Tannhäuser - engelsk udgave af Fantasy Flight Games

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

qute wrote: Glæder mig til Andrea inviterer :lol:
Hehe! Men det kræver vist liiiige, at jeg får fat i spillet i første omgang :P
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

For dem der er nysgerrige, og vil se lidt af spillet i aktion, samt generel salgshype:

http://www.fantasyflightgames.com/tannh ... pport.html
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes det er utroligt at selv producenterne af spillet ikke kan udtale "Tannhäuser" rigtigt... :evil:

Bortset fra det ser det absolut ikke ud som et "Jens-spil": Som computerspil kunne det sikkert være OK, men jeg har aldrig følt at brætspil som medium kunne levere et tema der var stærkt nok til at "eventyrspil" som disse fungerer for mig. Nok den vigtigste grund til at et gennemsnitligt FFG-spil med masser af plastik ikke siger mig det store.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg må være tilbøjelig til at tilslutte mig. Jeg var nysgerrig på hvad det ville blive til, men videoen har nok slukket min interesse mere end den har tændt den.

En anden ting jeg godt kan blive lidt træt af, er deres politik med "masser af expansion". Så går der sikkert Runebound i Tannhäuser. Når jeg ser det, kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvad med lidt mere kvalitet frem for kvantitet. Var der ikke nogle af disse ting, der med rimelighed kunne være inkluderet i den oprindelige pakke?

Men det er uden tvivl den mest økonomiske måde at gøre det på. Hold prisen lav på det oprindelige produkt, og hvis folk kan lide det, SÅ skal de malkes.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Jeg forstår ikke helt deres marketing. Den har virkeligt fået fuld skrue på det seneste med computeranimerede klip, interviews osv. En ting er at deres spil er flot produceret, men det er som om de prøver at oversælge produktet i en grad jeg kun mindes at have set indenfor computerspil.

Det jeg har set tænder mig ikke helt vildt (temaet virker som en blanding af Hellboy tegneserien og et rodet horror-rollespil) og jeg har ikke rigtigt noget overblik over hvordan det dersens super-mega-innovative pathfinder system passer med resten af spillet. Det lugter lidt af hype som man kender det fra computerverdenens E3 messe, hvor alle de nye spil bliver fremvist med alskens løfter der så i praksis viser sig at være en fis i en hornlygte.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Rune Petersen wrote:Det jeg har set tænder mig ikke helt vildt (temaet virker som en blanding af Hellboy tegneserien og et rodet horror-rollespil) og jeg har ikke rigtigt noget overblik over hvordan det dersens super-mega-innovative pathfinder system passer med resten af spillet. Det lugter lidt af hype som man kender det fra computerverdenens E3 messe, hvor alle de nye spil bliver fremvist med alskens løfter der så i praksis viser sig at være en fis i en hornlygte.
Det der pathfinder er bare at man nemt kan se hvilke felter en person kan se. Ikke super fantastisk, men måske det kan nedsætte tiden lidt. Jeg spillede Memoir 44 i går og der var engang imellem man lige skulle kigge efter. Sådan 3-4 gange i løbet af en time :D
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Andrea wrote:
qute wrote: Glæder mig til Andrea inviterer :lol:
Hehe! Men det kræver vist liiiige, at jeg får fat i spillet i første omgang :P
Jeg er en tålmodig mand.

Har jeg sagt tak for sidst? Anyways: Det var hyggeligt selvom jeg fik så mange tæv. Men det var vist mest Helle's skyld :P
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg er meget enig med tidligere kommentarer. Det virker mest som en intro til et computerspil, og det er ikke mange af brætspilsmekanismerne der kommer frem. Umiddelbart er jeg i hvert fald ikke solgt.

Derudover minder historien utrolig meget om plottet i pc-spillet "Return to Castle Wolfenstein". Her havde tyskerne også åbnet en port til helvede og en masse zombier og fæle tyskere prøvede at tage livet af min helt :wink:
Ved ikke rigtig hvad jeg vil sige med det sidste, udover at temaet er set før. I hvert fald i pc-spil..

