Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by Frouvne »

Månedens bruger er meget synlig i disse dage på forum og jeg er også sikker på, at han har rigtig travlt i disse dage, da netsapiens jo også er kendt under det borgerlige navn Claus Møller Jensen, der pukler løs for at realisere sine ambitioner med web-shoppen Boardgamer. Udover endnu en gang at lykønske dig med dit projekt, vil jeg i første omgang stille nogle spørgsmål, der ikke direkte relaterer til Boardgamer. Det er jeg sikker på, vi nok skal komme indenom inden måneden er omme.

Hvad er det med dig, og Det Store Indianerspil? Du har med mellemrum nævnt det som din indgang til brætspilsverdenen og ellers tror jeg aldrig, jeg har hørt om det spil. Hvad er det / var det, der gjorde det særligt? Kunne du finde på at spille det i dag?

Hvilket spil er dit favoritspil igennem tiderne og hvilket spil er du mest optaget af for tiden?

Hvilket spil i din samling som er der af en god grund tror du det er mest overraskende for os andre at du ejer?
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Hvad er det med dig, og Det Store Indianerspil? Du har med mellemrum nævnt det som din indgang til brætspilsverdenen og ellers tror jeg aldrig, jeg har hørt om det spil. Hvad er det / var det, der gjorde det særligt? Kunne du finde på at spille det i dag?
Spillet er for det første intet mindre end chokerende godt. Især taget i betragtning af dets alder. Hvordan man fik ideen til at lave et dansk brætspil med det design i 1958 det kommer jeg aldrig til at fatte. For mig er Det Store Indianerspil lidt ligesom en gammel film. En film som Hitchcocks Fuglene.. og sammenligner den med eks. Saw. Så er Saw jo langt mere grusom og strengt taget skræmmende end Fuglene. Men det gør ikke Fuglene til en ringere film, og den kan man stadig se den dag i dag, og nyde hvordan man med relativt simple midler kunne skræmme røven ud af bukserne på en hel generation. Personligt synes jeg stadig Fuglene er skide uhyggelig.. den klassiske scene med legepladsen.....
Uanset, så er det det samme med Det Store Indianerspil. Det har bare holdt stand og på en eller anden måde så har designeren skabt et spil, som jeg vil vove den påstand at man vil kunne genudgive med moderne komponenter, og få stor succes med, uden at ændre én eneste regel. Hvis jeg kunne finde ud af det juridiske omkring et design fra '58, så kunne jeg selv finde på at gøre det.
Frouvne wrote:Hvilket spil er dit favoritspil igennem tiderne og hvilket spil er du mest optaget af for tiden?
Jeg har en svaghed for Magic The Gathering. Jeg har aldrig været DYBT inde i det, og købt mig fattig, men i et par år var jeg inde i Faraos hver tirsdag, hvor vi draftede, og det var et genialt spil, i et genialt format. For 100,- fik jeg tre boostere som jeg kunne åbne og fordybe mig i. Jeg fik også lov til at spille mod nogen af de bedste danske spillere på den tid, så jeg tabte ALTID (jeg havde en delt første plads én gang på to år).
Men formatet var genialt fordi alle var lige. Det var de andres overlegne forståelse af mekanismerne og kendskab til kortenes samspil, som gjorde at jeg fik klø gang på gang.

I øjeblikket er min store kærlighed Mage Knight. Jeg synes det spil er undervurderet, rent designmæssigt. I min optik, så burde det spil ikke kunne lade sig gøre. Det er et strategi, coop, deckbuilding, ameritrash, hand-management spil... med krig. Det kan man da ikke, og slet ikke balancere? Men det kunne Vlaada Chvátil og jeg fatter det ikke.
Oveni alt det, så er det SÅ tematisk når man først begraver sig i det. Da jeg forleden udkæmpede en episk kamp, ene mand mod 16 monstre, og tog 26 wounds op på hånden.. så havde jeg liiiige netop nok "ikke-wound" kort, til at slæbe min stakkels, nedbrudte Mage Knight ind på et nærliggende kloster. Slutte runden der, og næste dag trak jeg seks kort op på hånden, fik lige netop nok non-wounds til at jeg kunne heale.. og blive ved til hele dagen var gået. Jeg kunne næsten mærke de rare nonners omsorg. Meget, meget flot spil, som kræver en indsats, men som på godt og ondt giver igen.
Frouvne wrote:Hvilket spil i din samling som er der af en god grund tror du det er mest overraskende for os andre at du ejer?
Jeg var nødt til at undersøge min samling på BGG for at svare på den her, men det må klart være Shear Panic. Jeg KAN simpelthen ikke skille mig af med et spil med sådanne komponenter. Det er simpelthen for nuttet til at sælge :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by glorn »

