Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:
Uhre wrote:
Stony wrote:Hvad modulopbygningen angår, så er det ikke modulopbygningen i sig selv jeg ønsker at løfte til debat. For det giver helt klart god mening, at folk ved hvornår hvad kommer på bordet. Jeg tænkte at det ville være rart, om dem der ikke frekventerer germangames i højere grad kunne inddrages, og deltage på lige fod med de øvrige deltagere. Så derfor overvejer jeg en model, hvor folk bliver bedt om at byde ind med spil, som de kan introducere regler til, samt i hvilket modul de ønsker at lægge det. Ikke så meget nyt der. Men folk vil IKKE få mulighed for at melde sig på i forvejen. Al tilmelding vil - i stil med Rubicon - ske om fredagen, hvor folk efter tur kan skrive sig på et af de planlagte spil. Kunne det give mening? Jeg tænker at fordelene taler for sig selv, men det giver også nogle ulemper, og er de til at leve med?
Det er jeg som nævnt før ikke umiddelbart tilhænger af. Som sagt synes jeg det er et yderst overkommeligt krav, at folk skal oprettes på forummuet, hvis de vil have mulighed for forhåndstilmelding. Der er jo ingen, der siger, at de nødvendigvis skal deltage i forummet ellers. Og ønsker man det ikke, er der jo stadig mulighed for at tilmelde sig og/eller oprette spil på stedet.

Dernæst tænker jeg at det vil blive meget kaotisk fredag, når 60 mennesker skal skynde sig over at skrive sig på til spil, de allerede har bestemt sig for men ikke har haft mulighed for at tilmelde sig på forhånd.
EDIT: ...og så bliver det også lidt en først-til-mølle ting, som måske er knap så fair for dem, der har tungere transport.

Jeg er sikker på, at jeg nok skal få hygget mig og spillet nogle gode spil alligevel. Og jeg bakker da også op om, hvilken løsning vi end måtte aftale. Men jeg vil klart foretrække at beholde muligheden for at tilmelde mig spil i ro og mag på forhånd, og selv beslutte om jeg har lyst til at efterlade et eller flere moduler åbne - eller tilmelde mig spil på alle som i år.
Det er jeg bestemt heller ikke tilhænger af. Jeg syntes en af styrkerne ved arrangementet er, at man kan indrette det stort set, som man har lyst. Nogle år har jeg næsten ikke forberedt, hvad der skulle spilles imens jeg (de fleste) andre år stort set har haft booked et program på forhånd. Denne model er netop det der gør dette arrangement mere interessant for mig end f.eks. Rubicon. Fleksibiliteten i booking-processen betyder også at mange forskellige hensyn kan tages. F.eks. kan jeg godt finde på at booke et spilmodul for at få spillet med nogle bestemte mennesker, jeg ellers ikke får lejlighed til at spille med. Det betyder også, at jeg som i år kan foreslå et spil som Cuba Libre og nå at finde ud af, at det er der desværre ikke den nødvendige interesse for, så jeg ikke bruger flere dages forberedelse på et spil, der så alligevel ikke kommer på bordet.
Jeg er enig med Allan (og Uhre). Mange deltagere sætter pris på at kunne planlægge deres weekend på forhånd (både hvad de skal spille, og i visse tilfælde med hvem), og det virker fjollet at ville forsøge at forhindre dem i det. Plus, hvordan skal man egentlig forhindre det i praksis? Hvis Allan og jeg gerne ville spille Cuba Libre fredag aften, og tilmeldingsproceduren ikke tillod det, ville det jo bare blive aftalt hemmeligt via pb'er. Næh, så hellere få det ud i det åbne, så andre i det mindste har en chance for at melde ind med deres interesse.

