Vores første tur til spil-mekka: Essen 2006

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Vores første tur til spil-mekka: Essen 2006

Post by Frouvne »

Nu er det efterhånden nogen tid siden, vi returnerede fra vores første tur til spil-mekka: Essen! 2006 blev således min debut som messe-deltager i Essen - og jeg var ikke alene! Besøgstallet kom i år over 150.000 fordelt over de fire dage messen har åbent!

Nedenfor præsenteres en del af de billeder jeg tog, samt en samling af mine oplevelser og praktiske oplysninger andre kunne have glæde af, hvis de skulle få lyst til selv at prøve kræfter med Essen.


Onsdag - dagen før messen åbner...
For mit vedkommende startede turen fra Hellerup ved 9-tiden om morgenen. I Høje-Taastrup stødte jeg til Steen (Stony), der agerede chauffør og bragte os sikkert til Rødby.

Færden i Tyskland startede kl. 13 og vi var efter få og korte ophold i Essen kl. 19.

I Essen checkede vi ind på Hotel Ambassador, hvor vi måtte betale 55 Euro pr. overnatning.

Hotel Ambassador er et udmærket hotel, der er centralt placeret. Det eneste lille minus er, at der ikke er nogen oplagt mulighed for at kunne spille i større grupper.

Aftenens middag blev indtaget på Pfefferkorn en lokal restaurant, der var blevet anbefalet af Mik Svellov. Den levede helt op til forventningerne.


Torsdag - messen åbner...
Metroen ligger tæt på hotellet og standser umiddelbart ved indgangen til messecentret.

Image
Folk venter utålmodigt i forhallen...

Image
Dørene åbnes og folk de strømmer ind...

Image
...og folk de strømmer ind...

Selvom der er mange mennesker, er der ikke overvældende mange. Området er stort og selvfølgelig er der steder, hvor det er vanskeligt at få sig en plads ved et spillebord, men da udvalget er stort, er der jo mange andre steder man kan gå hen og dermed undgå ventetid.

Man skal være hurtigt ude, hvis man er ude efter de eftertragtede ting. En del spil udgives kun i begrænset oplag og er udsolgt via reservationer længe før messen åbner. Andre annoncerede ting skal man også nogle gange være hurtigt ude for at få fingrene i. F.eks. kunne de i Bèzier Games standen, der var en del Winsome Games' stand, berette, at deres hjælpeark til Age of Steam var væk inden der var gået ti minutter.

Image
Mange ting er der dog rigeligt af - og nogle gange endda til rigtigt favorable priser! :D

Selv skyndte jeg mig at sikre mig et af de 80 nummererede sæt fra Winsome Games, der årligt bliver udgivet. I år indeholder det dels et udvidelseskort til Age of Steam: Eastern US & Canada og dels spillene Wooden Shoes & Iron Monsters og New York Central. Til min store overraskelse var det muligt at få fingrene i 6 af Ted Alspachs udvidelseskort til Age of Steam – så der slog jeg til. Jeg havde forsøgt at reservere dem hos ham tidligere uden positivt resultat, men de var altså med alligevel.

Blandt mine forudbestilte spil var de tjekkiske: Graenaland, Legion og Through the Ages: A Story of Civilization, der blev samlet op. Forudbestilte spil skal gerne samles op på et bestemt tidspunkt. Winsome Games er dem, der er mest restriktive: deres spil skal samles op indenfor to timer på førstedagen!

Image
Folk finder ud i krogene - her er det Yspahan, der prøves kræfter med.

På messen er der naturligvis flere steder, der sælges brugte spil. Der er både gode og mindre gode ting. Vil man have fat i noget godt, ved de også, hvad de skal have for det. F.eks. var det muligt at få fat i 1830 men til henholdsvis 130 og 140 Euro og Full Metal Planete til 180 Euro. Fristende - og så alligevel ikke til den pris!

På messeområdet sværmer det med folk, der er kendt indenfor brætspilsverdenen. Der er selvfølgelig mange af de helt store designere såsom Kris Burm, Alan R. Moon, Richard Borg, Reiner Knizia, Friedeman Friese, Andreas Seyfart, Klaus Teuber og Martin Wallace. Også blandt de kendte kommentatorer dukker folk op, således så jeg på førstedagen blandt andre Gregg Schloesser, Scott fra Boardgames with Scott og Bruno Faidutti.

