Djengis Con - Konkurrence

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Frouvne »

Med fare for at lyde lige så gammel som jeg er (men naturligvis ikke føler mig!) vil jeg foreslå, at man holder spøgen udenfor spise-modulet (jeps, jeg er vokset op i en tid, hvor man ikke måtte se fjernsyn, mens man spiste :shock: ). Så kan de interesserede jo bare tilmelde sig og dem der hellere vil bruge tiden på andre spil, kan gøre det. Det betyder dog også, at man vil være nødt til at programlægge konkurrencen - men realistisk tror jeg heller ikke man kan holde sig indenfor de skitserede tyve minutter, når der skal gøres klar, der skal dystes og der efterfølgende skal fordeles præmier. Så tiden kommer naturligvis til at gå fra noget andet. Jeg vil i hvert tilfælde foretrække, at der bliver mulighed for at nyde såvel mad som det gode selskab imens der spises... men det er måske bare os fra Hellerup, der har det sådan?! :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Sir William »

Stony wrote:Læg det kl. 19.00. Det betyder ikke en disse, om aftenmodulet først starter et kvarter senere.
Jamen, så lader vi det starte kl. 19, så kan dem som vil være med deltage og dem som ikke vil, kan nyde lidt ekstra mad eller noget.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Stony »

Sir William wrote:Sportsgren (Engelsk vals)
Hey! Det er ikke en sportsgren, men snarere en disciplin indenfor Standarddans.
(Ja, jeg varmer op til det virkelig gælder.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Bugge »

Stony wrote:
Sir William wrote:Sportsgren (Engelsk vals)
Hey! Det er ikke en sportsgren, men snarere en disciplin indenfor Standarddans.
(Ja, jeg varmer op til det virkelig gælder.)
For det første så er hele konceptet lånt fra følgende spil (eller er det tilfældigt :?: ),

http://boardgamegeek.com/boardgame/1233/facts-in-five

Læs denne korte anmeldelse,

Facts in Five
Word game in which players have limited time to come up with words starting with a randomly-chosen letter in several categories. This will always remain a party game without a more definitive way of adjudicating near-miss cases. It can be especially problematic if only one player knows a category well as the game provides no way of verifying the words. A simplified version eliminating the obscure categories has been published as Scattergories. I have always suspected that this game existed as a parlor game long before any formal publication.

Jeg har selv eget Facts in Five engang, og... De gør jeg ikke mere, og der er en grund til det :shock:

Lad os fortsætte med E. Hvad med spillet "England Invades", Filmen "England" og forfatteren "Pam England"... Hvor i reglerne står der at det er forfatternes fornavn og ikke efternavn der skal begynde med E? Hvad med Homer? Han har ikke et fornavn eller hvad? Man kan altså nøjes med at skrive "England" for alle seks svar, og bagefter kan man blive (blodige?!?) uvenner, mens man diskuterer, om det ene svar er godt nok til at give point og det andet ikke :?

Jeg ønsker dig held og lykke Claus (virkelig :) ). Reglerne er ikke helt klare, og det bliver de aldrig, med de koncept.

Og til forskel for dig Allan så er jeg og lyder jeg gammel (der er intet jeg kan gøre ved det :( ), men tænk nu hvis det ikke er helt skørt det jeg spår?

Søren
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Gunness »

Hvis man ikke har problemer i forvejen, så kan man da altid skabe nogen :shock:
Der er jo ikke tale om, at vi spiller om en månedsløn eller tilsvarende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Stony »

Vi kan da også hurtigt vende den rundt og sige hvad der så eventuelt kan laves. Jeg har selv leget med tanken om en lille quiz-seance, hvor et eventuelt overskud skal formøbles til nogle spil og/eller gavekort. Men det ville jeg egentlig ikke lufte før jeg var sikker på at der var lidt penge til overs til præmier.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Sir William »

Har jo lagt op til, at det er frivilligt for alle at deltage. Så man kan deltage hvis man har lyst. Det var for at lave lidt anderes og - synes jeg - hyggeligt socialt, hvor folk så på en sjov måde kan bytte spil med andre.

Så hvis folk kun dyster fordi de forventer, at ville vinde nogle seje spil, så går de nok ind i legen fra en forkert vinkel. Det er for at have det sjovt, en leg hvor alle kan være med og alle kan fange reglerne.

Det kan da godt være, at jeg har lånt det fra nogle andre, spillede det meget i folkeskolen som er sådan ca. 20 år siden. Spillede det så også Nytårsaften med 7 andre som synes det er sjovt at dyste på viden.

Angående om det er forfatteren fornavn eller efternavn, det er jo lige meget. Det vigtigste er jo bare at vi bliver udfordret på tid.

Omkring Engelsk Vals, så var det den eneste sportstingeltangel jeg kunne finde med E ud over elastikspring. :lol: Det er vist heller ikke en sport 8)

Så det har altså i bund og grund været en ide til at skabe nogle andre rammer og lave noget, der kunne give et afbræk fra de lidt tungere spil. Så Bugge, jeg vil altså ikke tvinge dig til at deltage. Og ja, jeg kan godt klare at folk er efter mig som gamemaster, hvis der er nogen klager så er jeg overdommer som vil være lydhør over for andre indvendinger.

