Spil omtalt på DRs hjemmeside

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Larsine »

User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by BlueSwan »

Derby var fint nok i 1980'erne, men i 2016?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Michael_Olsen »

BlueSwan wrote:Derby var fint nok i 1980'erne, men i 2016?
Børn foretrækker faktisk ofte det som (os) spilnørder ser som "dårlige" spil. Og som de skriver i artiklen, det er da langt bedre at spille Derby end Matador. Jeg synes faktisk det er fint at have på listen.
Og for at være helt ærlig, så synes jeg selv det er sjovt at spille med børn.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Larsine »

Tja, personligt ville jeg nok også finde noget andet at spille end Derby, selvom det er en gammel klassiker. Men mange spillere har jo et mærkeligt forhold til spil fra deres barndom, f.eks. har jeg lige solgt mit Landmandsspil, som ikke har været spillet i 20+ år, til en kollegas svigerinde, og pludselig er der masser i min omgangskreds der da gerne ville have købt spillet af mig, for det er jo bare så godt siger de alle :D
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Larsine »

Michael_Olsen wrote:
BlueSwan wrote:Derby var fint nok i 1980'erne, men i 2016?
Børn foretrækker faktisk ofte det som (os) spilnørder ser som "dårlige" spil. Og som de skriver i artiklen, det er da langt bedre at spille Derby end Matador. Jeg synes faktisk det er fint at have på listen.
Og for at være helt ærlig, så synes jeg selv det er sjovt at spille med børn.
Men er det ikke bare fordi børnene ikke har været udsat for andre spil? Oftest vil børnene jo bare gerne spille, og hvis du så sætter et mere interessant spil foran dem, bliver det både en god oplevelse for dig og for dem.

Jeg har personlig hjulpet mange familier ud af situationen hvor mor og far bare spillede Matador, eller Afrikas Stjerne, med deres børn fordi børnene havde lyst. Mor og far spillede bare med af pligt. Men efter de så hvilke spil vi havde hjemme hos os, fandt de ud af at spil rent faktisk godt kunne være sjove, og flere af disse forældre spiller nu selv fordi de synes det er sjovt.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Michael_Olsen »

Larsine wrote:
Michael_Olsen wrote:
BlueSwan wrote:Derby var fint nok i 1980'erne, men i 2016?
Børn foretrækker faktisk ofte det som (os) spilnørder ser som "dårlige" spil. Og som de skriver i artiklen, det er da langt bedre at spille Derby end Matador. Jeg synes faktisk det er fint at have på listen.
Og for at være helt ærlig, så synes jeg selv det er sjovt at spille med børn.
Men er det ikke bare fordi børnene ikke har været udsat for andre spil? Oftest vil børnene jo bare gerne spille, og hvis du så sætter et mere interessant spil foran dem, bliver det både en god oplevelse for dig og for dem.
Jeg tror det er meget forskelligt, og jeg tror også at for en del børn er temaet meget vigtigt. Jeg er da for eksempel ikke i tvivl om at når min datter (på næsten 4) bliver lidt større vil det blive spillet meget Derby her i huset, da hun er meget glad for heste. Og igen, jeg synes faktisk det er et hyggeligt nok spil, ihvertfald hvis man forkorter det lidt.
Men okay, jeg har faktisk heller ikke den store viden om hvilke alternativer der er til børn på omkring 6 år (hvor vi vel kommer godt i gang med Derby). Jeg tænker vi vil få spillet en del Carcasonne til den tid. Men ... der er jo ikke heste i Carcasonne.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Larsine »

22 sider med spil indeholdende heste: http://www.boardgamegeek.com/boardgamef ... als-horses
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Michael_Olsen »

Larsine wrote:22 sider med spil indeholdende heste: http://www.boardgamegeek.com/boardgamef ... als-horses
Tak, men...

det eneste der er ranket højere end 1.000 er Agricola: All Creates Big and Small, hvilket næppe er et spil til 6-årige. Der er kun 13 af dem der er ranket højere end 10.000.