("Return to Castle Wolfenstein" er i øvrigt et ganske underholdende spil, selvom det efterhånden er en del år...)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

qute wrote: Har jeg sagt tak for sidst? Anyways: Det var hyggeligt selvom jeg fik så mange tæv. Men det var vist mest Helle's skyld :P
Ja, det er noget værre pjat, at regelforklareren også skal vinde! :D

Kanzler wrote: Ved ikke rigtig hvad jeg vil sige med det sidste, udover at temaet er set før. I hvert fald i pc-spil..
Sandt nok - til gengæld ser jeg gerne mere af den slags i brætspil :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Anmeldelserne af FFG's udgave er begyndt at trille ind på BGG, og det virker overordnet ikke som om folk er voldsomt begejstrede.
Jo, spillet er flot og lækkert produceret, men skulle være ret ubalanceret (i ze evil nazis favør) og have for få variationer i opsætningen.

Lidt kedeligt - Rune nævnte Hellboy som en mulig inspiration, og det er da en kanonskæg tegneserie (ligesom Wolfenstein-serien er prima underholdning). Jeg kunne sagtens se mig selv sidde og spille med en gang Wagner i anlægget og et glas tysk humle til ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Jeg har selv en pre-order på spillet og håber at snart kommer rullende med posten.

Jeg har også fulgt lidt med på BGG og kan se, at flere folk til gengæld påpeger, at de anmeldelser der er lavet, er lavet af folk der har prøvet Tannhäuser som demo på en messe og/eller af folk, som efter 1-2 spil anmelder det, i nogle tilfælde uden helt at have forstået reglerne helt.

Jeg aner endnu ikke om spillet er skidt eller hit, men idéen om at det er inspireret af computerspil afskrækker mig nu ikke - jeg har indtryk af, at Descent er et ok brætspil (har ikke prøvet det) og det er jo også bygget på et computerspil.. samme gælder vel Railroad Tycoon og Civilization...

Mht "masser af expansion" gælder dette også Carcasonne, BattleLore, Memoir 44, Tide of Iron (er der vist ikke tvivl om), Arkham Horror og sikkert mange andre spil, som jeg bare ikke lige har top of mind.
Det gør selvfølgelig ikke udviklingen bedre, at flere og flere spil bliver udvidet på den måde, men sådan er vores onde verden vel bare efterhånden - se som eksempel Ipod og alt det udstyr man finder til den, samt mange andre ting.. :wink:

Jeg synes nu i øvrigt ikke det er så skidt, at man kan købe sig til et endnu bedre spil end grundspillet, det står jo enhver helt frit for, om man vil nøjes med grundudgaven - og er grundspillet helt skidt, er der jo næppe basis for, at folk gider købe en flok udvidelser.

Just my 2 cents.. :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Varming wrote:Jeg har også fulgt lidt med på BGG og kan se, at flere folk til gengæld påpeger, at de anmeldelser der er lavet, er lavet af folk der har prøvet Tannhäuser som demo på en messe og/eller af folk, som efter 1-2 spil anmelder det, i nogle tilfælde uden helt at have forstået reglerne helt.
Det er så ikke helt korrekt:
Anmeldelse 1(ikke begejstret, har spillet det otte gange)
Anmeldelse 2(ikke begejstret, har også spillet det otte gange)

Indrømmet, det er ikke meget at gå ud fra, men det er bare lidt påfaldende, at mange af kritikpunkterne er de samme. Men jeg ser frem til at høre, hvad du får ud af det :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Personligt kan jeg godt lide denne artikel der handler om spillets historiske mangler. :D Ja ja, selvfølgelig er det et fantasy-spil, men det er jo baseret på en historisk setting!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Gunness: Ok, dem havde jeg ikke set, det er et par dage siden, at jeg læste på BGG om spillet sidst.

Hehe, jeg kan godt li' at nogle har skrevet om spillets historiske mangler.. Gad vide om nogle har gjort det samme om Castle Wolfenstein? :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Haha, jeg morede mig virkelig godt over den artikel, Jens :D Men helt dumt er det nu ikke - en af de sproglige sjuskefejl kunne godt have været undgået uden at ødelægge spillets stil. Det behøver man vist ikke engang være indfødt tysker for at sætte pris på.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply