Udvidelser

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Frouvne »

Mik wrote:Man kan umuligt sige at Dominion blev malket. Udover nogle ganske få kort (mest promoer) var hele molevitten klar fra designerens hånd længe inden at udgiveren blev præsenteret for spillet. Mit allerførste spil af prototypekortene bestod i at plukke tilfældige kort ud fra enorm mængde, og der var enormt spændende fordi man følte sig på ukendt land. [...]
Det bliver vel et spørgsmål om definition. Hvis du har designet det fulde spil og så kun frigiver en del, syntes jeg man med rette vil kunne mene, at malkemaskinen er gået i gang. Det er klart, at der nok ikke var nogen, der ville have købt det fulde spil, hvis alt var blevet udgivet på én gang, da det var blevet meget stort og meget dyrt. Men om han på forhånd havde designet det eller ej, syntes jeg ikke nødvendigvis spiller ind på, om jeg syntes konceptet bliver malket.

Mik wrote:[...] Med hensyn til Tzolk'in må jeg sige at fandt spillet uinteressant, indtil udvidelsen Tribes & Prophecies bragte variation til spillet.

Grundspillet var også en kæmpe skuffelse for mig. Og jeg har personligt ingen intention om at prøve det med udvidelsen. Måske går jeg glip af et godt spil. Men må jo lidt stædigt gå ud fra, at det oprindelige spil var det, de mente spillet skulle være.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Mik »

Jeg mener ikke at man kan tale om at Dominion bliver malket. Det ville der have været tale om hvis man havde udgivet alt muligt andet end de oprindelige kort. Men ud over nogle få promokort har intet været. Ikke en gang de tåbelige papæsker som Hans im Glück lavede.

Mht. Tzolk'in er jeg overbevist om at flertallet foretrækker "hardcore"-spillet som det blev udgivet. Det er blandt andet derfor at jeg ikke kan lide grundspillet: dygtige spillere vil simpelthen forfølge den "perfekte" strategi. Med udvidelsen bliver denne strategi ændret tilstrækkeligt til at uperfekte spillere, som mig, i det mindste en teoretisk chance for at vinde :)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

Jeg elsker udvidelser der kan indkorporeres nemt i spillet, og enten tilbyde noget nyt, eller forbedre det eksisterende, uden at ændre grundlæggende på det oprindelige spil.

To to bedste eksempler på dette, er alle de nye racer/powers (Cursed, Grand Dames, Be Not Afraid og Royal Bonus) til Small World, eller de to udvidelser (fra Treasure Chest) til San Juan. I begge tilfælde kan man blot tilføje udvidelserne, nævne for spillere der ikke kender dem at de er tilføjet, og så bare forklare dem når de dukker op (i tilfældet af nye racer/powers), ellers er de selvforklarende (nye bygninger i San Juan). Udvidelserne kan give nogle nye måder at vinde på, og kan sagtens ændre spillernes taktik og strategi, og nogle gange endda bare i kraft at at spillerne ved at de er med, også selvom de måske aldrig dukker op i spillet.

Andre udvidelser skal man lige forklare en smule (Scoundrels of Skullport, en masse Zooloretto udvidelser, Village Inn, eller de fleste Fresco udvidelser) men så længe de ikke ændre grundlæggende på spillet, er der helt fint med mig.

Jeg hader udvidelser, for det får mig til at føle at jeg mangler en del af spillet. Sepcielt når det er udvidelser som jeg ikke kan få fat i. Heldigvis er der udvidelser som jeg ikke føler tilføjer noget ved spillet (adskillige Carcassonne udvidelser, og en del Settlers udvideler), og dem behøver jeg ikke eje, men i det mindste ved jeg at jeg kan købe dem, hvis trangen opstår. Promoer og eksklusive duvidelser er derimod irreterende hvis ikke jeg har fået fat i dem.

Og så bryder jeg mig slet ikke om udvidelser der ændre radikalt på spillet. De to størset syndere på dette område har været Bohnröschen som ændre Bohnanza fra at være et hyggeligt lille handelsspil, til at blive at helt anderledes spil, om at ræse frem af en underlige pointstige, med mærkelige opgaver undervejs, og så Byer og Riddere som ændrede Settleres fra at være et udforsknings og opbygningsspil, der kunne spilles på en fornuftig tid, til at blive en mastodont af en krigsspil (uden rigtig at være det), der tog alt for lang tid at spille. Godt at jeg prøvede disse to inden jeg faldt i fælden.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Mik »

Larsine wrote:Og så bryder jeg mig slet ikke om udvidelser der ændre radikalt på spillet. De to størset syndere på dette område har været Bohnröschen som ændre Bohnanza fra at være et hyggeligt lille handelsspil, til at blive at helt anderledes spil, om at ræse frem af en underlige pointstige, med mærkelige opgaver undervejs
Du har tydeligevis ikke prøvet Bohnaparte eller Dschingis Bohn, der begge forvandler handelsspillet til krigsspil :lol:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

Næh, jeg kan jo kun udttale mig om udvidelser som jeg har prøvet, og jeg har ikke haft nogen interesse i de to nævnte. Bohnröschen havde jeg heller ingen interesse i, men en ven fortalte mig at det var det bedste der var opfundet (efter skiveskåret brød, hjulet og den dybe tallerken), og så prøvede jeg dat naturligvis. Hun vandt og jeg syntes ikke det var sjovt, så det tror jeg næppe jeg kommer til at spille igen.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Udvidelser

Post by netsapiens »

Jeg kom i tanke om den slags "udvidelse" jeg hader mest, på baggrund af Larsines indlæg.
Det er dem der kun udgives eksempelvis i et første print run (jeg kigger på DIG, Rogue Agent), eller som en del af en Kickstarter.

Hvis kickstarteren inkluderer flere miniaturer, flere kort, flere racer, flere terninger eller hvad filan ved jeg, som tilføjer reelle mekanismer eller variation i spillet, så synes jeg oprigtig talt at alle de stakler der køber spillet post-kickstarter bliver taget godt og grundigt i måsen, fordi de får et del-spil.

Derudover er jeg glad for udvidelser, og det er fra små udvidelser som Krang Character til Mage Knight til større udvidelser som Small World Realms eller Zombicide Prison Outbreak expandalones.

Og jo, Dominion er en malkemaskine. Hvis man på forhånd kendte alle kortene, vidste hvordan de skulle udgives og i hvilken rækkefølge, så kunne man have solgt expansions som man sælger LCG pakker eller Dixit udvidelser. Der er ingen grund til at overproducere så mange kasser på den måde, andet end at få navnet Dominion til at fylde mere på hylden i butikken. Stakkels udsugede malkeko.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Udvidelser

Post by Gunness »

Larsine wrote:Hun vandt og jeg syntes ikke det var sjovt, så det tror jeg næppe jeg kommer til at spille igen.
Jeg kan godt forstå fravalget, hvis du ikke synes det var sjovt. Men du dropper forhåbentlig ikke nye spil, hvis du taber i dem. Det ville i alt fald være lidt af en begrænsning :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

Gunness wrote:
Larsine wrote:Hun vandt og jeg syntes ikke det var sjovt, så det tror jeg næppe jeg kommer til at spille igen.
Jeg kan godt forstå fravalget, hvis du ikke synes det var sjovt. Men du dropper forhåbentlig ikke nye spil, hvis du taber i dem. Det ville i alt fald være lidt af en begrænsning :)
I så fald ville jeg formentligt kun komme til at spille alle spil en gang :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Mik »

netsapiens wrote:Og jo, Dominion er en malkemaskine. Hvis man på forhånd kendte alle kortene, vidste hvordan de skulle udgives og i hvilken rækkefølge, så kunne man have solgt expansions som man sælger LCG pakker eller Dixit udvidelser. Der er ingen grund til at overproducere så mange kasser på den måde, andet end at få navnet Dominion til at fylde mere på hylden i butikken. Stakkels udsugede malkeko.
Du aner ikke hvad du taler om.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Udvidelser

Post by Gunness »

Så må du da forklare ham, hvor han går galt i byen. Som udenforstående giver det skam fin mening.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Udvidelser

Post by Stony »

Mik wrote:
netsapiens wrote:Og jo, Dominion er en malkemaskine. Hvis man på forhånd kendte alle kortene, vidste hvordan de skulle udgives og i hvilken rækkefølge, så kunne man have solgt expansions som man sælger LCG pakker eller Dixit udvidelser. Der er ingen grund til at overproducere så mange kasser på den måde, andet end at få navnet Dominion til at fylde mere på hylden i butikken. Stakkels udsugede malkeko.
Du aner ikke hvad du taler om.
Jeg tror I taler forbi hinanden. Det Claus beskriver er ikke så meget hvorvidt der skal udgives udvidelser eller ej, men mere formatet de bliver udgivet i. Og jeg synes argumentet giver fin mening. Hvorfor skal hver udvidelse komme i sin egen full-size æske? Hvorfor ikke lave basis-æsken, så den kan rumme (i hvert fald en del af) udvidelserne? Det ændrer så efter min mening ikke ved hvorvidt man "malker" serien eller ej, om man udgiver i det ene format eller det andet, men jeg vil give Claus medhold i at man sagtens kunne have udgivet udvidelserne i et andet format. Det ville så muligvis give nogle udfordringer omkring de øvrige ekstra komponenter som følger med i nogle af udvidelserne, da det ikke er alting man kan stoppe ned i eksempelvis en LCG booster pack.
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Udvidelser

