Spiel des Jahres - nu med tre priser

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Frouvne »

Fra og med i år ser det ud som om, Spiel des Jahres-titlen kan blive (endnu) mere interessant for de mere passionerede brætspillere. Der udvides med endnu en pris, der er målrettet erfarne spillere:
The third prize is meant for players who have a lot of experience playing board games and are searching for more of a challenge....

The committee is responding to changes in the board game market. Supply and demand have grown for rule-intensive games in the past few years. The critics want to reward originality and innovation, while giving authors and publishers an incentive to continue their creative work in this segment of the market.
Kilde:
http://boardgamegeek.com/blogpost/109/t ... ip-to-carc
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Larsine »

I kan godt opgive at gætte, for jeg har allerede aflaveret det rigtige gæt. :lol:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Mik »

Bemærk venligst at den nye pris ikke henvender sig til hardcore spillere.
Så det er ikke sikkert at spil som Caylus eller Puerto Rico vill have vundet en pris.
Det er mere spil som Dominion, Fresko og Pandemic, de har i tankerne.

Beskrivelsen på BGG er noget forkortet i forholde til den officielle pressemeddelelse.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Mik »

ImageOg så er 7 Wonders blevet begavet med den fine nye antracitgrå spillebrik for åres bedste Kennerspiel!
Men det var nu forventeligt...


ImageOg så havde jeg lige overset at hovedprisen også er uddelt - naturligvis til Quirkle.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by akwlinka »

Mik wrote:ImageOg så er 7 Wonders blevet begavet med den fine nye antracitgrå spillebrik for åres bedste Kennerspiel!
Men det var nu forventeligt...


ImageOg så havde jeg lige overset at hovedprisen også er uddelt - naturligvis til Quirkle.
Har du prøvet Quirkel?
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Larsine »

Mik wrote:ImageOg så er 7 Wonders blevet begavet med den fine nye antracitgrå spillebrik for åres bedste Kennerspiel!
Men det var nu forventeligt...


ImageOg så havde jeg lige overset at hovedprisen også er uddelt - naturligvis til Quirkle.
Hvorfor "naturligvis"?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel des Jahres - nu med tre priser

Post by Mik »

akwlinka wrote:Har du prøvet Quirkel?
Ja - på the Gathering for 4 år siden.
Og nu opdager til min fortrydelse at jeg ikke engang kan finde ud af at stave til det. Spillet hedder korrekt Qwirkle.
Larsine wrote:Hvorfor "naturligvis"?
Fordi spillet er meget populært i USA. I 2007 var det nomineret på BGG i kategorierne Familiespil og Børnespil, og det har også vundet en pris i Mensa. Og generelt har mange spillere rost det. For eksempel er det min nyhedsafløser Eric Martin som introducerede det for tyskerne i 2007, hvilket første til at Schmidt Spiele tog det på programmet.

Og Asara og Forbidden Island er begge for svære for nybegyndere uden spilerfaring.
Begge er i sværhedsgrad 2 ud af 5, og vinderspillet skal helst være let (1), og det er Qwirkle.
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Post by Sveinmain »

Har spilt Qwirkle mange ganger og det er så absolutt et kjekt spill som kan bli meget taktisk desto flere gode spillere en har rundt bordet. En har 3 brikker av hver med 6 forskjellige brikker av utseende i 6 forskjellige farger. En scorer poeng for hver brikke en legger til en rekke, bortsett fra hvis en legger brikke nr. 6, da får en dobbel poengsum, 12, og må samtidig si Qwirkle. Med barn og nybegynnere blir brikkene spredt rundt på bordet, men med gamers blir brikkene meget tett, og det gjelder å ikke gi sine motspillere gratismuligheter for poengsanking. Lurer du på hvordan det ser ut så sjekk bloggen vår, hvor også en del spillsesjoner ligger ute.
Eneste minus i spillet er at en må skrive poeng. Det har jeg løst med å bruke Carcassonne poengbrettet og flytte på istedet for masse skrivearbeid. I tillegg er det egentlig et gammelt spill.

Et annet gammelt spill i ny forkledning er Forbidden Island. Fra mannen bak Pandemic. Men, Forbidden Island er faktisk en mye, mye bedre utgave, både når det gjelder komponenter, tema og spilletid. Her er alle spillerne på en forbudt øy, og øya smuldrer bort etterhvert som spillet går. Til slutt dør alle, eller kun få brikker er igjen slik at alle kan rømme øya i helikopter med alle de 4 meget smukke skattene fra øya. Pandemic falt egentlig aldri i smak, men Forbidden Island kan anbefales på det varmeste :D

Asara har jeg desverre ikke spilt, men mine favorittspilldesigners er Kramer og Kiesling, så jeg hadde håpet Asara skulle vinne!!!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply