Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Bugge wrote:Alt det jeg ikke nævner var godt, og det er jo stort set alt, da jeg kun har tænkt mig at nævne en lille ting og der ved jeg, at jeg nok er inde på de hellige marker, tabu ting, men...

Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.

Jeg vil simpelthen bare gerne spille mere og i praksis tog de 2 x frokost og 2 x aftensmad 2 timer ud af spilskemaet hver gang, fordi...

-man bliver færdig 40 minutter før, og med de spillere man kan finde er der ikke tid/lyst/mulighed for at finde et hurtigt 30 minuttersspil.
-man skal vente til dem der er med i næste Modul spil er klar, og de kan være på en anden tidsplan.
-Spisesalen er også et område man spiller i, og der skal være ryddet
-osv.

Kort sagt simpel mad der hurtigt kan sluges og ryddes op.

Mvh,
Søren
Der er stort set ikke noget der er hurtigere end rugbrød med pålæg. Man kunne undgå lune frikadeller og æg. Men det tager altså tid at anrette til 50 mennesker og det tager 50 mennesker tid at tage mad to gange og spise. For min skyld kan man godt ændre spisepausen til frokost til 45 min og glemme det varme. Du vinder måske 30 min før for de 5 på holdet og 15 min for spisedeltagerne. For kø mm gør, at jeg ikke tror, at det bliver mere.

Lørdag aften er den sociale og hyggelige del. Du må planlægge nogle mindre mulige spil i forlængelse af dit afsluttede modul, så det går op. Igen maden på bordet, spisning mm tager tid fordi der er kø og folk hygger sig. De første ved køen er måske færdige med anden portion 18.30, men dem som stod sidst er altså mindst et kvarter senere færdig. Det er vilkåret ved mange mennesker.

Jeg laver hjertens gerne mad fredag - og bortset fra, at den var alt for stærk i år, så er det altså simpel mad. Men mængderne gør, at det tager tid. Laver jeg det derhjemme tager det 15 min at sætte på og så har jeg hænderne fri i 1 time mens maden koger til at lave andet indtil pasta skal i. Sådan er virkeligheden altså ikke, når der skal koges 4 store gryder. Lørdagsmaden er noget andet ... Det har taget meget spilletid og Steen har for flere år siden taget konsekvensen af, at vi var nogen som brugte for meget tid lørdag på mad ... Og har fundet andre løsninger. Så jeg synes ikke, at du er inde på hellige ting, men den praktiske virkelighed omkring afviklingen af spisning for 50 mennesker er i sig selv en faktor. Også ingen skal lave mad lørdag aften, men kun spise den, så skal der meget snilde og kreative løsninger til for at der rigtigt kan vindes på den konto :D .
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Bugge wrote:
Frouvne wrote:
Bugge wrote:Alt det jeg ikke nævner var godt, og det er jo stort set alt, da jeg kun har tænkt mig at nævne en lille ting og der ved jeg, at jeg nok er inde på de hellige marker, tabu ting, men...

Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.
[...]
Det giver jo god mening, Bugge! At jeg så ikke er enig er en anden sag. Dels bliver jeg alligevel fyldt op og har hverken behov for eller lyst til at spille hele tiden og dels syntes jeg også at den sociale ting omkring måltiderne er vigtig. Men jeg kan sagtens forstå din argumentation og syntes egentlig også at det er ret fedt, hvis der er nogen, der har det sådan!
Jeg er udmærket klar over det sociale aspekt i spisepauserne, men der er også ret socialt at spille brætspil med 3-4-5 andre på connen :wink: :wink: :wink:

Der er mange ansigter man genkender og hilser høfligt på og betragter som en del af den helhed der er Djengis Con, men det er først når man sidder næse til næse over et brætspil, at man kommer tættere på de personer man, for nogens tilfælde, kun træffer den ene gang om året.

Jeg er enig. Man kan argumentere for begge dele.