Med hensyn til mad er jeg nok lidt til samme side som Bugge. Maden behøver med andre ord ikke betyde det store for mig. I særdeleshed er jeg ikke vild med, at en del folk skal bruge en masse tid på at lave mad. Det må være tid der kan bruges bedre! Selvfølgelig skal der mad og drikke indenbords, men indsatsen for at opnå det (i mandetimer) bør være så lille som mulig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Myde »

Jeg er absolut ikke fan af at afskaffe forhåndsplanlægningen af modulerne. Jeg vil gerne kunne planlægge i forvejen, af forskellige årsager, men også så jeg kan læse regler op, da jeg har det så-som-så med de her regelforklaringer på stedet...(uanset om andre læser op eller ej)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:...og det virker fjollet at ville forsøge at forhindre dem i det.
Ahhhh, der synes jeg forslaget bliver tillagt noget der ikke er korrekt. Det er på ingen måde et forsøg på at forhindre nogen i noget, men et forsøg på at afhjælpe nogle af de udfordringer der er for de folk der kommer "udefra". Hvis man så synes at det vil give flere ulemper end fordele, fair nok.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Sir William »

Er både for, at man kan planlægge på forhånd - for derigennem at læse på på reglerne inden - og simplere mad.

For mig skal det bare være simpel og hurtig mad, så kan jeg få spillet mere.

Har ikke noget imod at lave mad eller rydde op, så det er ikke anken men mere det at vi bruger for megen tid på den del.

Mener at kunne huske en gang, hvor der var nogle smurte boller til frokost om lørdagen. Så kunne man lige nappe sådan en i en pause mellem 2 spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:...og det virker fjollet at ville forsøge at forhindre dem i det.
Ahhhh, der synes jeg forslaget bliver tillagt noget der ikke er korrekt. Det er på ingen måde et forsøg på at forhindre nogen i noget, men et forsøg på at afhjælpe nogle af de udfordringer der er for de folk der kommer "udefra".
OK, jeg læste måske for meget ind i det du skrev; "Men folk vil IKKE få mulighed for at melde sig på i forvejen".
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Frouvne »

Jo mere jeg tænker over det, jo mere syntes jeg, det vil være en uheldig udvikling at vente med at kunne booke, hvad der skal spilles, til man er mødt frem. Det giver god mening i en Rubicon-sammenhæng fordi det hænger sammen med en gennemgående konkurrence, der er en central del af det arrangement og fordi en meget stor del af deltagerne møder så uforberedte frem, at de ikke ved noget om de spil, der er på planen og derfor under fordelingen skal have råd om hvad spillene omhandler og om det mon er noget for dem. En fordel ved den model er også, at alle folk bliver mikset på kryds og tværs og det derfor virker meget inkluderende. Så det er ikke fordi jeg ikke kan få øje på fordelene. Men jeg tror som tidligere sagt ikke det passer så godt til dette koncept. Hvis min teori om at den gennemsnitlige deltager i din con, Stony, er mere gamer end den gennemsnitlige Rubicon-deltager, betyder det også en større bevidsthed om, hvad man vil spille og hvad man bestemt ikke vil spille. Hvis man på grund af et system blandt sine sidste valg bliver nødt til at vælge blandt spil, man i virkeligheden ikke gider spille, vil det næppe højne fornøjelsen. Jeg kan f.eks. også godt lide at holde en spil-pause undervejs, hvilket betød at jeg ikke var med fra spilstart i et af modulerne i år, men så sprang til, da folk var færdige med deres første spil og der stadig var nogle timer tilbage.

