gode råd til Essen søges

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

gode råd til Essen søges

Post by Legius »

Jeg har planlagt at skulle til Essen for første gang i år, i den forbindelse ville jeg hører om der var nogle gode råd fra de mere garvede Essengængere.
Jeg har styr på overnatning i Essen og transporten er på plads(kommer i bil), men alt er velkomment da jeg jo nok føler mig lidt som en noob(eller hvad de unge nu kalder det)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mik »

Jamen, der kan jo være meget du bør vide. Vi ved jo ikke hvad du allerede ved :P

Siden du kører i bil kan vi jo starte med det: husk at bilen skal være forsynet med en grøn miljømærkat i forruden for at kunne køre (lovligt) ind i de fleste tyske byer - inklusiv Essen.

Og - hvis du bor i nærheden af messen: har du sikret dig en parkeringsplads?
Image
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

Re: gode råd til Essen søges

Post by Legius »

Jeg er som sagt noob i forhold til at tage til Essen, men kort fortalt så har jeg bare booket et værelse i byen og har hørt at lidt råd om at man bør tage forbi heidelberger standen tidligt, men det er så også det.

så jeg anede ikke noget om grøn miljømærkat og at det skulle være muligt at sikre sig parkering tæt på messen. må jo prøve at bruge Google til at finde ud af mere om dette, det er jo gode råd så tak.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mik »

Miljømærket kan bestilles hos mange autoforhandlere eller f.eks. hos FDM på nettet.

Alt efter hvor du har lejet dig ind kan der være et stykke vej til messen (hvad er adressen?), og det er både dyrt og besværligt at holde omkring messen. Så hvis der er en metrostation (U-bahn) eller en sporvogn (S-bahn) i nærheden, kan det nok bedre betale sig at bruge de offentlige transportmidler hver dag. Og så have bilen stående på en billig plads. Der er masser af parkeringspladser bag messen, men der er langt at gå.

Den eneste grund til at gå til Heidelberger tidligt må være for at få fat i engelske FFG spil, og dem kan man jo ligeså godt købe over nettet. Men der kan naturligvis være en enkelt promo-ting eller to som kan være svære at få ellers.

Ellers er det altid godt at komme tidligt (torsdag/fredag), da mange ting hurtigt kan blive udsolgte.
Heldigvis begynder skoleferien i delstaten (NRW) først ugen efter, så der være mindre fyldt end normalt de første par dage.
Der er dog skoleferie i to af nabodelstaterne (Bremen og Hessen), så man kan aldrig vide sig sikker for spilleglade unge tyskere.
Image
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

Re: gode råd til Essen søges

Post by Legius »

Tak.

Jeg har bestilt mærket hos FDM.

jeg skal bo her:
Gelsenkirchenerstr 122
Essen, 45309

vil dog personligt stadig foretrække at have bilen med så det er lettere at transportere nyerhvervelser med så må jeg jo lige grave i om jeg vil betale den høje pris for at holde tæt på eller om mine ben ikke kan klare at slæbe nogle kasse et godt stykke vej.

Heidelberger springer jeg nok over så da det primært er andre spil jeg går efter.

jeg er morgen mand og skal nok sikre at vi kommer tidligt på dagen, planen var at jeg kun skulle være der torsdag og fredag, så jeg må jo bare se hvor mange spilleglade tyskere der dukker op.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mik »

Nå, ja det er jo en godt stykke uden for Essen - i den forkerte retning!
Så du kommer til at få et dejligt trafikkaos hver morgen og hver eftermiddag/aften :mrgreen:
Desværre ligger pensionatet udenfor Essen i Schonnebeck, halvvejs til Gelsenkirchen, som er i den stikmodsatte retning i forhold til messen. Men der er jo heldigvis en sporvogn næsten lige uden for døren, hvis du skulle blive træt af trafikken.

Og der er ingen grund til at være specialt tidligt på færde torsdag morgen - medmindre du godt kan lide at stå i kø i flere timer. Messen åbner kl. 10, men allerede kl. 9 (eller før) begynder folk at stille sig kø, og kommer man kl. 9:30 skal man være heldig for at komme ind før kl. 11.

