Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Hey folkens.

Jeg er ved at få styr på lidt praktiske ting i forbindelse med en tur til Essen. Og jeg håbeder der er nogen herinde der kan hjælpe mig lidt.
  1. Hvordan er parkerings-forholdene omkring messe-centret?
    Er der nok af dem? Hvad koster det at holde der? Andre ting der er værd at vide?
  2. Hvordan er de offentlige transportmidler til og fra messecentret?
    Og hvordan fungere deres billet-system? Klippekort? Periodekort?
Tak for de super svar jeg ved i kommer med :D

- Nick
- Nick
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by JoelP »

På i hvert fald de hoteller jeg har boet, får man udleveret et kort til gratis offentlig transport i den periode man bor der - tjek selv med dit hotel :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Mik »

Fod wrote:Hvordan er parkerings-forholdene omkring messe-centret?
Det er lidt svært at svare på lige i øjeblikket.
Halvdelen af området er pt. en byggeplads, så en del af parkeringspladserne er nedlagte.
Mange af dem var forbeholdt pressen og standholdere, men de skal jo stadig have et sted at være, så der bliver jo nok indraget et antal af de gamle almindelige pladser. Men næste nummer af spielbox skulle indeholde noget mere information om hallerne - og forhåbentlig også om de øvrige forhold.
Skal vende tilbage til det, når jeg ved lidt mere.

Hvordan er de offentlige transportmidler til og fra messecentret?
Der er både U-Bahn (metro) og S-bahn (letbane) og desuden et væld af busser og rimelige taxier.
Nu har jeg ikke lige undersøgt de nye adgangsforhold, da vi skal ind igennem en indgang syd for messen, hvor vi tidligere benyttede østindgangen.

Men jeg kan love dig for at der vil være nem adgang med U-bahnen. Ellers ville messen bryde samme. Langt de fleste af de 150.000 besøgende bruger offentlig trafik.

Og hvordan fungere deres billet-system? Klippekort? Periodekort?[/quote]
Alle tre. Bortset fra at de ikke har den slags klippekort som vi kender i Danmark.
Det billigste er at købe en gruppebillet, som vistnok gælder for 4 personer, eller kan benyttes 4 gange af enkeltpersoner.

Under alle omstændigheder skal billetterne stemples med et tidspunkt for påstigningen.
Igen må jeg vende tilbage, da jeg ikke husker de nærmere detaljer.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Tak for det pæne overblik. Jeg må ærlig talt indrømme at jeg har brugt en del tid på ikke at kunne finde information herom på diverse turist-sider.

Ang. parkering ved messen; Er det fri eller betalings pladser der er(plejer?) at være der?

På forhånd tak.
- Nick
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Mik »

Desværre har tyskerne sjældent særligt gode websider.
Men du kan roligt regne med at du skal betale for at parkere alle steder, medmindre du får en aftale med dit hotel. Du skal langt uden for byen for at finde gratis p-pladser.
Og husk også at få en miljømærkat til forruden, ellers kan du få en klækkelig bøde for at køre rundt i tyske byer.

Hvis jeg ikke er så heldig at få tiltusket mig en gratis messe-P-tilladelse fra en af mine bekendte, så plejer jeg et parkere min vogn i et P-hus i nærhenden af mit hotel (som ikke selv råder over P-pladsen). Og så vidt jeg husker betaler jeg ca. 50 kr i døgnet for det.

Neden for vores hotel er der parkometre, og der holder vi kun lige for at læsse af og på, inden vi flytter bilen til et billigere område end 10kr. i timen (eller hvad det koster).
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Oseali »

Fod wrote:Tak for det pæne overblik. Jeg må ærlig talt indrømme at jeg har brugt en del tid på ikke at kunne finde information herom på diverse turist-sider.

Ang. parkering ved messen; Er det fri eller betalings pladser der er(plejer?) at være der?

På forhånd tak.
Parkering kostede for 2 år siden 10€ per dag ved messe centeret, den første aften var vi så heldige at få en oppe ved døren, da folk var begyndt at tage hjem igen. Dagene efter var det helt ned bagved og så frem og tilbage med shuttlebusser, som kører konstant og tager ca 5 min og er inkluderet i parkeringsafgiften.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Mik wrote:Og husk også at få en miljømærkat til forruden, ellers kan du få en klækkelig bøde for at køre rundt i tyske byer.
Av. Den var jeg ikke lige klar over. Mange tak for det.

Vi har besluttet at spændere lidt mere på hotellet og til gengæld kun have 500 meter til en U-Bahne st. hvor der køre tog direkte til messen. Og så bare lade bliven blive på hotellets p-plads. Det virkede som det smarteste.

Mange tak for hjælpen.

- Nick
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Mik »

Fod wrote:
Mik wrote:Og husk også at få en miljømærkat til forruden, ellers kan du få en klækkelig bøde for at køre rundt i tyske byer.
Av. Den var jeg ikke lige klar over. Mange tak for det.
Du kan købe på nettet hos FDM: 150 kr.
http://netbutik.fdm.dk/miljomaerkater.html

eller hos dit lokale bilsyn for 165 kr.
Det tager kun 5 minutter, men bemærk at bilen skal være nyere for at gå den grønne mærkat. Gule og røde mærkater betyder at du ikke må køre ind i messeområdet i Essen, og slet ikke ind i selve byen.

Jeg fik en grøn mærkat til en Citroën Xsara fra 1995 sidste år, uden problemer.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, må man da køre ind i Essen med gult miljømærke frem til 01.07.2014?

Ikke at det er et problem, da grønne mærker tilsyneladende kan erhverves uden problemer, til biler der er indregistreret efter 31.12.1992. (Min vogn er også fra '95)
- Nick
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Mik »

Fod wrote:Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, må man da køre ind i Essen med gult miljømærke frem til 01.07.2014?

Ikke at det er et problem, da grønne mærker tilsyneladende kan erhverves uden problemer, til biler der er indregistreret efter 31.12.1992. (Min vogn er også fra '95)
Ja, det er rigtigt. Så hvis du ikke regner med at skulle til Tyskland 11 måneder endnu, kan et gult mærke være en udmærket investering.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Men når nu man kan få et grønt, koster det samme, og gælder i bilens levetid. Så ville det være fjollet at nøjes med et gult. ;-)

Så mangler jeg bare en tysk p-skive.

Endnu engang tak for hjælpen.
- Nick
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Mik »

Fod wrote:Så mangler jeg bare en tysk p-skive.
Sådan en har jeg aldrig brugt. De steder jeg har holdt har givet mig en billet til at stikke i vinduet, ligesom i Kbh.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Spørgsmål om parkering og offentlig transport ved Essen

Post by Fod »

Mik wrote:
Fod wrote:Så mangler jeg bare en tysk p-skive.
Sådan en har jeg aldrig brugt. De steder jeg har holdt har givet mig en billet til at stikke i vinduet, ligesom i Kbh.
Men når nu en dansk-version ikke gælder, så ville det være surt at få en bøde på den bekostning.
Man kan printe sig en tysk p-skive fra FDMs hjemmeside: http://m.fdm.dk/koer-selv-ferie/tysklan ... g-tyskland, så svære er sådan en alligevel ikke at skaffe.
- Nick
Image
Post Reply