Image
Her står Alan R. Moon i snak med Richard Borg

Der er rig mulighed for at få en demo af de fleste spil, man ser. Mange steder er der endda borde og er der en ledig stol, skal man normalt blot læne sig tilbage, så er der en venlig sjæl, der er ansat til at sætte dig ind i reglerne... og så kan du ellers bare nyde spillet.

Sammen med fire andre blev jeg oplært i Perikles af Martin Wallace et spil der tydeligvis har sit potentiale.

Image
Situationsbillede fra vort introduktionsspil.

Image
Warfrogs stand - Martin Wallace yderst til højre.

Image
Steen får signeret sit eksemplar af Perikles af Martin Wallace.

På vores rute gennem udstillingshallerne var Winner's Circle et af de lidt ældre spil, vi faldt over. Efter igen at have lænet os tilbage og fået en regelintroduktion, tog vi et spil.

Jeg havde aftalt med Ralf Lehmkuhl, designeren af Trias, at han ville tage nogle af sine dinosaurer til den nye version af Trias med. Dem fik jeg samlet op og håber nu, at dette spil, der fik en hård begyndelse i min spilsamling efter at være blevet opgraderet, nu kan komme til ære og værdighed.

Efter at være vel hjemkommet og have fået overstået aftensmaden, blev det en fredelig aften med to-spillers spil, da en løs aftale med nogle englændere om at spille, var gået i vasken. På bordet kom Knizias nye Genesis, der var en meget positiv overraskelse for mit vedkommende. Herefter blev det til et par spil af det tjekkiske spil Legion.


Fredag - endnu en dag på messen...
Morgenen startede med, at jeg fik signeret et eksemplar af udvidelsen til The Settlers of Catan: Die Grosse Karawane af Klaus Teuber. Endvidere fandt jeg nogle tyske specialkort til Blue Moon: Wassergeister og Feuergeister. Kigger man sig omkring er der således en del gratis demo-materiale, der tit udgør mini-udvidelser til forlagenes spil.

Sammen med Steen spillede jeg for første gang Reiner Knizias nye to-personers spil: Medici vs Strozzi.

Image
Som oftest står det hele klar til spil... og med lidt held er der hurtigt én, der melder sig, der vil forklare spillet. Her stod ingen i kø, men reglerne var så simple, at de kunne læres simultant med opsætningen af spillet.

Under vores ture rundt spottede jeg en fransk stand, der havde et spil, jeg gennem nogen tid har været på jagt efter: Vitrail. Det måtte sikres! Efter lidt snak frem og tilbage i standen førte det til en hurtig regelintroduktion og derefter et spil Babylone.

En vigtig ting før en så stor messe som den i Essen, er at have gjort sit forarbejde godt. Det var dog alligevel lidt af en tilfældighed, som førte til, at jeg et par dage før messen hørte om SpaceDealer - et af dette års mest originale spil. Efter nogen ventetid lykkedes det os at komme til et spillebord og få det prøvet af... :D

Image
SpaceDealer kræver hurtige beslutninger...

Messen i Essen er ikke kun en brætspilsmesse. Der var i år ligeledes afdelinger for tegneserier og for rollespil. Brætspilsdelen er dog langt den største!

Børnene er der også afsat megen plads til og der er kælet for detaljerne.

Image
Er spøgelserne gode eller onde? Det er vist ikke lige til at se det...

Image
Producenterne har hver deres stande med masser af ting, man kan røre ved og prøve. Og mange af børnespillene får man i hvert fald lyst til at røre ved...

Image
Haba har en af de største stande - på skibet i midten finder du stort set alle deres spil, du kan låne med hen til et børnebord i voksenstørrelse.

Image
En del af spillene findes i kæmpestørrelse (her i baggrunden).

Image
Og alle spillene er naturligvis til salg! :wink:

Image
Her er det så en af Habas konkurrenters spil i kæmpeformat: Spøgelsestrappen.

Image
En stor del af en hallerne er indrettet med oppustelig klatreborg, klatrevæg, indendørs elastikspring og meget mere... her er noget for de store børn!

