Brætspilsmagasiner

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Brætspilsmagasiner

Post by Frouvne »

Hvilke erfaringer har I med brætspilsmagasiner? Det må være hårde tider for dem, med al den lettilgængelige information på nettet. Hvilke magasiner er pengene værd og hvad er det, de kan tilbyde?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Mik »

Jeg abonnerer på spielbox, både den tyske og den engelske udgave (førstnævnte fordi den skriver om tyske events; sidstnævnte fordi promoting er på i engelske versioner). Jeg syntes helt klart at det er pengene værd!

Jeg abonnerer også på Fairplay, som er tysklands næstbedste spilmagasin. Jeg har samtlige numre siden starten i midten af 1990erne. De har en smag som minder meget om min egen, og uddeler Fairplay prisen til bedste kortspil hvert år i forbindelse med Essen. Juryen består af spilredaktører fra en lang række tyske udgivere.

Og jeg har også alle numre af Spielerei, som egentlig var et lille fanzine, men som nu er fuld farve og har mange alternative spil til anmeldelse.

Jeg har tidligere abonneret på det østrigske WIN, men nu nøjes jeg med at købe enkelte numre i forbindelse med Nürnberg og Essen.

Jeg har abonneret på Counter, da det blev udgivet i England. Men nu da det kun udkommer som PDF-fil og redigeres i USA, har jeg ikke længere behov for at downloade og jeg gider ikke læse det online - der er rigeligt at læsestor på nettet som jeg ikke skal betale for.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Larsine »

Jeg har gennem tiden læst mange magasiner der handler om brætspil. Flest af dem dog primært rollespilsmagasiner (Imagine, White Dwarf, Dragon), der også havde en lille brætspilsdel med i ny og næ. Men jeg har også læst nogle deciderede brætspilsmagasiner (The General, Counter, Games International, Spielbox).

Det eneste brætspilsmagasin jeg har haft abonnement på var Spielbox da det begyndte at udkomme på engelsk. Men jeg syntes at anmeldelser var for lang og kedelige, og jeg havde håbet på at der havde været mere "andet" stof, som f.eks. analyser, tips & tricks til strategier og taktikker, alternative regler, eller andet alternativt, så jeg droppede det da mit første års abonnement udløb, og jeg har ikke savnet det siden.

Hvis Spielbox endelig har en interessant udvidelse til et spil jeg ejer, kan jeg enten købe det enkelte nummer af bladet, håbe på at udvidelsen kommer i BGG store, eller helt undvære udvidelsen.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Jens_Hoppe »

Bortset fra et nummer af Spielbox en gang imellem - hvis det indeholder en promo jeg er interesseret i - er (bræt)spilsmagasiner for mit vedkommende noget der hører fortiden til. Tidligere var jeg ellers en stor fan, og havde hyldemeter med Dragon, The General, Canadian Wargamers' Journal, C3i, S&T, og den slags. Nu om dage er det meste vist efterhånden solgt, røget i kælderen eller smidt ud...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Frouvne »

Spielbox har vi med mellemrum haft i huset, men mest fordi en promo har tiltrukket opmærksomheden til det. Jeg syntes ikke rigtig jeg har fået noget via bladet, jeg ikke kan finde online. Til gengæld har jeg for nyligt taget mig sammen til at kigge nærmere på C3i og det har givet et overordenlig positivt førstehåndsindtryk. Strategiartikler kan være af meget varierende kvalitet, men det jeg har læst i C3i har set rigtig fornuftigt ud og så er det jo altid interessant at læse baggrundsartikler af de folk, der står bag et spil. Så i fald der indgår et par artikler af interesse i de kommende numre, kunne jeg sagtens finde på at købe C3i igen, der godt nok er små-dyrt, men jeg syntes også, det afspejler sig i kvaliteten.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Gunness »

Jeg synes, at det er meget interessant med Spielbox. Nu har flere nævnt, at de bl.a. køber det pga. promoerne. Og det giver jo i udgangspunktet god mening.

Men jeg kan også huske, at da vi diskuterede for og imod Kickstarter-spil, var et gennemgående argument, at det var noget rod med de ekstrating, man fik med i forbindelse med KS-udgaverne. Både fordi de risikerede at skabe ubalance i spillet, og fordi man, hvis man senere købte en almindelige retail-udgave af spillet, så ikke fik "den komplette udgave".

Så er det ikke også lidt noget rod med promoerne? Spørger jeg, uden at prøve at piske en stemning op :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Brætspilsmagasiner

Post by Larsine »

Jo det er noget rod, og personligt synes jeg at alle promoer burde kunne købes i normal handel.

Fint nok at udlevere diverse promoer i forbindelse med lancering af spil, på messer og i forbindelse med turneringer, men principielt synes jeg at de efterfølgende skulle kunne købes på normal vis.

At kunne købe et nummer af Spielbox for at få en promo, er vel noget af det tætteste man kan komme på at købe en promo (bortset fra dem der kommer i BGG Store), så det har jeg ikke det store problem med.
Post Reply