Spilfestival Lørdag 24. marts

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by Stony »

Gunness wrote:Og min forkvaklede logik er så, at disse overbeviste NETOP vil være åbne for nye, skæve tiltag. Jf. dit eksempel, så kunne en inkarneret wargamer måske få øjnene op for terningespillets glæder. Og det kunne sagtens være et spil eller en spiltype, som arrangøren ikke havde overvejet, men som godt kunne fremskaffes efterfølgende.
Hvis en eller anden havde taget Catacombs eller Ascending Empires med, før det var blevet populært med "flicking games", kunne det måske have skabt nogle nye genrefans, der måske ville købe et eller flere af spillene hos arrangøren, når denne havde skaffet dem hjem. Men ja, det er da mange måske'er :)
Det er ikke der problemet ligger. Jeg er overbevist om at ovenstående sagtens kan lade sig arrangere. Det eneste der mangler, er at man laver den lille ekstra indsats der går på "Hej Marit/Annemette. Jeg kunne godt tænke mig at medbringe [Indsæt vilkårlig titel her] og kan introducere regler til det."
Så kan Marit enten nikke godkendende eller komme med et argument for hvorfor det ikke passer ind i arrangementet. Hun sørger for på forkant at medbringe (mindst) et enkelt eksemplar af nævnte spil. Så risikerer hun ikke kunder der er mopsede over at de ikke kan købe det spil de lige er blevet introduceret for, og så hænger det sammen hele vejen rundt.
(Der er som altid risiko for det sidste eksemplar lige er blevet solgt, men det kan kunderne bedre forholde sig til.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by akwlinka »

Et indlæg fra en medarrangør af spilfestival, der ikke har komercielle interesse i festivallen.
Dette indlæg er helt for egen regning, og jeg skal lige gøre det klart at jeg ikke er inde i alle bevæggrundene for at afholde spilfestival, eller hvordan det er økonomisk skruet sammen.

På trods af nu mange års afholdelse af SF, så tror jeg endnu ikke det er lykkedes Fantask at bringe blå tal frem på bundlinien. Når lokaler, personale, pr osv er betalt, så er det beskedne deltager beløb og det der bliver lagt i butikken ikke nok til at dække.

Men så vidt jeg ved har det aldrig været meningen af SF skal være en guldgrubbe, det skal bare løbe rundt (og må selvfølgelig godt give overskud), og så håber man at den goodwill og PR man får ud af det på den lange bane betaler sig. Det er dog en meget vanskelig størrelse at måle.

Oprindeligt blev SF lavet, fordi Fantask havde lyst til at prøve noget nyt, og der er ikke rigtig andre arrangementer på den tid af året (i hvertfald ikke i den størrelsesorden og med dette koncept)

SF prøver at favne meget bredt, man vil gerne have alle spilgenre med, hvorfor der er rollespil, brætspil, kortspil, figurspil, konsolspil (de var der en gang) osv. Og man vil gerne ramme alle grader af spillere lige fra de meget nørdede og til de måske potientielle spillere.
Og det er et meget stort pensum at gabe over.

Gennem årene har der været forskellige tiltag. Konkurrencer, demospil, regelforklarer, børnehjørne og ja endda mulighed for at medbringe egne spil. Og der hvor vi er i dag, er sket gennem trial and error.
I dette indslag vil jeg undlade at bringe rollespil, figurspil osv ind i billedet da det ikke er mit bord.

Egentlig synes jeg det er et meget åbent arrangement. For meget lang tid siden blev alle opfordret til at melde tilbage med spil, de ønskede på SP (og her tænker jeg ikke på GGF forumet men via Spilfestival hjemmesiden), samt demo spil blev efterlyst. Fantasks problem er at de er nødt til at basere dette arrangement på frivillig og ulønnet arbejdskraft, da de hverken har regelkendskab til alle de potentielle spil, eller personale der kan stå for at afvikle spillene. Men heldigvis er der en del mennesker der gerne kommer og tager kampen op med lidt regelforklaring, nogle timer en lørdag i mart i Vanløse. Unden at få meget andet end et stor tak og entreen på 20 kr. betalt.

Listen af spil der står på side et i denne tråd, er ikke fyldestgørende for arrangementet, så jeg råder alle til engang i mellem at checke SF hjemmesiden, men er en liste over de spil som jeg, min hjælpere og folk som jeg har shanghaiet gennem GGF, står for. Og helt op til dagen kan listen blive udvidet.

Personligt syns jeg, at lave cuttet ved at det skal være spil som der er i handlen, og som Fantask har mulighed for at sælge på SF er ganske OK og fornuftig, både udfra at SF skal løbe rundt økonomisk og at det kræver lidt salg i butikken, og udfra det synspunkt at det kan være en frustrerende oplevelse at prøvet et spil for derefter at få at vide, og det var bare ærgerligt men spillet kan ikke købes længere eller endnu. (har selv prøvet det flere gange i Essen).

Der har også været mange bemærkninger omkring økonomi. Jeg kender ikke økonomien i detaljer og egentlig heller ikke overordnet, men et hurtigt slag på taske: Lokaler i Valby kostede omkring 3000-4000 og jeg ved at flytningen til Vanløse ikke var billig (det er også meget bedre lokaler) og med ca. 300 deltagere (hvor det ikke er alle der betaler entre, da frivillige hjælpere bliver kompenseret) så vil jeg anslå at ikke engang loklelejen er dækket "på døren". Så kommer alle de andre ting til, som løn, pr, varelager, transport, osv dertil. Tja, der skal godt nok langes en del over disken, og så stor er avancen så heller ikke i spilbranchen.
Men egentlig synes jeg ikke dette skal være en diskussion om økonomi.

Spilfestival har et koncept, og forhåbenligt falder det i manges smag (Alle de år jeg har været med, har der været mange roser og stort tak fra de deltagende) Og skulle der være folk/spillere der ikke ønsker at deltage, så håber jeg at de har andre græsgange hvor de kan finde fred og lykke med deres hobby.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by Gunness »

Glimrende indlæg.

Stor ros til alle dem, der lægger en masse timer i at få arrangementet op at stå. Og jeg håber, at der er en masse, der får en god dag på SF.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by Stony »

Æv. Jeg havde set frem til dagen, men er i mellemtiden blevet forhindret. Så jeg kan desværre ikke påtage mig at medbringe og forklare Eclipse.

Jeg håber der er andre der kan træde til istedet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by Stony »

...og det kan jeg så lave om igen. Det andet arrangement er blevet rykket en uge p.g.a. sygdom, så jeg regner atter med at dukke op med et par spil under armen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by Bugge »

Stony wrote:...og det kan jeg så lave om igen. Det andet arrangement er blevet rykket en uge p.g.a. sygdom, så jeg regner atter med at dukke op med et par spil under armen.
Noteret!

S
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Spilfestival Lørdag 24. marts

Post by akwlinka »

Så er Spilfestival over for denne gang.

Tak til alle der hjalp og tak til alle der kom. Det var en enorm hyggelig dag.
Med den store tilslutning der var i brætspils lokalet, oplevede vi flere perioder hvor der ingen borde var, på trods af de ekstra 10 stk. der blev sat op, og endnu værre der var også mangel på spil.
En ting vi helt klart vil forbedre næste gang.

Endnu en gang tak fordi i var med til at gøre arrangementet så godt.
Image
Post Reply