Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Frouvne »

:D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Andrea »

Ham den høje introducerede mig til Warhammer i dag. Vi lavede to små hære (950 points) med hhv. Beastmen og Dark Elfs. Det blev til en ret svingende kamp med en virkelig episk slutning, hvor Beastmen-helten stod tilbage som den eneste på slagmarken :twisted:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Larsine »

August måned er startet op lidt mindre aktivt på spilfronten end juli måned sluttede.

Mandag blev det til tre spil Guildhall. To spil mod Larna, og sluttligt et spil mod Larna og Lilli. Jeg vandt alle tre spil.

Tirsdag blev det til to spil Guildhall mod Lilli. Lilli vandt det første og jeg vandt det andet. Senere spillede Lilli og jeg to spil Hey, That's My Fish. Jeg vandt det første 56-37, medens Lilli vandt det andet 51-49.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Sir William »

Kasper og Robert var forbi i går til en gang Brass, et af de spil der står på en af hans lister som skal prøves 8)

Havde aftenen forinden set Rahdos gennemgang af spillet - sådan da - da jeg kæmpede en brav kamp for ikke at falde i søvn. Men var da inde i reglerne så vi kunne gå hurtigt i gang da alle var kommet.

Kasper var første spiller og valgte at foretage lidt tekniske udvikling i sin første tur. Han udviklede sine uld fabrikker. Gjorde det samme, men udviklede mine kul og jernminer. Så da det var Roberts tur, kunne han enten udvikle til en overpris eller prøve noget andet. Han valgte sidstnævnte, byggede en lvl 1 uldfabrik.

Det lykkedes også Robert, at få opbygget en stærk økonomi, men Kasper i starten tog en del lån og byggede fabrikker mens jeg byggede mange miner.

Efter første periode, havde vi alle fået opbygget en økonomi og jeg førte lidt grundet at jeg havde bygget et stort flot lvl 1 skib.

I togperioden blev det hurtigt synligt, at uden de rigtige kort kunne det blive meget besværligt. Valgte her at satse lidt på minerne i starten for derefter at bygge en enkelt uldfabrik samt 2 skibe til 18 point. I mellemtiden byggede Kasper en masse spor og Robert en hel del fabrikker.

Kasper scorede en del på sine spor til sidst, mens jeg scorede en del på mine bygning og Robert havde fundet en god balance med men vægt på bygninger. Så da vi gjorde scoren op - inden omregning af penge til point - havde både Kasper og jeg 171 mens Robert havde 168 point. Kasper havde så ca. 40£, jeg havde 10£ og Robert ca. 30£.

Så penge blev den afgørende faktor.

Hvorpå Kasper brugte sin allersidste tur som gav ham en del penge og et ekstra point end hvad det mere åbenlyse havde gjort, var nok det der gav ham sejren.

Ganske fornøjeligt spil og interessant, at det blev så tæt.

Kan godt se, hvorfor det er så højt på BGG.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Fik spillet Province forleden. Det er et micro-kickstarter-euro spil, der ikke fyldte mere end en konvolut, og så vidt jeg husker ikke kostede meget mere end 5-6$ at få sendt fra USA.

Komponenterne er sådan set fine nok, og reglerne er rimelig godt udført. Det første spil tog ca 20-25 minutter, og det næste nok nærmere de 20.

Selve ideen med spillet er simpel og velkendt. Du har nogle workers, der skal placeres, for at købe forbedringer til din engine, så du til syvende og sidst har scoret flest VP.

Men tricket er at der er et "hjul" på brættet, med 3 felter, hvor man placerer 3 workers fra start. 2 felter laver produktion (en købsenhed)og det sidste giver penge (som også bruges til at købe bygninger med).

Disse workers flytter du så rundt, med uret, og heri ligger taktikken i at nægte din modspiller de ting han skal bruge for at købe de bygninger han ønsker. MEGET simpelt. Bygningerne giver så nogle perks, såsom extra workers på brættet (må kun flyttes hvis du ejer den bygning), dobbelt op på penge, extra "produktion" osv. Derudover er der et random element der giver extra VP hvis du først løser den mini quest der er på kortet.

