Essen taske?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen taske?

Post by Sir William »

Alle de spil der så bliver brugt til spiltest og introduktioner, bliver de solgt ekstremt billigt på sidstedagen eller doneres de til spilforeninger eller lign.? Trods alt en del spil der vel bliver åbnet, testet og "rørt" af mange mennesker.

Har kun erfaringer fra fødevaremesser og når vi var på stand der, så skete der f.eks. en udveksling af produkter mellem standholderne på sidste dagen. Så gav vi måske noget kød bort, fik lidt brød, drikkevarer eller lignende retur. Det var "billigere" end at skulle transportere det hele tilbage igen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Mik »

De bliver givet til de mange studerende som har brugt timevis på at forklarer regler forkert til alle de forventningsfulde spillere...
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen taske?

Post by Sir William »

Mik wrote:De bliver givet til de mange studerende som har brugt timevis på at forklarer regler forkert til alle de forventningsfulde spillere...
:lol: Vel egentlig en fair aftale.

Har slet ingen fornemmelse af, hvor stort det er, hvor fyldt der vil være og hvor mange frivillige hjælpere der er på stand.

Nogen der har taget billeder derfra, så det er muligt at få indtryk af hvad der sker?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Frouvne »

Sir William wrote:
Mik wrote:De bliver givet til de mange studerende som har brugt timevis på at forklarer regler forkert til alle de forventningsfulde spillere...
:lol: Vel egentlig en fair aftale.

Har slet ingen fornemmelse af, hvor stort det er, hvor fyldt der vil være og hvor mange frivillige hjælpere der er på stand.

Nogen der har taget billeder derfra, så det er muligt at få indtryk af hvad der sker?
Fra vores første tur:

viewtopic.php?f=37&t=597
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen taske?

Post by Sir William »

Frouvne wrote:Fra vores første tur:

viewtopic.php?f=37&t=597
:shock:

Måske lidt for mange mennesker til at jeg ville synes det er sjovt.

Har fornemmelsen af, at spidse albuer kan være en fordel og lidt mere tilbageholdende personer nok ikke vil få så meget ud af det.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen taske?

Post by digter »

Mik wrote:Yderst sjældent. Tysk er ikke særlig svært, og de fleste jeg spiller med har lært det i skolen. Desuden er det yderst få spil som ikke er sprogneutrale.
Tja, jeg kender nu mange der ikke fatter noget som helst af det tyske. Skoletysk er sgu ikke altid nok. Nuvel, du siger at mange af spillene er sprogneutrale
Mik wrote:50% af de spiltitler der udgives på årsbasis er tyske, den anden halvdel alle andre sprog.
Det er derfor at verdens største spilmesse ligger i Tyskland.


Så må vi håbe der er nogle gode spil blandt de 50% :)
Mik wrote: Du har misforstået konceptet. I modsætning til de fleste andre con'er er denne her SKABT til at folk kan sætte sig ned og spille.
Det virker ellers som om at SPIEL er skabt til udgiverne. Ved mange andre con'er er der jo deciderede gamerooms med store spilsamlinger, hvor man frit kan prøve det man har lyst til (igen, baseret på hvad jeg har læst) I Essen er man nødt til at benytte de borde en udgiver har valgt at stille op ved deres stand. Når jeg ser på Frouvnes billeder ligner Essen mere et sted, hvor man kan gå rundt mellem de forskellige udgivere, måske være heldig at få en plads et sted, men ellers mest browse deres salgsbod igennem.
Mik wrote: Og der er stadig rigtig mange spilfirmaer som stiller både 10 og 20 borde til rådighed. Så nogen gange må man sandelig stå og vente en times tid på at et bestemt spil bliver ledigt - hvis man ikke vil sidde på gulvet.
10 til 20 borde til 150.000 mennesker lyder af ret lidt. Jeg er godt klar over at der er rigtig mange udstillere og derfor RIGTIG mange borde, men mon ikke alle de interessante spil er optaget det meste af tiden? Der er jo sikkert nogle spil der er hypet rimelig meget og dem er der vel rift om at prøve. Så kan man sidde i Habas område og spille børnespil :)

Jeg er måske nok lidt kritisk, og det er nok også lidt unfair, når jeg nu aldrig selv har været i Essen. Det virker bare ret stresset og kaotisk. Som ny brætspiller er jeg ikke sikker på at Essen er noget for mig. Jeg vil jo egentlig helst bare spille nogle spil, og i øjeblikket er jeg ligeglad med at få fingrene i de nyeste af slagsen.

