Essen taske?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Essen taske?

Post by Fod »

Hey folkens.

Jeg har lidt konstateret at jeg ikke ejer en taske til 4 x 7 timers brætspilsshopping.
Så jeg vil da lige høre hvad folk der plejer at tage derned medbringer af lootsacks.

- Nick
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Essen taske?

Post by Oseali »

Fod wrote:Hey folkens.

Jeg har lidt konstateret at jeg ikke ejer en taske til 4 x 7 timers brætspilsshopping.
Så jeg vil da lige høre hvad folk der plejer at tage derned medbringer af lootsacks.

- Nick
Da jeg var dernede, kørte jeg IKEA stilen og havde et par af de blå poser med, så kunne jeg fylde en-to af dem og så transportere dem ud i bilen, da de til sidst blev tunge og uhandy :-)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Mik »

Jeg har altid et par stofbæreposer med mig.
Og der er flere stande som enten udleverer store poser ved købaf selv mindre æsker, eller også har gratis poser hængende (de bliver dog hurtigt udsolgte selvom de fylder op med jævne mellemrum.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Essen taske?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg plejer også snildt at kunne klare mig gennem en dag med en 30 l rygsæk og en pose eller to, og med en stor kuffert hjemme på hotellet.

Men hvis man - som nogle her på forum! - måler sine spilindkøb dernede i kubikmeter, skal der nok andet og mere til. Forskellige former for trækvogne med meterhøje bunker af spilæsker spændt fast er ikke et særsyn.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Essen taske?

Post by Rune Petersen »

Blå IKEA poser all the way. Lad være med at regne med, at du kan nøjes med det du får udleveret dernede. Sidste år havde AEG f.eks. store bæreposer til deres kunder, men poserne faldt fuldstændigt fra hinanden efter et par timer.

Trækvogne er svære at komme rundt med når der bliver trængsel i hallerne, specielt fordi folk har en tendens til at stoppe op og snakke midt på gangene. Det kan blive en langsommelig affære at navigere rundt med en trækvogn når fodtrafikken bliver tæt op ad dagen.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen taske?

Post by digter »

Rune Petersen wrote: Trækvogne er svære at komme rundt med når der bliver trængsel i hallerne, specielt fordi folk har en tendens til at stoppe op og snakke midt på gangene. Det kan blive en langsommelig affære at navigere rundt med en trækvogn når fodtrafikken bliver tæt op ad dagen.
Haha, trækvogne ligefrem? Jeg synes det lyder ret vildt. Får i ikke meget lort med hjem?
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Essen taske?

Post by Rune Petersen »

Jeg havde ikke trækvogn med. Har blot set dem.

Det var sgu svært nok at sparke sig igennem folkemængden med 2 fyldte IKEA poser, så en decideret trækvogn må være et mareridt.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen taske?

Post by Sir William »

Kunne altså være sjovt at opleve, omend nok også ganske dyrt!

Lægger I et budget for hvor meget I må bruge eller har i en liste over de spil I skal have, og så bare følge den uden afvigelser eller hvordan tilrettelægger I købene?
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen taske?

Post by digter »

Jeg er nok stadig forbavset over alle de spil der åbenbart er værd at tage hjem
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen taske?

Post by Sir William »

Rune Petersen wrote:Jeg havde ikke trækvogn med. Har blot set dem.

Det var sgu svært nok at sparke sig igennem folkemængden med 2 fyldte IKEA poser, så en decideret trækvogn må være et mareridt.
Nu er jeg ikke erfaren, men ud fra et ergonomisk synspunkt tror jeg reelt en ombygget barnevogn eller indkøbsvogen ville være mere ideelt. Nem at styre, mindre bredde end to fyldte IKEA sække og bedre for ryg, arme og skuldre.

Du kan få en barnevogn til billige penge på DBA og når du er færdig dernede, kan du enten donere den bort eller smide den ud - hvis der ikke er plads i bilen.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Essen taske?

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Lægger I et budget for hvor meget I må bruge eller har i en liste over de spil I skal have, og så bare følge den uden afvigelser eller hvordan tilrettelægger I købene?
Som flyrejsende er jeg naturligt begrænset til at alle indkøb skal kunne være i én kuffert. Det skal dog siges at det stadig kan blive til en hel del. :) Erfaringsmæssigt vil jeg dog helst begrænse mig meget, for jeg kan jo se fra tidligere år, at de fleste af de spil jeg køber aldrig bliver spillet (og det er i høj grad mængden af spil jeg køber på samme tid som er en hurdle - inden jeg kan komme igennem bunken er de fleste af spillene ikke nye og spændende for mig længere).