Mvh,
Søren
Det er jeg så slet ikke enig i. Begge dele er lige vigtige for mig.
Jeg synes, at de 5 min samtale hist og pist med de spillere, som jeg ikke ser ved de spilborde, hvor jeg spiller gør, at jeg lige får en ide om, hvem folk er.
Ja, der er mennesker, som jeg kun genkender og et par stykker, som jeg kun lige nåede at lære navnet på inden vi tog afsted søndag ( og ikke fik talt med), men jeg tror faktisk, at jeg nåede at lære navne på alle og sætte ansigter på. For mig gør det, at det er sjovere at læse på forum og relatere til, hvad der bliver skrevet. Men sådan er vi jo så forskellige.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

En ting mere som jeg har tænkt lidt over. Jeg påtænker at introducere en ny "rolle" på Djengis Con.

I hvert modul tænker jeg der skal være udpeget en spil-guru, som kender reglerne til en række spil. Det kan være en forskellig spil-guru i hvert modul, og han/hun bestemmer selv hvilke spil der skal listes som "Disse spil kan du skrive dig op til i dette modul og få en regelgennemgang af". Hvis bare man kan liste fem spil eller mere, så kan man kvalificere sig som spil-guru i et modul. Det skal fortrinsvis være spil, der er forholdsvis hurtige at forklare regler til. Eller sagt på en anden måde, så bør man nok ikke liste både Terra Mystica og Die Macher, for hvis der skulle være folk der gerne vil introduceres til begge dele, så kommer det ene bord til at vente længe på at regelforklaringen ved det andet bord bliver færdig.

Det vil være en service til dem der ikke får planlagt et helt program, for dem er der altså også nogle stykker af. Når der er taget hånd om de enkelte borde der måtte være, er spil-guruen selv velkommen til at spille med. Sandsynligvis ved de sidste bord de har forklaret regler til.

Det er på ingen måde en erstatning af den nuværende planlægning. Blot et supplement.

Kunne det give mening? Er det noget nogen kunne have lyst til at påtage sig i et enkelt modul? Jeg melder mig gerne selv til et modul eller to, og så skal vi blot bruge tre-fire stykker mere. Måske kan man endda lokke to-tre personer på i hvert modul, og skulle alt andet glippe, så kan de jo spille noget sammen, når de er færdige med at forklare regler.
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by digter »

Jeg synes der manglede et bord eller lign, hvor det var muligt at placere sine medbragte spil. Det var lidt synd at de stod i poser og kasser på gulvet. Der var nogle små borde i det aflange rum, men de blev hurtig fyldt op.
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Nissi »

digter wrote:Jeg synes der manglede et bord eller lign, hvor det var muligt at placere sine medbragte spil. Det var lidt synd at de stod i poser og kasser på gulvet. Der var nogle små borde i det aflange rum, men de blev hurtig fyldt op.
Ja det har du ret i, det synes jeg faktisk også. F.eks. i pejsestuen kunne man godt have nogle små borde stående ude langs væggen hvor folk kan sætte deres medbragte spil.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Jeg er enig, men det kræver at vi HAR borde til overs, som kan stilles ud langs siden.

I år fjernede vi en hel række fra spisesalen, og brugte det ene bord som anretnings- / buffet-bord og det andet blev sat ind i pejsestuen. Hvis vi bliver flere deltagere næste år, er det ikke engang sikkert at vi har den luksus. Måske vi skal stjæle et bord fra det lille rum i den anden ende...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Uhre
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 394
Joined: Sun Apr 13, 2014 3:02 pm
Favoritspil: Carcasonne, Robo Rally
Location: Tåstrup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Uhre »

Stony wrote:Jeg er enig, men det kræver at vi HAR borde til overs, som kan stilles ud langs siden.

