Civilization: Beyond Earth

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization: Beyond Earth

Post by Stony »

Nu synes jeg godt nok du har fået spændt nej-hatten på. :D

Ja, der er en række ting der ser ud til at være planket direkte fra Civilization, men alt andet ville vel også være underligt. Ja, det er "kun" basis udgaven af spillet man har taget udgangspunkt i, og den er nok lidt.... basal når man er vant til at spille med udvidelserne.

Men jeg synes egentlig jeg har nydt, at jeg igen kan gå på opdagelse i spillet. Det er ved at være længe siden jeg sidst har haft den oplevelse i et Civ spil.

De strategiske ressourcer eksempelvis. Når man støder på de svævende sten og skal finde ud af hvad de kan bruges til, og hvorvidt de er en kritisk ressource eller ej. Hvis nu naboen har formået at sætte sig på den ressource før mig, og jeg ikke umiddelbart har andre jeg kan tage... Er det noget der er værd at gå i krig for?

Karavaner er muligvis kedelige, men jeg nyder eksempelvis den måde hvorpå jeg kan bruge dem til at booste byggeriet i en ny by, så den hurtigt kan komme op i omdrejninger.

Satelitter tror jeg er et undervurderet aspekt i spillet, som jeg kun lige er begyndt at gøre det lidt mere i. En satellit der eksempelvis giver din hovedsted +15% research kan være ganske interessant.

Enhederne er blevet barberet en hel del ned i antal. Men det ville også være underligt andet. Civ spillene bevæger sig jo som regel lige fra hulemænd til fremtidsrobotter. Men jeg synes de enkelte enheder der så er viser en væsentligt større variation. Især landenhederne, som er noget mere forskellige afhængig af hvilken affinity du kravler op ad. Har du prøvet at bygge en alien titan? (Jeg kan ikke huske enhedens rigtige navn.)

Dertil tror jeg du undervurderer forskellen i dine enheder. Hvis du eksempelvis bliver angrebet af en af de store orme, så vil et køretøj blive smadret i eet hug, næsten uanset hvor svag ormen er. Det gør sig ikke gældende for alle andre enhedstyper.

Jeg kunne dog også savne lidt mere pro-aktivitet fra planetens indfødte beboere. Hvis man terraformer landet for meget, ville det være tematisk passende om de gik til angreb. Når man angriber en orm, ville det være på sin plads at den gik amok på din by. På den måde virker de kedelige.

Jeg vil også medgive at det snerper hen ad antiklimaks når man vinder spillet. Det kunne de godt have gjort mere ud af. Omvendt er der lagt andre sjove detaljer ind, som f.eks. den måde de forskellige nationers avatars udvikler sig gennem spillet. Jeg gætter på at BE ikke får helt denne samme kærlighed, fordi spillet - pga det alternative tema - ikke har den samme kundebase. Men jeg vil til enhver tid stille mig tilfreds med at få spillet i en lidt neddroslet udgave end at jeg slet ikke fik det.

Jeg er sikker på at jeg skal få mange fornøjelige timer endnu ud af BE. Jeg vil utvilvsomt også på et tidspunkt vende retur til Civ5, for det er - med udvidelserne - ubetinget bedre. Men det gør ikke BE til noget dårligt spil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization: Beyond Earth

Post by Sir William »

Muligt at spille gratis på Steam i denne weekend!!
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization: Beyond Earth

Post by Sir William »

Prøvede spillet har over weekenden og blev ikke lige solgt i denne omgang.

Mange nye tiltag i spillet, som jeg godt kunne lide herunder

- At ens teknologier valgte hvilket spor man gik ud af, hver af de 3 spor virkede som om de havde en god balance
- Kunne også godt lide de spor man kunne vælge med sine culturepoint, kunne finde mange gode spor.
- Det store antal teknologier, så man ikke var fastlåst på et bestemt spor men kunne shoppe rundt
- De militære enheder virkerede også mere simplificeret og kunne gode lide, at de blev opdateret automatisk
- Nogle enheder havde nogle super evner, kunne især godt lide Explorers evne til at lave ekspeditions
- Ens agenters mange muligheder, super at man kan vælge så mange ting
- De mange quest selv om nogle af dem kunne skade mere end de gavnede

Derimod var jeg ikke lige fan af

- teknologi sporet, svært at overskue hvad der var godt og hvad der ikke var godt, svært rigtig at finde den røde tråd
- Farverne og overskueligheden, for mange farver og alt for svært at se hvad der var hvad
- Favor, forstod virkelig ikke hvad det gav mig. Kunne på ingen måde se, hvad jeg fik ud af at få 17 favors for 1.500 energi
- Diplomacy savnede lidt, men kan ikke sætte en finger på hvad
- AI'en underlige beslutninger om at angribe mig selv om jeg er stærkere end dem (men det er vist et standard Civ problem)
- Aliens som blev ved med at dukke op og da jeg så havde valgt sporet, hvor man skal integrere dem og hovedparten af de andre også havde dette, så fik jeg ballade hver gang jeg slog dem ihjel, selv om det var dem som angreb mig.
- Kunne godt lide, at man kunne designe sin egen bevægelse savnede dog et overblik over hvad den reelle gevinst ville blive. Kræver jo nok nogle spil
- Flere perioder, hvor man ikke lavede andet end trykkede på "enter" fordi der ikke var noget at foretage sig

Det er de umiddelbare betragtninger, levede ikke om til hvad jeg havde håbet, men igen ved jeg faktisk ikke hvad jeg forventede og håbede af spillet. Er jo grænser for, hvad spillet kan tilbyde.
Post Reply