Faktisk er det mig ikke helt tydeligt, hvad det er, du vil opnå ved den foreslåede ændring, Stony. Måske en yderligere præcisering vil gøre det lettere enten at fatte sympati for ideen eller at gøre det lette at skyde den ned, hvis det er det, der skal til. Er det for at gøre det lettere for nye folk at blive inkluderet? Er det fordi der er nogen, der ikke kommer til at spille? Eller...? Måske er det i stedet tilmeldingsproceduren til hele arrangementet, der skal ændres lidt, så folk i den forbindelse bliver gjort opmærksom på, at en del koordinering kommer til at ske herinde og at man måske opretter en mailingliste, så dem der ikke kommer her dagligt får praj, når der går gang i rum- og opgavefordeling og ikke mindst spilplanlægning. Så ville vi også kunne få deres evaluering, som jo også kommer til at mangle. For måske er der slet ikke noget problem... eller måske er det meget større eller helt anderledes end vi lige forestiller os.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Uhre wrote:
Stony wrote:Hvad modulopbygningen angår, så er det ikke modulopbygningen i sig selv jeg ønsker at løfte til debat. For det giver helt klart god mening, at folk ved hvornår hvad kommer på bordet. Jeg tænkte at det ville være rart, om dem der ikke frekventerer germangames i højere grad kunne inddrages, og deltage på lige fod med de øvrige deltagere. Så derfor overvejer jeg en model, hvor folk bliver bedt om at byde ind med spil, som de kan introducere regler til, samt i hvilket modul de ønsker at lægge det. Ikke så meget nyt der. Men folk vil IKKE få mulighed for at melde sig på i forvejen. Al tilmelding vil - i stil med Rubicon - ske om fredagen, hvor folk efter tur kan skrive sig på et af de planlagte spil. Kunne det give mening? Jeg tænker at fordelene taler for sig selv, men det giver også nogle ulemper, og er de til at leve med?
Det er jeg som nævnt før ikke umiddelbart tilhænger af. Som sagt synes jeg det er et yderst overkommeligt krav, at folk skal oprettes på forummuet, hvis de vil have mulighed for forhåndstilmelding. Der er jo ingen, der siger, at de nødvendigvis skal deltage i forummet ellers. Og ønsker man det ikke, er der jo stadig mulighed for at tilmelde sig og/eller oprette spil på stedet.

Dernæst tænker jeg at det vil blive meget kaotisk fredag, når 60 mennesker skal skynde sig over at skrive sig på til spil, de allerede har bestemt sig for men ikke har haft mulighed for at tilmelde sig på forhånd.
EDIT: ...og så bliver det også lidt en først-til-mølle ting, som måske er knap så fair for dem, der har tungere transport.

Jeg er sikker på, at jeg nok skal få hygget mig og spillet nogle gode spil alligevel. Og jeg bakker da også op om, hvilken løsning vi end måtte aftale. Men jeg vil klart foretrække at beholde muligheden for at tilmelde mig spil i ro og mag på forhånd, og selv beslutte om jeg har lyst til at efterlade et eller flere moduler åbne - eller tilmelde mig spil på alle som i år.
Helt enig plus - det vil være helt umuligt at folk har mulighed for at forberede sig på forhånd.
Jeg sad med ved to borde, hvor jeg fortalte regler blandt andet Die Macher og det var super fedt, at Sir William havde læst op/set video inden. vi er også nogen som meget gerne vil vide/har behov for at vide, hvad vi skal.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Jeg prøver lige at opsummere. Det er ikke for at diskriminere at jeg ikke quoter alle input. Jeg fanger bare lige et enkelt, som jeg synes rammer essensen af netop det punkt.

Ang. sengene
Uhre wrote:Sengelængder var heller ikke et problem, da jeg ikke er særligt høj. Men jeg kan godt se, at nogle må have haft problemer. Jeg tænker dog, at det vil give nogle udfordringer med at have plads til spil efter kl. 22, samt at rydde op efter sovende deltagere inden kl. 9, hvis den lille sal benyttes til sovesal. Men igen... det er nemt for mig at sige, da jeg ikke havde pladsproblemer.
Jeg tænker stadig at det må forsøges, og så på den baggrund få noget feedback på hvordan det fungerede. Der skal helt klart udstikkes nogle regler for hvordan det bør gribes an, for vi skal ikke som konsekvens mangle spilleplads.

