Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Stony »

Jeg har i en rum tid brygget på et lille dokument, hvor jeg forsøger overordnet at give en introduktion af forskellige typer brætspil. Jeg tænker på at gøre det via forskellige personaer, hvor hver persona har sine præferencer for hvad de søger i et brætspil. Så kan folk associere sig med disse personaer, og på sigt kunne man måske udbygge sidens review med små persona-logoer, såfremt man vurderer at folk med disse præferencer kunne have interesse i at kigge på netop dette spil.

Men hvor mange forskellige skal der være, og hvilke parametre bør der arbejdes over?

Jeg tænker parametre som:
- Kan spilles med familien / ikke-gamere.
- Kan spilles med børn
- Wargame
- Cutthroat
- Fungerer fint både som multiplayer og som to-spiller spil

Det er jo reelt kun fantasien der sætter grænsen. Hvilke parametre arbejder folk med?

Jeg vil gerne begrænse den samlede mængde af personaer, dog uden at de bliver så vidtfavnende at de reelt ikke har den store værdi.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Helle »

Steen, jeg forstår ikke helt, hvad du mener.
På den ene side ser det ud til, at du leder efter spillertyper på den anden side spilkarakteristika.
Vil du inddele en række spil efter nogle karakteristika eller laver nogle spiltyper og pege på, hvad de vil spille, når de vælger spil optimalt?
Når jeg tænker på folk jeg kender der spiller - så er nogens spilvalg styret af, hvem de spiller med, mens andres valg af medspillere er styret af, hvad de vil spille.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Stony »

Både og.... Men jeg ser det nu også som to sider af den samme sag. I hvert fald i denne forbindelse.

En spillertype kunne være "Wargamer".

Han/hun sætter pris på bestemte træk i et spil. Et af disse vil nok være "Direkte konflikt". Denne spiller vil måske ikke prioritere det at et spil kan spilles af mange spillere. Har måske ikke noget imod brugen af terninger / tilfældighedsfaktor.

En anden type kunne være "Familispiller".

Han/hun sætter pris på at spillet kan spilles af mange spillere. Det skal kunne spilles med børn, og at børnene skal have en reel chance for at være konkurrencedygtige selv mod de voksne.

Så forkærlighed for en række karakteristika vil kunne kendetegne en bestemt spillertype. Dette vil jeg gerne betegne som en "Persona". (Jeg ved strengt taget ikke om jeg bruger begrebet 100% korrekt...) Denne Persona kan man give et navn og eventuelt et genkendeligt ikon. Dette navn og ikon giver en genkendelsesfaktor. Og hvis man ikke har det store indblik i alle de mange spil der er udgivet, kan det være en hjælp, at man kan kigge efter spil som matcher en bestemt Persona. Familiespilleren for oven kunne eksempelvis kaldes Emma. Hvis man synes om de spil Emma kan lide, kigger man efter andre spil der også bærer Emma's ikon.

...eller det var tanken. :-)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Frouvne »

Det lyder absolut interessant. Mon ikke det kunne være relevant at have en abstrakt spillertype med? Og så kunne det da også være sjovt at udfordre dig med en person, der spiller party games. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by jondifool »

det lyder lidt som du er ude i noget a la bartle test for brædtspil- brædtspillere
http://en.wikipedia.org/wiki/Bartle_Test
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Stony »

jondifool wrote:det lyder lidt som du er ude i noget a la bartle test for brædtspil- brædtspillere
http://en.wikipedia.org/wiki/Bartle_Test
Den var jeg ikke bekendt med. Det udgør et fint indspark. Jeg tror dog gerne jeg vil forgrene mig ud på en ca. otte profiler, så de bliver lidt mere nuancerede.

(EDIT) Ved nærmere gennemlæsning arbejdes der med mere end fire profiler. Jeg ved ikke om metoden egner sig til det jeg har i tankerne. Det gør den muligvis... Det må jeg lige tygge på.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Brichs »

Jeg arbejder med disse "parametre" når jeg snakker spil med folk...

Børnespil (ikke at de ofte bliver diskuteret, men...ja)
Kortspil (her er der både tale om klassiske kortspil, LCGer, CCGer og deckbuilding)
"Eurogames"
Ameritrash
Wargames
Abstrakte spil
Dexterity spil (Crokinole, AScending Empires, Catacombs..)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by Sir William »

Brichs wrote:Jeg arbejder med disse "parametre" når jeg snakker spil med folk...

Børnespil (ikke at de ofte bliver diskuteret, men...ja)
Kortspil (her er der både tale om klassiske kortspil, LCGer, CCGer og deckbuilding)
"Eurogames"
Ameritrash
Wargames
Abstrakte spil
Dexterity spil (Crokinole, AScending Empires, Catacombs..)
Forstår folk egentlig betydningen af Cuttroat, Eurogames, Ameritrash og dexterity games, for ellers skal der da være en klar defenition af disse hvis de termer skal bruges.

Ameritrash lyder i mine øjne meget negativt, så folk kan jo få de indtryk at det er noget dårligt.

Så mon ikke der skulle bruges nogle mere danske termer?
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by ozimek »

Sir William wrote:
Brichs wrote:Jeg arbejder med disse "parametre" når jeg snakker spil med folk...

Børnespil (ikke at de ofte bliver diskuteret, men...ja)
Kortspil (her er der både tale om klassiske kortspil, LCGer, CCGer og deckbuilding)
"Eurogames"
Ameritrash
Wargames
Abstrakte spil
Dexterity spil (Crokinole, AScending Empires, Catacombs..)
Forstår folk egentlig betydningen af Cuttroat, Eurogames, Ameritrash og dexterity games, for ellers skal der da være en klar defenition af disse hvis de termer skal bruges.

Ameritrash lyder i mine øjne meget negativt, så folk kan jo få de indtryk at det er noget dårligt.

Så mon ikke der skulle bruges nogle mere danske termer?
Det kommer lidt an på målgruppen. Hvis det er BGG-regulars, vil det ikke være en fordel at oversætte begreberne, men hvis målgruppen er mere casual brætspillere, er det nok nødvendigt me nogle mere tilgængelige begreber. De sidste er nok dem, som vil have mest glæde af / brug for systemet i det hele taget.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Præsentation af brætspil - Inddelt efter spillertyper

Post by glorn »

man kunne lave en test som kunne tages på siden, hvor en bruger kan få hjælp til at identificere hvilke spil han/hun vil foretrække.

det vil selvfølgelig kun give mening hvis relaterede genre som interessen kunne udvikle sig til også blev nævnt.
David.
Post Reply