Endnu en dansk designer...

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Endnu en dansk designer...

Post by Stony »

Nikolaj Wendt har taget skridtet, og udgivet sit spil "Rising Kings".

http://boardgamegeek.com/boardgame/88872/rising-kings

Så må vi se hvordan det klarer sig. Mere interessant ( i hvert fald fra min side af bordet) er at han skriver lidt om hvordan det var at gennemgå hele designprocessen på BGG.

Første del af tre planlagte artikler finder man her.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Jens_Hoppe »

På hvilken måde er det "udgivet"? Kan man rent faktisk købe det nogen steder?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Stony »

Sidst spillet:
Image
NikolajWendt
Posts: 5
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:22 pm

Re: Endnu en dansk designer...

Post by NikolajWendt »

Hejsa!

Jeg ved ikke hvordan jeg kan have misset det her forum, men nu er det ihvertfald fundet.
Ja, jeg har udgivet et kortspil for under en måned siden, og jeg håber i allesammen vil checke det, hvis ikke i har gjort det allerede.

Som Stony skriver er jeg igang med at skrive en række posts på BGG som beskriver forløbet med mine øjne. Håbet er at det kan kaste lys på nogen af de problemer og issues jeg har haft undervejs, og måske hjælpe folk der ligesom mig har lyst til at få deres spil på gaden (eller i en webshop som er tilfældet for os lige nu). (Der vil dog ikke kun være tre posts, som Stony nævner men nok snarere 10, da jeg ønsker at beskrive hele processen).
Linket til forumet er nævnt andetsteds her, så det springer jeg over.


Jeg vil dog istedet fortælle lidt om det samabejde spillet er udgivet under. IGC, Independent Game Creators, med MOxibox i spidsen. Ideen er at det er tæt på umuligt at komme ud med sit spil i Danmark. For det første skal du bruge uanede mængder af tid på at få lavet og produceret dit spil, men efter det skal du give din førstefødte for overhovedet at få muligheden for at sælge det. Markedet er domineret af nogen få store parter, der ikke giver plads til de små fisk. Så vi satte os for at finde en måde hvor små fisk kan prøve at blive lidt større samen. Det har ledt til oprettelsen af IGC (http://www.igcshop.dk/group.asp?group=10).

Grunden til at jeg nævner det er at vi kun mener vi bliver stærkere jo flere vi er! Så er du een af dem der har det mest fantastiske spil liggende i skuffen som du aldrig har fået ud til resten af verdenen, så bør du liiige hoppe over og se hvad det er de kan tilbyde. Det var det jeg gjorde! :D

Jeg vil lave en præsentation af spillet her på siden, men indtil da håber jeg i vil checke spillet og det hele ud på:
http://www.omni-games.com
facebook: omnigames
Shoppen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Jens_Hoppe »

Hej Nikolaj, velkommen & tillykke med udgivelsen! Jeg ved der er flere herinde der leger med idéen om at få udgivet et spil, men at komme fra idé/prototype-fasen og rent faktisk ende med et færdigt produkt må den ondtenhyleme kræve meget. Så godt klaret. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
NikolajWendt
Posts: 5
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:22 pm

Re: Endnu en dansk designer...

Post by NikolajWendt »

Yep, det kan man roligt sige. Men det var også en super fed oplevelse endelig at stå med det færdige produkt i hænderne. Det kan jeg godt anbefale! :D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Mik »

NikolajWendt wrote: Ideen er at det er tæt på umuligt at komme ud med sit spil i Danmark. For det første skal du bruge uanede mængder af tid på at få lavet og produceret dit spil, men efter det skal du give din førstefødte for overhovedet at få muligheden for at sælge det. Markedet er domineret af nogen få store parter, der ikke giver plads til de små fisk.
Det danske marked kan være fuldstændig ligegyldigt. Med mindre man laver spil som kæmper om det samme marked som Hasbro. Og med Internettet har man fri adgang til hele verden.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Helle »

Hej Nikolaj,

Velkommen til, og tillykke med spillet.
Hvis du havde mod på det kunne du lave en videopræsentation af spillet og lægge under 'unplugged'. Det er godt nok mest Stonys projekt (hans titel og ham, der har lavet indlæg), men jeg kan næsten ikke forestille mig, at han ikke vil lade andre lægge en videopræsentation i det underforum også. Hvis du på kort tid kan forklare idé, indhold mm, så er det en nem måde at introducere andre til spillet.

