Underskriftindsamling for designeres rettigheder

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg

Underskriftindsamling for designeres rettigheder

Post by Aratar »

Hej!

Jeg vil opfordre jer alle til at støtte denne underskriftindsamling:
http://www.change.org/petitions/to-the- ... er-2#share

Jeg fik denne tekst fra en bekendt:
Dear gaming friends,
the Fachgruppe Spiel e.V., an association of many large game publishers in Germany, has recently refuted the right of game designers to be considered copyright holders of their games, and therefore refuses the SAZ, the (German) Game Designer Association any further negotiations with them.
The SAZ has countered this with a legal assessment and a petition to force the Fachgruppe Spiel to change their stance. For us game designers, this is of utmost importance, as the actions of Fachgruppe Spiel endangers the traditionally good relationship between designers and publishers and will inevitably lead to much worse contract conditions for designers.
I would therefore like to kindly ask you to consider signing our petition, which you can find below. Thank you, and please share!
Hilko
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Underskriftindsamling for designeres rettigheder

Post by Mik »

Even better: if you are a designer, become a member of SAZ.
They accept designers from all over the world.

Gabriel Axel har i øjeblikket en sag kørende imod et Columbiansk selskab som overtog rettighederne til "Babettes Gæstebud". De forsøger at nægte Gabriel hans 15% af indtægterne, som han ifølge dansk lov er berettiget til.

Hvad SAZ angår, så blev de jo skabt af Sid Sackson og Alex Randolph. To Amerikanere som solgte størstedelen af deres spil i Tyskland. De fik i sin tid indført at designernes navne skulle stå på æsken, ligesom alle andre forfattere.

Tilbage i 1996 meddelte Ravensburger at de fremover ikke ville skrive designerens navn på æsken, fordi det kunne få folk til at genkende "store" navne, som derefter ville kunne kræve højere honorarer.

SAZ meddelte at Ravensburger fremover ikke ville få spil tilbudt fra deres medlemmer, og umiddelbart før Essen messen det år kom en ny meddelelse fra Ravensburger om at de alligevel ville fortsætte med at nævne designeren på forsiden...
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg

Re: Underskriftindsamling for designeres rettigheder

Post by Aratar »

Så kom der en opdatering fra initiativtagerne:

Dear supporters,

initially a very big THANK YOU, MERCI, DANK U, TACK, GRAZIE, GRAZIAS und DANKESCHÖN to all of you. So far, we have already reached over 3,300 signatures.

But obviously we need a lot more support. The Association of games publishers, the Fachgruppe Spiel, has sent us a response to our open letter. In this we game designers are degraded to "suppliers" and they continue to put into question our fundamental recognition as author. More information is available on our website: http://www.spieleautorenzunft.de/home.html.

Please spread the word to your friends and colleagues, send more email, spread on Facebook etc. – the petition continues!
http://www.change.org/petitions/accept- ... ng-partner

Thank you again!
The Board of the Game Designer Association (SAZ)
Harald Mücke, Michael Feldkötter, Christian Beiersdorf