Det er da et hyggeligt nok spil, som jeg måske vil tage med ned på pubben næste gang jeg skal derned, men så heller ikke mere. Man kan nok godt hive en smule strategi og taktik ud af spillet, men jeg synes det er meget minimalt. Men måske kan man ikke forvente meget mere for den pris.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går fik jeg sidste års Expedition: Northwest Passage fra Matagot på bordet. Det var faktisk en positiv oplevelse (og da jeg ikke havde de helt store forventninger, var det nok også en "positiv overraskelse"): Spillet varer 10 runder, og i hver runde bruger hver spiller sine 7 action points på at rykke sit skib (og evt. sin slæde) over arktiske vande og lande (som opbygges undervejs ved placering af tiles på et fra starten af blankt bræt). Der gives points for at finde Nordvestpassagen (helst først), og for at komme hjem til Grønland igen, samt en række points for at udforske ting på brættet - stræder, inuitter, kairner, og spor af Franklin's forsvundne ekspedition. Desuden gives der grimme minuspoints, hvis man ikke får sine besætningsmedlemmer hjem til Grønland igen, inden spillet slutter.

Spillet var sjovt, tematisk, og så flot ud. Den sædvanlige action point følelse af at "jeg kan ikke nå alt det jeg skal!" var også i høj grad til stede her.

Vinderen af vores spil kom til Nordvestpassagen og hjem igen med alle mand, og fik udforsket en del undervejs. En anden spiller stod længe godt, men da han havde alle mand på en slædeekspedition, og blev overrasket af at isen smeltede, endte han på en lille ø de sidste par runder af spillet, uden mulighed for at komme hjem (eller lave noget andet fornuftigt for den sags skyld).

ENP er nok ikke en klassiker, men jeg var godt underholdt. 7/10.


Bagefter var vi tre, som tog et spil Age of Industry (Tysklandskortet). Her klarede jeg det bedst, med fokus på "X" fabrikker, jernindustrier og kulminer. Sidst i spillet var der endda akut mangel på kul, hvilket gjorde mig i stand til at bygge over min nærmeste modstanders kulmine - hvilket set i bakspejlet var afgørende i at give mig sejren.

Age of Industry er et super spil! 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Larsine »

I går kom Jens til lidt spil, og da vi kun var to var det oplaget at få afprøvet Province lidt mere.

Men erfaring (ud fra 5 spil) var at det primært er startspilleren der vinder, men det blev der lavet om på i går.

Første spil startede Jens, men jeg vandt, hvilket nok primært skyldtes at jeg havde prøvet spillet før, og Jens ikke helt forstod alle aspekter af det.

I andet spil startede jeg, men Jens vandt, primært fordi jeg kom til at dumme mig sidst i spillet.

Tredje spil startede Jens, og jeg vandt igen, dog primært fordi jeg gik efter en pointbrik (X mønten), og de to næste pointbrkker der blev vendt havde jeg opført (tre workers på same plads i slutningen af din tur, 5 penge i slutningen af din tur), og det virkede ærlig talt lidt for heldigt.

Vi besluttede os for at spille med de 5 pointbrikker åbne, men dog stadig i rækkefølge, for på den måde var der jeg fuldstændig åbenhed omkring alt i spillet.

Fjerde spil startede jeg igen, og så at der var en rigtig fornuftig kombination af pointbrikker, som jeg valgte at gå efter. Det lykkede i stor stil og jeg vandt så meget at Jens ikke engang vilel spille færdigt da det stod 9-3.

Femte spil startede jeg igen, og det blev et langt og lige spil. Jeg førte det meste af spillet, men kunne ikke få afsluttet spillet. Jeg så at Jens lå til at kunne vinde spillet ved at bygge en 2-points bygning (som ville score ham 3 point) . Jeg kunne forhindre dette ved selv at bygge en bygning, og derved tvinge os ud i uafgjort. Nu var bolden på Jens banehalvdel, og han havde reelt to muligheder: Bygge den sidste bygning og få uafgjort, eller bygge en anden bygning først (som ville give ham sejren på tie-break) og risikere at jeg stoppede spillet før han fik bygget den sidste 2-points bygning. Jens spillede sikkert og valgte at nøjes med en uafgjort.

Vi sluttede med 3 spil San Juan (inkl. udvidelser), men jeg fik slet ikke kort der passede sammen i de to første spil, hvorimod Jens fik alt forærende. 42-21, 34-25 og 33-32 blev det til, alt sammen i Jens favør.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Frouvne »

Tirsdag spillede vi Tribune: Primus Inter Pares, som stadig er et rigtig godt spil. Aftenen blev rundet af med Paperback, der er et solidt bud på et spil i Scrabble-genren - bare meget sjovere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Larsine »

Var en tur forbi Bastard Cafe og fik spillet følgende spil:

Rampage med Larna, som jeg vandt overlegent. Meget sjovt, men jeg tror det er bedre med flere spillere, og så kan det ikke anbefales at spille udendørs, for meeples kommer til at flyve alle mulige steder.

Small World (inkl. Dames, Cursed og Be Not Afraid) med Larna. Der er noget meget taktisk og strategisk over dette spil som 2-spiller. Desværre kan det også være svært at gøre noget ved en modstander der løber fra en. Jeg vandt med 99 point mod Larnas 64.

