerrig fase end nogen af os er i dag. En mindre homogen gruppe betyder vel også, at den kritiske masse skal være større for at der er relevante indlæg for alle. Omvendt arbejder det imod intimiteten, som jeg altid har set som en styrke. Med tiden er intimiteten vel også mindsket lidt og den tror jeg i hvert tilfælde vi skal værne om ligegyldigt hvilken løsning vi vælger fremadrettet, da det for mig er en væsentlig faktor i forhold til forums berettigelse.
Stony wrote: Thu Jan 03, 2019 12:48 pm
Frouvne wrote: Thu Jan 03, 2019 9:27 am... For jeg tror også, at der skal indpiskere til, der føler sig lidt mere ansvarlige for at starte debatter....
Ordvalget stryger mig en anelse mod hårene... "Indpiskere" og "Ansvarlige". Det lyder i mine ører som arbejde, og ikke som noget baseret på en passion. Jeg håber folk gør det, fordi de føler de får noget ud af det, og ikke fordi de er "ansvarlige". Det kan så være, der vil være dage, hvor motivationen ikke kommer af sig selv, og man lige må hanke op i sig selv. Og jeg tænker ikke man skal "indpiske" noget som helst. Det lyder som om man forsøger at holde noget kørende der ikke er efterspørgsel på.
Hvis det er noget man bare skal have gjort, fordi man har påtaget sig et ansvar, så vil jeg mene man bør lade den dø. For det kommer alligevel til at blive konsekvensen, og så vil jeg mene jo før jo bedre. Så brug din dyrebare fritid på noget andet.
[...]
Jeg kan godt forstå, at udtrykket stryger dig mod hårene. Jeg har også oftest forsøgt at tænke mig som "vært" fremfor "administrator" og "indpisker". Men jeg tror på den anden side også at forum let kunne være gået til grunde for mange år siden, hvis jeg ikke også havde taget hatten som "indpisker" på mig. Det er meget muligt jeg overvurderer min egen betydning - men i en tid som denne, hvor jeg syntes mange af jer er rigtigt søde til at give udtryk for at I ønsker at bevare forum samtidig erkender, at I alle har været mere fraværende (af lutter gode grunde - så ingen pegen fingre herfra), så tror jeg også man må se i øjnene, at det åbenbart ikke udelukkende kan være lyst og motivation, der skal råde, hvis forum skal på rette kurs igen. Men det betyder jo ikke, at det er alle bidragsydere, der skal være indpiskere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Gunness »

Lige et par punktnedslag;
- Jonezys idé om at rydde lidt op er ikke dårlig. Der er flere underfora end antallet af indlæg og brugere kan forsvare, og det gør forummet unødigt opdelt.
- Allan, du nævnte selv det med intimiteten. Det er virkelig en balancegang. På den ene side må forummet gerne virke hyggeligt og som et sted, hvor folk kender hinanden. På den anden side kan det let kamme over, og så bliver det en lukket klub med in-jokes og for mange indforståede referencer, der skræmmer nye, potentielle medlemmer væk. Dette bare for at sige, at man bør passe på, hvad det er, man efterstræber.

Og så studsede jeg lidt over denne her:
Jens_Hoppe wrote:Måske der også er kommet en større spredning i vores interesser her? Jeg husker "gamle dage" her på forummet som værende præget af en ret homogen spilsmag. Men ikke længere: For eksempel den type spil der ofte sælges gennem Kickstarter siger mig typisk ikke ret meget, og diskussion af den slags spil fylder en del her nu.
Ja, der er nok kommet større spredning, men er det ikke også bare en konsekvens af, at spiludvalget har udvidet sig så meget? Før i tiden var repertoiret vel mest krigsspil, euro og ameritrash, hvor der nu er alle mulige genrebastarder, real-time-spil, spil-med-app-hybrider, flere coop-spil og flere figurspil end før.
Ligeledes synes jeg også, at det er blevet sværere at se, hvillken "type spil, der ofte sælges gennem Kickstarter". Jo, der er da mange plastic-orgie-spil, men da bestemt også masser af euros, dexterity, fillers, tunge strategispil mm. Det bilder jeg mig i alt fald ind.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by strato »

Jeg er måske een af de nyere knap så diskuterende der allermest nyder at læse andres indlæg :-)
Så mit pip må gå i retning af an takketale:

- Størstedelen af de tråde der er de mest aktive følger jeg med glæde og interesse.
- Jeg synes det er fantastisk med et dansk-sproget forum der alene omhandler brætspil.
- Jeg synes GG adskiller sig på en positiv facon ved at det netop er denne ene, for nogen lidt nørdede - interesse jeg kan fordybe mig i som et afslappende indslag i hverdagen.
- Hvis jeg skulle have ønsker til fremtiden må det lyde: "Mere af samme slags" og undgå nedetid ... ;-)

Jeg synes jeg med opdagelsen af GG har fået en del sjove, gode, spændende indlæg serveret, jeg handler gerne spil det er indtil videre kun gået godt - og at jeg fra sidelinjen bare ønsker at det skal fortsætte i samme gode toneart og at jeg en dag selv får bedre tid til at starte nye spændende tråde/emner :-)

Dbh Stefan, a.k.a. strato
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Frouvne »

Jonezy wrote: Sat Jan 05, 2019 2:38 pm[...]
Jeg tænker at vi ihvertfald godt kunne trænge til at få ryddet lidt op i alle under forummene, så det ikke er super overvældende, når man kommer ind første gang. 'Hvem er du' tråden er der sidst skrevet i januar 2015, så måske få flyttet den hen et sted, hvor man får nemmere øje på den, så nye brugere kan præsentere sig selv og få en ordentlig dosis Germangames kærlighed.
God idé. Den tænker jeg passende kunne ryge op til Introduktion til dette forum.
frouvne, administrator

Image
Post Reply