Post by netsapiens »

Gunness wrote:Så må du da forklare ham, hvor han går galt i byen. Som udenforstående giver det skam fin mening.
Ingen grund til at tage den videre herfra, jeg har benyttet mig af indbygget funktionalitet i forummet til at sikre mig at jeg ikke behøver tage stilling til den slags debatindlæg i fremtiden :)
Stony wrote:Det ændrer så efter min mening ikke ved hvorvidt man "malker" serien eller ej, om man udgiver i det ene format eller det andet, men jeg vil give Claus medhold i at man sagtens kunne have udgivet udvidelserne i et andet format. Det ville så muligvis give nogle udfordringer omkring de øvrige ekstra komponenter som følger med i nogle af udvidelserne, da det ikke er alting man kan stoppe ned i eksempelvis en LCG booster pack.
Jeg er ikke uenig. Men malkning for mig i denne debat er dog både metoden noget bliver udgivet på, formatet og frekvensen. Magic eks. udgives alt for ofte for min smag, og derfor mener jeg at den ko bliver malket hårdt også. Og man behøver jo ikke udgive samtlige udvidelser i samme format, så det er klart at visse udvidelser kan antage andet format.
Jeg synes for eksempel at Fresh Meat til Cutthroat Caverns er elegant fordi den giver mulighed for at pakke alle udvidelser sammen. Og jeg kan enormt godt lide at Smash Up blev leveret med plads til kommende udvidelser.

Jeg har det faktisk lidt ambivalent med disse udvidelser, for på den ene side synes jeg det er forkasteligt at udgiverne udgiver "halve" spil som eks. Smash Up. Men ok, hvis man ikke har et ocd krav om at eje alle udvidelser, så synes jeg jo også det er smart at man kan vælge hvilke udvidelser man synes lyder sjove.
Og jeg elsker at samle på, og spille næsten alle LCG'erne fra FFG, men for fanden hvor jeg synes deres grundsæt er nærige. Der synes jeg VIRKELIG kun man får en smagsprøve, og ikke et reelt, komplet spil.
*shrug*


Og så lad mig i øvrigt lige tage butiks-brillerne på og sige at udvidelser er RØV-irriterende :)
Man skulle tro at det er en no-brainer at sælge udvidelser til populære spil, men sådan funker det bare ikke. Hvor mange skal man lagerføre? Hvor mange af hver? Hvornår er markedet mættet og trætte af spillet uanset ny-udgivelser? Det rigtige svar er næsten altid at man ender med en af hver udvidelse som man ikke kan komme af med.

Og jeg tør godt røbe at hvis jeg kan komme af med mine Dominion som jeg har på lager, så bliver de ikke lagerført igen, der er simpelthen en skræmmende dårlig rotation i dem.
Så kom med et godt tilbud, jeg er villig til at give god rabat på et samlet køb :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Udvidelser

Post by JoelP »

netsapiens wrote: Så kom med et godt tilbud, jeg er villig til at give god rabat på et samlet køb :)
Hvad står kg prisen i? (hav i mente at grillkul kan fåes til ca 25kr for 3kg)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Udvidelser

Post by netsapiens »

JoelP wrote:
netsapiens wrote: Så kom med et godt tilbud, jeg er villig til at give god rabat på et samlet køb :)
Hvad står kg prisen i? (hav i mente at grillkul kan fåes til ca 25kr for 3kg)
Så skal du jo stadig af med omkring 1900,- spir med den mængde pap der er udgivet i den serie :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Udvidelser

Post by BlueSwan »

Angående Dominion vil jeg bare sige at det spil KUN bliver bedre desto flere udvidelser man har, og hvor mange spil kan man egentlig sige det om. Fantastisk spil. Jeg købte gladeligt adskillige flere udvidelser til det hvis det skulle være, men det bliver næppe til noget. Designeren har sagt at han overvejer at lave nye spil der trækker tråde til Dominion, men ikke flere udvidelser (i hvert fald ikke noget der er planlagt nu).

Mage Knight er et andet spil som jeg bare gerne vil have flere udvidelser til.

Generelt foretrækker jeg "mere af det samme" udvidelser, der ikke laver afgørende om på spillet. En anden i tråden nævnte nye racer til Small World og den er jeg også med på. Selvom Small World ikke hører til blandt mine favoritspil måtte jeg da alligevel have de ekstra racer.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply