Spilsystemer

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spilsystemer

Post by Frouvne »

Hvilke spilsystemer kender I til og hvilke har I gode h.h.v. dårlige erfaringer med?

Med spilsystemer tænker jeg f.eks. Decktet og Icehouse, hvor man med de samme komponenter kan spille mange forskellige spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Spilsystemer

Post by Gunness »

Jeg har primært erfaring med Decktet, som jeg faldt for pga. det pæne, grafiske design.
Jeg kan godt lide idéen om, at man kan genbruge komponenterne til forskellige spil, og selv om en del af dem bare er glorificerede udgaver af almindelige, fladtrampede kortspil, er der nogle nogle af dem, der bruger sættets opbygning på en mere kreativ facon.
Det bliver bestemt aldrig mit yndlingsspil, men som metode til at presse en masse variation ned på relativt lidt plads er det egentlig meget godt tænkt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spilsystemer

Post by Larsine »

Terninger og kort er og bliver mine foretrukne spilsystemer, Med dem kan man spille et utal af forskellige spil :D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spilsystemer

Post by Mik »

Mange tyske spil kunne lige så godt være lavet af det som Frouvne kalder "spilsystemer". Men personligt har jeg altid foretrukket et tematiseret spil frem for en generisk fremstillet udgave af samme spil.

Dels hjælper de tematiserede kort, terninger eller brikker til at huske funktioner i spillet, og dels gør det spillet mere underholdene. Vi kunne sagtens spille Bohnanza med et par sæt almindelige kort, eller Ra med et sæt Piecepack-brikker osv. - men for mig ville det være kedeligere.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spilsystemer

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Dels hjælper de tematiserede kort, terninger eller brikker til at huske funktioner i spillet, og dels gør det spillet mere underholdene. Vi kunne sagtens spille Bohnanza med et par sæt almindelige kort, eller Ra med et sæt Piecepack-brikker osv. - men for mig ville det være kedeligere.
Det er svært at være helt uenig i. Men nu er der jo så også en masse spil, der er designet specielt til de eksisterende spilsystemer, så der har man ikke muligheden for i stedet at vælge originalen. Jeg har primært erfaringer med Icehouse og der er bestemt meget stor variation i kvaliteten af spillene. Men nogle er altså rigtigt gode. Vulcano er et godt eksempel. Zendo er et andet spil, vi har haft meget glæde af. Noget af det fascinerende for mig ved Icehouse er så mange forskellige typer af spil, man kan spille med dem; stabelspil, krigsspil, deduktionsspil osv. osv.

Rage og Sticheln bruges i øvrigt af nogle til at spille alverdens spil med ... og det kan jo være praktisk, hvis man f.eks. skal ud at rejse.


Med Stonehenge: An Anthology Board Game lod man en række kendte designere give deres bud på et spil, hvor de var bundet af de komponenter, der indgik i boksen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spilsystemer

Post by Mik »

Japanere (og andre) har i årenes løb præsenteret en del elektroniske borde, hvorpå man kunne spille alverdens spil, f.eks. Monopoly ved hjælp af et programmering og plexiglas-klodser indeholdene "hologrammer". Men personligt vil jeg hellere spille et "rigtigt" spil med biler og huse (Matador) eller soldater og tårne (Skak) end at skulle flytte rundt på anonyme klodser med billeder i.

Jeg erindrer at jeg i sin tid anmeldte et system ved navn Piecepack, som jeg personligt har givet 4/10. Ifølge BGG er der udviklet over 100 spil til sættet. Måske er nogle af spille interessante at spille, men så foretrækker jeg stadig at købe det i en mærkevare-version.
Image
Post Reply