Bare en idé.

Bh
Helle
NikolajWendt
Posts: 5
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:22 pm

Re: Endnu en dansk designer...

Post by NikolajWendt »

(slettet double qoute)
Emne: Endnu en dansk designer...
Mik wrote:
NikolajWendt wrote: Ideen er at det er tæt på umuligt at komme ud med sit spil i Danmark. For det første skal du bruge uanede mængder af tid på at få lavet og produceret dit spil, men efter det skal du give din førstefødte for overhovedet at få muligheden for at sælge det. Markedet er domineret af nogen få store parter, der ikke giver plads til de små fisk.
Det danske marked kan være fuldstændig ligegyldigt. Med mindre man laver spil som kæmper om det samme marked som Hasbro. Og med Internettet har man fri adgang til hele verden.
Yep, Rising Kings er lavet på Dansk, Engelsk og Tysk. Dansk fordi det vil være her jeg starter, Engelsk fordi det giver adgang til rigtig mange brugere, der dog kan være lidt "dyrere" at hive til, og Tysk fordi.... ja, fordi hvis det bliver en success i Tyskland har man ikke så meget at bekymre sig om... :D

Det lyder nemt at sige at internettet giver adgang til hele verdenen - hvilket jo på en måde er sandt - men problemet er at hele verdenen ikke automatisk kender til dig bare fordi du ligger på internettet. Du skal enten købe dig til opmærksomheden eller gøre en masse ting for det (som jeg prøver nu). På det danske marked har du den fordel at det er nemmere at tage ud til con'er, messer og andre arrangementer. I første omgang gælder det om at få spillet ud blandt folk! :D
Last edited by NikolajWendt on Fri Jan 14, 2011 11:59 am, edited 1 time in total.
NikolajWendt
Posts: 5
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:22 pm

Re: Endnu en dansk designer...

Post by NikolajWendt »

Helle wrote:Hej Nikolaj,

Velkommen til, og tillykke med spillet.
Hvis du havde mod på det kunne du lave en videopræsentation af spillet og lægge under 'unplugged'. Det er godt nok mest Stonys projekt (hans titel og ham, der har lavet indlæg), men jeg kan næsten ikke forestille mig, at han ikke vil lade andre lægge en videopræsentation i det underforum også. Hvis du på kort tid kan forklare idé, indhold mm, så er det en nem måde at introducere andre til spillet.

Bare en idé.

Bh
Helle
Yep, jeg er ved at få een til at lave en præsentation af den. Det skal nemlig helst være een der har mere forstand på videoredigering (>0) end jeg har...

Derudover har jeg snakket med 8 reviewers fra BGG der har vist interesse i at anmelde det, så de får et spil med posten. Hvis bare halvdelen af dem laver en videoanmeldelse vil jeg betegne det som en success! (medmindre de sviner spillet til på det groveste selvfølgelig... :) )
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Endnu en dansk designer...

Post by Mik »

NikolajWendt wrote:Det lyder nemt at sige at internettet giver adgang til hele verdenen
Det er det jo også.
Christian Marcussen lagde information om sit piratspil op på BoardGameGeek for 4 år siden, og der gik ikke lang tid før han havde en lang række fans. Og nu er spillet så endelig udkommet på Z-Man. 4 år er faktisk ikke lang tid for at få et nyt spil på markedet, eftersom de fleste spil har en produktionstid på 12-24 måneder. Og havde han besluttet sig for at producere selv ville han kunne have solgt en pæn portion spil i løbet af de seneste 3 år.