Zooloretto: The Dice Game mod Larna. Vi vandt hver et spil.

Camel Up mod Larna, primært for at prøve det inden Rubi-Con. Jeg vandt begge spil på at forudsige vinderen og taberen, medens Larna klart scorede fleste point i løbet af spillet.

Ticket to Ride mod Mie, Anne Sofie og Larna. Jeg forsøgte mig med en strategi om to korte overlappende ruter, og derefter 6'er strækninger, og længste sammenhængende rute. Det sidste snuppede Larna dog fra mig i hendes sidste tur. Jeg endte dog kun på en 2. plads, idet Mie havde 6 billetter, hvoraf 3 af dem gang rigtig mange point.

Zooloretto mod Mie, Anne Sofie og Larna. De andre ødelagde hele tiden mine planer, og det endte med at Larna vandt, selvom både Anne Sofie og Mie havde personlige erfaringer ed at arbejde i Zoo.

Slutteligt blev det til et spil Colosseum som gik hen og blev meget tæt. Larna sluttede på 79 point, Mie på 78, Anne Sofie på 77, og jeg kom sidst på 75 point.

En god lang aften, og en god start på en weekend med forhåbentligt mange spil.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Stony »

Atter hjemme efter en dejlig weekend på Rubicon.

Jeg fik indhentet lidt af den brætspilmæssigt fattige sommer.

Jeg fik introduceret Terra Mystica og Concordia for en række nye spillere.
Jeg blev selv introduceret for Rococo. Det var en ganske positiv oplevelse, men jeg må nok konstatere at jeg har andre spil i samme genre, som jeg personligt hellere ser komme på bordet, så mit eget uåbnede eksemplar ryger nok til salg inden så længe.
Så fik jeg spillet nogle omgange Klask. Det er et behændighedsspil for to spillere i den kaotiske ende, men meget underholdende.
Jeg blev også introduceret for Kashgar, Qwixx og Camel Up, men de fængede mig ikke rigtig. Det er mig en gåde hvordan Camel Up er blevet Spiel des Jahres. Det må have været et sløjt felt i år.

En weekend i brætspillets tegn. Og det var tiltrængt. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Frouvne »

I week-enden har der været afholdt Rubicon, så der er blevet spillet væsentlig flere spil end en gennemsnitlig week-end byder på for mig.

Fredag startede fredeligt ud med to spil Kashgar: Händler der Seidenstraße. Et fint deck-/pool-Building spil, der takket være Miks hjælpeark hurtigt kom til at glide fint trods den tyske tekst på kortene. Et fint bud indenfor genren, jeg gerne spiller igen men som jeg sikkert ikke behøver at eje. Og da slet ikke før det kommer i en engelsk version. Jeg fik endvidere spillet to spil af Antigravity, der er en prototype Mik havde med, hvor rumskibe med magneter under knipses rundt på pladen fra et Bob-spil. Det var faktisk et ganske underholdende indslag, der dog stadig kræver nogle justeringer.

Lørdag er traditionelt den store spil-dag og det var da også der, jeg fik spillet mest. Der blev varmet op med fem spil Qwixx, der er et sødt lille terningspil. Ikke et spil jeg vil savne at spille, men det var da meget sjovt at få prøvet. Lewis & Clark var det for mig en fornøjelse at få på bordet igen. Og så blev der i en af dagens pauser plads til endnu et spil Kashgar: Händler der Seidenstraße. Et par spil Klask blev det også til men selvom det er i en genre, hvor jeg ofte lidt ukritisk kan fornøje mig med spillene, var det her slet ikke noget for mig. Aftenen blev sluttet af med Rococo, der var et fint spil, men på ingen måder særligt nyskabende, så det vil nok hurtigt blive glemt.

Søndag fik jeg kun spillet et enkelt spil, men da det var Michael Kiesling og Wolfgang Kramers seneste sam-produktion Nauticus, er det til at leve med. Et spil jeg allerede ser meget frem til snarest at få på bordet igen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

Jeg tror at Frouvne har glemt at han spillede Qwixx indtil flere gange, da det var årets 2-spiller turneringsspil :wink:

Selv fik jeg spillet 10 forskellige spil:
Motorsportspillet fredag aften er altid et spil jeg ser frem til. Men desværre spiller jeg det for lidt til at kunne gøre det blot nogenlunde godt, og i år blev det kun gjort værre af at Larsine havde lavet en bane fra Brno, som stort set kun bestod af 2- og 3-gears sving med enkelte strækninge hvor man lige akkurat kunne bruge et femmer- eller sekserslag. Larsine vandt selvfølgelig, men han havde jo også haft mulighed for selv at kigge på svingene i forvejen!
10/10

