Som det er nu går det næsten i nul. Det gør det så hvert år, men i Høvelte hytten var det fordi jeg brugte overskuddet på Cognac og konditorkage.
Siden vi er rykket til Lerbjerg, hvor startomkostningerne er en helt anden størrelse, og jeg samtidig har forsøgt at minimere prisstigningerne, så er økonomien en mere tæt barbering. Jeg var så måske også lidt for optimistisk med hensyn til at beregne økomien med en forventning om at deltagerantallet fortsat ville vokse en smule hvert år. Det har ligget ret fladt.
Jeg har så i år givet prisen et nøk op, men lejen for centeret stiger, og spiser derfor en del af det. Givet at de øvrige parametre forbliver de samme, så forventer jeg en lidt mere gunstig situation i år, uden at det på nogen måde er prangende.
Så lige nu ligger vi lige der hvor jeg tror på det hænger sammen. Givet vi er det samme antal deltagere. Min bekymring går lidt på, hvis nu en uheldig dato eksempelvis gør, at nogle stykker falder fra, eller alle jyderne må springe fra p.g.a. at ham med bilen er forhindret el.lign. så mangler jeg deltagergebyr for fem deltagere. Bevares, så er der fem personer der ikke skal købes mad til, men det er så også 5 x deltagerbegyr der falder væk. Når der ikke er ret meget buffer, skal der er heller ikke ret meget afvigelse til den forkerte side, før jeg er næsten sikker på at slutte med et minus på et par tusinde kroner. Ikke noget voldsomt minus, men det er stadig en situation jeg helst vil angribe på forkant. Sidste år troede jeg egentlig jeg sluttede med et lille plus, men så viste forbruget (el og vand) sig at være næsten 900 kroner højere end året før, så det blev et lille minus. Igen.
Det overrasker mig lidt, at der lader til at være modstand i forhold til flere deltagere. Men der er på ingen måde tale om at udefrakommende skal have mulighed for at "kuppe" pladserne til connen. Og de praktiske ting omkring om der nu er borde nok, tænker jeg ikke er et reelt problem. Der ER flere borde og stole. De skal bare slæbes frem. Jeg ved godt at der er grænser for hvor mange folk du kan smide ind i et lokale, selv om du har ubegrænset adgang til borde og stole, men jeg har ikke oplevet det som et problem. Jeg skriver mig bag øret, at der skal hives lidt ekstra frem næste gang.
Jeg tænkte bare det var den mindst ubelejlige måde at løse udfordringerne på. Jeg har sat et deltagerloft på 60, og så langt er vi ikke fra at være. Jeg tænkte det kunne være sjovt at komme derop. Bare et enkelt år, og få en fornemmelse for om det er okay, eller om det bliver lige klaustrofobisk nok. Og så må jeg - som jeg prøver at gøre hvert år - lytte til hvordan folk oplevede det, og måske justere det ned til 55 eller 50 til næste år, såfremt folk føler smertegrænsen går der.
Jeg er klar over, at folks bekymring bunder i at de er bange for at der skal blive lavet for mange ændringer til noget de godt kan lide præcis som det er, og det skal ende med at blive noget de ikke bryder sig om. Jeg har det selv ligeså. Jeg nærer intet ønske om at lave tingene fundamentalt om. Der er en kerne af deltagere der vender tilbage næsten hvert år. Det håber jeg de bliver ved med. De udgør en kerne der skal bevares og ikke erstattes. Jeg prøver faktisk at tænke en tanke eller to, for at sikre at vi bevarer de gode ting, samtidig med at vi får gjort noget ved de ting der bør være bedre.