Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Nissi »

Jeg må også sige mange tak for en kanon weekend med masser og spil og herligt samvær. Det var et fedt arrangement at være med til.
Glæder mig til at se jer igen og næste gang skal jeg have revanche i Terra Mystica :)

Mange hilsner fra Linda og René
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Stony »

Tak for en vel overstået con. Der var gjort en indsats for at inddrage alle til de forskellige opgaver, og det synes jeg fungerede fint. ( Jeg skal bare være bedre til at give slip, og huske at selv om folk ikke lige gør det som jeg havde tænkt mig det skulle gøres, så er det stadigvæk helt okay.)

Særlig tak til dem der hoppede ind og tog hånd om opgaver "uden for nummer". Tingene glider altså bare lettere, når folk udviser det overskud.

Og lad mig bruge det som startskud for eventuel feedback. Er der noget der måske kan gøres mere optimalt? Er der noget folk savnede/manglede?

Jeg tænker at de "åbne arrangementer" faldt lidt til jorden?

Hvad aftensmad angår, synes jeg tortillas løsningen er fin. Hvad lørdag angår, overvejer jeg, om det økonomisk kunne hænge sammen, hvis vi bestilte noget udefra. Det vil give prisen for deltagelse et nøk opad.

Hvordan fungerede "arbejdssedlen" i køkkenet? Den kan jo nok forfines.

Er der nogen der synes arbejdsfordelingen var skæv? Jeg ved at Jens/Skobbolop og undertegnede brugte en del tid i køkkenet i løbet af lørdagen (hvor man jo BURDE være igang med at spille), og deraf min flirt med tanken om at bestille udefra. Så behøver folk heller ikke døje med min kogekunst. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Nissi »

Og lad mig bruge det som startskud for eventuel feedback. Er der noget der måske kan gøres mere optimalt? Er der noget folk savnede/manglede?
Nu har jeg så ikke være med før, så har ikke noget at sammenligne med, men synes alt fungerede upåklageligt.
Hvad aftensmad angår, synes jeg tortillas løsningen er fin. Hvad lørdag angår, overvejer jeg, om det økonomisk kunne hænge sammen, hvis vi bestilte noget udefra. Det vil give prisen for deltagelse et nøk opad.
Jeg var meget tilfreds med aftensmaden, men kan også sagtens se, at der var brugt noget tid på madlavning til både fredag og lørdag. Man kunne også fint bestille mad udefra, og fordi det blev lidt dyrere tror jeg sagtens de fleste vil kunne leve med.
Hvordan fungerede "arbejdssedlen" i køkkenet? Den kan jo nok forfines.
Meget fin beskrivelse hvad der skulle gøres. Det var jo en hel buffet vi fik præsenteret til hvert måltid. Ellers kan folk forhåbentlig også tænke lidt selv, og regne ud hvad der ellers mangler på et f.eks. morgenbord :)
Er der nogen der synes arbejdsfordelingen var skæv? Jeg ved at Jens/Skobbolop og undertegnede brugte en del tid i køkkenet i løbet af lørdagen (hvor man jo BURDE være igang med at spille), og deraf min flirt med tanken om at bestille udefra. Så behøver folk heller ikke døje med min kogekunst. :)
Kan bestemt ikke klage over din kogekunst :) Det eneste jeg lagde mærke til, at der var problemer med var opvaskeren. Den kan være et rent mysterium nogle gange. Men når den så endelig kører, så går det også stærkt med at få tingene vasket.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Stony »

Nissi wrote: Det eneste jeg lagde mærke til, at der var problemer med var opvaskeren. Den kan være et rent mysterium nogle gange. Men når den så endelig kører, så går det også stærkt med at få tingene vasket.
Ahhh ja. Det problem har vi ikke tidligere haft, og jeg tror det "bare" er en konsekvens af at der var en del nye folk i køkkenet i år. Hvis man ikke har prøvet at betjene maskinen før, prøver man sig nogle gange lidt frem. Men man skal holde sig fra den lille nøgle øverst til højre. Hvis man drejer på den, tænder en lille lampe, og den starter maskinens "regenererings-program" som tager en halv time. Indtil da kan du ikke få den til at gøre noget som helst.