Jeg har normalt en liste med over spil jeg synes lyder interessante (hvoraf nogle selvfølgelig er "must buys"). For de fleste spil afgør jeg så på stedet om det er noget jeg vil købe eller ej. En god måde for mig at spare penge på er at prøve at spille en potentiel kandidat før jeg køber: For de fleste spils vedkommende vil det fjerne min lyst til at købe her og nu. :lol:

En anden ting jeg har måttet erfare, er at det er mig nærmest umuligt at afgøre på forhånd (alene baseret på regellæsning, hype, etc.) om jeg vil kunne lide et spil eller ej. Konsekvensen af det er at jeg nærmest køber spil i blinde, med rigtigt mange fusere til følge. Endnu en grund til at holde lidt igen med indkøbene og primært tage afsted for oplevelsens skyld!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Essen taske?

Post by digter »

Jens_Hoppe wrote:En anden ting jeg har måttet erfare, er at det er mig nærmest umuligt at afgøre på forhånd (alene baseret på regellæsning, hype, etc.) om jeg vil kunne lide et spil eller ej. Konsekvensen af det er at jeg nærmest køber spil i blinde, med rigtigt mange fusere til følge. Endnu en grund til at holde lidt igen med indkøbene og primært tage afsted for oplevelsens skyld!
Velkommen i klubben! Det er nok også derfor at jeg ikke forstår, hvordan folk kan tage SÅ mange spil med hjem? De fleste spil er vel tyske og allerede dér giver det vel nogle begræsninger? Jeg har ikke noget i mod tyske spil (jeg er ½-tysker), men med mindre det er et solospil, så fungerer det næsten kun med andre spillere, så længe det er sproguafhængigt?

Nu har jeg ikke været på Essen før, men jeg kan ligesom forstå at det er ret svært at få muligheden for at spille et spil inden man beslutter sig for at købe det? I modsætningen til mange andre con'er, så er der ikke et decideret gameroom?
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Essen taske?

Post by Rune Petersen »

De store udgivere har pladser til demoer og en del af hotellerne har gamerooms (vores hotel havde et rigtigt fint af slagsen sidste år - stort konferencerum med masser af borde). Der er rigeligt med mulighed for at se, røre og få en præsentation af spillene.

Jeg er ikke så nervøs for at købe fusere. Faktisk har de fleste af mine essen køb fra sidste år været ganske gode, men man skal da have kritisk sans. Af de ca. 30 spil og udvidelser jeg havde med hjem sidste år har kun få af dem vist sig at være uden interesse for mig (Myrmes, Alcatraz, Kingdom Builder). Dem solgte jeg så videre med et overskueligt tab. Alcatraz solgte jeg faktisk til en højere pris end jeg betalte dernede.

Som Jens også påpeger er det oplevelsen der tæller. For mig er det blot en bonus, at jeg kan købe spil med hjem og tynde ud i ønskelisten. Engelske spil findes i ganske rigelige mængder, men hvis der kommer et sprogneutralt tysk spil eller to i bunken gør det mig intet. Af de hjembragte havde jeg såvidt huskes ikke et eneste spil uden engelske regler.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Fod »

Tak for forslagne.

Jeg tror dog ikke at jeg forventer at være værken IKEA-pose- eller sækkevogns-typen.

Jeg har regnet mig frem til at en god taske må være en som kan indeholde to medium-størrelse (30x30x12 cm) FFG spil + det løse. Så må resten kunne klares med poser.
Idéen med at have et par muleposer med er vist heller ikke helt dårlig.
- Nick
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Essen taske?

Post by Mik »

digter wrote:Det er nok også derfor at jeg ikke forstår, hvordan folk kan tage SÅ mange spil med hjem? De fleste spil er vel tyske og allerede dér giver det vel nogle begræsninger?
Yderst sjældent. Tysk er ikke særlig svært, og de fleste jeg spiller med har lært det i skolen. Desuden er det yderst få spil som ikke er sprogneutrale.

50% af de spiltitler der udgives på årsbasis er tyske, den anden halvdel alle andre sprog.
Det er derfor at verdens største spilmesse ligger i Tyskland.
Nu har jeg ikke været på Essen før, men jeg kan ligesom forstå at det er ret svært at få muligheden for at spille et spil inden man beslutter sig for at købe det? I modsætningen til mange andre con'er, så er der ikke et decideret gameroom?
Du har misforstået konceptet. I modsætning til de fleste andre con'er er denne her SKABT til at folk kan sætte sig ned og spille. Det startede med et par hundrede unge mennesker på en skole, og nu er vi over 150.000. Fordi det er blevet så stor en begivenhed foregår der meget andet end at folk spiller spil. Men den oprindelig tanke var at lade de unge mennesker i spillerklubberne prøve alle de sidste nye spil. Og der er stadig rigtig mange spilfirmaer som stiller både 10 og 20 borde til rådighed. Så nogen gange må man sandelig stå og vente en times tid på at et bestemt spil bliver ledigt - hvis man ikke vil sidde på gulvet.

Med hensyn til spilindkøb hører jeg til i den pæne ende, med 50-80 enheder hvert år. Og jeg klarer mig fint med en bærepose eller to. Men det er dels fordi mit hotel ligger 5 minutter fra messen, og det er dejligt med lidt frisk luft indimellem, og dels holder min ofte også i nærheden - selvom jeg foretrækker at tage spillene med hjem på hotellet.
Image
Post Reply