Spiltest af Numeracy

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

qute wrote:Jeg kender også en som gerne vil prøve det, men han har desværre ikke meget fritid. Hvis du vil fremvise det engang, må du lige sige til, så kan jeg spørge ham om han har tid/lyst.
Det lyder rigtigt godt... og tusind tak for din hjælp!

Jeg vil lige fundere over nye tiltag til spillet, førend jeg melder klar igen. Jeg ved jo af erfaring, at man som regel kun får chancen én gang med de fleste testspillere, omend jeg dog har været heldig, at der har været enkelte, som har haft mod på at prøve det op til flere gange....

En af de væsentligste nyheder i forhold til det spil vi spillede, og som jeg ikke mener var 100% optimalt, er:

-> Da vi spillede, havde Stony et forslag med brug af terninger for angivelse af opgaveplaceringerne. Det syntes og synes jeg faktisk er en simpel og elegant idé... Kortene virker (fint), men skal man have en pointbaseret version, som jeg synes giver en tand ekstra spillemæssigt i forhold til en ikke-pointbaseret version, så virker terningerne som et oplagt og umiddelbart bedre alternativ.... Det kræver så en ændring af labyrintens størrelse fra 7x7 til 6x6. (man kan lave det med 7x7 men bliver nok en for kringlet og unødigt komplicerende løsning).

Fordele:
- Sparer komponenter, hvilket altid er godt
- Spillemæssigt bliver spillet formentligt - grundet den mindre størrelse - en tand skarpere.

Ulemper:
- Spillet bliver måske en tand mere tilfældigt...., men igen det skal prøves

Usikre elementer:
- 6x6 virker assymetrisk i forhold til opstillingen af de 5 lærere. Men omvendt kan de ved setup blot placeres i forhold til terningernes anvisninger, og så vil det sikkert være fint nok alligevel.
- Taktisk/strategisk? Spillet er uanset hvordan man end vender og drejer tingene meget taktisk og ikke voldsomt strategisk (selvom der stadig vil ligge en del subtile strategiske mekanismer i komponenternes udformning...)

En anden idé (og nyhed), jeg har funderet lidt over: I testspillet med Stony og Qute, forsøgte jeg med solo- og fællesopgaver... Det virker jo i og for sig som en god/sjov idé. Og det virkede jo faktisk også ok, men her mener jeg nu at have fundet en væsentlig forbedring: I stedet for at det er en række kort, som angiver din egen "soloopgave", så vil alle opgaver som udgangspunkt være fællesopgaver, men den enkelte professor (svarende til den enkelte spillers spillebriks farve) kan ændre opgaven til en soloopgave forbeholdt pågældende spiller...! Denne ændring vil helt sikkert give spillet en ekstra tricky dimension...., da man så både kan spille på at nå en af fællesopgaverne, ophæve en af modstandernes soloopgaver, eller gøre en af fællesopgaverne til sin egen soloopgave....

Jeg har ikke afprøvet ovenstående....., men jeg tror meget på det.... :)

------

Så de sidste store spørgsmål i spillet er:
1) om 6x6 er en bedre løsning end 7x7?
2) virker den nye idé med skiftende opgavetyper?
3) Hvis ja til 2) og 3) skal der evt. ændres i aktionskortene?
4) Jeg skal i såfald ændre på sammensætningen af talbrikkerne, hvilket er en ubehagelig ting at skulle gøre, da de faktisk har virket perfekt, uden indvendinger af nogen art i mere end et år.... Men selvfølgelig er det bare at sætte sig ned og vælge de rette fra... :)
5) Hvis man bruger differentieret pointværdier, hvilket må være den mest spændende løsning, skal man så bruge en terning for at angive de forskellige pointværdier, eller skal man angive det på selve felterne. Her tror jeg mest på selve felterne, da jeg så ikke behøver flere/forskellige komponenter til at angive de forskellige pointværdier..... Så det allersidste spørgsmål er så: Hvordan skal man i såfald angive det på selve felterne....??

Det lyder enkelt...., men kan man gøre det, så det stadig ser æstetisk ud?

Og så tror jeg spillet er færdigt..... :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

qute wrote:
Bonus point hvis man kan pm'e mig med svaret på denne gåde:
3,3,8,8 skal give 24.
+-*/() må bruges.
Jeg fik i forbindelse med vores lille Øbro-Con i går afsløret løsningen af en af de andre spillere - så hermed sagt - det kan lade sig gøre...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Så fik jeg også snuset til Numeracy - desværre var det meget sent på aftenen, så den øverste etage havde lidt svært ved at kapere flere regler, men spillet består af en række delelementer, hvoraf flere kendes fra en række spil som El Grande, Schatzjagd, MagiMixer og Labyrint.

Udover det positive, som man kan sige, så vil det være et spil, som kræver, at spillerne er meget ligeværdige - og at der kan være en ret stor grad af tilfældighed i forhold til sværhedsgraden af den opgave, som genereres.... Jeg tænker stadig, at det kunne have godt potentiale i forhold til folkeskolen, hvis der var indarbejdet et niveau til de små, mellemstore og største klasser, hvor der således var forskellige sæt af talbrikker med til hvert trin (og bare skiftende tur, så der elemineres et kompleksitetsniveau) - de små ville skulle bruge +/- (det vil sige, at der skulle være andre opgaveterninger) mens mellemtrinnet skulle holde sig indenfor den lille tabel og have flere tal per opgave - mens de store eksempelvis også havde flere tal, men kravet om at skulle bruge alle deres tal....

Men hvis jeg ikke allerede har skrevet det - så kunne http://www.gonge.dk (forlag) måske kunne bruges til noget i den sammenhæng.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det kunne være interessant med en lille opfølgning... sidst vi hørte om spillet var det ved at blive gjort klar til at kunne deltage i en konkurrence. Blev det klar og hvordan gik det? :)
frouvne, administrator

Image
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Undskyld for det sene svar..., men jeg har først set dit indlæg nu. Cirka en uge før sidste indleveringsfrist, var jeg nødt til at tage mig af et mere privat anliggende, som jeg var nødt til at give førsteprioritet og som optog det meste af min fritid de følgende 3-4 uger..., så jeg kom helt ud af rytmen.... :(

Efter det var vel overstået, omend det var en krævende periode, har jeg taget mig et mentalt frikvarter... og stort set ikke beskæftiget mig med spillet. Det tror jeg har været sundt nok, da man til sidst simpelthen går død i éns tankevirksomhed... Så nu tager jeg en "slapper"...., og når motivationen og inspirationen vender tilbage, så giver jeg den en skalle til... Jeg er jo bestemt ikke typen, der giver op så let... Når man tager tingene frem igen - med friske øjne, ser/bedømmer man ofte tingene mere nøgternt - og nye/friske idéer plejer at dukke op...

Lige op til konkurrencen prøvede jeg (....selvfølgelig) en variant, hvis grundprincipper er de samme - og alligevel ikke... Ham jeg prøvede spillet med, og som har prøvet en del af de andre versioner, syntes at det var den hidtidigt bedste. En tand mere enkelt - men stadig med lige så meget spil i - eller mere - som den version i prøvede. Så midt i al modgangen, er der potentielt lys forude...

Men for at svare på dit spørgsmål, så nåede jeg ikke at indsende til konkurrencen pga. manglende tid/energi.

Den sidste "nye" version virker lovende, så forhåbentlig kommer til at ende godt det hele... :)

PS: Helle -> tak for forslagene...
Post Reply