Eftermiddagen bød yderligere på et enkelt spil Yinsh før vi tog hjem, hvor Jens dukkede op og vi efter en gang aftensmad kunne kaste ose over Genesis og SpaceDealer.


Lørdag - så kom folkemasserne...
Så var der stort rykind. Der var så mange folk på hovedbanegården, at ikke alle kunne komme med undergrundsbanen. Heldigvis stod vi på tidligere. Ved messehallerne var køerne også langt større end de første dage. Siden erfarede vi, at messen plejer at være placeret i den tyske efterårsferie, hvorfor mange familier vælger at besøge den i hverdagene. I år ligger messen i ugen efter efterårsferien, og derfor skal de fleste nå at besøge den i weekenden! Og det kan mærkes!

Image
Så kom familierne og alle de andre...

Image
Selvom der er mange familier, der lægger vejen omkring messeområdet, vil en fintælling nok vise, at mænd mellem 18 og 30 er stærkt overrepræsenterede! :)

Vi havde håbet at kunne starte med et spil Khronos i dag, et spil vi gerne har villet prøve alle de foregående dage. Det lykkedes ikke. Generelt er der for få spilleborde, hvilket er en skam. Da spillebordene til Khronos blev sat op på andendagen, var der kun to… det dækker ikke behovet!

Formiddagen bød på et spil Ur, der var en positiv oplevelse. Spilkomponenterne ser måske lidt kedelige ud, men det skal man ikke lade sig narre af!

Jeg fik samlet en del af mine forudbestilte spil, d.v.s. primært nummererede spil og spil udgivet i begrænset oplag: Hameln, Fowl Play! og Age of Steam: 20 000 Rails under the Sea.

Vi fik snakket og udvekslet erfaringer med Marit fra Fantask, der havde taget familien med og Mik Svellov, der havde mange gode anbefalinger og gav sig tid til et spil Anasazi med Jens og mig. Spillet er meget utraditionelt og var slet ikke det, jeg havde forestillet mig af et spil fra Phalanx. Jeg vil dog regne det som et rigtig udmærket familiespil... for gamere med hang til at ville konkurrere, er det nok noget andet, man skal kigge efter.

Der blev fulgt op på én af Miks anbefalinger og Mr. Jack blev erhvervet og udsmykket med en personlig dedikation og illustration af illustratoren selv.

Vi afsluttede dagen i god tid før officiel lukketid. Dels var vi i forvejen ved at være mætte af oplevelser og dels var der voldsomt mange mennesker denne dag!

Aftenen bød så langt om længe på et spil Khronos – desværre var vi lidt møre af træthed, hvilket satte begrænsninger for entusiasmen. Men der er absolut potentialer i det spil!


Søndag - sidste dag på messen og hjemrejsen...
Så skulle de sidste oplevelser lige presses ud af besøget. Og de sidste indkøb foretages - ikke mindst af Jens, der jo skulle nå lidt mere end os andre på kortere tid, grundet hans kortere ophold.

Under vores lidt mere målrettede rundgang denne dag fik Jens og jeg dog alligevel fundet frem til et par spilleborde og prøvet Packeis am Pol og Medici vs. Strozzi.

Undervejs mødte vi nogle af folkene fra Consim, blandt andet folkene bag Awes: Annemette Wulf og Erik Swiatek. De var så forudseende, at de fra Essen tog direkte på ferie for at få spillet nogle af alle de spil, de havde erhvervet sig! 8)

I sidste øjeblik fik jeg udvidet mine indkøb med 1825 Unit 3 efter at Jens i bilen om morgenen havde holdt en lille salgstale for det. Jeg har længe gerne villet prøve kræfter med et spil i 18xx-serien og to-spillers spil er det alt andet lige lettere at skaffe modstandere til. Et længerevarende to-spillers spil, der ikke er et krigsspil, kunne måske også have potentiale som kæreste-spil...?! :D

Sidstedagen bød også på en sidste indsamling af promo-materialer såsom Dirk Henn-signeret plakat for Shogun, gratis udvidelse til El Grande og en pose Carcassonne-vingummier...
diverse ting og sager

Turen hjem blev meget fåmælt... vi var vist alle trætte efter nogle oplevelsesmættede dage!