Ang. modulopbygning/spilplanlægning
Uhre wrote:Jeg synes at modul opbygningen fungerer fremragende. Og alle deltagere må jo på en eller anden måde være vidende om, at forummet eksisterer. Det kan næppe være et problem at skulle tilmelde sig forummet, selv hvis det kun er med det formål at tilmelde sig spil-moduler. Så jeg synes ikke, det bør være nødvendigt at tage yderligere hensyn til det.
Det kan være problemet i et eller andet omfang løser sig selv, når jeg beder om at få email/mobil på de deltagere der ikke frekventerer forummet, og jeg derigennem kan gøre opmærksom på at eksempelvis spilplanlægningen er gået igang. Jeg kan læse at folk sætter meget pris på muligheden for at kunne planlægge på forhånd, og det må vi så holde fast i.
Myde wrote:Jeg synes det fungerer rigtig godt med modulerne, men helt overordnet ville jeg synes det var fantastisk hvis folk kom forberedte på de spil som de har meldt sig til - der kan gå rigtig meget tid med regelforklaringer, som man istedet kunne bruge på at spille. Men det er måske noget man så skal aftale i forvejen, for det enkelte bord.
Der er vi meget forskellige. Jeg er selv lykkelig, når jeg kan blive fri for regellæsning, og jeg ved at jeg langtfra er den eneste der har det sådan. Og jeg tænker ikke at det er realistisk - hvis jeg melder mig til 4-5 forskellige spil jeg ikke kender - at jeg får læst op på reglerne til dem alle sammen. Og selv om det skulle være tilfældet, at man forsøger den tilgang, så kræver det blot en enkelt person der ikke har haft den fornødne tid til det, og så skal der alligevel regelgennemgang til, eller også må den person finde sig noget andet han/hun kan være med til. (som han/hun så næppe heller kan reglerne til.) Jeg tænker at i en perfekt verden vil det sikkert give mening, men ikke i denne her.

Ang. belysningen
Uhre wrote:Det eneste af de nævnte ting, jeg synes var et reelt problem... eller mere politisk korrekt: "udfordring", var belysningen i pejsestuen. Den var bestemt ikke optimal til brætspil. I hvert fald ikke for aldrende, farve-udfordrede brætspillere som mig. Men det er vel ikke værre, end det kan løses. Jeg vil i hvert fald overveje at medbringe noget ekstralys næste gange, som Bugge havde været så forudseende at gøre.
Jeg er enig, men jeg kan ikke se hvad der vil være den mest hensigtsmæssige løsning. Jeg synes ikke con'ens budget skal bekoste 5-6 arkitektlamper. Måske nogle kraftigere pærer.

Ang. aldersgrænse
Helle wrote:Min holdning, da du spurgte i 2010 var, at der skulle være en aldersgrænse, og den skulle hedde 15+. På baggrund af konkrete erfaringer gennem årene uden aldersbegrænsning, synes jeg egentlig, at det er gået super fint de fleste år - og et ret ungt barn ændrer ikke det store - men afhængigt af, hvad der spilles, så kan det påvirke spillet, spillestilen ved bordet og ikke mindst metakommunikationen. Jeg tænker således især fremadrettet: Jeg så gerne, at der var en aldersbegrænsning, så deltagere var mindst 8 år. Når vi næste år måske har baby med noget af tiden, så er det ikke ved spillebordet, og vi vil ikke lave spilaftaler begge to samtidig - hvis der er flertal for, at børn under 8 år ikke hører til (eller måske helt bør være på stedet), så må vi se, hvordan vi kan deltage :D . Så min holdning er lidt mod nuværende egne interesser men det vil stadig være min grundholdning. Og jeg tager det ikke personligt, hvis nogen argumenterer for, at de gerne ser, Frouvne-junior ikke er tilstede på lokationen næste år :D .

Under alle omstændigheder, så synes jeg, at deltagelsen af yngre børn hænger sammen med, hvordan, der bliver lavet aftaler om, hvad der skal spilles. Hvis der fremadrettet kommer flere yngre børn, så tror jeg, at det vil være smart at have nogle forventninger til, hvad der forventes af forældrene i forhold til spilaftaler med/uden forældredeltagelse - men også at det skal kunne være i orden, at man ikke har lyst til at spille med de yngre deltagere - og om/hvordan/hvornår man kan tillade sig at sige 'nej'.

