Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 473 times
Been thanked: 681 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mikkel »

I går havde vi besøg af svorgerskabet(Jesper), og han var sulten - spillesulten! Så den stod på god mad, rød vin og en masse spil :)

Vi startede med Acquire med 3 spillere. Sidst jeg prøvede dette var på PC sammen med en kammerat og det er vel efterhånden 15 år siden. Man skal være skarp og nok ikke have drukket FOR meget rødvin, for der skal holdes styr på aktier, størrelsen på firmaerne, penge og hvad de andre har af aktier osv - og det bliver især uoverskueligt i slutningen af spillet når der kun er få brikker tilbage der mangler på pladen... Så godt vi startede med dette mens der var massere af rødvin i bag-in-boxen :D
Svogeren vandt, og Helle og jeg fik en delt andenplads, for der gik rod i udbetalingen af penge for aktierne, så vi blev enige om at dele andenpladsen.

DiXit var næste spil, hvor vi også var tre spillere. Vi tog et par runder, men vi blev enige om at dette spil nok er sjovere hvis man er flere spillere. Men HELT sikkert et spil som jeg godt kunne gå hen og blive rigtig glad for, for her kommer de små grå på arbejde og man skal åbne op for sin kreative side. Glæder mig til at spille det igen - dog med flere spillere.

Så tog Jesper og jeg one-on-one med Carcassone. Her trak han igen det længste strå, og jeg var lang tid om at komme i gang, så spurtede han bare afsted på pointtavlen - og endte igen på førstepladsen, næsten en omgang foran mig på pointtavlen. Elsker altså bare dette spil, på trods af nederlag!! :D

Så hev vi Byron frem - et lille hurtigt og hyggeligt spil, som næsten kan beskrives som en blanding af små forskellige spil. Og her lykkedes det mig endelig at vinde over Jesper.

Inden vi gik i gang med FIFA på PS3, så skulle vi lige have en gang poker...det blev så til to spil. Her vandt vi et spil hver.

Så da klokken blev 04:00 mente vi at vi havde spillet nok for i dag :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 473 times
Been thanked: 681 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Jeg deltog i dag i Consims spilletræf i Valby og det var som altid rigtig hyggeligt. Larsine var så venlig at introducere os for Jannes eksemplar af Blood Bowl: Team Manager - The Card Game og det var såmænd en ganske god oplevelse. Blandt Fantasy Flight Games mange forsøg på at lave kortspil, der dramatisk kan udvides er det nok det af slagsen, jeg umiddelbart har haft det bedste indtryk af. Måske i skarp konkurrence med det Lord of the Rings-baserede spil, vi så tidligere på året. Og taget i betragtning, at det ikke er et univers, der ellers siger mig specielt meget, er det slet ikke så ringe en kritik. Om det er et spil, jeg kommer til at spille igen, er jeg endnu uafklaret på. Men jeg vil bestemt ikke udelukke, at jeg efter at have grublet lidt over det, kunne finde på at investere i spillet. Baseret på mine første oplevelser af spillet, har jeg skrevet lidt mere om det her for dem, der skulle være interesseret.

For mit vedkommende blev besøget sluttet af med tre spil Quarriors!.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Søren, Robert, Magnus, Eivind og jeg fik spillet det meste af et spil Manifest Destiny.
Spillet har en angivet spilletid på 3-4 timer, men erfaringen fortæller mig at det snarere er 5-6 timer med nye spillere. Desværre ønskede Søren og Robert ikke at høre reglerne til ende, hvilket betød masser af spildtid med at slå regler op efterfølgende...

Vi havde nu en godt spil alligevel, selvom jeg personligt blev bombet tilbage til start halvvejs i spillet.
Nå, nu sætter vi os ned og gennemlæser reglerne hver for sig, og så ta'r vi endnu et spil i næste måned. 8/10
Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Caniggia »

Da jeg var alene på pinden i går aftes, benyttede jeg muligheden for at teste Elder Sign. Jeg spillede solo med to karakterer og fandt egentligt spillet ganske underholdende. For det første synes jeg ikke, at det føles som Arkham Horror Light. Bevares, det er de samme karakterer og monstre som i AH, men spillene virker ret forskellige umiddelbart. AH har jo stor vægt på det narrative, og en stor del af spillet er jo teksten på de forskellige kort, som man trækker i løbet af en runde. I ES er der tekst til de enkelte udfordringer, men de er ikke på samme måde med til at drive "historien" og dermed spillet. Her er det mere de mekaniske ting på kortene så som hvilke symboler der skal rulles for at overkomme en given udfordring, der betyder noget. Og i ES er der faktisk bedre mulighed for at hjælpe hinanden, da det kan være en direkte støtte at have en anden karakter på det samme sted som en selv, hvilket er et islæt, der måske mangler i AH.