netsapiens wrote: Uanset, så er det det samme med Det Store Indianerspil. Det har bare holdt stand og på en eller anden måde så har designeren skabt et spil, som jeg vil vove den påstand at man vil kunne genudgive med moderne komponenter, og få stor succes med, uden at ændre én eneste regel. Hvis jeg kunne finde ud af det juridiske omkring et design fra '58, så kunne jeg selv finde på at gøre det.
fra hvad jeg ved så må du ikke gøre følgende:

1. du må ikke kopiere billeder eller grafik fra et andet spil uden tilladelse.
1 (a). hvis den tidligere designer har mønsterbeskyttet sit bræt må du ikke kopiere layoutet uden tilladelse.
2. du må ikke kopiere tekst fra et andet spil uden tilladelse.

og det er så vidt jeg ved det. Hvis den tidligere designer har omtalt sit spil i andre medier (bøger, radio eller lignende) kan det være der er yderligere problemer. Eller hvis han på en eller anden måde har lavet et patent :D

men så vidt jeg ved er resten ikke noget du kan blive anklaget for.
David.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] I øjeblikket er min store kærlighed Mage Knight. Jeg synes det spil er undervurderet, rent designmæssigt. I min optik, så burde det spil ikke kunne lade sig gøre. Det er et strategi, coop, deckbuilding, ameritrash, hand-management spil... med krig. Det kan man da ikke, og slet ikke balancere? Men det kunne Vlaada Chvátil og jeg fatter det ikke. [...]
Åh ja, et spil jeg meget gerne ville elske, men puha, det er da ikke let at blive sat ind i. Selv med Mik til at holde os i hånden i et introduktionsscenarie på sidste Djengis Con syntes jeg det var meget, meget tungt at komme i gang med. Har du nogen gode fif til hvordan man kan få det ind under huden uden at frustrationerne bliver alt for store? For så vil jeg meget gerne give det en chance til.

Du er nu blevet butiks-ejer. Er det en gammel drøm, der er blevet realiseret eller en impulsiv handling?

Forventer du at komme til at spille mere eller mindre efter du er blevet butiksejer og tror du, det vil sætte spor i forhold til hvilke typer af spil, du kommer til at spille og dit spil-mønster (hvor ofte, hvor mange nye/genganger-spil du kommer til at spille etc.)? Jeg spørger ud fra en forventning om, at det at blande hobby og erhverv både kan have positive og negative effekter i forhold til ens hobby.

Er der nogle designeres spil, du særligt holder øje med og i givet fald hvem og hvorfor?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by Foppwin »

Frouvne wrote:
netsapiens wrote:[...] I øjeblikket er min store kærlighed Mage Knight. Jeg synes det spil er undervurderet, rent designmæssigt. I min optik, så burde det spil ikke kunne lade sig gøre. Det er et strategi, coop, deckbuilding, ameritrash, hand-management spil... med krig. Det kan man da ikke, og slet ikke balancere? Men det kunne Vlaada Chvátil og jeg fatter det ikke. [...]
Åh ja, et spil jeg meget gerne ville elske, men puha, det er da ikke let at blive sat ind i. Selv med Mik til at holde os i hånden i et introduktionsscenarie på sidste Djengis Con syntes jeg det var meget, meget tungt at komme i gang med. Har du nogen gode fif til hvordan man kan få det ind under huden uden at frustrationerne bliver alt for store? For så vil jeg meget gerne give det en chance til.

Du er nu blevet butiks-ejer. Er det en gammel drøm, der er blevet realiseret eller en impulsiv handling?

Forventer du at komme til at spille mere eller mindre efter du er blevet butiksejer og tror du, det vil sætte spor i forhold til hvilke typer af spil, du kommer til at spille og dit spil-mønster (hvor ofte, hvor mange nye/genganger-spil du kommer til at spille etc.)? Jeg spørger ud fra en forventning om, at det at blande hobby og erhverv både kan have positive og negative effekter i forhold til ens hobby.