Sidste år var de lige gået over til elektronisk udskrevne billetter, og da gik det rent galt. Jeg kom ikke ind før lidt i 12, hvilket er et decideret problem når man skal hente forhåndsreserverede spil inden kl. 12 nogle af de mindre udgivere! :roll:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Sidste år var de lige gået over til elektronisk udskrevne billetter, og da gik det rent galt. Jeg kom ikke ind før lidt i 12, hvilket er et decideret problem når man skal hente forhåndsreserverede spil inden kl. 12 nogle af de mindre udgivere! :roll:
Nå, det var det, der skete. Informationsniveauet var ikke særlig højt omkring hvad der foregik, man kunne blot erkende, at det der foregik ikke gjorde synderligt meget ved længden af køen... :roll:

For at svare dig lidt mere, Legius, vil jeg anbefale, at du på forhånd ved, at du kan komme til at spille om aftenen; det er ikke en selvfølge, at der er lokaler på hotellet, der er velegnede til formålet. Endvidere er det selvfølgelig også godt at vide, at der er nogle at spille med, men det kommer selvfølgelig også an på temperament, om man mener at kunne opstøve det nødvendige selskab undervejs. Endvidere syntes jeg at have haft glæde af at have et nogenlunde overblik over, hvad det er, jeg skal lede efter og hvilke titler det i hvert tilfælde ikke er værd at kigge nærmere på. Det kan godt være en overrumplende oplevelse at stå i messehallerne, så god research via Spielbox's oversigt over spil og lister som Essen 2011 Canonical List. At have sat sig ind i et par regelsæt, så man om aftenen kan kaste sig over nogle af nyerhvervelserne uden at skulle sidde og læse regler samtidig er også en god ting. Selvfølgelig kan man være heldig at nogle andre har prøvet noget i forvejen... men det plejer at være godt, at have noget at falde tilbage på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mikkel »

Hej med jer

Nu skal jeg desværre ikke afsted til Essen (selvom det kunne nok så sjovt at opleve), men jeg har lige et spørgsmål:

Lige siden jul har jeg haft det her Dominion: Seaside liggende som er på tysk - og det er nærmest trist at at se det ligge herhjemme og samle støv.
Bliver der kun solgt nye spil nede på Essen, eller bliver der også byttet/solgt imellem gæsterne? For jeg vil blive SÅ glad for hvis en herinde fra kunne hjælpe mig med at komme af med det - evt. dernede hvis man gør sådan noget.

Mvh
Mikkel
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mik »

Hej Mikkel,
det er en messe, så der er ikke noget direkte salg imellem private.
Det ville svare lidt til at du forsøgte at sælge dine egne bøger på en bogmesse, eller din laptop på en computermesse.

Så du skal først finde en eller anden som er villig til at aftage den, for eksempel ved at benytte BGG's market eller finde det tilsvarende forum på spielbox.de el. lign.
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mikkel »

Mik wrote:Hej Mikkel,
det er en messe, så der er ikke noget direkte salg imellem private.
Det ville svare lidt til at du forsøgte at sælge dine egne bøger på en bogmesse, eller din laptop på en computermesse.

Så du skal først finde en eller anden som er villig til at aftage den, for eksempel ved at benytte BGG's market eller finde det tilsvarende forum på spielbox.de el. lign.
Hej Mik

Ja, det kan jeg godt se! Det går nok ikke.

Jeg må prøve BBG - tak for det hurtige svar :)
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: gode råd til Essen søges

Post by Brichs »

Jeg hører at det er en god idé at have meget store poser med derned - da det ellers nemt bliver besværligt at have sine spil med på slæb. Er der hold i det - har de handlende ikke poser der er store med?

Hvad med mad - hvordan ser det ud dernede?

Tager de handlende (visa) kort, eller er kontanter en nødvendighed når man handler?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: gode råd til Essen søges

Post by Mik »

Brichs wrote:Jeg hører at det er en god idé at have meget store poser med derned - da det ellers nemt bliver besværligt at have sine spil med på slæb. Er der hold i det - har de handlende ikke poser der er store med?
Når du køber ind i butikkerne får du som regel en pose.
Det gør du også hos nogle af de større udgivere (Rio Grande, Queen), medens de mindre forlag ofte blot langer spillet over disken uden pose. Der er dog også nogle få steder man kan tage gratis poser.
Men da det kan være besværligt at rende rundt med for mange poser, kan det være praktisk at have en god stor pose/taske med skulderrem.
Hvad med mad - hvordan ser det ud dernede?
"Essen" = at spise. Byen er fyldt med mange rigtig gode restauranter. Desværre gælder dette dog ikke messen. Der er et par cafeteriaer, og en hel del fast food kiosker. Så man behøver ikke at sulte. De ligge fordelt i flere haller, så man skal som regel ikke gå langt for at finde en.
Tager de handlende (visa) kort, eller er kontanter en nødvendighed når man handler?
Nogle få butikker og enkelte udgivere tager imod VISA, men generelt er det kontant betaling. Der er en hæveautomat lige udenfor hovedindgangen til messen, men der er ofte kø (ca. 15 minutter). Så kloge mennesker bruger en hæveautomat i nærhenden af hotellet, eller evt. benzintanken på den modsatte side af Alfredstrasse (5 minutters gang fra hovedindgangen).
Image
Post Reply