Image
Verdensmesterskaber i The Settlers of Catan

Image
De danske folk bag gangsterspillet King of Chicago

Image
Et stemningsbillede fra de overfyldte haller.

Image
Der var mange prototyper til BattleLore og dermed rig mulighed for at prøve spillet.

Image
Mange må tage til takke med lidt mere ydmyge placeringer, når der skal spilles.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Min søns kommentar, da jeg viste ham billederne her, var: "Allan, jeg vil også med til Essen en dag!" Prima opdragelse! 8)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Turen hjem blev meget fåmælt... vi var vist alle trætte efter nogle oplevelsesmættede dage!
Dog ikke mere trætte end at vi fik prøvet Steens nye Heckmeck am Bratwurmeck på færgen fra Puttgarten og at, ahem, nogen fik lammetæv i dette fremragende, dybe, belønner-virkelig-strategisk-overblik Knizia-spil. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har også smidt nogle billeder op her:

http://amun.dk/essen2006.html
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Turen hjem blev meget fåmælt... vi var vist alle trætte efter nogle oplevelsesmættede dage!
Dog ikke mere trætte end at vi fik prøvet Steens nye Heckmeck am Bratwurmeck på færgen fra Puttgarten og at, ahem, nogen fik lammetæv i dette fremragende, dybe, belønner-virkelig-strategisk-overblik Knizia-spil. :D
Min fornemmelse var rigtignok at der var en overvægt af strategiske overvejelser i spillets første fase men at heldelementet gik fuldkommen i selvsving ved spillets afslutning... :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Ganske spændende læsning!

Kan du/I, der har været på Essen, komme med et bud på, hvor mange penge man skal sætte af til sådan en tur? (fordelt på poster som transport, hotelophold, mad, indgang og selvfølgelig indkøb ;)).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Ganske spændende læsning!

Kan du/I, der har været på Essen, komme med et bud på, hvor mange penge man skal sætte af til sådan en tur? (fordelt på poster som transport, hotelophold, mad, indgang og selvfølgelig indkøb ;)).
Jeg skal gerne forsøge at lave et overslag, hvis du lover ikke at sige noget til min kone... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

*hehehe*
Da jeg skrev indlægget, overvejede jeg faktisk at tilføje, at budgetposten ang. indkøb af spil evt. kunne sendes skjult til mig via PM :lol:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Altså nu synes jeg nok liiiiiige...
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Stort - ser frem til at tage drned næste år! :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Ganske spændende læsning!

Kan du/I, der har været på Essen, komme med et bud på, hvor mange penge man skal sætte af til sådan en tur? (fordelt på poster som transport, hotelophold, mad, indgang og selvfølgelig indkøb ;)).
Tja, det kommer jo fuldkommen an på hvordan du kommer derned, hvor man skal bo osv. Men et groft overslag byggende på, at vi tog afsted onsdag morgen og var hjemme sent søndag, var to i bil på vejen ud og tre hjem.

Transport ca. 1000,-
Hotel ca. 1600,-
Mad ca. 700,-
Spil ca. 2500,-

Specielt den sidste post er jeg meget i tvivl om - men den bliver vel let så stor, som hvad der nu er i pungen (man kan ikke anvende diverse kort-betalingsløsninger i messehallerne... og det skal man nok ikke være så ked af! :wink: )
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Tak for svaret, Allan. Det ser mere overkommeligt ud, end jeg først frygtede :)

Hvor lang tid i forvejen bestilte du hotelophold, og valgte du det ud fra anbefalinger fra BGG?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Post by Frouvne »

Vi bestilte værelser nogle måneder i forvejen - næste gang ville vi måske nok gå efter et andet hotel, med bedre mulighed for at sidde og spille om aftenen. Vi har ideer i støbeskeen, så hvis nogle er interesserede i at tage afsted til næste år, må I meget gerne give udtryk for det.
frouvne, administrator

Image
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

+2

Vi skal to mand derned mendmindre et eller andet går helt galt. :)

Hvordan og hvorledes ved vi ikke endnu da vi nok skal have en del spil med :D
Post Reply