X-Com

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: X-Com

Post by thomassvan »

Har nu gennemført spillet på classic difficulty som er den jeg bedst kan anbefale når man først har fået strategien under huden og jeg kan sige at det er et fremragende spil som på ingen måde er konsolfesent.

Der er god pacing og jeg ser frem til at starte spillet igen på ironman hvor man ikke kan gemme spillet.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

thomassvan wrote:Har nu gennemført spillet på classic difficulty som er den jeg bedst kan anbefale når man først har fået strategien under huden og jeg kan sige at det er et fremragende spil som på ingen måde er konsolfesent.

Der er god pacing og jeg ser frem til at starte spillet igen på ironman hvor man ikke kan gemme spillet.
Hvordan er det i forhold til det oprindelige "UFO Enemy unknown"? Er der mulighed for at designe aliens våben teknologi, rustninger, designe nye fly og forsvare sin base mod angreb?

Knytter man sig til sine agenter?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: X-Com

Post by Stony »

Sir William wrote:
thomassvan wrote:Har nu gennemført spillet på classic difficulty som er den jeg bedst kan anbefale når man først har fået strategien under huden og jeg kan sige at det er et fremragende spil som på ingen måde er konsolfesent.

Der er god pacing og jeg ser frem til at starte spillet igen på ironman hvor man ikke kan gemme spillet.
Hvordan er det i forhold til det oprindelige "UFO Enemy unknown"? Er der mulighed for at designe aliens våben teknologi, rustninger, designe nye fly og forsvare sin base mod angreb?
Du udvikler løbende teknologi. Nogle af disse ting, udvikles på baggrund af ting du har fundet på slagmarken. Eksempelvis "Alien Grenade".
Sir William wrote:Knytter man sig til sine agenter?
Mja... Man bliver nok lidt øm om en agent, når han/hun er nået op i rang og kan nogle ekstra ting. Eller hvis du omdøber ham til at hedde det samme som dig selv eller din søn, så knytter du dig nok også lidt mere til ham. :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: X-Com

Post by thomassvan »

Sir William wrote:
thomassvan wrote:Har nu gennemført spillet på classic difficulty som er den jeg bedst kan anbefale når man først har fået strategien under huden og jeg kan sige at det er et fremragende spil som på ingen måde er konsolfesent.

Der er god pacing og jeg ser frem til at starte spillet igen på ironman hvor man ikke kan gemme spillet.
Hvordan er det i forhold til det oprindelige "UFO Enemy unknown"? Er der mulighed for at designe aliens våben teknologi, rustninger, designe nye fly og forsvare sin base mod angreb?

Knytter man sig til sine agenter?
Du researcher på samme måde som det originale men tech tree er ikke så grenet som i 1'eren. Det er noget mere linært og forcen i spillet er helt sikkert på det taktiske niveau. Strategidelen var 'bedre' i det gamle hvis man er til micromanagement. Der kommer ikke angreb på din base men du får lov til at invadere alien baser.

Og jeg synes bestemt man sidder tilbage med en ærgerlig fornemmelse i maven når ens fuldt promotede assault soldat dør efter 10 missioner efter et close range miss. Især hvis man har brugt lidt tid på at modellere dem efter familien.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

Puha, så har jeg også fået X-Com og brugt adskillige timer.

Mit første spil med en base i Europa gik rigtig godt eller rettere, mine missioner var en succes. Men jeg havde meget svært ved at fastholde medlemslandene fordi jeg ikke fik bygget nok satelitter og jeg fik ikke bygget nok satelitter, fordi jeg ikke havde nok Satelite uplinks som jeg ikke havde, fordi jeg ikke havde nok engineers.

Da jeg så havnede i situationer, hvor jeg skulle vælge missioner ud fra at jeg ville sikre det pågældende lands fortsatte støtte til X-com på bekostning af, at jeg fik alt andet end engineers i belønning. Det blev så endnu værre, når jeg ikke kunne udbygge min base for dermed at angribe deres baser og jeg pludselig kunne se, at jeg ved næste abduction med garanti ville miste 2 medlemslande mere, valgte jeg at starte forfra.

Valgte så at etablere en base i Sydamerika på grund af bonusen (har så læst på nettet, at det skulle være det "dummeste" sted at bygge en base, da den kun kræver 2 satelitter for at få den samme bonus og alle andre 3 satelitter).

Men nu fortsætter jeg med dette spil, som går rigtig godt. Giver god mening med den start bonus i starten af spillet, desværre mistede jeg en erfaren helt da jeg ville fange endnu en alien i live. Det er forbundet med en vis risiko. De fleste af mine helte, er blevet snipers så min seneste mission brugte jeg 3 snipers ud af 5 helte, hvilket endte op godt.

Desværre frøs spillet i går aftes, da jeg skulle til at angribe min første alien base.

Og denne gang har jeg nok engineers, men jeg skal dog til at være obs på at få sendt flere satelitter afsted.