Det er sikkert en god oplevelse, og jeg kommer nok afsted på et tidspunkt. Lige nu er der bare ikke så meget der lokker :)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Mik »

digter wrote:
Mik wrote:50% af de spiltitler der udgives på årsbasis er tyske, den anden halvdel alle andre sprog.
Det er derfor at verdens største spilmesse ligger i Tyskland.


Så må vi håbe der er nogle gode spil blandt de 50% :)
Du har jo klaret dig indtil nu, og Tyskland har været markedsførende (i kvalitet) i 25 år på markedet for familiestrategispil.

Det virker ellers som om at SPIEL er skabt til udgiverne. Ved mange andre con'er er der jo deciderede gamerooms med store spilsamlinger, hvor man frit kan prøve det man har lyst til (igen, baseret på hvad jeg har læst) I Essen er man nødt til at benytte de borde en udgiver har valgt at stille op ved deres stand. Når jeg ser på Frouvnes billeder ligner Essen mere et sted, hvor man kan gå rundt mellem de forskellige udgivere, måske være heldig at få en plads et sted, men ellers mest browse deres salgsbod igennem.
Som jeg har prøvet at sige. Det er IKKE en con. Det er en MESSE. Ligesom når du går ud for at se på biler, elektronik, øl, campingudstyr eller hvad ved jeg.

Friedhelm Merz var bladudgiver, og skabte messen for at de unge mennesker i hans område kunne samles en gang om året for at se alle de nye spil som blev udgivet inden julehandelen. Spilforlagene blev inviteret til at bringe deres nye spil med for at vise dem, og det var først senere at der overhovedet kunne købes noget.

Alle de store tyske forlag har 10-20 borde: Amigo, Kosmos, Schmidt Spiele, Ravensburger, Pegasus Spiele, Queen Games, Hans Im Glück, Noris Spiele, Winning Moves, Hasbro osv. Og de sælger overhovedet ikke spil. De er der udelukkende for at stille deres spil frit til rådighed for publikum. Forskellige butikker har så lejet sig ind for at sælge disse spil (og alt muligt andet) fordi mange naturligvis gerne vil købe nogle af de spil de lige har prøvet.

Så er der også rigtig mange små forlag, og selvstændige designere som selv udgiver deres spil og sælger dem direkte fra deres stand. De har ofte kun et enkelt bord eller to, fordi standlejen er hundedyr. Så der må man stå i kø for at få plads. Men det er ret nemt at aftale en tid med dem som allerede spiller, og så komme igen når de er ved at være færdige.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Essen taske?

Post by Larsine »

digter wrote:Jeg er måske nok lidt kritisk, og det er nok også lidt unfair, når jeg nu aldrig selv har været i Essen. Det virker bare ret stresset og kaotisk. Som ny brætspiller er jeg ikke sikker på at Essen er noget for mig. Jeg vil jo egentlig helst bare spille nogle spil, og i øjeblikket er jeg ligeglad med at få fingrene i de nyeste af slagsen.

Det er sikkert en god oplevelse, og jeg kommer nok afsted på et tidspunkt. Lige nu er der bare ikke så meget der lokker :)
Jeg er en gammel brætspiller, og jeg har stadig ikke deltaget i Essen, og tror heller ikke jeg kommer til det. Man kan altså sagten interessere sig for spil, og spille masser af dem, uden at deltage i dette ene arrangement.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen taske?

Post by digter »

Larsine wrote:
digter wrote:Jeg er måske nok lidt kritisk, og det er nok også lidt unfair, når jeg nu aldrig selv har været i Essen. Det virker bare ret stresset og kaotisk. Som ny brætspiller er jeg ikke sikker på at Essen er noget for mig. Jeg vil jo egentlig helst bare spille nogle spil, og i øjeblikket er jeg ligeglad med at få fingrene i de nyeste af slagsen.

Det er sikkert en god oplevelse, og jeg kommer nok afsted på et tidspunkt. Lige nu er der bare ikke så meget der lokker :)
Jeg er en gammel brætspiller, og jeg har stadig ikke deltaget i Essen, og tror heller ikke jeg kommer til det. Man kan altså sagten interessere sig for spil, og spille masser af dem, uden at deltage i dette ene arrangement.
Haha, tak! Det var godt at høre

Og tak for info Mik. På et eller andet tidspunkt tager jeg nok derned, men det haster ikke.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Mik »

Lars har kone og tre døtre - han har andet at bruge sine penge på. :wink:

Essen er absolut ikke for alle og enhver.
Og jeg råder hverken for eller imod.
Selvom jeg personligt helst så folk blive hjemme - der er for mange mennesker i forvejen...
Image
Post Reply