Twilight Struggle Liga

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Pejk »

Mesterlars jeg er klar på at tage et spil. ;)
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

Mesterlars og jeg nåede gennem de fire første runder igår. Sovjet (Mesterlars) fører med 3 points, hvilket ikke er det helt store, men står også stærkest på brættet. Mest afgørende var at jeg på et helt afgørende tidspunkt glemte at overkontrollere Thailand, hvilket kostede mig 6 point (havde Asia scoring på hånden) med det samme og gør at jeg lige nu står meget svagt i Asien - og det med forventeligt 2 gange Asien scoring og én gang Sydøstasien scoring tilbage. Jeg står mere fornuftigt i Mellemøsten og Afrika, men begge er regioner der er meget vanskelige at holde for US. Så overall har jeg Mesterlars som favorit lige pt, men alt kan som bekendt ske i TS.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

Super fint med et resumé at jeres igangværende spil. Synes det kunne være rigtig skægt hvis vi (inklusive undertegnede) skriver lidt tilsvarende indlæg om hvordan det går i et givet spil. Det gør ligaen meget mere levende end bare et resultat.

Som noget andet kunne det også være rart hvis folk noterer, når et givent spil går i gang. Så ved vi alle hvilke kampe der er kørende.
Jeg er netop startet min pulje 2 kamp mod Bostrup.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

MesterLars og jeg færdiggjorde vores spil i weekenden. Det var et langt spil der bølgede frem og tilbage.
Jeg (USA) sad det meste af spillet tungt på Sydamerika og delvist Europa. Asien delte vi og central amerika blev mere og mere rødt.
Afrika havde jeg godt styr på - havde næsten alle battlegrounds men desværre dukkede Afrika scoring ikke op før meget sent, og så endte det med at mesterLars fyldte alle de østafrikanske non-battlegrounds med inflydelse, som fjernede min kontrol/domination. Træls.
Mellemøsten sad USSR på det meste af spillet, men jeg havde lidt i Israel og Egypten/Libyen skiftevis. Blev i Late-War blæst totalt ud af mellemøsten af Muslim Revolution og Marine Barracks Bombing, og USSR stod til massive 13 point for ME-scoring i final round. Blev reddet af en succesfuld 50 % brush War i Libyen i næstsidste actionround i spillet, hvilket reddede mig ca 7 point i ME.

Som et absurdt kuriosum kunne jeg faktisk have tabt spillet med mit allersidst spillede kort i tur 10. Sad med Arab-Israeli War og Ortega Elected in Nicaragua. Førstnævnte ville med sikkerhed give USSR en sejr over Israel (som USSR i øvrigt selv havde kontrol over :roll: ) og dermed 2 point. Så jeg spillede Ortega. USSR havde alle lande i Central America, fraset Costa Rica hvor jeg sad sikkert og panama, hvor jeg havde control. Cuba hed 1/5 i USSR favør. Så jeg tænkte den var sikker og spillede ortega. Denne giver et Coup-forsøg til USSR. Jeg tænkte at han kun kunne coupe Costa Rica, og at det næppe ville lykkes ham, og ikke gøre nogen forskel alligevel. Har dog nu opdaget af mesterLars faktisk kunne have Coup'et Cuba hvor jeg havde 1 inflydelse (og USSR 5). Det ville være battleground coup på min tur > defcon suicide! :shock:
Det havde jeg slet ikke overvejet - og GUDSKELOV fangede MesterLars det heller ikke. Er du lidt bitter mesterLars :wink:
Det havde simpelthen været for bittert.

Vanvittigt godt spil det der TS..!
Last edited by Kanzler on Mon Dec 05, 2016 12:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Kanzler > fint resume!
Kan ikke helt huske at du spillede Ortega.. hvad kuppede jeg så istedet?
Det er jo helt hjernedødt af mig hvis det er som du beskriver og jeg ikke kuppede Cuba. (Men det kan godt være at min hjerne har fejlfortalt mig at man ikke kan kuppe lande hvor man selv har kontrol)
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

MesterLars wrote:Kanzler > fint resume!
Kan ikke helt huske at du spillede Ortega.. hvad kuppede jeg så istedet?
Det er jo helt hjernedødt af mig hvis det er som du beskriver og jeg ikke kuppede Cuba. (Men det kan godt være at min hjerne har fejlfortalt mig at man ikke kan kuppe lande hvor man selv har kontrol)
Det gjorde jeg, du kan gå ind under gamle spil og kigge efter hvis du er nysgerrig. Du coupe'de costa rica, og fik ikke noget ud af det.
Jeg tror præcis at min hjerne var kokset, for jeg har i hvert fald tænkt at du ikke kunne coup'e i Cuba. Men det er jo forkert..
Det var også blevet lidt sent den aften :wink:
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Kamp 3: mesterlars - Pejk. USA sejr i final scoring (+23).