Alt i alt føltes ES ikke som en let udgave af AH, og det er klart, at den mere begrænsede spilletid kan være en fordel. Jeg er dog tvivlende omkring, hvor mange afgørende beslutninger man skal træffe i løbet af et spil, men der er et klart behov for koordinering imellem spillerne ift. hvem der er bedst stillet overfor de forskellige udfordringer man møder undervejs i spillet. Jeg vil umiddelbart også vurdere, at spillet ikke skal spilles med mere end 4 spillere.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Robert »

Mik wrote:Desværre ønskede Søren og Robert ikke at høre reglerne til ende, hvilket betød masser af spildtid med at slå regler op efterfølgende.
Jeg er ikke vild med at have den sidddende på mig. Med Søren er det en anden sag :twisted:
Reglerne til det spil er simpelthen dårligt strukturerede og unødigt komplicerede.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1336
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Bugge »

Robert wrote:
Mik wrote:Desværre ønskede Søren og Robert ikke at høre reglerne til ende, hvilket betød masser af spildtid med at slå regler op efterfølgende.
Jeg er ikke vild med at have den sidddende på mig. Med Søren er det en anden sag :twisted:
Reglerne til det spil er simpelthen dårligt strukturerede og unødigt komplicerede.
Sådanne ting tager jeg Cool. Jeg har brede skuldre 8)

S
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Sir William »

Regler er vel lidt ligesom brugsanvisninger. Tager man jo også kun frem når der er noget der bare ikke passer.

Har da ellers det indtryk, at Robert er godt inde i det med regler til de spil han spiller.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Robert »

Sir William wrote:Har da ellers det indtryk, at Robert er godt inde i det med regler til de spil han spiller.
Det er jeg som regel også, men dette havde jeg ikke spillet før, og jeg kunne ikke finde en intro der passsede med min tilgængelige tid.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1480
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 330 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Jonezy »

Wall of text warning!

Så fik jeg da endelig spillet lidt brætspil igen her i løbet af den sidste uges tid. I torsdag var jeg ude hos en gammel studiekammerat, som også har fundet arbejde. Her havde vi aftalt at tage os en aften i selskab med noget brætspil, og vi fik også selskab af en tredje mand. Det blev til et spil Runebound, hvor jeg var Silhouette og de to andre henholdsvis Mad Carthos og One-Fist. Det blev et hyggeligt spil, hvor One-Fist havde en ufattelig evne til at løbe ind i de mere hårdføre monstre, som dog ud over en del knubs gav ham en økonomisk fordel. Vi skulle lige til at begynde og tæve blå monstre, da vi måtte stoppe. Vi havde det sjovt, men der er mere eventyr og fortælling over det end egentligt spil. Minder meget om PC spil som Diablo, Titan Quest og Torchlight.

Lørdag fik jeg så besøg af tre friske gutter og vi begav os ud på et spil marathon fra kl. 10 til 22. Vi startede med en omgang Ave Caesar (Ravensburger udgaven) over 4 løb, hvor jeg lige brillerede med ikke at gennemføre første løb, da min stakkels lille pony døde lige før målstregen pga. for mange ture i de lange kurver. Jeg fik oprejsning i løb nummer 3, som jeg vandt, men samlet blev jeg en klar taber. Jens tog laurbær kransen og blev hyldet i Colosseum. Ave Caesar er som altid en god, hyggelig og sjov starter.

Så gik vi i gang med dagens hovedret, som blev Ghost Stories, som ingen af hos havde prøvet før. Første spil gik overraskende godt og vi nåede helt ned til Wu-Fengs incarnation, som var Bone Cracker, men vi nåede ikke at få has på den før fire landsby felter var blevet haunted. Vi gik straks igang med en ny omgang, men vi blev totalt overvældet af spøgelser, som fremkaldte haunters, hvilket vi aldrig rigtigt fik styr på, og dermed tabte vi igen pga. fire haunted landsby felter. Opslugt af hævntørst prøvede vi igen, men denne gang var vi uheldige med at trække de heftige spøgelser med 4 resistance og et slag med curse terningen hver omgang tidligt, hvilket vi heller aldrig fik styr på, så overdrevent brug af sorcererens sorte magi kostede en flok døde taoist munke og en hånlig latter fra Wu Feng. Fedt fedt spil!

Efter sådan en omgang tæsk hev vi Ticket to Ride med udvidelse frem, og jeg var som sædvanlig ualmindelig dårlig, og blev nødt til at tage en kæmpe omvej, da jeg blev blokket flot af de andre. Martin vandt med suveræne 192 point (ny hus rekord) takket være både længste rute og Globetrotter kort. Altid en fornøjelse at samle farver og bygger tog netværk i Nord Amerika.

