Frouvne wrote:Jeg syntes, der blev meget stille, da du stillede os billeder med Caniggia-hår i udsigt...
Hvad fik dig til at afskaffe en så ... iøjnefaldende ... hårpragt?
Jeg blev vist bare ældre, vil jeg tro. Jeg startede med de lange lokker tilbage på efterskolen og havde vel frisuren ind til en gang i tyverne. Jeg mødte sågar min nuværende kone, mens jeg stadig havde Caniggias tilgang til håret. Før jeg flyttede hjemmefra, boede jeg også i en lille flække i midtjylland, og det vakte altid stor opsigt, når jeg vogtede målet for omegnens sportslige stolthed, herrernes håndboldhold, med håret i Caniggia-style.
Frouvne wrote:Du har tidligere - også før denne tråd - fortalt om dit brugernavn. Dit brugernavn her er ikke identisk med dit BGG-brugernavn. Hvad er historien bag det?
Jeg vil skyde på, at det er fordi, at brugernavnet allerede var taget, da jeg oprettede mig på BGG. Og "pisfin" er også navnet på min hotmail-adresse. Så det tager jeg altid som andet valg, da det sjældent er taget.....
Frouvne wrote:Du siger at din søn er meget interesseret i det narrative i spillet. Når man skimmer dine ratings på BGG kunne noget tyder på, at du har det lidt på samme måde - og så er mønsteret alligevel ikke helt tydeligt. Der er relativt mange tema-tunge spil blandt dem du bedømmer højt. Hvor meget vil du selv sige temaet betyder for dig? Og syntes du i øvrigt, at der er nogle temaer, der er særligt forsømte i brætspilssammenhæng?
Jeg tror igen, at min baggrund fra rollespillet medvirker til, at jeg godt kan lide, at spillet bringer et vis tema eller historie frem. Og tit bliver jeg interesseret i spil, hvis temaet tiltaler mig. Men til gengæld skal spillet også hænge sammen mekanisk og gøre det værd at spille uanset hvor lækkert temaet kan forekomme at være. Jeg har efterhånden et par eksempler på spil, hvor jeg virkelig var draget af temaet, men måtte sande efter at have prøvet dem, at jeg ikke synes, at de var værd at spille givet deres opbygning. De nyeste eksempler vil nok
Mansions of Madness og
Merchants & Marauders.
Ved Mansions synes jeg simpelthen ikke, at spillet hang sammen mekanisk. Jeg var virkelig draget af at have et plotdrevent spil, men jeg synes ærlig talt ikke, at det fungerede, da spillerne bare stormede rundt i huset, mens man helt glemte det underliggende plot. Derfor blev det mest til et rend fra A til B og videre til C. Dog synes jeg, at indslagene med de forskellige puzzles virkede ret godt.
For Merchants' vedkommende var spilletiden simpelthen for lang i forhold til, hvad spillet havde at byde på. Det var for kedeligt at være købmand, da det igen "bare" var en masse sejlen frem og tilbage tilføjet forskellige korttræk. Igen ville jeg virkelig gerne kunne lide spillet grundet pirattemaet, men det kunne altså ikke opveje, at vi i bund og grund fandt det kedeligt at spille.
Og ift. manglende temaer kunne det da være noget med 2. verdenskrig eller toge.... Måske endda handel i middelalderen! Nej, den er lidt sværere. Jeg kunne godt tænke mig at se et spil, der prøvede at have et fokus på "stealth" ala Metal Gear Solid serien til Playstation. Desuden har jeg selv gået og puslet med tanken om at lave et spil baseret på spil i stil med "Jagged Alliance", altså hvor temaet er et hold af lejesoldater eller lignende. Ideen var, at spillet skulle være coop, og at man så spillede en række enkeltstående missioner. Igennem dem kunne man så opbygge og forbedre sit hold.
Ellers mangler jeg nok mest et ordentligt superhelte spil. Grunden til manglen kunne sagtens være Marvel licensen, der nok er bekostelig (FFGs forsøg fandt jeg ret uinteressant). Ellers skal designeren jo så opfinde sit eget univers samtidig med at designe selve spillet, hvilket nok er noget af en mundfuld. Og jeg iunne forestille mig, at især balancen i spillet må være svær, da den ene helts superevner jo ikke mekanisk må overgå de andres. Af samme grund er jeg også ret interesseret i at prøve
Capes & Cowls, men det virker til, at det er nemmere at finde frem til JFKs morder end et fysisk eksemplar af netop dette spil.
Frouvne wrote:Er der nogle typer af brætspil, du helt holder dig fra (samarbejdsspil, deduktionsspil, balance-/dexterity-spil m.m.m.)?
Nej, som sådan er jeg åben for hvad som helst, men grundet min hang til tema har yderst abstrakte spil det sværest hos mig. Men derfor kan jeg sagtens finde dem interessante. Jeg har heller ikke prøvet for mange såkaldte dexterity spil, men synes, at f.eks.
Ascending Empires fungerer ret godt givet "knipse"-elementet i spillet.