Det skriver jeg mig bag øret, at få nævnt næste år til den samlede velkomst. Og måske også få det tilføjet på arbejdssedlen...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Nissi »

Det skriver jeg mig bag øret, at få nævnt næste år til den samlede velkomst. Og måske også få det tilføjet på arbejdssedlen...
God idé
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Robert »

Stony wrote:Jeg tænker at de "åbne arrangementer" faldt lidt til jorden?
Jeg husker kun eet - RoboRally - og det fik jeg jo spillet. Det er helt i orden hvis nogle planer kikser i et sådant arrangement. Det vigtigste er at alle spiller noget de har lyst til.
Hvad aftensmad angår, synes jeg tortillas løsningen er fin. Hvad lørdag angår, overvejer jeg, om det økonomisk kunne hænge sammen, hvis vi bestilte noget udefra. Det vil give prisen for deltagelse et nøk opad.
Tortillas fredag er en rigtig god løsning. Der var nok lidt vel mange rester - men det er sikkert svært at undgå.
Mad udefra lørdag er en MEGET god løsning efter min mening. Man kan givetvis bestille noget fornuftigt buffet-agtigt til ca 30 personer som ikke er meget dyrere end ordinær fast food. Men jeg kunne nu godt æde en pizza sådan en dag hvis det var den nemmeste løsning.
Er der nogen der synes arbejdsfordelingen var skæv? Jeg ved at Jens/Skobbolop og undertegnede brugte en del tid i køkkenet i løbet af lørdagen (hvor man jo BURDE være igang med at spille), og deraf min flirt med tanken om at bestille udefra. Så behøver folk heller ikke døje med min kogekunst. :)
Et rigtig godt argument for at bestille udefra. altså arbejdsfordelingen - kogekunsten fejlede ikke noget :mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Mik »

Maden var absolut super!
Og Helles ide med at lave maden hjemmefra fredag virkede også aldeles fint. Så skulle den blot varmes op.
Tak til alle - især til dem der overtog min frokosttjans søndag formiddag! :oops:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Sir William »

Ved godt, at der er service i hytten men hvad med engangsservice? Kunne sklre noget af tiden ved oprydningen og dermed også give mere spiltid og minimere problemer som i går.

Ulempen er dog, at der genereres en masse affald som skal bortskaffes og så er der miljøet.

Nu ved jeg ikke om det er et problem og hvordan det blev løst, men syntes der var meget mad tilbage. Kunne det være interessant at lave en madauktion søndag efter frokost over det du ikke ville slæbe med hjem igen. Og det som ikke ikke fejlede noget og som måske skulle smides ud, kunne doneres til hjemløse.

Nå ja, kunne godt lide din tombola ide!

Ellers vil jeg sige tak for en super weekende igen i år!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Helle »

Steen, endnu en gang tak for et godt arrangement.

Jeg synes, at du har samlet usædvanligt godt op på rigtigt mange af de ting, som vi har kommenteret gennem årene, og jeg synes klart, at flere ting klapper lidt bedre og glider lidt nemmere. :D Det har selvfølgelig hele tiden været perfekt ... men lidt mere perfekt i år :D.

Jeg har været rigtigt rigtigt glad for, at der har været uddelegeret arbejdsopgaver. Jeg synes, at det har været dejligt at kunne sætte sig ned med god samvittighed og spille - og vide, at du ikke står i køkkenet og skal tage endnu en tjans. Jeg synes, at det var en god idé, at folk forsøgte at gå sammen med dem, som de skulle spille med efterfølgende.

Et par detaljer, som jeg også var glad for i år var, at navneskiltene var kommet frem igen, og at folk brugte dem. Jeg har set de fleste før i mange forskellige sammenhænge, men alligevel er det rart lige at kunne se navne og evt. brugernavne, så jeg får noget at hæfte ansigterne til.
... og så var jeg rigtigt glad for, at du har indført fælles fredagsaftensmad. Det var rigtigt dejligt, at alle kommer og deltager i begyndelsen på weekenden - så vidt som muligt ... og at mange flere har været med hele weekenden (læs: ikke først kommer lørdag). Det betyder, at alle bliver inkluderet med det samme, at alle har samme informationer om, hvordan alting fungerer og er planlagt (den del har selvfølgelig mindre betydning efterhånden som årene går, og mange flere har deltaget og kender konceptet).