Nu var ovennævnte spil et dyrt spil med mange komponenter. Men er man mindre ambitiøs kan man let sælge 1000-2000 spil alene til hardcorespillere på nettet, og er spillet noget værd vil det hurtigt blive samlet op af en udgiver.

Mange designere (Alan Moon, Reiner Knizia, Martin Wallace, Friedemann Friese - blot for at nævne et par stykker) er startet i det små med små oplag som de selv solgte på messer). Men i dag bliver man mere og hurtigere kendt via nettet.
Image
NikolajWendt
Posts: 5
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:22 pm

Re: Endnu en dansk designer...

Post by NikolajWendt »

Mik wrote:
NikolajWendt wrote:Det lyder nemt at sige at internettet giver adgang til hele verdenen
Det er det jo også.
Christian Marcussen lagde information om sit piratspil op på BoardGameGeek for 4 år siden, og der gik ikke lang tid før han havde en lang række fans. Og nu er spillet så endelig udkommet på Z-Man. 4 år er faktisk ikke lang tid for at få et nyt spil på markedet, eftersom de fleste spil har en produktionstid på 12-24 måneder. Og havde han besluttet sig for at producere selv ville han kunne have solgt en pæn portion spil i løbet af de seneste 3 år.

Nu var ovennævnte spil et dyrt spil med mange komponenter. Men er man mindre ambitiøs kan man let sælge 1000-2000 spil alene til hardcorespillere på nettet, og er spillet noget værd vil det hurtigt blive samlet op af en udgiver.

Mange designere (Alan Moon, Reiner Knizia, Martin Wallace, Friedemann Friese - blot for at nævne et par stykker) er startet i det små med små oplag som de selv solgte på messer). Men i dag bliver man mere og hurtigere kendt via nettet.
Jeg er ikke heeelt sikker på om der er noget af det jeg skriver som du er uenig med, men det er nogen af disse overvejelser jeg vil skrive om på BGG, så det er super at høre andres meninger om og holdninger til emnet også.

Da jeg skrev "det er tæt på umuligt at komme ud med sit spil i Danmark" er det egentlig ikke det med Danmark der er centralt. Det er tæt på umuligt at komme ud med et spil alene ligemeget hvor, og det er den situation mange af os "skuffe udviklere" sidder i. :)

Det jeg tager udgangspunkt i og beskriver ovenfor er hvis man ønsker at forsøge sig med selvpublicering. Jeg forsøgte i starten at kontakte spilproducenter for at prøve at sælge min ide. Jeg kendte intet til det og har sikkert lavet en masse fejl, men ihvertfald endte det ikke med at nogen ville købe ideen. Kun eet sted fik jeg rent faktisk præsenteret selve ideen. Som de fleste her nok ved er det i virkeligheden meget få spilproducenter der overhovedet er interesseret i at høre andres ideer.

Og hvis man ønsker at producere sit spil selv render man ind i en skræmmende stor mængde problemer både før, under og efter selve produktionen. Det er det vi med IGC vil prøve at hjælpe hinanden (og andre hvis der er flere) med.


Jeg tror du siger at hvis man laver et niche spil skal man gå efter et online verdensmarked, men hvis man laver et mainstream familiespil kan man vælge at satse specifikt på det danske marked? Det er jeg enig i.
Jeg har dog med mit spil fra starten af prøvet at udvikle det i en retning, hvor det både ville være noget jeg kunne forestille mig at finde på en Bog & Ide hylde (oh vé, oh skræk!) men også noget jeg kunne forestille mig at os mere nørdede typer kunne finde på at læse/skrive om på forums som disse, samt kunne gå op i når man spiller det indbyrdes. (hvorvidt det er lykkedes må jeg lade være op til eventuelle spillere at bedømme :D).
Jeg havde lidt som et "pejlemærke" at hvis jeg kunne forestille mig nogen spille det til et event eller turnering på feks viking con, så ville jeg havde ramt ihvertfald den sidste gruppe.

Moxibox, der er drivkraften bag IGC, har eksisteret i fire år nu mener jeg, og har hovedsageligt fokuseret på det danske marked, med spil af den første type.
Post Reply