Er der nogle designeres spil, du særligt holder øje med og i givet fald hvem og hvorfor?
Jeg har selv spillet Mage Knight (solo) de sidste 4 dage, og er ved at have reglerne under huden. Hvor lang tid tog det dig, at få reglerne under huden?
Danny

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Åh ja, et spil jeg meget gerne ville elske, men puha, det er da ikke let at blive sat ind i. Selv med Mik til at holde os i hånden i et introduktionsscenarie på sidste Djengis Con syntes jeg det var meget, meget tungt at komme i gang med. Har du nogen gode fif til hvordan man kan få det ind under huden uden at frustrationerne bliver alt for store? For så vil jeg meget gerne give det en chance til.
Ja, ganske simpelt faktisk: Spil det med en eller to andre, som ligesom dig gerne vil lære spillet, den ene må gerne have erfaring. Mage Knight bør (indledningsvis) spilles som et tungt co-op spil. Hjemme hos mig bruger vi utroligt meget tid på at sige: "ok, se lige her en gang hvad jeg har tænkt mig at gøre". Det betyder utroligt meget at man får fomuleret ens formål, og læser højt efterhånden som man spiller kortene. Man skal være med hele tiden i Mage Knight, enten som QA på de andres spil, eller som aktiv spiller :) Spil med åbne kort hvis nødvendigt. Mage Knight bør handle om at vinde SAMMEN først.. dernæst efter måske tre gode spil, kan man spille sammen, men slås om at få flest point. Og dernæst kan man til sidst tilføje PvP hvis man vil. Vi har spillet.. fem-seks gange vil jeg tro? Vi har vundet ét spil indtil nu, og endnu ikke spillet PvP
Det faktum at der i reglerne udtrykkeligt står skrevet at man selvfølgelig gerne må gøre sin tur om, da det ellers vil tage for lang tid at planlægge, det skal man virkelig udnytte.
Frouvne wrote:Du er nu blevet butiks-ejer. Er det en gammel drøm, der er blevet realiseret eller en impulsiv handling?
Ingen af delene faktisk. Der er mere tale om muligheden for at "put my money where my mouth is" som man siger i det store udland. Jeg har kigget på markedet for butikker i Danmark, og har nogen gange tænkt: "Hvordan kan de tillade sig det der".. eller "hvorfor i alverden gør de ikke sådan." eller "det var da en mærkelig service". Bare spørg Tobias. På trods af at jeg altid har syntes at boardgamer stod for en integritet og service ud over det sædvanlige i det danske landskab, så har jeg flere gange spurgt ham om hvorfor dit og hvorfor dat og hvorfor ikke....
Og nu var muligheden der så for at få lov til at prøve at bevise for mig selv at mine ideer holder vand. Og det at det er handel med brætspil gør at jeg har både hoved og hjerte med i foretagendet.
Så jeg tager min kærlighed til brætspil, min viden on markedet, mine høje standarder omkring kundeservice, og mine holdninger til arbejdsindsats og ansvar overfor kunden, tilsætter en rimelig mængde finansiering med bankens hjælp, og blander det sammen i en gryde og så må vi se henover tid om der er andre end mig der vil spise suppen :)
Frouvne wrote:Forventer du at komme til at spille mere eller mindre efter du er blevet butiksejer og tror du, det vil sætte spor i forhold til hvilke typer af spil, du kommer til at spille og dit spil-mønster (hvor ofte, hvor mange nye/genganger-spil du kommer til at spille etc.)? Jeg spørger ud fra en forventning om, at det at blande hobby og erhverv både kan have positive og negative effekter i forhold til ens hobby.
Mindre her i starten, helt sikkert. Jeg lærte i går at det ikke er smart at invitere til brætspil samme aften som man skal pakke og sende, så kunderne kan have varerne inden weekenden. Klokken var MANGE inden jeg trak dynen op under hagen i nat/morges.
Jeg tror HELT sikkert jeg kommer til at spille en række spil jeg ikke ellers ville have spillet. Og det er en rigtig god ting. Jeg lærer ting om spil jeg ikke kendte til, og får lyst til at prøve kræfter med ting jeg ikke normalt prøver. Worker placement er en meget hadet ting hos mig, men Myrmes, Tzolk'in og Dungeon Petz har virkelig mit øje for tiden. Og hele Tempest serien fra AEG er jeg også enormt tændt på at få eksperimenteret med, men det kræver nok en ny spillegruppe :)
Derudover er der en række spil som jeg kommer til at fokusere mere på, af hensyn til både familie og kunder. Jeg er jo begyndt at registrere data på hvert spil, blandt andet omkring anbefalet alder og sprogniveau, for at kunne tilbyde bedre information og service til de mere "casual" spillere der findes derude. Og det har gjort mig meget opmærksom på at data omkring hvilke spil der er spilbare af en 10-årig dansker er mest gætteværk. Hvor god er man til engelsk når man er 10? Kan man spille Magic the Gathering? Dominion? Mansions of Madness? Så jeg har også kig på en serie spil, og spiltyper som jeg gerne vil prøve at bryde plastic'en på og se hvordan der bliver taget imod derhjemme. Blandt andet en deck-builder som DC Comics, en worker-placement som Dungeon Petz, som ikke har tekst på komponenter, men er mere regeltung. Heldigvis har jeg en (halv-) villig testgruppe bestående af noget så bredspektret som to drenge på 8 og 10 og en pige på 13. Så der er belæg for nogen tests :)
Frouvne wrote:Er der nogle designeres spil, du særligt holder øje med og i givet fald hvem og hvorfor?
Altid Vlaada Chvátil.. Den mand leverer varen hver gang for mig. Jeg har ikke fået spillet Dungeon Petz endnu.. men jeg har det i samlingen. Derudover holder jeg typisk øje med Kevin Wilson og vennerne fra Fantasy Flight. Ikke så meget på grund af plasticdelene, men jeg synes de laver interessant arbejde omkring story-telling som mekanisme. Jeg er nok en af de få mennesker der rent faktisk synes at Android er et godt spil. (Jeg har det ratet som 6, men kun fordi det er et situations-betinget spil).
Foppwin wrote:Jeg har selv spillet Mage Knight (solo) de sidste 4 dage, og er ved at have reglerne under huden. Hvor lang tid tog det dig, at få reglerne under huden?
3 spil. I tredje spil nåede vi dertil hvor vi vidste præcis hvor meget vi kunne overlappe hinandens ture, og effektivisere spillet. "Ok, jeg skal lvl'e op og have en ny Advanced Action, gå du bare i gang med din tur, så skal jeg fortælle hvad jeg har valgt om lidt"
Men spillet rummer stadig mange af disse situationer :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by BlueSwan »

Er boardgamer.dk en hobbyforretning, du vil hygge dig med i fritiden og måske tjene lidt håndører på, eller noget du tænker at du kan leve af full-time?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by netsapiens »

BlueSwan wrote:Er boardgamer.dk en hobbyforretning, du vil hygge dig med i fritiden og måske tjene lidt håndører på, eller noget du tænker at du kan leve af full-time?
Jeg tror godt man kan leve af det full-time, men jeg tror ikke man lever specielt GODT af det :)
Jeg kunne godt tænke mig at leve af det full-time. Jeg synes det er spændende, udfordrende, og der er jo ingen tvivl om at produkterne har min interesse.
Men der skal MEGET vækst til hvis jeg skal kunne leve af det. Jeg tror nok markedet findes. Og jeg tror det er i vækst. Men jeg tror også at man skal indstille sig på at arbejde mange timer til lav løn hvis man skal kunne leve af det.

Jeg regner dog helt klart med at tjene penge på det.I sidste ende er hver time jeg lægger i boardgamer jo en time jeg istedet kunne bruge på min familie eller brætspil.. eller brætspil med min familie. Så der er helt sikkert tale om et arbejde som jeg forventer at få penge ud af som ejer. :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by Frouvne »

Her på falderebet af måneden kunne det være interessant at høre lidt om i hvilken udstrækning dine forventninger til gen-starten af Boardgamer.dk er gået i opfyldelse. Hvad har været dine mest positive og negative overraskelser, hvis det kan besvares uden du kommer til at røbe for mange forretningshemmeligheder? :)
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Her på falderebet af måneden kunne det være interessant at høre lidt om i hvilken udstrækning dine forventninger til gen-starten af Boardgamer.dk er gået i opfyldelse. Hvad har været dine mest positive og negative overraskelser, hvis det kan besvares uden du kommer til at røbe for mange forretningshemmeligheder? :)
uHA det her kan blive en lang post :)
Og jeg kommer måske til at træde nogen folk over tæerne og det er måske usmart som forretningsdrivende, men fuckit.. jeg har aldrig været typen der kunne holde helt kæft.

