Vis mig din spillegruppe...

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Vis mig din spillegruppe...

Post by Frouvne »

Jeg har for tiden to spillegrupper, jeg mere eller mindre fast frekventerer. Spillegrupperne ligner overhovedet ikke hinanden og selvom de spil der bliver spillet i de to grupper ofte kan være de samme er oplevelserne meget forskellige. Dermed ikke sagt at oplevelserne i den ene er bedre end dem i den anden; men det kan være nogle overvejelser at tage med, når man søger spillegruppe.

I den ene spillegruppe er der en tendens til en lidt mere analytisk tilgang. Det er ikke ekstremt, men forskellige muligheder overvejes og det kan nogen gange få spillene til at trække lidt ud. Af samme grund er der også en tendens til at der vælges lidt tungere spil og gerne spil med en del strategiske overvejelser.

I den anden spillegruppe er tempoet væsenligt hurtigere... ofte så presses tempoet op, ved at man bliver opfordret til at tage trækkene lidt hurtigere, så vi kan komme videre. Spillene er nogenlunde af samme tyngde i begge grupper, nogle gange dog lidt lettere i denne. Her dukker der stort set hver gang auktionsspil op. Spillene spilles signifikant hurtigere end i den anden gruppe og et spil som Maharaja, vi spillede sidste gang, blev spillet på under den normerede tid, selvom det var første gang for alle undtagen den regelansvarlige.

I det store og hele er mængden af snak over bordet den samme. Begge steder er der en humoristisk omgangstone og der snakkes men når spillet går i gang mindskes mængden af tale det ene sted formentlig fordi koncentrationen sætter ind det andet fordi der hele tiden sker noget på spillebrættet.

Der findes uden tvivl andre profiler på spillegrupper end de her skitserede og det kunne i givet fald være interessant at høre herom! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Hm... som sådan er jeg kun med i én reel spilgruppe, men jeg spiller brætspil med mange forskellige mennesker.

I spilgruppen er vi frygtelig glade for Fantasy Flight Games-spillene. Spil med masser af lækre komponenter, solidt tema og lang spilletid er et hit. Hvis der så også er mulighed for at slå nogle monstre ihjel og rulle lidt med nogle terninger, så skader det absolut ikke ;) (dog skal det ikke være alt for tilfældigt - planlægning værdsættes i spilgruppen). Pudsigt nok har vi fortrinsvist spillet samarbejdsspil. Vi har bl.a. spillet Arkham Horror, Fury of Dracula, Battlestations og Descent (som vi pt. kører en kampagne i).

I min rollespilsgrppe har vi ind imellem spillet nogle bræt-/kortspil, hvis en eller flere er udeblevet fra en spilgang. Her vækker humoristiske spil såsom Munchkin og Chez Geek lykke, men da jeg på et tidspunkt foreslog et samarbejdsspil, kiggede de dybt mærkeligt på mig, men jeg fik dem da til at prøve Fury of Dracula, og det fandt de ganske interessant. Et par af dem spiller også med D&D Miniatures ind imellem.

Derudover har jeg tre veninder, som jeg også spiller brætspil med. Det er ikke alle, der er så glade for at læse lange engelske tekster, så reglerne må helst ikke være alt for komplicerede. Der må gerne være et solidt tema i spillet. De var meget glade for Betrayal at House on the Hill (selvom reglerne var lidt forvirrende), og de tog også godt imod Lord of the Rings, som jeg introducerede dem til for et stykke tid siden. Derudover har de også moret sig over Guillotine, Ninjaburger og Dread Pirate.

Sidst men ikke mindst kender vi et par, som har en forkærlighed overfor eurogames. De spiller en del Settlers og Puerto Rico, og nu har de planer om, at vi skal prøve Caylus sammen (og i det hele taget spille noget mere sammen - rigtig god idé :)). Det er jeg ret spændt på, for de repræsenterer en lidt anden spiltype (eller har i hvert fald en anden smag), end dem jeg/vi normalt spiller med.
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

I min spilgruppe kører vi en turnering, hvor hver deltager er vært for én spildag i løbet af året. Som vært vælger man et hovedspil, der vægter relativt tungt i turneringen (det har været Carcassonne og History of the World indtil videre), hvorefter alle deltagere bliver enige om sidespil (der så vægter mindre). Vi har spillet Bohnanza, Big Manitou og Ave Caesar som sidespil.

Derudover spiller vi alt lige fra Mamma Mia! og TtR til Twilight Imperium III og vi har også prøvet kræfter med World in Flames i en efterårsferie for år tilbage. På den rette dag kan ethvert spil findes på bordet hos os (på nær Monopoly - så er jeg den, der er gået! :evil:)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Også Zendo - Black Sea?
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Øhhhh, den må vi lige se på - måske først i det nye år ;)
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Jeg er en del af blackseas spillegruppe, og vi spiller som han skriver alle slags spil.

Og det foregår somregel i et hurtigt tempo når det er kernen af gruppen der spiller.

Det hender vi invitere andre venner med når vi spiller (mest når vi ikke kan samle nok til at spille) og så er tempoet noget lavere. Det er også bland disse mennesker (ikke kerne spillere) vi har opfundet nogle klicheer, så som "ravn faktoren : En urtolig langsom spillestil, med hendelse som ikke er for egen vinding men ofter for dem han bedst kan lide", "Maja faktoren : En ekstrem langsom spillestil, men hendelser der er så kaotiske at hun selv ikke ved hvad det hun laver"

Men lige meget hvad er det jo hyggeligt at spille.

Som black-sea nævner har vi jo en turnering "The Topgames turnement 2006", hvis i vil se mere til den, og evt få ideer til jeres egen turnering, eller ønsker at oprette en turnering til dig og din spilgrupppe, så kan i gå ind på vores hjemmeside, oprette dig som bruger, og oprette en turnering til brug for her selv. Adressen er http://www.topgames.dk
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Det er lidt sjovt. Jeg er halvt om halvt i familie med Kim, som har Topgame...
Post Reply