I år fjernede vi en hel række fra spisesalen, og brugte det ene bord som anretnings- / buffet-bord og det andet blev sat ind i pejsestuen. Hvis vi bliver flere deltagere næste år, er det ikke engang sikkert at vi har den luksus. Måske vi skal stjæle et bord fra det lille rum i den anden ende...
Havde hver sovesal ikke et bord stående? Eller var det kun lederrummene? De kan jo nok godt undværes i soverummene i hvert fald.
Image

- Common sense is not so common
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Ahh ja. I lederrummene mener jeg i hvert fald der var et par borde, som sagtens kan benyttes til formålet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Uhre
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 394
Joined: Sun Apr 13, 2014 3:02 pm
Favoritspil: Carcasonne, Robo Rally
Location: Tåstrup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Uhre »

Stony wrote:En ting mere som jeg har tænkt lidt over. Jeg påtænker at introducere en ny "rolle" på Djengis Con.

I hvert modul tænker jeg der skal være udpeget en spil-guru, som kender reglerne til en række spil. Det kan være en forskellig spil-guru i hvert modul, og han/hun bestemmer selv hvilke spil der skal listes som "Disse spil kan du skrive dig op til i dette modul og få en regelgennemgang af". Hvis bare man kan liste fem spil eller mere, så kan man kvalificere sig som spil-guru i et modul. Det skal fortrinsvis være spil, der er forholdsvis hurtige at forklare regler til. Eller sagt på en anden måde, så bør man nok ikke liste både Terra Mystica og Die Macher, for hvis der skulle være folk der gerne vil introduceres til begge dele, så kommer det ene bord til at vente længe på at regelforklaringen ved det andet bord bliver færdig.

Det vil være en service til dem der ikke får planlagt et helt program, for dem er der altså også nogle stykker af. Når der er taget hånd om de enkelte borde der måtte være, er spil-guruen selv velkommen til at spille med. Sandsynligvis ved de sidste bord de har forklaret regler til.

Det er på ingen måde en erstatning af den nuværende planlægning. Blot et supplement.

Kunne det give mening? Er det noget nogen kunne have lyst til at påtage sig i et enkelt modul? Jeg melder mig gerne selv til et modul eller to, og så skal vi blot bruge tre-fire stykker mere. Måske kan man endda lokke to-tre personer på i hvert modul, og skulle alt andet glippe, så kan de jo spille noget sammen, når de er færdige med at forklare regler.
Hvis behovet er der, er det da en god - og favnende - ide :-)
Det kræver selvfølgelig, at der er nogle, der er villige til at give afkald på noget spil-tid for at stille sig til rådighed, men da det kun vil være til et modul, synes jeg det vil være en god måde at aflaste dig på.

Jeg melder mig også gerne, hvis jeg kan bruges. Men titlen som spil-guru er muligvis lidt over mine evner.
Image

- Common sense is not so common
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Uhre wrote:Men titlen som spil-guru er muligvis lidt over mine evner.
Det er også over mine. Bare for eksemplets skyld kan jeg lave en liste, som jeg tænker den kunne se ud i et modul, hvor jeg er guru:
Concordia
Thurn & Taxis
Ticket to Ride
Rampage
Modern Art

...altså en blandet landhandel med alt muligt som kan forklares relativt hurtigt. Og rent taktisk vil jeg nok vælge at introducere regler til Concordia som det sidste, da jeg forventer at den vil tage længst, og det er så også der jeg i givet fald selv vil vælge at spille med såfremt der er en ledig plads.

Realistisk set forventer jeg ikke at der bliver tilslutning til mere end 1-2 spil. Men jeg kan jo blive overrasket, og det er så en situation jeg fremadrettet må forholde mig til.

