Leder efter et aldrende brætspil med indianere

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Leder efter et aldrende brætspil med indianere

Post by netsapiens »

nåh.. lad mig så se hvad i duer til :)

I mine unge dag (ca. 20-25 år siden) spillede jeg et brætspil hos min nu afdøde onkel, som jeg siden har ledt efter igen og igen, fordi min faster ikke kan finde det i deres hus.

Spillet kaldte vi bare "indianerspillet", men om det er den rigtige titel aner jeg faktisk ikke.

Selve spilmekanikken bestod i at spillepladen var ca. 40*40cm eller 50*50cm mdf plade, hvori der var huller i rækker og kolonner, med ca. 1cm mellemrum.
Hele pladen var farvet blå.
Ovenpå denne plade placerede man så nogle helt flade plasticstykker der var farvede grønne, og ved at placere dem med overlapninger, eller mellemrum skabte man simpelthen en spilleflade med søer, floder, osv. De flade plastik stykker havde selvfølgelig huller der matchede dem i brættet nedenunder, og de nye "landeplader" blev holdt nede af små grantræer som havde stifter i bunden. (Hvis folk har set monteringen af enheder i Tideof Iron, så forestil jer det system på et helt bræt, altså ikke montering på små flytbare samle-enheder, men hver enhed for sig.

Man byggede således hver sit "land" i hver sin ende af brættet (vist nok 2-4 spillere?) og på sit land placerede man nogle tipi'er (teepee'er?) som udgjorde ens base. Samtidig havde man indianere til fods, indianere til hest og kanoer som man placerede med stifter ned i pladen. Når alting var placeret flyttede man enhederne rundt, med det formål at enten kunne "slå" den andens brikker, eller at få flere af ens egne indianere ind i modstanderens lejr, end han selv havde, for at få sejren.

Spillet havde stor afveksling, og både regler for at spille med og uden terninger, og jeg husker det som stort strategisk spil.

Hvis nogen kan skaffe mig titlen, spillet eller bare mere information så bliver jeg retfærdigvis særdeles imponeret, da enhver form for information har undveget mig i et kvart århundrede.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Det har jeg også spillet! Din forklaring vækker minder om et brætspil der var alt for sjovt til at være sandt - at bygge de tippier var morsomt som bare pokker.

Jeg vil djævelsk gerne have titlen på det brætspil - i modsætning til netsapiens har jeg kun meget fjerne erindringer om spillet.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Så er vi kommet mysteriet nærmere, og det tog kun 25 år :)

Spillet hedder faktisk: "Det Store Indianer-spil" og blev i sin tid udgivet af "Moro Spil". Det lader altså til at det er pære-dansk

Jeg får ingen hits på hverken google eller på bgg, men hvis nogen har forslag til hvordan man får informationer om eks. firmaet, så er jeg meget intereresset.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Post by Jespen »

Fedt! Jeg kan genkende komponenterne, men jeg anede slet ikke at det var et spil. Jeg ved, at jeg har leget meget med det, da jeg var knægt. Er der noget ved selve spillet som sådan eller er det ren nostalgi?
Post Reply