Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Så er jeg lige i gang med at prøve at designe mig et spil :)

Det er mest for at se, om jeg kan finde ud af det. Det går helt fint, men er gået lidt i stå. Så nu spørger jeg herinde for lidt hjælp.

Jeg har udseendet på brættet, jeg har principperne i reglerne, jeg har overblik over turene, og nu er jeg kommet til det helt essentielle: kortene! Spillet er kortdrevet - man vælger actions vha. kort, dog i ny og næ kommer der et terningeslag - og derfor afhænger spillets balance, taktik, flow og overordnet playability af kortene.

Hvordan kommer jeg videre herfra? Skal man bare lave en masse kort, så tweake? Eller skal man måske designe en lille håndfuld først for at se om spillets ide overhovedet holder?

Jeg fortæller gerne mere om spillet generelt, hvis nogen er interesseret.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Frouvne »

Jeg har absolut ingen erfaringer med brætspilsdesign, så tag mine kommentarer med et forbehold. Hvis jeg var i dine sko, ville jeg hurtigst muligt nå frem til noget, jeg kunne spilteste, d.v.s. designe nogle få kort, der er repræsentative i.f.t. dine ideer. Sandsynligheden for at der er nogle ting, der slet ikke fungerer er desværre nok ret stor og så vil det være ærgerligt at have lagt for mange timers arbejde i at producere alle kort og printe dem flot ud. Skitser og smid i kortlommer - fungerer det kan du lave flere kort og så tweeke. Sidstnævnte bliver der under alle omstændigheder behov for på et senere tidspunkt, så det ville jeg ikke bruge for meget tid på i første omgang, da der kan være andre ting, du ændrer senere, der kan ændre på balancer.

Ønsker du flere kommentarer til dit design, skal du være meget velkommen til at skrive lidt mere om det - det kunne under alle omstændigheder være interessant.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Som det er lige nu, er der ikke forskel på kortene - dvs. kun én type bagside. Så regner ikke engang med, at jeg gider smide dem i plastiklommer :)

Tror også, jeg laver det simpelt med kortene i starten.

Overordnet skal det være et hurtigt kapløbs-spil, hvor man skal genere ens modspillere en hel del. De basale ting er således:

Antal: 2-4 spillere
Længde: ca. 1 times tid
Game mechanics:
Hand Management
Simultaneous Action Selection
Voting

Jeg har uploadet en form for regeludkast her: http://allanfjord.dk/planetrush.html - ved ikke om det er til at forstå.

Jeg har et par ideer til store brætspil, og det her brætspil er mest for at se, om jeg overhovedet gider det, om jeg kan finde ud af det, og hvordan man generelt gør :) - det er som sådan ikke et mål at få det udgivet eller lave noget revolutionerende.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

For lige at gøre forvirringen total, er der her et eksempel på brættet(lavet i paint - har ikke adgang til noget ordentlig lige nu) og på to kort.

http://allanfjord.dk/plade.jpg

http://allanfjord.dk/kort.jpg

Og ja, er godt klar over, at jeg har stavet asteroids forkert ;)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Mik »

Allan Jacobsen wrote:For lige at gøre forvirringen total, er der her et eksempel på brættet(lavet i paint - har ikke adgang til noget ordentlig lige nu)
Siden du har været på nettet for at skrive denne post kan det ikke være rigtigt.
Alle med netadgang kan gratis hente GIMP, som kan anvendes på de fleste systemer.

Du kan læse mere om det her:
http://da.wikipedia.org/wiki/GIMP
og hente det på www.gimp.org
Image
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Nå ja, har da også Gimp på computeren!

Skal bare lige lære at bruge det :)

Kortene er skrevet - 100 stk i alt, ca. 15 forskellige. Så nu skal der printes og testes.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Simple plader printet - kort printet og klippet - kuber fra Agricola fundet...

Første test-spil begyndes!
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Første testspil
Et hurtigt testspil for at se om konceptet holder.

Følelsen efter første spil er, at jeg skal udvikle mere på spillet - der er noget at komme efter, og det kan sagtens blive godt. Kortenes design var ret elendig, og der skal selvfølgelig justeres på et par ting. Næste skridt er at designe nogle bedre kort, og så prøve med andre i næste weekend, hvor jeg har inviteret til brætspil både lørdag og søndag.

Det står helt klart, at kortene skal gennemtænkes ekstremt meget, for det er ene og alene det bærende element i spillet. Jeg kan være lidt nervøs for random-faktoren(får man de forkerte kort, kan man komme bagud eller blive boostet for meget), så jeg overvejer at dele dem op i kategorier.

Selvfølgelig har jeg allerede fået tanker til at gøre spillet større og mere komplekst, men der er et par ting, der er vigtige for mig altid at have i baghovedet:

1: Jeg får det nok aldrig udgivet, så det skal kun være for min egen skyld
2: Keep it simple, stupid!
3: Kill your darlings - hvis en af mine principielle ideer ikke holder...så væk med den

Jeg vil prøve at lave en slags log/dagbog i denne tråd. Både til de interesserede her, men også lidt for min egen skyld :)
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by glorn »

mht dit punkt 2.

det er bedre at have et simpelt grundspil og så have en masse ting du kan lægge på og tage fra efterhånden som du spiltester det.
David.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

glorn wrote:mht dit punkt 2.

det er bedre at have et simpelt grundspil og så have en masse ting du kan lægge på og tage fra efterhånden som du spiltester det.
Jeg har selvfølgelig også allerede tænkt på et par ekstra ting, man kan komme på :)

Jeg har en dag for mig selv - kæresten skal til bryllup - og den skal bruges på at lave bedre kort...og se film...
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Det står lige lidt stille indtil weekenden, hvor jeg præsenterer det for andre.

Er folk interesseret i at følge med?
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by thomassvan »

Allan Jacobsen wrote:Det står lige lidt stille indtil weekenden, hvor jeg præsenterer det for andre.

Er folk interesseret i at følge med?

Bestemt
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Frouvne »

Absolut. Det kan jo også være, at nogle af os kan være prøve-kaniner, når du når lidt længere frem i processen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

Frouvne wrote:Absolut. Det kan jo også være, at nogle af os kan være prøve-kaniner, når du når lidt længere frem i processen.
Det var også planen :)
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Post by Allan Jacobsen »

I dag skal det præsenteres for andre...det bliver spændende at høre, om ideen er holdbar eller om det hele skal omtænkes...
Post Reply