Papskub – min bare røv!

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Papskub – min bare røv!

Post by Mads321 »

Hvorfor papskubber.dk burde skifte navn til brætspil.dk

http://bdaa.dk/papskub-min-bare-rov/
MortenS
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Thu Aug 22, 2013 12:42 am

Re: Papskub – min bare røv!

Post by MortenS »

Jeg er på ingen måder "intern" i hobbyen, eller en del af nogen somhelst "lukket klub", vi er bare nogle venner der, som så mange andre, synes at brætspil er en sjov måde at bruge en aften på, og kender intet til kulturen omkring det.
Dvs. jeg må om nogen være den målgruppe du beskriver, der ikke bør skræmmes væk af interne referencer, og jeg kan godt sige 100% god for at udtrykket "Papskubber" ikke skræmmer nogen som helst væk. :P

Betydningen er tydelig, og jeg var ikke klar over at det var et "internt udtryk" før jeg læste dit indlæg. Der er ingenting på papskubber.dk der skriger "lukket klub", tværtimod fandt jeg det et godt sted at starte da jeg savnede inspiration til nye indkøb, og det eneste jeg savnede var et godt forum hvor man kunne lurke, lære ting, og gøre sig nogle køb (dvs. her - et link direkte hertil ville f.eks. være fornuftigt)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Jens_Hoppe »

Uanset om valget af navn skræmmer nogen væk eller ej (det skal jeg ikke kunne sige), er jeg meget enig i at det er et fjollet navn. Jeg har ikke hørt udtrykket før eller nogle andre steder, og nej, jeg anser mig ikke som en "papskubber". 8)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Mik »

Det er vel ikke mere fjollet end "boardgamegeek", og så vidt jeg ved klarer de sig udmærket, selvom de muligvis skræmmer nogen væk.

For slet ikke at kalde en computer for "æble". Det kan da godt være at skræmte nogle seriøse firmaer i starten...?
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Fod »

  • Papskubber
  • Dukkeskubber (Specielt udbredt i de knap så selvhøjtidelig grupper der dyrker Games Workshop spil)
  • Kortkaster
  • Melkaster (Brugt om live-rollespillere som spiller magi-brugere)
  • Gummi-kriger (Igen et term fra live-rollespil)
  • Nørd

    Og de engelske
  • Board game geeks (Med spin-offs'ne 'prg game geek' og 'video game geek')
  • Card flopper
  • Dice chucker
  • Geek
  • Nerd
  • Dork
Termet "Pap" er skam også brugt ofte om brætspil i min omgangskreds. Specielt om ekstra promo-loot til diverse spil.

I bund og grund tror jeg bare det er et spørgsmål om at bræt-, og andre, spillere, ikke tager sig selv så højtideligt. Det behøver vel ikke være død og alvor for at være god underholdning.
- Nick
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Bugge »

Jeg synes faktisk godt om navnet 'papskubber'.

Det er sjovt, særegnet og egentlig ret sigende for hvad jeg har gjort de sidste 35 år plus.

S
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Papskub – min bare røv!

Post by AndersC »

Jeg tror heller ikke at Papskubber er det optimale navn, hvis ønsket er at gøre brætspil "mainstream"..
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Mads321 »

Tak for jeres inputs :)

Det er jo helt klart ikke et spørgsmål om, hvorvidt det er noget, som allerede "etablerede" brætspillere kan identificere sig med, men snarre om det gør "springet" for nye spillere sværere eller lettere.

Mit argument går på, at det gør sværre (af de i blog-indlægets nævnte grunde).

Allerede etablerede brætspillere har jo ikke noget at "miste" ved at kalde sig papskubbere, og bruger måske ordet jævnligt.

Mens nye brætspillere måske er lidt skræmt af det her interne og "med-det-samme" identificerende sprog.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Papskub – min bare røv!

Post by jondifool »

Mit problem med ordet papskubber som etableret brædtspiller er da at jeg følte mig temmelig fremmedgjort overfor udtrykket. Da jeg første gang hørte navnet var jeg ret sikker på at det måtte henføre til en bunke "støvede old school ASL" spillere der spillede en type bræt spil jeg havde opgivet at nærme mig forlængst. Det gjorde så også at det tog noget længere tid før jeg rent faktisk fik mødt Papskubbers hjemmeside.
Image
User avatar
christianbuus
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 10
Joined: Sat Aug 24, 2013 11:45 am
Favoritspil: Dominion, Roborally, Citadels, Castles of Burgundy, Twilight Imperium

Re: Papskub – min bare røv!

Post by christianbuus »

Jeg har bare lyst til at skrive: Hørt! =)

Brætspil.dk'seh'way2go IMHO ;)
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Papskub – min bare røv!

Post by akwlinka »

Jeg kan godt lide navnet papskubber, det er anderledes...

og i de gode gamle Avelon Hill dage, hvor jeg startede i denne hobby, så var det pap man skubbede.
Image
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Da Senzai »

Jeg synes heller ikke at papskubber klinger så godt.


Selvom jeg selv bruger udtrykket, at "kaste med pap", når vi skal ind og spille Magic-kort.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Larsine »

Kære Mads

Jeg synes du lyder som en sur gammel mand... Velkommen i klubben :)
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Papskub – min bare røv!

Post by Mads321 »

Opfølgende kommentar kan læses her:

http://bdaa.dk/papskub-papskub-wherefor ... u-papskub/
MortenS
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Thu Aug 22, 2013 12:42 am

Re: Papskub – min bare røv!

Post by MortenS »

Ok, nu begynder det at blive helt morsomt at følge...
..og så ellers i fineste stodder-stil, gentage overfor Bo Jørgensen, der står bag papskubber.dk, at navnet giver assosiationer til et andet ord der slutter på ..-skubber
Af nysgerrighed.. hvad er det for andet ord?
Post Reply