Jeg kan ikke komme med den store session rapport for første 6 runder, da de ikke står fristk i hukommelsen.
USA var det meste af tiden foran på point og holdt også hjem. Mellemøsten var overraskende kapitalistisk. USA ventede længe på den muslimske revolution, men den kom heldigvis aldrig.

Der var nok mest action i central america, hvor det i runde 8-9 lykkedes USSR at overtage cuba og dets naboer via reallignment.
I spillets sidste action brugte USA kina kortet til at bryde kontrol i Polen og Østtyskland - og fik derved en lidt uventet europæisk Domination.

PS: jeg har prøvet at uploade et screenshot af kortet, men får at vide at en fil max må være 256KiB, men min fil er kun 199kB
https://www.dropbox.com/s/mq2mj7hvec6dm ... k.png?dl=0
Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Kanzler >
Bare lige et opklarende spørgsmål - i så fald situationen skulle opstå.
Hvad sker der i tilfælde af uafgjort (VP=0 under final scoring eller efter af spil af wargames).

*) I de officielle regler bliver kampen bare uafgjort.
*) Det lader til at playdek har vedtaget at USA vinder ved uafgjort.
https://boardgamegeek.com/thread/156384 ... ne-version

IMO: Playdeks ruling kan måske give mening i en "knock-out turnering", men ikke nødvendigvis i en liga-struktur som vores.

Anyway jeg er med på det hele, synes bare lige dommeren skal rule det inden det opstår.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

BlueSwan vs Mesterlars. US sejr i final scoring +19.

Det var en møgspændende kamp. Sovjet stod stærkest det meste af spillet igennem, men US kom så småt igen fra omkring tur 7 eller noget i den stil. Geografisk blev det nok afgørende at US kontrollerede Afrika samt at Afrika scoring blev trukket af USA i tur 10. Det betød samlet scoring fra Afrika på 11+10+10=31 points. Ingen af de andre regioner var så ensidigt kontrollerede. Sovjet satte sig hurtigt tungt på Asien dominans og dominerede også Central Amerika gennem det meste af spillet. Der var stor kamp om Sydamerika og Europa, der begge endte nogenlunde lige. USA overraskende med en stærk position i Mellemøsten, men måtte efterhånden vige for Sovjet dominans. Slutscoringen faldt ud med +5 i USA's favør, men det blev lagt oveni en føring på +14 (primært opstået via Afrika scoring i tur 10).

Fedt spil!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

Iøvrigt påfaldende at USA vinder så meget indtil videre. De +1 i handicap har altså været rigeligt indtil videre!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Ja det var et rimeligt episk spil. Desværre træk jeg det korteste strå.

Jeg har ikke gang i nogle kampe lige nu, så jeg er åben for udfordringer.
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Bostrup »

Jeg har tabt (stort) til Kanzler i runde 2 og kan vel godt udfordre MesterLars til vores runde 7-spil.
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Pejk »

Jeg er klar på et spil, hvis nogen af mine modstader også er det. ;o)
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

Pejk wrote:Jeg er klar på et spil, hvis nogen af mine modstader også er det. ;o)
Pejk jeg er klar til et spil :)
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

MesterLars wrote:Kanzler >
Bare lige et opklarende spørgsmål - i så fald situationen skulle opstå.
Hvad sker der i tilfælde af uafgjort (VP=0 under final scoring eller efter af spil af wargames).

*) I de officielle regler bliver kampen bare uafgjort.
*) Det lader til at playdek har vedtaget at USA vinder ved uafgjort.
https://boardgamegeek.com/thread/156384 ... ne-version

IMO: Playdeks ruling kan måske give mening i en "knock-out turnering", men ikke nødvendigvis i en liga-struktur som vores.

Anyway jeg er med på det hele, synes bare lige dommeren skal rule det inden det opstår.
Jeg var ikke klar over playdeck's fortolkning. Jeg synes vi skal bruge de officielle regler, dvs det bliver uafgjort.
Måske bør vi overveje tie-breaker når ligaen skal afgøres. Hvis to f.eks. har lige mange wins så bør det være indbyrdes kamp der tæller. Hvis der er tre eller flere kan det godt blive lidt bøvlet, og det ikke jeg ikke helt overskue så sent på en søndag. Men det kan være lidt svært at lave "målscore" da man jo kan vinde på flere måder i TS.
Post Reply