Jeg værdsætter forsøget, men jeg tvivler ærlig talt på jeg finder meget på den liste som er "bedre" end Derby. Jeg vil dog gå dem igennem ved lejlighed. Tak igen.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Frouvne »

Min fornemmelse er, at der måske er lidt kult-status omkring Derby. Jeg har i hvert tilfælde hørt om flere grupper af halvvoksne mennesker, der mødes for at spille Derby.
frouvne, administrator

Image
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by retry »

Mit eksemplar af Derby er købt i Magasin for 17 kr. en gang i begyndelsen af tresserne. Jeg spillede det hyppigt med tre-fire andre teenagedrenge. Vores interesse for heste var stærkt begrænset. Faktisk gjaldt interessen kun piger, som interesserede sig for heste.

Trods det, at der er forholdsvis mange forskellige ting, man kan foretage sig i spillet, er der fin plads til reglerne på indersiden af låget. I reglerne anbefales det i øvrigt, at én optræder som spilleder og bankør uden at med virke i selve spillet. Han kan så passende kommentere løbene i stil med Klampenborg Galopbanes legendariske speaker, Henrik Leth.

Jeg har en skummel plan om at afprøve spillet i ÆldreSagens lokale brætspilsgruppe. Men først skal vi lige lægge grunden med TurfMaster.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by Gunness »

Larsine wrote:
Michael_Olsen wrote:Børn foretrækker faktisk ofte det som (os) spilnørder ser som "dårlige" spil. Og som de skriver i artiklen, det er da langt bedre at spille Derby end Matador. Jeg synes faktisk det er fint at have på listen.
Og for at være helt ærlig, så synes jeg selv det er sjovt at spille med børn.
Men er det ikke bare fordi børnene ikke har været udsat for andre spil? Oftest vil børnene jo bare gerne spille, og hvis du så sætter et mere interessant spil foran dem, bliver det både en god oplevelse for dig og for dem.
Michael har ret. Jeg tror, at det med at introducere børnene for de "gode" spil handler mere om de voksnes behov end børnenes. Vi har spillet bunker af moderne, "gode" familiespil med vores børn og mange andres. Og ungerne er altså stadig glade for Matador og Afrikas Stjerne - og også for de "gode" spil.
Der var da også mange kedelige spil, da vi var børn, og de blev da fravalgt til fordel for Stratego, Matador, Derby mv - så helt ukritiske var (og er) børn jo ikke.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Spil omtalt på DRs hjemmeside

Post by strato »

Mit indtryk fra de børn jeg er vant til at spille med, går helt klart i retning af at de er glade for at spille spil de kan forstå, lette at lære og som ikke tager 2-3 timer at spille (meget alders-afhængigt).

De er knap så kritiske og synes/siger at alle spil de prøver er sjove. Den ægte vurdering falder blødere og efter flere spil end det vil gøre for mig selv.

De 4 piger (arh, 3 piger og en ung dame på min egen alder) jeg spiller med til daglig falder i to kategorier: De 2 der vil spille de samme (simple) spil gang på gang (som sjovt nok er de ældste), og de 2 andre der konstant vil prøve det spil jeg netop har lånt på biblioteket og som de ikke har prøvet før. Det tror jeg beror på tilfældigheder, og personlige interesser fremfor hvem der er børn/halvvoksne/voksne.

For mig går det primære på at lave noget samlende som samtidigt er underholdende, og der er brætspil utroligt godt sammenlignet med f.eks. at se fjernsyn, spille konsol/computer spil. Og det gælder uanset om det er Derby eller Diplomacy.

Ratings på boardgamegeek er i høj grad præget af den demografi der giver ratings ... Jeg ser mange ringe karakterer til småbørns spil, trods der er adskillige gode, lærerige, lette og sjove spil for alle aldre. Indrømmet, jeg synes "krig" hvad enten med dyrekort som i Bambino eller almindelige kort er temmeligt lav i rating hos mig, men jeg siger ikke nej når hende på 5 insisterer ...

:D
Post Reply