Men rigtig sjovt spil og kan godt lide både stemmerne, grafikken og gameplayet.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: X-Com

Post by Foppwin »

Har lige afsluttet mit første spil på Normal-ironman, og har lært følgende:

Gem sattelites til sidst på måneden så man kan se hvilke lande man er ved at miste.
At dine soldater dør er ikke end-of-game. Midtvejs mistede jeg 5 af mine bedste mænd, missionen efter mistede jeg 4 af de bedste.
Engineers over Science. Jo flere engi. jo billigere udstyr/fly/satt.
Basebygning - giv dig selv plads til at bygge sattelite oplinks og powerplants.

Super fedt spil der er en fantastisk remake af det gamle X-com.
Danny

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

ca. 1½ uge for at komme igennem på normal niveau og æv, en "trist" afslutning.

Hverken i relation til kvalitet, historie eller handling, men den soldat jeg knyttede mig mest til - min super sniper - hun var også den eneste med PSI styrke.

Interessant hvordan det vil gå et level op og uden mulighed for at "save" undervejs.

Super fedt spil!!!!
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

Har nu forsøgt, at starte 3 spil op på Classic level og Ironman mode.

Første spil, kom jeg til første rigtige mission hvor jeg blev totalt udslettet. Mine folk kunne bare ikke ramme. På normal ramte man som regel selv om sandsynligheden lå på 45 pct, det gjorde man så bare ikke på Classic.

Næste spil, kom jeg ikke en gang igennem den mission hvor man skal etablere sig. Igen kunne mine folk bare ikke ramme og Aliens ramte hver gang og gjorde hver gang maks skade. Genstartede så missionen og gjorde god nytte af håndgranater, hvilket jeg så fik ballade for.

Fik så mit team igennem næste mission og endte så op i en situation, hvor jeg skød en lille scout ned. Sendte mit "erfarne" team afsted, lige efter landingen blev min sniper ramt. Var bag frontkæmperne men alligevel gik de efter hende og et skud, så var hun død.

Inden for en runde mere, så var alle mine andre 3 døde.

Rykke forsigtigt frem, bruger overwatch og sørger for at alle dækker hinanden, men alligevel bliver jeg fuldkommen løbet over ende gang på gang.

Mine folk kan ikke ramme og dem som kan ramme, er så dem aliens vælger at fokusere mod.

Godt nok et stort spring fra Normal til Classic.

Så nu overvejer jeg igen, at forsøge mig med Classic men uden Ironman.
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: X-Com

Post by thomassvan »

Bare brug løs af granaterne. Hellere have en levende høj-level soldat og så tage tabet på weapon fragments.
Gør god brug af flanking og vær ikke bange for at trække dig tilbage fra en kamp hvor du står dårligt. Hvis du kan så sørg for altid at stå i fuld cover og brug evt. hunker down istedet for overwatch med mindre du forudser at aliens skifter position.

*Edit: Er lige blevet færdig med Classic Ironman
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

Læste lige, at det var kommet til Ipad.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: X-Com

Post by glorn »

og til iphone 4S og bedre.
David.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: X-Com

Post by Stony »

Nu hvor X-Com forlængst er gennemført (også på iPad), så fik jeg øje på The Bureau, som også udgives af 2K.

Jeg tænkte der kunne være andre X-Com fans der kunne have interesse for titlen, som udkommer sidst i August, og pt. kan forudbestilles på Steam med 10% rabat.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Wuffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 173
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:43 pm
Location: København

Re: X-Com

Post by Wuffer »

Ja det ser rigtig int. ud -er bestilt ved Amazon (same procedure as last year).
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: X-Com

Post by Sir William »

Stony wrote:Nu hvor X-Com forlængst er gennemført (også på iPad), så fik jeg øje på The Bureau, som også udgives af 2K.

Jeg tænkte der kunne være andre X-Com fans der kunne have interesse for titlen, som udkommer sidst i August, og pt. kan forudbestilles på Steam med 10% rabat.
Er det en fortsættelse af X-com eller ...... er det et helt nyt slags spil?

Så videoen og det virkede ikke særlig meget om sidste års X-com eller gør det? Er lidt i syv sind.

Selve den bonus de tilbyder ved pre-order, interesserer mig ikke så meget. Kan man egentlig køre de gamle X-com spil på en win7 computer?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: X-Com

Post by Stony »

Så fik jeg endelig prøvet spillet. Og selv om temaet er X-Com, så er det et andet spil end de tidligere X-Com titler. Dette er mere en form for First Person Shooter. Du har så flere holdkammerater, som du kan give ordrer, og på den måde har spillet lidt tilfælles med de øvrige X-Com titler. Men det rolige taktiske overblik, hvor du giver tur-baserede ordrer er der intet af. Du kan vælge at sætte tingene i slow-motion, mens du uddeler ordrer til dine folk, og når du hopper ud af slow-motion eksekverer de efter bedste evne det du har bedt dem om, og samtidig plaffer du selv videre. Du kan eksempelvis forsøge at sende to mand hver deres vej rundt om fjenden, for at forsøge at komme bagom deres barrikader.
Spillet er meget stemningsfyldt, men virker desværre ret lineært i sit plot. Det kan jeg dog bedre sige, når jeg har fået prøvet lidt mere.
Sidst spillet:
Image
Post Reply