Hvilket spil er Reiner Knizias bedste?

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.
Post Reply

Hvilket spil er Reiner Knizias bedste?

Tigris & Euphrates
8
57%
Lord of the Rings - The Confrontation
0
No votes
Ra
1
7%
Taj Mahal
0
No votes
Modern Art
1
7%
Samurai
3
21%
Amun-Re
1
7%
Through the Desert
0
No votes
Blue Moon
0
No votes
Et helt andet...
0
No votes
 
Total votes: 14

User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvilket spil er Reiner Knizias bedste?

Post by Frouvne »

Lad os så få sat det på plads. Hvilket spil er Reiner Knizias bedste? Fortæl os gerne lidt om, hvorfor du syntes netop dette spil udmærker sig som det bedste fra mesterens hånd.
Last edited by Frouvne on Mon Sep 25, 2006 9:48 pm, edited 2 times in total.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Post by Tobias »

Så svært at vælge det bedste...men for mit vedkommende må det være E&T stærkt forfulgt af Samurai.
Enkle regler, der kan læres i løbet af 10 minutter, dybde på trods af det simple gameplay, massere af replayability og fungere godt uafhængigt af antal deltagere.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

For mig er det E&T, men stærkt forfulgt af Lord of the Rings (IKKE Confrontation!) og Amun-Re.

For mig i hvert fald har E&T et meget stærkt tema, de noget abstrakte mekanismer til trods: Jeg fornemmer geografien i det der bliver opbygget, og får - på spillets abstrakte præmisser, selvfølgelig - en fornemmelse af rigernes storhed og fald. Modsat Tobias synes jeg faktisk ikke E&T har specielt nemme regler, faktisk er det nok noget af det mest mimrede jeg har prøvet fra Reiners hånd. Jeg stod for turnering i spillets i nogle år på Viking-Con, og det var et af de spil, der var sværest at give en komplet regelforklaring til. Dels pga. de mange "små" regler som man nemt glemmer, og dels pga. de ret uintuitive regler for intern og ekstern konflikt.

Men det trækker nu ikke noget videre ned, for spillet er bare fremragende.

Er det temaets styrke og spillets orginalitet man vægter, er min favorit Lord of The Rings. Mekanismerne er geniale, især fordi de fremmaner den-der fornemmelse af opofrelse og uselvisk samarbejde spillerne imellem*

(*: Enkelte spillere i KBK undtaget!)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply