Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Frouvne »

Så er nomineringerne klar:
The Nominees for the Spiel des Jahres 2015:
Colt Express, Machi Koro, The Game.

The Nominees for the Kinderspiel des Jahres 2015:
Push a Monster, Schatz-Rabatz, Spinderella.

The Nominees for the Kennerspiel des Jahres 2015:
Broom Service, Elysium, Orléans.

Kilde:
http://www.spieldesjahres.de/cms/front_ ... angelang=4
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke spillet et eneste af dem, så jeg er vist ikke helt målgruppen... :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har ikke spillet et eneste af dem, så jeg er vist ikke helt målgruppen... :mrgreen:
Jeg har spillet nøjagtig ét af dem, Machi Koro. Men nej, det er nok (heldigvis) ikke os, der er målgruppen her. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Jens_Hoppe »

Når det er sagt, kunne jeg godt tænke mig at prøve (i hvert fald) Orleans og Broom Service...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Resting »

Elysium virker interessant. Det lugter lidt at 7 wonders, men jeg er helt klart på min Essen watch list. Nogen der har prøvet det?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Mik »

Resting wrote:Elysium virker interessant. Det lugter lidt at 7 wonders, men jeg er helt klart på min Essen watch list. Nogen der har prøvet det?
Jeg prøvede det på the Gathering, og var ikke imponeret.
Jeg har ikke hørt "7 Wonders"-sammenligningen før, derimod har nogen nævnt "Deus".

De få af mine bekendte som har spillet det, siger samstemmende at spillet ikke bibringer noget, som ikke allerede er set mange gange før, og at de få ting der gør spillet interessant (tur-rækkefølgen og kort-udvælgelsen) ikke er tilstrækkeligt til at opveje de mindre interessante dele.

6.54/10
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by JoelP »

Jeg synes Elysium var ret fint, forstår dog slet ikke Deus sammenligningen? Abstrakt kortspil, som minder lidt om avanceret splendor med flere abilities på kortene
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Resting »

JoelP wrote:Jeg synes Elysium var ret fint, forstår dog slet ikke Deus sammenligningen? Abstrakt kortspil, som minder lidt om avanceret splendor med flere abilities på kortene
Skægt. Jeg har spillet splendor nogle gange. Jeg har dog et lidt ambivalent forhold til det spil. Det virker nemlig for mig lidt som et spil med en rigtig god kerne mekanik og økonomi, men samtidigt virker det, som et spil der savner "abilities" eller lign. Det føles som et spil der er bygget til at putte udvidelser på. Så måske har Space Cowboys tænkt det samme.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Jonezy »

Havde sgu været cool, hvis Loony Quest var blevet nomineret istedet for kun anbefalet. Det er da ihvertfald noget helt nyt.

Af SdJ kandidaterne har jeg kun prøvet Machi Koro og ejer det endda selv, da jeg synes det er en fin filler, men blev faktisk super skuffet over udvidelsen så er ikke så meget op at ringe over det som tidligere. Har kickstartet Valeria: Card Kingdoms i håb om, at det med de samme mekanikker kan give et bedre spil. The Game har jeg aldrig hørt om, men det lyder da som noget jeg skal have fingrene i, et cool lille coop kort spil. Colt Express er vist try before buy, men nu vil jeg da vildt gerne prøve det af.

Kinder spiel er ikke min afdeling.

Kenner spiel er åbenbart totalt mig. Har prøvet to ud af tre og ejer den ene. Orléans er været et kæmpe hit hos mig, endda så meget at jeg nok har overspillet det lidt. Elsker de mange muligheder man kan gå, og det er et af de spil, hvor alt føltes godt - tag den mand for at få en bygning, eller den mand få at nogle penge, eller den mand for at få udviklingspoint.... Elysium fik jeg prøvet på Djengis og kunne godt lide det. Den måde man vælger kort på er ret genial, men giver så desværre også rum for AP og nedetid, og så er kort synergier altid et plus i min bog. Det minder overhovedet ikke om hverken Splendor eller Deus. Vil gerne prøve det igen, men behøver ikke eje det lige nu. Broom Service er vist helt nyt i Tyskland, men det ligner noget, som jeg godt gider spille. Håber at Orléans vinder og ærger mig over at Deus ikke blev nomineret, da det kunne udvikle sig til en all-time great for mig. Desuden skal jeg snart have prøvet det Marco Polo spil....

Det korte af det lange er, at SdJ bestemt er for mig, især Kennerspiel kategorien, mens hovedkategorien ofte leverer solide lettilgængelige spil, som har stor chance for at ramme mit spilbord når man skal starte eller slutte en spilaften eller bare ikke er i brainburner humør. Det sagt, så er jeg stadigvæk møg bitter over at Camel Up kunne vinde over Splendor sidste år....
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Goblen »

Jonezy wrote:Af SdJ kandidaterne har jeg kun prøvet Machi Koro og ejer det endda selv, da jeg synes det er en fin filler, men blev faktisk super skuffet over udvidelsen så er ikke så meget op at ringe over det som tidligere. Har kickstartet Valeria: Card Kingdoms i håb om, at det med de samme mekanikker kan give et bedre spil. The Game har jeg aldrig hørt om, men det lyder da som noget jeg skal have fingrene i, et cool lille coop kort spil. Colt Express er vist try before buy, men nu vil jeg da vildt gerne prøve det af.
Du kan låne mit på et tidspunkt hvis du vil Jonezy?