Så længe vi har en modulopbygning, hvor der bliver lavet konkrete aftaler hjemmefra - og resten laves ad hoc, så tror jeg, at det vil fungere nogenlunde med lidt justeringer/aftaler for børn.
Jeg mener, at børn over 12 selv kan og skal styre deres spilprogram - og at de kan booke sig på, hvad de vil hjemmefra.
For børn under 12 år synes jeg, at det er forældrenes ansvar at hjælpe børnene og på stedet evt. tale med regelforklarer, om barnet forventeligt kan deltage på lige fod eller om bordet er indstillet på at hjælpe og vejlede ekstra. Jeg synes måske, at man i spilprogrammet skal kunne notere, hvis man ønsker at et spil er for 12+. Det er forskelligt, hvad børn kan i samme alder, og derfor ser jeg hellere en dialog end at børnene får 'nej' / 'ja' på et forkert grundlag. Lige som jeg også synes, at man skal kunne fravælge det, hvis man ikke har lyst. Selvom børnene kan regler til et spil, mener jeg ikke, at det nødvendigvis betyder, at alle børn på samme alder kan spille på lige fod med voksne - og det skal de heller ikke - men et spil på 1½ time med et barn, der spiller uden forældre og skal hjælpes, smider altså noget ansvar videre på de andre spillere. Hvis det er 2. eller 3. spil i træk, så har man måske ikke lige overskuddet til det - eller har lyst til noget andet.

Hvis der er et enkelt barn - er det uden betydning, men hvis det skal være en FamilieCon, så ser jeg gerne lidt retningslinjer fremadrettet, så alle har mulighed for at få deres ønsker og forventninger til DC indfriet.
Jeg kan sagtens følge dine punkter, og jeg er enig i det meste. Jeg må lige i tænkeboksen, for at få formuleret et par ændringer til invitationen.
Frouvne wrote:FamilieCon lyder hyggeligt ... men jeg syntes dog også at BrætspilsCon står over FamilieCon og som udgangspunkt går jeg ud fra at alle spil er Voksen-spil.
Nu tænkte jeg på intet tidspunkt, at Djengis Con skal gå hen og blive til et Fantask Spilfestival med børnehjørne. Men jeg kan godt se, at det kan blive konsekvensen, hvis man slår det op som "FamilieCon". Så der skal jeg nok tænke over hvordan jeg formidler det, for jeg synes (stadig) at con'en bør være åben for de fleste. Men der skal jeg nok være skarpere på at ridse nogle forventninger op overfor børnenes forældre. For Djengis Con skal ikke være en børnepasningsordning. Børnene må gerne være der, men de er stadig helt og holdent forældrenes ansvar. Der må nogle klarere regler/forventningsafstemning til.

Ang. mad og spisetider
Bugge wrote:Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.

Jeg vil simpelthen bare gerne spille mere og i praksis tog de 2 x frokost og 2 x aftensmad 2 timer ud af spilskemaet hver gang, fordi...