Og så til maden ... som jeg sjovt nok mener noget om. Først vil jeg sige, at jeg synes, at man skal vurdere om man vil have hjemmelavet mad eller ej. Prisen bliver lidt højere, men 30-50kr. pr. næse til købemad vælter næppe noget budget. Personligt synes jeg, at det er rigtigt dejligt, at maden fredag er konverteret fra købemad til hjemmelavet mad. Der er bare noget andet over at spise varm hjemmelavet mad sammen - og det er en del af 'hyggen' ... og hvis først maden er hjemmelavet, så vil engangsservice simpelthen være for ærgerligt. Så det er et spørgsmål, om alle vil være med til at gøre den indsats, der skal til i form af madlavning - og den oprydning som det kræver ... eller om man skal begynde at satse mere på spilletid og skære flere hjørner. :?:

Der var alt for meget mad fredag - men i år er første år, hvor den har været 'obligatorisk', så fra at skulle lave til 20 er det blevet til 30. Sidste år var gryderne fredag nærmest slikkede og fadene tomme. Der blev simpelthen også spist mindre pr. næse om fredagen i år. Resterne fra fredag blev derfor brugt både lørdag frokost og aften, hvor der selvfølgelig så var andet til overs. Steen/Allan/Jeppe og jeg har stået for fredagsmaden de sidste 3 år, og der bliver selvfølgelig samlet erfaring sammen. Så skal vi på igen, så er vi klogere og finder et niveau midt imellem ... :wink:

I år deltog jeg slet ikke i lørdagsmaden, men har sammen med Allan på forskellig vis gjort det de tre første år, og er klar over, hvilken arbejdsopgave det er.... ikke nødvendigvis det at lave maden i sig selv, men også indkøb og fragt til stedet - enten færdig mad eller varer. Heldigvis har andre deltagere været behjælpelige med fragt mm, ellers havde det ikke kunnet lade sig gøre. :D

Der har været forskellige modeller. Første år var vi tre der leverede forskellige retter, som blev lavet helt eller delvist sideløbende i køkkenet. Det var lidt kaotisk med mange kokke i køkkenet, men det var sjovt med de forskellige retter (ligesom i år, hvor der var en lækker kikærtegryde også!) Sidste år fik madholdet om lørdagen noget mad, som var næsten færdiglavet hjemmefra, men som skulle gøres klar og tilbehøret laves.

De sidste tre år har jeg taget fri om fredagen for at kunne lave mad, selvom jeg har holdt mig til meget enkel mad, så har det simpelthen taget tid at skulle sørge for maden fredag og/eller lørdag til mange mennesker. Min holdning er derfor, at det skal ikke handle om, at man vælger den hjemmelavede mad for at spare penge ... man skal vælge det, fordi man gerne vil de ting, der ligger i at spise varm hjemmelavet mad sammen ... selvom det så er enkel mad, og kødsaucen evt. er for vandet, eller kagen for sort eller hvad det nu er, der ikke lige går efter planen. Alt overvejende synes jeg, at det er lykkes at få nogenlunde lødig mad på bordet - og at kvaliteten i år faktisk var endnu højere med de ideer og bidrag, som de nye 'kokke' bidrog med.

Jeg er nok fortaler for, at man bibeholder hjemmelavet mad, men også, at det bliver gennemtænkt og strømlinet lidt ... således at aftensmaden på stedet kan forberedes i timen fra 17 til 18., således at det ikke belaster spillerne for meget. :D
Last edited by Helle on Sun Apr 21, 2013 7:51 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Frouvne »

Tak til alle! Det var som vanligt en fornøjelse at tilbringe en week-end sammen med jer; såvel nye som gamle i gårde! Og naturligvis særligt en tak til Stony for at få det hele til at fungere så fint, som det gjorde. Det var faktisk mit indtryk, at det praktiske fungerede endnu bedre end nogensinde før (hvis man lige ser bort fra problemerne med opvaskemaskinen undervejs). Det virker som om den organisering der fandt sted på forhånd med uddelegering af opgaver, der så også var endnu bedre beskrevet i år, har en rigtig positiv effekt.

Jeg syntes, det har været rigtig rart, at der er blevet lavet hjemmelavet mad. Jeg kan dog også godt se, at det stjæler dyrebar tid fra nogen, der ellers kunne være brugt på det, de fleste af os (primært) kommer for; brætspil i godt selskab. Så det vil have min fulde forståelse, hvis der bliver prioriteret anderledes med et eller flere af måltiderne til næste år.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Stony »

Helle wrote:Jeg er nok fortaler for, at man bibeholder hjemmelavet mad, men også, at det bliver gennemtænkt og strømlinet lidt ... således at aftensmaden på stedet kan forberedes i timen fra 17 til 18., således at det ikke belaster spillerne for meget. :D
Mad til 30 mennesker klaret på en enkelt time i køkkenet...? Det har jeg svært ved at se for mig, med mindre maden er lavet hjemmefra, og det giver nogle logistiske udfordringer. Og som du selv skriver, så er opgaven ikke ikke kun den tid der bliver brugt i køkkenet. Vi har allerede forsøgt at fordele det på nogle flere hoveder, men det kræver at folk tør stille op til opgaven. Det er ikke en type opgave man bare stikker ud.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Gunness »

