Er der nogen løbe-urs-nørder blandt brugerne?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Er der nogen løbe-urs-nørder blandt brugerne?

Post by Frouvne »

Jeg har længe overvejet at få fingrene i et nyt og bedre løbeur. Til min nyligt overståede fødselsdag var jeg så heldig at få hele to af slagsen, hvilket har sat mig under pres for at tage en endelig beslutning om hvilket ur, der skal være min trofaste løbemakker. Det ene af de to ure er et Garmin Forerunner 610 HR, som er et af de ure jeg i forvejen havde forestillet mig, at jeg kunne ende ud med at vælge. Men hvis nu der er en venlig vidende sjæl, der ved at Garmin-ure har ry for at have dårlig batteri-levetid, at der har været tekniske problemer af den ene eller anden slags eller blot mener at et helt tredje ur giver langt mere ur for pengene kunne det være fedt med en kommentar her, inden jeg når at pakke et af urene ud.

Jeg skal udelukkende bruge uret til at løbe med, så der er ikke behov for at man skal kunne svømme/cykle med det. Det vil være rart, hvis der er en god online-del, hvor man kan gemme og analysere sine resultater. Endvidere bruger jeg over tid uret meget forskelligt, så det vil være rart med et varieret udbud af muligheder for intervalfunktioner, virtuel racer og lignende, så jeg kan anvendes forskellige strategier for at motivere mig. I forhold til funktionaliteter ser det ud som om, det er det helt rigtige ur, men jeg har ikke de store erfaringer med Garmin, så det ville være rart at høre, hvis der er nogen, der ved noget, der kunne være relevant i forhold til mit valg.

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Er der nogen løbe-urs-nørder blandt brugerne?

Post by netsapiens »

Åh Gud Allan,
Det er jo det samme som at spørge om der er nogen brætspilsnørder der har holdning til træ- kontra plastic-brikker :)

Det er ved at være mange år siden jeg valgte mit ur, men den gang valgte jeg et Suunto T6, fordi det havde de bedste rapporteringsmuligheder og analyseværktøjer. Og så poll'ede de med mindre mellemrum end polar, og den gang var et Garmin-ur også nogenlunde på størrelse med en walkman fra midt-firserne.

Min begrænsede erfaring med Garmin er at GPS delen bare spiller 100%, og dermed også hastighedsanalyser.
Min konklusion i sin tid var at Polar var et pulsur med GPS, og Garmin var et GPS-ur med pulsmåler. Så hvad er din fokus?
Et andet spørgsmål du bør stille er: "hvor løber jeg mest?". Det er ikke fedt at have ens gps pludselig kaste op mit i en vigtig måling, fordi den lige mister kontakten og dukker op igen.
Da jeg gennemførte marathon i 2010, så kastede GPS'en mig lige pludselig ad helvede til, med det resultat at jeg har løbet MEGET langt, MEGET hurtigt midt på ruten. Og den ville jeg gerne have beholdt, hvis den ikke var gået i udu.
Så hvis du løber under viadukter, eller i tætte skove, så er det måske en god ide at fokusere på den bedste GPS.

Men tag det hele med et gran salt, jeg har ikke handlet pulsur i 5 år eller så, så jeg antager at teknologien er udviklet siden da :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Er der nogen løbe-urs-nørder blandt brugerne?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Åh Gud Allan,
Det er jo det samme som at spørge om der er nogen brætspilsnørder der har holdning til træ- kontra plastic-brikker :) [...]
... og det kan selvfølgelig kun lede til engagerede og små-religiøse svar. Men det er vel altid værd at forsøge. Det kan jo også være, at der er et par mere objektive observationer, der kan finde plads. Og ellers må man jo forsøge at vælge den religion, der passer bedst ind i ens verdensbillede. :wink:

netsapiens wrote:[...] Min begrænsede erfaring med Garmin er at GPS delen bare spiller 100%, og dermed også hastighedsanalyser.
Min konklusion i sin tid var at Polar var et pulsur med GPS, og Garmin var et GPS-ur med pulsmåler. [...]
Det er kommentarer i denne stil, jeg tror, jeg kan bruge til noget. At der først er blevet indbygget GPS i Polars allernyeste ure, gør mig i hvert tilfælde lidt skeptisk overfor dem. Og rent æstetisk bryder jeg mig ikke om dem, hvilket naturligvis ikke skal være det afgørende, men hvilket dog også er en faktor.

Når du skriver at Suunto for år tilbage havde bedre rapporteringsmuligheder og analyseværktøjer end Garmin, er det min fornemmelse at det har ændret sig i mellemtiden. Det kunne være rart at blive af- eller bekræftet i, hvis der er nogen, der ved noget om det, da det kan være et væsentligt argument for mig.

Tak for dit svar, Claus.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Er der nogen løbe-urs-nørder blandt brugerne?

Post by Helle »

Jeg har faktisk lige fået mit nye ur ... Som begynder og ikke-konkurrence løber har jeg anskaffet mig et Garmin 210 ... Må det blive slidt op!
Det er ikke i den klasse som I kigger i, men som et mellemstørrelse ur skulle det være ok solidt ...
Post Reply