Next up var Small World, som de andre er ved at være trætte af, at jeg næsten altid vinder i. Det lykkedes mig sørme også igen takket være en kombo med Barricade Trolls efterfulgt af en flok hjelm beklædte Catapult Ratmen. Det hjalp meget, at Martins Stout Barbarians gav ham en tydelig føring i starten, så vi alle hakkede på ham resten af spillet. Small World var som altid meget cutthroat, intenst og spændende.

Vi sluttede en fantastisk lørdag af med Robo Rally, som var første gang for tre af os. Hvilket herligt spil! Vi spillede det endda meget forkert, da vi kun fik 5 fem programmeringskort hver omgang, hvilket blandt andet betød, at min Hammerbot brugte de tre første ture på at snurre rundt om sig selv og bakke lidt. Det var først i 4. eller 5. omgang at stakkels Hammerbot kom væk fra Docking Bay og ind på selve brættet. Derudover præsterede Hammerbot også to gange at sidde fast i den samme dobbeltlaser, hvilket kostede et life token begge gange. Alligevel var Hammerbot med i opløbet til sidst, men måtte dog se sig slået af Kristians Zoombot og hans forbandede Mechanical Arm. Fantastisk spil, sjældent har vi grinet så meget af uforudsete hændelser. Tror jeg snart må have mit eget Robo Rally spil.

Nøj, hvor var det rart at få spillet noget brætspil igen! :D
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Mandag var vi 3 spillere til at spille Steam, så det var en oplagt mulighed for at spille Trisland-kortet fra Spiel '10-messen. Det særlige ved dette kort er at et fuldstændigt symetrisk kort formet som en trekant, gør vilkårene næsten lige for de præcis 3 spillere. Desuden er man tvunget til at vælge præcis 8 bestemte roller til de 8 ture, og man skal udføre dem: f.eks. skal man bygge 4 skinnestykker nor man vælger Ingeniøren. Uhyre intens og nervepirende spil, som heldigvis endte til min fordel! 9/10

Glæder mig til at prøve dette kort igen en anden dag!
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by pytman »

Her til aften stod det i nostalgiens tegn - Landmands spillet :P

Puuhaa hvor man sidder tilbage med en "nåh ja ok" følelse.. Spillet er kun "godt" fordi det vækker gamle minder :P

Derudover fik vi prøvet "Incan Gold" (har fået det kastet i nakket et eller andet sted) Dette var dog slet slet ikke os.. Det var rent ud sagt kedeligt og efter de fem runder sad vi og læste reglerne igennem igen fordi vi troede vi havde overset noget. Men det er et lille nemt spil. Tror bare det ryger videre som en gave eller i noget pakkeleg på et tidspunkt..
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det først til et spil Amun-Re. Sjovt som altid, men jeg klarede mig elendigt.

Dernæst fik jeg en introduktion til Avanti. De små malede biler er ekstremt cool, og spillet selv var også OK: Det hele virkede dog ret tilfældigt, så nogen klassiker bliver det nok ikke for mig. Men, underholdende nok trods alt.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Tirsdagen startede med Spiel des Jahres-vinderen Um Reifenbreite aka Homas Tour, som er et godt terningbaseret cykelløb. Desværre punkterede jeg for mange gange, og mine ryttere var vist heller ikke helt i form, så jeg fik ikke mange point. Jesper klarede sig rigtig fint i starten, men så gik gassen af ballonen og han blev slået på målstregen af Eivind. 8/10

Førstnævnte spil trak noget ud, så vi regnede ikke med at kunne nå et helt spil Dominant Species. Men da Jesper gerne ville prøve det, blev vi enige om at spille så langt vi kunne nå, og manglede da også kun et par runder. Martin vandt nturligvis stort, og jeg gjorde nogle fatale fejl i starten som satte mig stort set ud af spillet. Jeg kom dog noget tilbage i spillet igen, da de andre heller ikke spillede fejlfrit. Havde helt glemt hvor fint spillet er - selv uden alle arterne. 9/10
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Foppwin »

Tirsdags spilleaften blev til et 4 personers Through the ages. Vi valgte at spille et advanced game, da vi ikke havde tid til et full game. Ved hjælp af moses fik jeg en masse befolkning i spil, og da de andre snuppede mine og farm opgraderingerne valgte jeg at sate på Drama, og sammen med Michaelangelo kunne jeg hente 8 vp per runde. Et par heldige future events betyd at jeg kunne bygge kremlen i et hug, og så var vp produktionen oppe på 12 pr. runde. Vi manglede en runde eller 2 da vi måtte stoppe, og der var jeg 30 points foran, og vi valgte ikke at spille færdig.
Danny

Image
Post Reply