Kunne jo også tilføje, at dem som ikke deltog sørgerede for opvasken mens vi andre legede :twisted:
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Bugge »

Sir William wrote:
Kunne jo også tilføje, at dem som ikke deltog sørgerede for opvasken mens vi andre legede :twisted:
Jeg laver gerne kaffe til deltagerne mens i leger 8)

S

PS. Husk at mobiltelefoner skal være slukkede :wink:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Helle »

Gunness wrote:Hvis man ikke har problemer i forvejen, så kan man da altid skabe nogen :shock:
Der er jo ikke tale om, at vi spiller om en månedsløn eller tilsvarende.
Se det kunne ellers være sjovt .... her ville jeg helt sikkert have noget at vinde ved at satse min månedsløn mod jer andres ... tithi.

I bund og grund er jeg frisk på konkurrence, så længe formålet er at have det sjovt. Hvis det skal gå ud på at bytte spil, så synes jeg, at den 'leg' vi havde tidligere, hvor man bød ind på at vinde spillet, var mere meningsfuld.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Mik »

Frouvne wrote:... men det er måske bare os fra Hellerup, der har det sådan?! :roll:
Så længe du husker at klæde om før maden...
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Sir William »

Helle wrote:
Gunness wrote:Hvis man ikke har problemer i forvejen, så kan man da altid skabe nogen :shock:
Der er jo ikke tale om, at vi spiller om en månedsløn eller tilsvarende.
Se det kunne ellers være sjovt .... her ville jeg helt sikkert have noget at vinde ved at satse min månedsløn mod jer andres ... tithi.

I bund og grund er jeg frisk på konkurrence, så længe formålet er at have det sjovt. Hvis det skal gå ud på at bytte spil, så synes jeg, at den 'leg' vi havde tidligere, hvor man bød ind på at vinde spillet, var mere meningsfuld.
Bytte og bytte, deltagerne kommer bare selv med deres præmier 8) Det er en billig måde med præmier og måske nogen får noget som de ikke har vidst de savnede. :P

Er jo ikke krav om at modtages en præmie, men synes stadig legen var god og så var det, at jeg så præmierne som et lille tvist til at få byttet rundt med ens støvede spil.
User avatar
JensH
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 16
Joined: Thu Feb 17, 2011 5:28 pm

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by JensH »

Hej alle
Det her er muligvis et forslag til en anden konkurrence, eller det kan måske kombineres med ovenstående. Det er jeres vurdering. Svar udbedes...?

Det korte og det lange er, at jeg for nogle år siden udtænkte et koncept til et spil, der ligner lidt ovenstående konkurrence, og som jeg delvist har fået udgivet på forlaget Systime. Konceptet er næsten færdigt, men af en eller anden grund har IT-folkene i flere år ikke kunne nosse sig færdige til det sidste skridt ud over rampen. Som det foreligger nu (demoudgave), er det imidlertid fint nok til os.

Spilkonceptet kan findes her: http://repetition.systime.dk/

Der er tale om et todelt koncept:
1) Vi laver spillet sammen i løbet af tiden frem til con (det er meget enkelt).
2) Jeg medbringer spillet i trykt form på connen. Reglerne er dynamiske og lægger op til rigtig meget løben rundt (ikke trivial persuit, bare rolig!!!). Jeg lover: ingen ventetid og masser af muligheder for at vise, at man er den på connen, der kender sine brætspil bedst :-)

Lidt mere til indholdet:
For at lave spillet skal jeg i første omgang bruge jeres hjælp. Jeg skal have navnet på de seks spil, I synes er mest kendte, som så mange af jer har hjemme, og som forefindes på connen. FORSLAG...?
Når jeg ved, hvilke spil, det drejer sig om, opretter jeg dem som kategorier i spillet.
Dernæst sender jeg jer en kode til spillet. I skal så logge jer på og skrive mindst et spørgsmål til hvert spil. Hvis det fx er spillet "San Juan" kunne et spørgsmål være: "Hvilken bygning skal man bruge for at få lov til at producere en ekstra vare i produktionsfasen?" med svaret "Aquaduct".

Når der er mindst 10 spørgsmål til hver spilkategori printer jeg spilkort og spilplader og medbringer på connen. Jeg pinter så alle ville kunne deltage i samme spil - er vi maks. 36?
Spildynamikken fungerer dog ikke så godt, hvis der er mindre end seks deltagere, men det varer kun ca. 30 minutter, så mon ikke vi kan finde nok, der har lyst til at være med...?

De der har lyst, kan evt. medbringe en lille (spil-)gave; hvis man selv har en gave med og vinder, kan man så "vælge" på gavebordet (man kan dog også holde sig uden for "gavekonkurrencen", men stadig deltage i spillet).

I behøver ikke på forhånd sætte jer ind i reglerne, men hvis der er en, der ikke kan vente, findes en introduktion her: http://repetition.systime.dk/fileadmin/ ... et_01.pptx

Er I på?

Mvh. Jens
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Ved ikke om det ville kunne fungere, men hvis vi nu alle antager at vi ligger inde med et spil som vi alligevel ikke spiller mere og som så bare samler støv på hylden. Kunne det så have interesse, at vi under middagen lørdag aften lavede en konkurrende af en karakter, hvor vi alle "donerede" et spil fra vores samling som vi ikke benyttede mere og måske havne hos nogen som ville bruge det mere.
Bliver dette definitivt til noget? Jeg vil gerne vide om jeg skal slæbe et uønsket spil med eller ej i weekenden... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: En ide til Djengis Con - Konkurrence

Post by Sir William »

Jeg har stadig en ide om, at dette bliver til noget og afvikles umiddelbart efter middagen lørdag aften.

Da der ikke er nogen der har reageret på JensH ide, så forudsætter jeg at det bliver min model.

Regner også med at vi køre med de angivne kategorier.

Det store "problem" er, at jeg ikke ved hvor mange af de ca. 30 personer som vil deltage. Medbringer selv et "uønsket" spil.
Post Reply