I det omfang, at nogen har mod på at lave mad til fredag, kan jeg kun bakke op om det. Det er altid lækkert, og jo, det er bestemt hyggeligt. Jeg tager virkelig hatten af for, at folk tager den opgave på sig. Tak for det.
Men jeg synes sagtens, at det kan forsvares med noget habil købemad lørdag. Fredagsmaden kan laves inden spillene går i gang, men det er rigtig ærgerligt for de folk, der misser en masse spilletid lørdag og står i køkkenet, mens vi andre hygger os. Til gengæld oplevede jeg ikke afrydningen som det helt vilde problem, og jeg hjælper også gerne uden for min tildelte opgaver, hvis det ikke er noget, der tager en krig. Derfor: både af miljøhensyn og fordi jeg synes det er træls at spise med, synes jeg at engangsservice er noget skidt.

Og i øvrigt også ros til idéen med et køb-og-salg-bord.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Helle »

Stony wrote:
Helle wrote:Jeg er nok fortaler for, at man bibeholder hjemmelavet mad, men også, at det bliver gennemtænkt og strømlinet lidt ... således at aftensmaden på stedet kan forberedes i timen fra 17 til 18., således at det ikke belaster spillerne for meget. :D
mad til 30 mennesker klaret på en enkelt time i køkkenet...? Det har jeg svært ved at se for mig, med mindre maden er lavet hjemmefra, og det giver nogle logistiske udfordringer. Og som du selv skriver, så er opgaven ikke ikke kun den tid der bliver brugt i køkkenet. Vi har allerede forsøgt at fordele det på nogle flere hoveder, men det kræver at folk tør stille op til opgaven. Det er ikke en type opgave man bare stikker ud.
Nej, det er det ikke.
Men hvis det blev stykket op i mindre dele fredag og hvis maden til lørdag var lavet hjemmefra og et hold fik overdraget opgaven med at få det på bordet. Et år stod vi i køkkenet det meste af lørdag eftermiddag - og det har jeg ikke lyst til igen, og det forstår jeg godt, at andre heller ikke har - men modellen fra sidste år kunne forfines.
Stony, du ved, at jeg bakker op om dit arrangement og dine beslutninger, næste uanset, hvad du vælger - og at jeg gerne vil give en hånd eller en arm med, hvis der er brug for det. Hvis stemningen er for hjemmelavet mad og nogen vil bruge den time i køkkenet, så det kan blive lavet, så vil jeg gerne være med til at gøre det, der skal til for, at det kan lade sig gøre på en time.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Sir William »

Hvad med kølekapacitet? Vil vi ikke frigive noget plads, hvis der kommer nye tiltag på lørdagsmad?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con IV - 19-21. april 2013

Post by Stony »

Sir William wrote:Hvad med kølekapacitet? Vil vi ikke frigive noget plads, hvis der kommer nye tiltag på lørdagsmad?
God pointe. Kølekapaciteten er jo altid en udfordring.

Desuden har jeg før haft en udfordring mht. at få købt for meget ind til eksempelvis kiosken. I år passede mængden bedre. Det var først søndag formiddag at vi løb tør for sodavand, og øllene var der ikke så mange til overs af. Jeg havde så fået købt for mange chips osv. men sådan er det. Det skal nok blive fortæret til en kommende brætspilaften eller to.

Jeg tænker i den forbindelse, at jeg lige vil nedfælde antallet af de forskellige ting der blev solgt, så vi har en "målestok" til indkøb de kommende år. (En øvelse jeg før har tænkt på at gøre, men hver gang er kommet fra igen. )

Slik / chips : 24
Tallet her er nok det mindst brugbare. Dels fordi tingene var slået sammen på købssedlen, men også fordi salget i sagens natur vil veksle med hvilket udvalg der er, samt prisen man har haft held med at få tingene til. Men jeg noterer mig at stort set alt chokolade-relateret var udsolgt, og det kneb mere med chips, vingummi og lakridskonfekt.

Chokoladebar : 10
Æble : 13
Banan : 5
Sodavand : 48
Øl : 48
Sidst spillet:
Image
Post Reply