Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Goblen »

Hejsa,

Jeg har bestilt et spil i Tyskland i forbindelse med Secret Santa. Har brugt den butik som BGG anbefaler på deres side.

Nu kommer så spørgsmålet. De har trukket pengene på kreditkortet, men jeg har ikke modtaget andet end en ordrebekræftelse. Jeg har ikke modtaget nogen kvittering på at spillet er kommet hjem og er sendt til kunden. Ved I om det er normal praksis i Tyskland at de trækker pengene inden de leverer varen?

I Danmark må de først trække når de sender varen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Stony »

Jeg er ikke sikker på reglerne, men er ret sikker på at det sagtens kan variere fra land til land. Også indenfor EU.

Jeg har bl.a. lagt en bestilling hos Lautapelit, for at få et eksemplar af hhv. Nations samt den seneste udvidelse til Eclipse. Pengene trak de med det samme, men ordren ligger stadig og venter på at udvidelsen skal komme hjem på lageret, så begge dele kan blive sendt afsted sammen. Og jeg drister mig til at formode, at et veletableret firma som Lautapelit har rimeligvis styr på reglerne for deres land.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Goblen »

Tak Stony,

Jeg er meget glad for feedback. Fandt på det tyske site et sted jeg kunne tjekke min ordre, og den er ikke kommet til deres lager endnu. Så dit svar var kæmpe hjælp. Det ser ud til at de godt kan trække det.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Frouvne »

Jeg tror ikke der er nogen grund til bekymring. Ingen tvivl om at de kan finde på at trække pengene før de sender. Det er vist snarere reglen end undtagelsen. Om de så rent faktisk må det, er måske en anden størrelse. Det foresvæver mig, at jeg på et tidspunkt har hørt, at den forbrugerbeskyttelse man har også skal respekteres, når man handler i udlandet. Men det er som sagt ikke noget jeg ved med fuld sikkerhed.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Goblen »

Jeg er ret overbevist om at ringer jeg til min bank og fortæller dem at jeg ikke har fået varen og de bare har trukket på mit kort, kan de trække pengene tilbage.

Tror bare ikke det gør noget godt for min bestilling til Secret Santa :-) Det var mere om jeg var ramt af svindlere, eller om det var standard.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Sir William »

Hvem har du købt hos?

Overvejer selv amazon.de til mit svenske target, da de har Russian Railroads til omkring 35 euro og 4 euro i fragt til Sverige, hvilket var billigst mht fragt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Goblen »

http://www.spiele-offensive.de/

De havde billig fragt til Østrig hvor mit target bor.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Stony »

Spieleoffensive vil jeg mene er en pålidelig forretning. Jeg har selv handlet der i et par omgange.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Helle »

Jeg har også handlet hos dem flere gange.... Omend det er et par år siden. Og jeg havde heller ingen problemer. De er vist blevet større i mellemtiden, så det burde kun være et plus.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by netsapiens »

Der er mange lande hvor pengene bliver trukket.
Gameslore i England trækker også lystigt penge ud af dit kreditkort, også selvom du bestiller en preorder som slet ikke er udgivet endnu.
Det er vist efterhånden kun her i landet vi har den høje grad af forbrugersikring som vi er så forvænte med :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Mik »

Goblen wrote:I Danmark må de først trække når de sender varen.
Hvilket ikke er det samme som at varen er leveret.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Goblen »

Det er rigtigt, men varen er typisk - efter hvilken leverancebetingelser de bruger - og til private er det stort set altid den samme, at tælle som fakturerbar og derfor betalbar det øjeblik den forlader deres lager.

De trækker ikke pengene før dette sker. Nogle tilbyder at sende faktura med og andre på efterkrav. Beskeden her er vel at de trækker pengene inden de overhovedet har varen, og ikke aner noget om leverancedato.

Men det kan være jeg ikke forstår din kommentar Mik?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Lidt hjælp til bestilling i Tyskland

Post by Mik »

Goblen wrote:Men det kan være jeg ikke forstår din kommentar Mik?
Jeg kan ikke erindre at jeg nogensinde har været ude for at penge for varen er blevet trukket før den er blevet sendt - bortset fra køb via PayPal og ved Kickstarter, hvor man jo overhovedet ikke har købt en vare.

Jeg har derimod været ude for at varen ikke kommer frem selv om den er betalt (og sendt).
Image
Post Reply