-man bliver færdig 40 minutter før, og med de spillere man kan finde er der ikke tid/lyst/mulighed for at finde et hurtigt 30 minuttersspil.
-man skal vente til dem der er med i næste Modul spil er klar, og de kan være på en anden tidsplan.
-Spisesalen er også et område man spiller i, og der skal være ryddet
De punkter du selv lister, gør sig også gældende selv om man korter den planlagte spisetid ned til en halv time. Hvis man vil helt undgå problemet, bliver det til "hent maden og spis den ved spillebordet mens man fortsætter", og det kommer altså ikke til at ske. I hvert fald ikke som en del af planlægningen. Der tænker jeg at det står folk helt frit for at planlægge som de måtte ønske, og hvis folk mest er til hurtigt at kaste noget mad ned, eller tage maden med tilbage til brættet, så står det dem frit for at gøre lige præcis det.
Sir William wrote:Mener at kunne huske en gang, hvor der var nogle smurte boller til frokost om lørdagen. Så kunne man lige nappe sådan en i en pause mellem 2 spil.
Hvis du så vidste hvor meget tid der blev brugt i køkkenet af de tre mand der smurte alle bollerne, ville du nok selv betakke dig at blive skrevet på den tjans. Tiden i køkkenet skal minimeres, så derfor har jeg baseret på den erfaring meget omhyggeligt undgået at gentage det.
digter wrote:Forslag: Drop aftensmaden fredag og evt. frokosten søndag.
Den vil jeg høfligt men bestemt skyde ned. De første to år, var aftensmaden fredag et frivilligt tilvalg, og så var der nogle der kom dumpende hen ad vejen. Der var også folk der kom tidsnok til aftensmad, men havde ikke tilmeldt sig. I den anden ende sluttede vi ved en fire-tiden, og folk sev langsomt hjemad efterhånden som de var blevet "mætte" og ville hjem. Og så var vi til sidst forholdsvis få hænder til at få lavet den sidste afrundende oprydning. Læren af det blev at måltiderne blev til de faste milepæle, som både fungerede som start og slut på connen. Og det agter jeg at holde fast i.

Øvrige
Helle wrote:Detaljer: skilte på indgangsdøren, større skilte på herre og dametoilet. Måske kunne en person have til opgave at tage imod, udlevere navneskilte, hjælpe til rette mm - jeg synes, at det er super hyggeligt, at folk kommer gennem køkkenet ved ankomst - men når man møder køkkenfolket, som de første, så er der altså ikke meget hjælp at hente. I år var stedet nyt og der var flere nye deltagere, som ikke kendte så mange/konceptet - så måske er det overflødigt næste år - i år oplevede jeg behovet på andres vegne :D .
Udfordringen var til dels, at jeg ikke lige kunne få hoveddøren til at lade være med at smække, så den kunne ikke åbnes udefra. (Og jeg brugte ikke ret mange sekunder på forsøget) Den næste dør folk så forsøger at komme ind ad er køkkendøren. Jeg ved ikke om det vil give mening, at have en person til at tage imod folk. Der skal vi måske have et par førstegangsbesøgende indover med noget feedback på hvordan de oplevede at lande på con'en for første gang.
Nissi wrote:Der blev udsolgt af slikposer og chips lørdag aften. Der kunne man overveje om der skulle købes mere til næste år.
Ja. Det er desværre svært at spå om hvor meget folk spiser/drikker. Jeg har forsøgt at kigge på de forrige års afsætning, og har taget udgangspunkt i det. Da alt det der er i kiosken, er noget jeg køber for egen lomme og tjener nul kroner på, så er jeg nødt til ikke at få købt for meget. For så står jeg bare med en hulens masse chips/slik/øl/sodavand/frugt bagefter. Øl og måske også chips skal jeg så nok få konsumeret henover de næste måneder til brætspilaftener m.m. Det er straks værre med alt det andet.
Nissi wrote:det er lidt træls at sidde i spisestuen, når folk er så dårlige til at huske at lukke en dør, hvor der faktisk er sat et skilt på, hvor der står at den SKAL være lukket efter kl. 22.00. Det er irriterende at sidde i træk i flere timer.
Ja, det er træls. Men der må jeg sørge for at der næste år er skilt på begge sider af døren, for at minde folk om det. For som jeg oplevede det, var det mest folk der kom ud fra gangen, som ikke fik lukket igen.
Last edited by Stony on Tue Apr 14, 2015 5:34 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Små halogen lamper kan købes ret billigt (50).. Og giver fint lys.
Jeg vil gerne købe nogle, når jeg ser dem igen. Sig til.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Helle wrote:Små halogen lamper kan købes ret billigt (50).. Og giver fint lys.
Jeg vil gerne købe nogle, når jeg ser dem igen. Sig til.
Som kan stå på bordet? Jeg tænker det kun er en halv løsning. Du vil stadig sidde i suboptimal belysning med eksempelvis kortene på hånden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 233 times
Been thanked: 104 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Taibi »

Stony wrote: Ang. mad og spisetider
Sir William wrote:Mener at kunne huske en gang, hvor der var nogle smurte boller til frokost om lørdagen. Så kunne man lige nappe sådan en i en pause mellem 2 spil.
Hvis du så vidste hvor meget tid der blev brugt i køkkenet af de tre mand der smurte alle bollerne, ville du nok selv betakke dig at blive skrevet på den tjans. Tiden i køkkenet skal minimeres, så derfor har jeg baseret på den erfaring meget omhyggeligt undgået at gentage det.
Kunne du uddybe dine tanker for aftensmaden lørdag?

Jeg er ikke så kreativ, så jeg forestiller mig lidt der er nogen der kommer til at bruge megen tid på netop at forberede denne til 50-60 mennesker hvis den skal produceres af os selv? Min fornemmelse var, at der ikke var så megen plads i køkkenet til at hakke, snitte og skære - altså forberede eks. salat eller kartofler.
Stony wrote:Øvrige
Helle wrote:Detaljer: skilte på indgangsdøren, større skilte på herre og dametoilet. Måske kunne en person have til opgave at tage imod, udlevere navneskilte, hjælpe til rette mm - jeg synes, at det er super hyggeligt, at folk kommer gennem køkkenet ved ankomst - men når man møder køkkenfolket, som de første, så er der altså ikke meget hjælp at hente. I år var stedet nyt og der var flere nye deltagere, som ikke kendte så mange/konceptet - så måske er det overflødigt næste år - i år oplevede jeg behovet på andres vegne :D .
Udfordringen var til dels, at jeg ikke lige kunne få hoveddøren til at lade være med at smække, så den ikke kunne åbnes udefra. (Og jeg brugte ikke ret mange sekunder på forsøget) Den næste dør folk så forsøger at komme ind ad er køkkendøren. Jeg ved ikke om det vil give mening, at have en person til at tage imod folk. Der skal vi måske have et par førstegangsbesøgende indover med noget feedback på hvordan de oplevede at lande på con'en for første gang.
Vivi og jeg kom netop igennem køkkenet fordi det var den eneste indgang der var åben.

Vi gik rundt og hilste på folk og faldt i snak med flere på terrassen i den dejlige forårssol. Det foregik stille og roligt. Vores fordel var naturligvis også at jeg er aktiv lurer herinde, så jeg var bekendt med flere tiltag, eksempelvis hvor vi skulle sove.

Vores bud kunne være - på en central placering ved indgangen - at have et velkomstskilt, tag et navneskilt, find din soveplads og begiv dig så ellers ud blandt folk - jeg tænker ikke nødvendigvis en velkomst komite er nødvendigt, men jeg værdsætter da absolut tanken.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Uhre
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 394
Joined: Sun Apr 13, 2014 3:02 pm
Favoritspil: Carcasonne, Robo Rally
Location: Tåstrup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Uhre »