Og så synes jeg det er sjovt så stille der ellers blev ift. forespørgslen. Kom nu ud af busken. Ganske vist er det dejligt at tage på con og få spillet en hel masse, men det kan langt hen ad vejen kun lade sig gøre, fordi der er folk der er villige til at introducere regler, og der er en hel del folk der sagtens kunne tage regel-forklarer hatten på. Jeg er overbevist om at der er nogle stykker der holder sig tilbage, ene og alene fordi de føler det så vil gå ud over deres egen spilletid. Det er fint at nyde, men det er ingen skade til at yde også. Bare en smule. Og det vil være lækkert, om det ikke altid er de samme der stikker hovedet frem. Det er helt med vilje at jeg kun efterlyser folk til at melde sig til et enkelt modul. Det er ikke bindende, men udelukkende et forsøg fra min side, for at se om det er realistisk at få alle moduler besat med guruer. For er det ikke det, så gider jeg end ikke forsøge at søsætte projektet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Og så synes jeg det er sjovt så stille der ellers blev ift. forespørgslen. Kom nu ud af busken. Ganske vist er det dejligt at tage på con og få spillet en hel masse, men det kan langt hen ad vejen kun lade sig gøre, fordi der er folk der er villige til at introducere regler [...]
Nu bliver der jo kastet flere bolde op i luften i disse dage, så det er måske ikke mærkeligt, hvis man er lidt tilbageholdende med at forpligte sig til noget, når man ikke kender arrangementets grundlæggende struktur. Mange påtager sig i forvejen regelforklarer-rollen, så det er jo ikke fordi folk ikke er klar på at påtage sig ansvar for afviklingen af spillene.
frouvne, administrator

Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by zutcorp »

NU har du nok snakket med flere end jeg, Stony, så jeg formoder der er et reelt problem, og et behov for noget mere struktur omkring spillene.

I så fald kunne din guru idé sikkert være fin, og jeg kunne da nok introducere x-com, Formula De og den slags lettere spil i en af modulerne.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Frouvne wrote:Nu bliver der jo kastet flere bolde op i luften i disse dage, så det er måske ikke mærkeligt, hvis man er lidt tilbageholdende med at forpligte sig til noget, når man ikke kender arrangementets grundlæggende struktur. Mange påtager sig i forvejen regelforklarer-rollen, så det er jo ikke fordi folk ikke er klar på at påtage sig ansvar for afviklingen af spillene.
Jeg synes eller jeg har sådan rimeligvis har beskrevet konceptet, og så forsøgte jeg bevidst at prikke til nogle af dem der slet ikke stikker hovedet frem. Jeg er helt med på at nogle af disse slet ikke føler sig rustet til sådan en opgave, men jeg er samtidig overbevist om at andre dukker sig i det omfang de kan, selv om de sagtens kunne være med. Så det er bare min måde til at prikke lidt til flokken. For jeg synes vitterlig at der sagtens kunne være flere der bød ind med noget. Hvis vi alle sammen lænede os tilbage og tænkte at det er der nogen andre der må tage sig af, ville der slet ikke være en Djengis Con.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Uhre
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 394
Joined: Sun Apr 13, 2014 3:02 pm
Favoritspil: Carcasonne, Robo Rally
Location: Tåstrup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Uhre »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Nu bliver der jo kastet flere bolde op i luften i disse dage, så det er måske ikke mærkeligt, hvis man er lidt tilbageholdende med at forpligte sig til noget, når man ikke kender arrangementets grundlæggende struktur. Mange påtager sig i forvejen regelforklarer-rollen, så det er jo ikke fordi folk ikke er klar på at påtage sig ansvar for afviklingen af spillene.
Jeg synes eller jeg har sådan rimeligvis har beskrevet konceptet, og så forsøgte jeg bevidst at prikke til nogle af dem der slet ikke stikker hovedet frem. Jeg er helt med på at nogle af disse slet ikke føler sig rustet til sådan en opgave, men jeg er samtidig overbevist om at andre dukker sig i det omfang de kan, selv om de sagtens kunne være med. Så det er bare min måde til at prikke lidt til flokken. For jeg synes vitterlig at der sagtens kunne være flere der bød ind med noget. Hvis vi alle sammen lænede os tilbage og tænkte at det er der nogen andre der må tage sig af, ville der slet ikke være en Djengis Con.
Jamen, jeg er på. Jeg kender ikke så mange spil som de fleste herinde, men til den tid er der helt sikkert mere end 5 spil, jeg kender grundigt nok til at kunne introducere og regelforklare.
Image

- Common sense is not so common
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Jeg vil gerne hjælpe, hvis andre ikke gør, ellers vil jeg næste år lige på denne post dukke mig, da jeg sandsynligvis kun deltager i dele af arrangementet.
Jeg synes til gengæld, at det er en god idé.
Post Reply