Lad os starte bagfra med negative overraskelser:
Jeg har i den sidste måned været noget overrasket over hvor svært det er at styre produkt-flow i branchen. Supply Chain Management? Ikke her. Distributørerne i markedet (ihvertfald de fire jeg nu handler med) gør alle sammen deres bedste, bevares, de er her jo for at tjene penge. Men jeg har været meget overrasket over at finde ud af at man kan sagtens bestille varer hos en distributør, få en bekræftelse, og så ikke modtage varen fordi der var en lagerfejl. Og det er jo strengt taget fair nok at der sker fejl, men man skal selv opdage det ved at sammenligne ordrebekræftelsen med pakkeseddel/faktura. Man får ikke informationen på mail eller lignende. Det samme gælder hvis man bestiller en vare, og leverandøren VED at varen er blevet udsolgt i mellemtiden. Ingen information, du må selv sammenligne din ordre med din faktura for at se specifikt hvad du IKKE har fået. Nogen distributører kører ikke med preorders, nogen distributører kører ikke med backorders. Nogen distributører kører helt uden webinterface til deres lager, så jeg skal ringe hver gang jeg skal have info om et produkt som en kunde har efterspurgt.

Og så er der den med "online butikken er nogen skurke der ødelægger alting for de hårdtarbejdende butiksindehavere". Den er jeg sådan set blevet tævet med siden dag 1, og det har fandme overrasket mig. Jeg er blevet nægtet specifikke produkter, jeg er blevet nægtet specifikke promo'er og jeg er blevet nægtet rabatter. Alle tre ting gives til fysiske butikker, men ikke til mig, fordi jeg er en online butik, og jeg "gør ingenting for at udbrede kendskabet til brætspil". Nåh nej.. det faktum at jeg oversætter alle tekster for at gøre spillene tilgængelige for flere mennesker, samarbejder med pressen for at sikre et bredt budskab og med cafeer for at få flere af de gode brætspil ud på de steder hvor der er borde at stille dem på... det tæller ikke. Det faktum at jeg møder kunden, når kunden har spørgsmål og tid, altså om aftenen mellem 18 og 23.. det tæller åbenbart heller ikke. Mit samarbejde med brætspilsklubber landet over? Nix.. det tæller ikke. Det har sgu skuffet mig gevaldigt at man skal have det stigma på sig, alene fordi jeg ikke har en butik der er opvarmet og belyst. I min optik, så det ENESTE jeg ikke tilbyder, som en fysisk butik gør, er muligheden for at stå med æsken i hånden så du kan veje om den er tung eller let. Og det er kun fordi jeg ikke gider veje mine spil og indtaste vægten i butikken.
Seneste eksempel er TableTop's Game Day. Godt initiativ, men jeg har en online butik, og ikke en fysisk butik, så hvis jeg laver et arrangement i den lokale ungdomsklub, cafeen på Østerbrogade eller i DGI byen, så er der ingen promo'er til mig, for jeg har ikke en fysisk butik.
Jeg synes faktisk det er skammeligt at producenter og distributører i den grad forskelsbehandler, når det sker på så usagligt et grundlag.
Jeg synes det er KANON at de tilbyder specielle ting til fysiske butikker, som matcher deres formål. Kessel Run og Game Night materiale fra FFG er gode eksempler på at producenten tilbyder noget særligt til fysiske butikker. Men jeg har så bare set fysiske butikker pisse på FFG og bare sælge varerne istedet for at bruge dem.

Så til det positive:
Jeg har været meget positivt overrasket over kunderne. Det lyder corny, men jeg har fået enorme mængder af feedback, sortimentsforslag, forudbestillinger, og generel deltagelse at det har været overvældende. Og de er fulde af rosende ord, ikke kun overfor mig, men så sandelig også over for Tobias. Det er ikke få samtaler jeg har haft der er startet med: "Kanon at du har overtaget Boardgamer, jeg har altid handlet hos Tobias, og været enormt glad for hans produkter og service"
Og det er ikke nemt at få kunder til at udtale sig positivt, selv når de er positive. Vi mennesker er meget bedre til at brokke os. Så det har overrasket hvor stærkt et brand jeg lader til at have overtaget.