Stony wrote: Ang. sengene
Uhre wrote:Sengelængder var heller ikke et problem, da jeg ikke er særligt høj. Men jeg kan godt se, at nogle må have haft problemer. Jeg tænker dog, at det vil give nogle udfordringer med at have plads til spil efter kl. 22, samt at rydde op efter sovende deltagere inden kl. 9, hvis den lille sal benyttes til sovesal. Men igen... det er nemt for mig at sige, da jeg ikke havde pladsproblemer.
Jeg tænker stadig at det må forsøges, og så på den baggrund få noget feedback på hvordan det fungerede. Der skal helt klart udstikkes nogle regler for hvordan det bør gribes an, for vi skal ikke som konsekvens mangle spilleplads.
Men har du hørt ændringsønsker/forslag fra andre, der havde problemer med højden? For hvis René/Nissi kunne leve med sengelængderne, er der en god chance for, at andre også kan. Det kunne jo være, at man hellere vil sove i en kort seng end at skulle pakke ud og ind hver aften og morgen.
Stony wrote: Ang. belysningen
Uhre wrote:Det eneste af de nævnte ting, jeg synes var et reelt problem... eller mere politisk korrekt: "udfordring", var belysningen i pejsestuen. Den var bestemt ikke optimal til brætspil. I hvert fald ikke for aldrende, farve-udfordrede brætspillere som mig. Men det er vel ikke værre, end det kan løses. Jeg vil i hvert fald overveje at medbringe noget ekstralys næste gange, som Bugge havde været så forudseende at gøre.
Jeg er enig, men jeg kan ikke se hvad der vil være den mest hensigtsmæssige løsning. Jeg synes ikke con'ens budget skal bekoste 5-6 arkitektlamper. Måske nogle kraftigere pærer.
Nej. Det synes jeg heller ikke. Jeg vil nok bare selv sørge for at have en arkitektlampe med næste gang.
Image

- Common sense is not so common
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Taibi wrote:Kunne du uddybe dine tanker for aftensmaden lørdag?
Min tanke har hele tiden været - og er stadig - at tiden i køkkenet skal holdes på et minimum. Jeg tænker at få fat i en mad-mor/far. Måske endda to af slagsen. De kommer så og laver noget mad. Måske endda to forskellige retter. De bliver betalt for deres indsats, og kan stikke af så snart maden er serveret. Det vil kunne give os nogle helt andre kuvertpriser, og maden bliver stadig lavet for os.
Uhre wrote:Men har du hørt ændringsønsker/forslag fra andre, der havde problemer med højden? For hvis René/Nissi kunne leve med sengelængderne, er der en god chance for, at andre også kan. Det kunne jo være, at man hellere vil sove i en kort seng end at skulle pakke ud og ind hver aften og morgen.
Nissi er den første af "de høje" jeg har hørt sige at det var til at leve med. De øvrige har været lidt ærgelige.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 233 times
Been thanked: 104 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Taibi »

Stony wrote:
Taibi wrote:Kunne du uddybe dine tanker for aftensmaden lørdag?
Min tanke har hele tiden været - og er stadig - at tiden i køkkenet skal holdes på et minimum. Jeg tænker at få fat i en mad-mor/far. Måske endda to af slagsen. De kommer så og laver noget mad. Måske endda to forskellige retter. De bliver betalt for deres indsats, og kan stikke af så snart maden er serveret. Det vil kunne give os nogle helt andre kuvertpriser, og maden bliver stadig lavet for os.
Ok, lyder som en fin idé. :)
Stony wrote:
Uhre wrote:Men har du hørt ændringsønsker/forslag fra andre, der havde problemer med højden? For hvis René/Nissi kunne leve med sengelængderne, er der en god chance for, at andre også kan. Det kunne jo være, at man hellere vil sove i en kort seng end at skulle pakke ud og ind hver aften og morgen.
Nissi er den første af "de høje" jeg har hørt sige at det var til at leve med. De øvrige har været lidt ærgelige.
Vi var lidt trætte af længden og havde yderligere den udfordring grundet vores størrelser, at det var meget hårdt at ligge i sengene. Vi har overvejet forskellige løsninger med luftmadras og/ eller topmadras (vi har to løse til vores senge hjemme).
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Stony wrote:
Helle wrote:Små halogen lamper kan købes ret billigt (50).. Og giver fint lys.
Jeg vil gerne købe nogle, når jeg ser dem igen. Sig til.
Som kan stå på bordet? Jeg tænker det kun er en halv løsning. Du vil stadig sidde i suboptimal belysning med eksempelvis kortene på hånden.
Du har ret - det havde jeg ikke tænkt på :D .
Post Reply