Udover det har jeg prøvet Machi Koro, og foretrækker Colt Express hver eneste gang. Det var slet ikke mig. Samtidig har jeg kun prøvet Orleans og det faldt slet ikke i min smag. Elysium vil jeg rigtig gerne prøve på et tidspunkt :-)

/Brian
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Jonezy »

Goblen wrote:
Jonezy wrote:Af SdJ kandidaterne har jeg kun prøvet Machi Koro og ejer det endda selv, da jeg synes det er en fin filler, men blev faktisk super skuffet over udvidelsen så er ikke så meget op at ringe over det som tidligere. Har kickstartet Valeria: Card Kingdoms i håb om, at det med de samme mekanikker kan give et bedre spil. The Game har jeg aldrig hørt om, men det lyder da som noget jeg skal have fingrene i, et cool lille coop kort spil. Colt Express er vist try before buy, men nu vil jeg da vildt gerne prøve det af.
Du kan låne mit på et tidspunkt hvis du vil Jonezy?

Udover det har jeg prøvet Machi Koro, og foretrækker Colt Express hver eneste gang. Det var slet ikke mig. Samtidig har jeg kun prøvet Orleans og det faldt slet ikke i min smag. Elysium vil jeg rigtig gerne prøve på et tidspunkt :-)

/Brian
Det må vi finde ud af en dag Brian! :) Og så må jeg lære dig at holde af Orléans, du er den første som udtrykker dig direkte negativt om det. Stort set alle jeg har præsenteret det for, har haft lyst til et spil mere med det samme... Du fik ikke under 62 vel...;)
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by chr88 »

Jonezy wrote:
Goblen wrote:
Jonezy wrote:Af SdJ kandidaterne har jeg kun prøvet Machi Koro og ejer det endda selv, da jeg synes det er en fin filler, men blev faktisk super skuffet over udvidelsen så er ikke så meget op at ringe over det som tidligere. Har kickstartet Valeria: Card Kingdoms i håb om, at det med de samme mekanikker kan give et bedre spil. The Game har jeg aldrig hørt om, men det lyder da som noget jeg skal have fingrene i, et cool lille coop kort spil. Colt Express er vist try before buy, men nu vil jeg da vildt gerne prøve det af.
Du kan låne mit på et tidspunkt hvis du vil Jonezy?

Udover det har jeg prøvet Machi Koro, og foretrækker Colt Express hver eneste gang. Det var slet ikke mig. Samtidig har jeg kun prøvet Orleans og det faldt slet ikke i min smag. Elysium vil jeg rigtig gerne prøve på et tidspunkt :-)

/Brian
Det må vi finde ud af en dag Brian! :) Og så må jeg lære dig at holde af Orléans, du er den første som udtrykker dig direkte negativt om det. Stort set alle jeg har præsenteret det for, har haft lyst til et spil mere med det samme... Du fik ikke under 62 vel...;)
Man starter jo nærmest med flere point, så man skal da være helt væk og uden basal forståëlse for simpel spilmekanik, hvis det skal kunne ske...
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Logos32 »

ha ha med venner som Jon og Christian :D

Jeg har efterhånden fået spillet en del Orleans og selv med mit ene bump på vejen er jeg ret pjattet med det.

Machi Koro havde jeg store forventninger til som familiespil, men det faldt igennem i vores hjem og får desværre ikke meget tid på bordet.

De øvrige har jeg ikke haft lejlighed til at få prøvet.

God weekend til alle :wink:
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Goblen »

Jonezy wrote:
Goblen wrote:
Jonezy wrote:Af SdJ kandidaterne har jeg kun prøvet Machi Koro og ejer det endda selv, da jeg synes det er en fin filler, men blev faktisk super skuffet over udvidelsen så er ikke så meget op at ringe over det som tidligere. Har kickstartet Valeria: Card Kingdoms i håb om, at det med de samme mekanikker kan give et bedre spil. The Game har jeg aldrig hørt om, men det lyder da som noget jeg skal have fingrene i, et cool lille coop kort spil. Colt Express er vist try before buy, men nu vil jeg da vildt gerne prøve det af.
Du kan låne mit på et tidspunkt hvis du vil Jonezy?

Udover det har jeg prøvet Machi Koro, og foretrækker Colt Express hver eneste gang. Det var slet ikke mig. Samtidig har jeg kun prøvet Orleans og det faldt slet ikke i min smag. Elysium vil jeg rigtig gerne prøve på et tidspunkt :-)

/Brian
Det må vi finde ud af en dag Brian! :) Og så må jeg lære dig at holde af Orléans, du er den første som udtrykker dig direkte negativt om det. Stort set alle jeg har præsenteret det for, har haft lyst til et spil mere med det samme... Du fik ikke under 62 vel...;)
Vi må bare finde en dag, og så giver jeg det en chance til :-)

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nomineringer til Spiel des Jahres 2015

Post by Larsine »

Jeg ejer både Colt Express og Machi Koro, og synes at de er ganske underholdende, men jeg kan jo nærmest forstå at det kun er populært at være medlem af CultoftheNew.com og anti-award-games.net, og dem har jeg desværre ikke konto hos.

Og så blev det Spinderella der vandt Kinderspiel dse Jahres.
Post Reply