Produkterne. Jeg er positivt overrasket over hvor meget godt der findes derude. Jeg ved jo godt at det er der, men det er noget andet når man ser 50 kvadratmeter fyldt op med kvalitet at det rigtig fiser ind.
Vi brætspilsnørder er nok lidt for elitære nogen gange. Vi har det med at afskrive noget fordi det er "næsten det samme som..." Og det er naturligt, og jeg gør det med både film, bøger og brætspil. Men det er synd. Jeg tror ikke jeg ville sige til folk at de skal ikke se den sidste Batman film, for den er ikke lige så god som den første (Dark Knight trilogi). Jeg vil fortælle dem at jeg ikke synes den er lige så god, men det er stadig en god film på mange områder. På samme måde er det synd hvis folk vælger Lords of Waterdeep fra fordi de har Agricola.. eller DC Comics Deckbuilder, fordi Dominion er et bedre spil. Der ligger oplevelser, kvalitet og fortællinger i næsten alle spil. Og det er synd at det meste gå folk forbi. Men ok, der bliver fandme også lavet meget, og vi kan jo ikke spille det hele, så selvfølgelig skal man vælge. Det er bare synd at se gode spil blive forbigået fordi "det minder om det andet der". Uchronia er vist et godt eksempel på det.

Er mine forventninger indfriet?
Tobias fortalte mig en gang hvor meget tid han brugte på at drive boardgamer. Så tænkte jeg at det lyder da ikke så slemt, det kan jeg sagtens...... jeg har så ca. femdoblet arbejdsindsatsen, så enten arbejder jeg bare mere, eller også er jeg langsommere eller også er han fuld af løgn :) :)
Ja, mine forventninger er indfriet. Jeg vil gerne røbe at februar har været en rigtig god start på Boardgamer.dk under ny ledelse. Jeg er på ingen måde blevet rig, faktisk har jeg ikke tjent en krone selv, men jeg har nu stabilitet nok til at kunne drive butikken (uden løn) i en periode, så jeg behøver ikke bide negle og vente på om der nu kommer en ordre så jeg kan betale min Dankort aftale eks. Men jeg har det KONGEskægt med det her, så det gør ikke noget at jeg ikke får løn det første år. Hele første år skal hver en krone smides tilbage i sortiment/lager, så Boardgamer kan forblive en butik med noget for enhver, til enhver tid.
Eneste undren jeg har lige nu er at jeg synes ikke der har stået "Frouvne" på en eneste ordre, men jeg må lige checke igen, for det kan da umuligt passe :wink:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Månedens bruger - februar 2013: netsapiens

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Og så er der den med "online butikken er nogen skurke der ødelægger alting for de hårdtarbejdende butiksindehavere". [...]
Den har jeg også haft lejlighed til at undre mig over nogle gange. For at få formidlet brætspil ud til de folk, der ikke til hverdag er den primære målgruppe er jeg helt enig i at de fysiske butikker har en mission. Og særligt hvis de gør en indsats for at kunne informere deres kunder godt, så de ikke går hjem med et tilfældigt spil, der enten er af dårlig kvalitet eller som ikke matcher deres præferencer eller forudsætninger. Desværre er det sjældent man møder en kompetent vejledning. Og som oftest imødekommer internet-butikkerne langt bedre denne opgave, da de kan komme med detaljerede billeder af indhold, referencer til eksterne kilder såsom anmeldelser, gennemgange og bare en ressource som BGG. Så på service-siden ser jeg som hovedregel internet-butikkerne levere en bedre vare end de fysiske butikker. At den så ofte også er billigere skal de vel ikke klandres for. Det betyder ikke, at jeg ikke godt kan forstå, at de fysiske butikker føler sig presset af online-butikkerne, da de typisk er nød til at have ansatte og har en husleje de skal afregne. Og af princip forsøger jeg da også at støtte de gode af dem, da jeg mener de har en vigtig mission i.f.t. at komme ud til en bredere del af befolkningen. Men på sigt er de jo nok en uddøende race og efterhånden som folk bliver bedre til at handle på internettet tror jeg ikke det er en udvikling man kan stoppe. Om man vil det eller ej.
frouvne, administrator

Image
Post Reply