Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Stony »

Essen nærmer sig jo. Traditionen tro er der en række titler jeg holder øje med, og der plejer gerne at være nogle stykker der i sidste ende bliver købt hjem. Jeg tænkte at jeg i år ville dele min liste på forkant, så der er andre der har mulighed for det samme, og måske har I selv nogle titler I holder øje med som I vil dele.

Så uden videre omsvøb eller forklaringer, så er her listen af spil jeg - indtil videre - har skrevet mig bag øret... Og lur mig om ikke jeg i sidste ende kommer til at tabe et par af dem ned i en virtuel indkøbskurv umiddelbart efter Essen.

(Min liste er noget kortere end den plejer at være. Er der færre interessante titler, eller er jeg bare blevet kræsen?)

Expedition Zetta
Futuropia
Ganymede
Magnastorm
New Frontiers
Pandoria
Pandorum
Scorpuis Freighter
Warpgate
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by digter »

Spændende liste!

Jeg synes dog der mangler LIDT flere spil med rumfart/scifi setting. Kan du ikke lide den slags? :wink:

Jeg skal desværre ikke afsted i år, så jeg følger ikke rigtig med i hvad der bliver udgivet må jeg nok indrømme. Jeg ser hvad der på hvilke spil der bliver taget bedst imod efter et par måneder :)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:(Min liste er noget kortere end den plejer at være. Er der færre interessante titler, eller er jeg bare blevet kræsen?)
Du er helt sikkert blevet mere kræsen. :mrgreen:

Jeg har nogle af dine spil med på min "måske" liste, men udover dem har jeg bl.a. bidt mærke i disse:

- AuZtralia (Martin Wallace's økonomi/jernbane/Cthulhu-spil)
- Azul: Stained Glass of Sintra (fordi, Azul)
- Pax Emancipation (fordi, Phil Eklund)
- Terraforming Mars: Colonies (fordi, doh!)
- Airship City (japansk mystiker-eurogame med luftskibe)
- Captains of the Gulf (rejefiskeri fra Spielworxx, en enestående chance for at leve Forrest Gump-drømmen)
- Coma Ward (coop horror)
- Cryptid (deduktionsspil fra Osprey Games)
- Escape Tales: The Awakening (escape room)
- Lift Off (rumkapløbet fra Hans im Glück)
- Lindisfarne (kort/terningspil om vikingerne i England)
- Mini WWII (lille mystikerspil fra Taiwan om 2. verdenskrig)
- Miscatonic University: The Restricted Collection (Cthulhu-spil designet af Reiner Knizia!)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Skumle »

Har preordered følgende:

Mini WWII
Dice Fishing: Roll & Catch
Supply Lines of the American Revolution: The Northern Theater, 1775-1777,
An Infamous Traffic
Table battles
Airship city
Captains of the Gulf
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Frouvne »

Stony wrote:Essen nærmer sig [...]
Futuropia
[...]
New Frontiers
[...]
Friedemann Frieses spil bliver jeg altid nysgerrig på. Jeg syntes, han kan være ekstremt original med sine titler. Lidt for ofte skuffer de på den lange bane. Men det lyder i hvert tilfælde spændende med hans nye titel.

New Frontiers er noget af det, der har potentiale til at bliver rigtig interessant. Endnu har jeg dog langt fra hørt nok om spillet. Men når man ved hvor tæt op ad hinanden Race for the Galaxy og San Juan er kunne man godt få våde drømme om, at Thomas Lehmann har skelet så meget til Puerto Rico at han har foretaget en transformation svarende til den der skete fra Terra Mystica til Gaia Project. Dele af den information der er kommet om spillet kunne tyde på, at det er en mulighed. Andre dele af informationen der foreligger såsom den estimerede spilletid kunne tyde på noget andet. Men man har jo før hørt om estimerede spilletider i BGG's database, der var meget optimistiske gæt. Så jeg krydser fingre lidt endnu.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Mikkel »

Jeg skal til Essen for første gang - så jeg glæder mig som et barn til juleaften.

Jeg har endnu ikke undersøgt så meget omkring hvad der skal tjekkes ud dernede, men dette her er jeg faldet over, og det kunne jeg godt finde på at købe!

Escape tales: The Awakening
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... -awakening
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Stony »

Frouvne wrote:New Frontiers er noget af det, der har potentiale til at bliver rigtig interessant. Endnu har jeg dog langt fra hørt nok om spillet. Men når man ved hvor tæt op ad hinanden Race for the Galaxy og San Juan er kunne man godt få våde drømme om, at Thomas Lehmann har skelet så meget til Puerto Rico at han har foretaget en transformation svarende til den der skete fra Terra Mystica til Gaia Project. Dele af den information der er kommet om spillet kunne tyde på, at det er en mulighed. Andre dele af informationen der foreligger såsom den estimerede spilletid kunne tyde på noget andet. Men man har jo før hørt om estimerede spilletider i BGG's database, der var meget optimistiske gæt. Så jeg krydser fingre lidt endnu.
Det er nok en af de titler der sidder yderst på min liste, og som i højere grad end de øvrige, skal komme med et eller andet der lyder lovende, før det reelt bliver købt hjem.
Race for the Galaxy var et spil der ikke helt fungerede for mig. Det rummede i hvert fald nogle kombinationer hvor - hvis en modspiller formåede at lave den - man tænkte for sig selv "Okay, nu spiller vi andre i bedste fald om andenpladsen", fordi det var reelt afgjort. DET var afgjort ikke noget plus i min bog. Måske det ville have været mere acceptabelt, hvis jeg og dem jeg spillede med, havde spillet det tilstrækkeligt meget, til at spilletiden kom noget længere ned. Ikonografien fandt jeg på een og samme tid dækkende men ikke særlig intuitiv. Omvendt kan jeg godt se et potentiale i spillet, og jeg håber derfor at spillet et eller andet sted kan bygge videre på de bedste elementer, og få landet en "version 2.0". Men det må tiden jo vise.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen 2018 - Titler jeg holder øje med

Post by Stony »

Der røg lige et par titler mere på min liste.

Det ene er Wildlands fra Martin Wallace. Han er egentlig røget ud af min must-have liste, men jeg så en gennemgang af spillet, og det pirrede mig. Jeg er faktisk på nippet til at lægge en pre-order.

Og så lader Mac Gerdts til at være opmærksom på mit nytårsforsæt, så han kommer med en udvidelse "Venus", hvor man kan spille sammen to og to, så jeg får lidt lettere ved at komme i mål med min 10x10. 8)
Sidst spillet:
Image
Post Reply