Antigravity er en "prototype" fra designeren Benjamin Corliss, som havde så venlig at forære mig alle hans rumskibe, således at jeg kunne lave min egen version. Desværre kunne jeg ikke helt genskabe hans fine spilleplade lavet af et ændret Bobspil, og heller ikke hans asteroider til drive minedrift på. Men det gik endda, og det blev da spillet 5 gange. Spillet er blot lavet til en lille "Game of the Afternoon"-konkurrence, og bliver nok for dyrt til at kunne sælges, men derfor reglerne jo stadig blive forbedret på flere punkter. 8/10

Citrus er et af den type briklægningsspil som jeg finder uhyre ikke-inspirerende. Hacienda/Oregon og mange andre kan nævnes i genren. Nu fik så spillet dette, og det er da et fint spil, ikke noget for mig. 6/10

Qwixx er et terningspil, som heller ikke fangede min interesse, men jeg fik det da spillet 3 gange, inden jeg heldigvis røg ud af turneringen.

Kashgar spillede jeg med Frouvne, Anders og Stony - og jeg må erkende at jeg efter 5 spil er begyndt at finde det lidt ensformigt. 7/10

Borgene i Burgogne kom på bordet ved to forskellige lejligheder, men begge gange måtte vi desværre afbryde spillene pga. turneringer. Ak ja. 9/10

Coconuts blev spillet to gange, og det er et underholdene lille loppespil i en lidt mere prangene udgave. 6/10

Manno Monster fra Kosmos, er lavet af en af Klaus Teubers sønner, og er et af disse forfærdelige genkendelsesspil på tid, hvor man hurtigst muligt skal arrangere sine brikker i den møster som opgavekortet viser. Suk. 3710

Heldigvis kunne connen blive afsluttet på bedste vis med en omgang Nauticus med Frouvne, Ulf og Anders. Det er et af Kramer/Kieslings bedste spil, men det er også et spil som skal have prøvet før, for at kunne vide hvad man bør gøre. Så jeg regner ikke min sejr for helt reel. 8/10
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Robert »

Spillede Grand Cru i går hos Bugge. Det var et overraskende godt bekendtskab (spillet, naturligvis :lol: - Bugge er ikke noget nyt bekendtskab).
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor Frouvne solgte det, oven i købet til en rimelig pris, men jeg skal da ikke klage.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Fik spillet et spil Caverna solo i går. Det er kun 3. gang jeg spiller det, da konen efter to forsøg, mener at det er alt for "fiddly". Vi kan begge godt lide selve spillet, men alle de brikker der skal tages frem og pakkes væk igen, gør det noget irriterende.

Men vi får gæster i weekenden, og vi har længe snakket om at skulle spille Caverna, så jeg måtte nok hellere lige genlæse reglerne og få det ind under huden, så jeg også kunne lære gæsterne spillet. Og derudover har jeg også ledt efter en undskyldning for at spille det, så det passede jo fint.

Jeg benyttede mig af solo reglerne, da jeg mener at jeg sagtens kan skille dem fra multiplayer reglerne, og startede spillet uden en egentlig strategi. Lod fint nogle af stederne fylde godt op med varer inden jeg tog dem, og plantede nogle marker. Som sagt havde jeg ikke lagt nogen plan, men tog det bare som det kom, for at få en fornemmelse for spillet. Men det endte med fuldt hus, men ingen i mine folde. Dog sluttede jeg med 104 point, hvilket jeg iflg regelsættet kan forstå er ganske fint. Måske har jeg glemt en regel? Jeg tror det ikke, men var overrasket over at få så mange point, uden en egentlig strategi.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

A Touch of Evil: Dark Gothic kom på bordet tirsdag.
Det er jo et deck-building-spil med mindelser om Ascension og DC-spillene, men der er nogle interesante ændringer. Først og fremmest får man en starthånd som er bestemt ud fra den rolle man spiller. Så ud over at have en bestemt egenskab i spillet, leder ens starthånd også i en bestemt retning. Man kan dog forholdvis nemt ændre kurs hvis man absolut vil, da ethvert kort kan smides væk ved blot at betale en rød, en grøn, og en blå "penge".

Så det er det første db-spil jeg har prøvet hvor man rimelig hurtigt kan smide alle sine kort væk og samtidig bruge alle sine andre kort.

Desværre betød de mange valgmuligheder også en del AP, men alt i alt kunne jeg godt lide spillet. Vi fik det prøvet 3 gange, så vi nåede at få de fleste helte og mosntre på bordet. Glæder mig til at prøve det igen. 8/10
Image
Post Reply