Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Sir William »

Støtter op om begge Steens nye tiltag, men med hensyn til det sidste tiltag omkring unge (det er vel primært relateret til unge på 10+ år og de kan jo ikke lide at blive kaldt børn) er hytten i Høvelte så stor nok. Der er trods alt "kun" plads til 30 i hytten og I år var der jo tæt ved pladsmangel ved bordene.

Så lige et andet spørgsmål, har I nogensinde pådraget jer "skader" efter en weekends brætspil?? Måske bare mig der har siddet for meget ned eller siddet for meget, men bagsiden af mine lår er ganske ømme her til morgen. De var det allerede i går og det føles som om at jeg har fået klø med et cricketbat på bagsiden af låret.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Der vil blive en liste opgaver, som folk kan skrive sig på, så alle forhåbentlig i højere grad kan fokusere på at få spillet, mens der allerede er sat navne på hvem der tager sig af hvad. [...]
Godt at se at der er et sådant tiltag på vej. Ud af de forrige kommentarer fremgår det tydeligt, at det bør blive vel modtaget.
Stony wrote:[...] Dertil vil jeg næste år forsøge at fjerne aldersbegrænsningen. Jeg har deltaget på Rubicon, og det har været en positiv overraskelse mht de yngste deltagere.
Det er ikke tænkt som: bare tag den lille på tre med.
Det er en åbning for de yngre deltagere der både kan og vil spille brætspil en hel weekend.
Det syntes jeg lyder som et interessant forsøg. Det har også for mig været positivt at se hvordan denne aldersgruppe er integreret på Rubicon. Det kræver selvfølgelig også en vis kritisk sans af os forældre, når vi skal vurdere, om vores børn er modne til deltagelse. Selvom jeg selv syntes, at jeg er godt i gang med at opfostre en lille gamer, tror jeg alligevel, det kommer til at tage et par år før I kommer til at se ham i denne sammenhæng. Men jeg glæder mig da til at tage ham med en dag, hvis forsøget bliver en succes og vil se frem til at møde jeres små brætspillere. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Helle »

Sir William wrote:Støtter op om begge Steens nye tiltag, men med hensyn til det sidste tiltag omkring unge (det er vel primært relateret til unge på 10+ år og de kan jo ikke lide at blive kaldt børn) er hytten i Høvelte så stor nok. Der er trods alt "kun" plads til 30 i hytten og I år var der jo tæt ved pladsmangel ved bordene.
Der var vel omkring 26 deltagere i weekenden da vi var flest. Så der var ikke fyldt helt op. Men om det er børn eller voksne, der melder sig til, så er 30 jo stadig 30. Og at, der kan deltage yngre spillere betyder formentlig ikke, at der bliver ændret særligt meget på deltagerloftet. Jeg synes egentlig, at det nuværende deltagerloft er ret fint (lige indtil naturligvis, at det er mig, der ikke når at få en plads :D ).

Hytten har mange gangarealer og kun to egentlige opholdsrum, så det vil nok være en god idé at holde sig til maj måned, hvor sandsynligheden for godt vejr er stor, og hvor man (både børn og voksne) har mulighed for at trække uden for. Og hvor dørene som i år kan stå åbne med mellemrum, for der er alt andet lige mange mennesker på lidt plads ...

Jeg synes i øvrigt, at det var fint, at der blev spillet i begge rum - sidste år holdt vi primært spil til det store rum, men det gav en mere rolig stemning, at spillene blev fordelt ud over flere rum.
Last edited by Helle on Mon May 16, 2011 11:15 am, edited 1 time in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Helle »

maxell wrote:
Helle wrote:
Udover, at jeg fik spillet et par spil, så fik jeg også hilst på mindst otte her fra forum (-og omegn) som jeg ikke tidligere har hilst på. Jeg synes, at det er rigtigt fint at få sat ansigt på ...
Tusind tak for et super setup, Stony - kæft, det var hyggeligt!


Også enig med mht. arbejdsfordelingen. Man kunne passende næste år måske fordele de forskellige opgaver på forhånd?

+1 til Helle's indlæg omkring det med at møde jer, herindefra.
Men der er faktisk stadig en del, som jeg gerne ville have sat ansigter på ... af nysgerrighed - og så er der selvfølgelig gamle kendinge, som jeg synes, det kunne være fedt, hvis havde lyst til at deltage. Jeg er godt klar over, at en weekend kan være svær at hive ud for mange, og at nogen synes, at hytteture er skrækkelige, men jeg håber nu alligevel, at der er flere, der har lyst til at bakke op og deltage i arrangementet :D
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Caniggia »

Ja, rejseaktivitet med arbejdet gjorde det svært for mig at deltage i år, selvom jeg egentlig havde kraftigt overvejet det. Håber på, at næste år passer bedre for mig.
User avatar
MortenL
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Sun Nov 07, 2010 7:47 pm
Location: Frederiksberg

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by MortenL »

Først og fremmest vil jeg gerne tilslutte mig koret af takkerøster: Tak, Stony, for et fremragende arrangement. Og tak til alle, der stod i køkkenet - det blev der god mad ud af. Og endelig tak til alle for hyggen og for alle spillene (jeg fik spillet 20 gange og med de fleste af deltagerne, tror jeg).
Stony wrote:Der vil blive en liste opgaver, som folk kan skrive sig på, så alle forhåbentlig i højere grad kan fokusere på at få spillet, mens der allerede er sat navne på hvem der tager sig af hvad.
Det vil være en god måde at arrangere det på. Personlig synes jeg at jeg fik lavet lige lidt nok af det praktiske, fordi der altid var nogle der allerede var godt igang når jeg "dukkede op til overfladen" efter et spil. Det vil være godt på forhånd at vide hvornår man kan yde sin del, så man ikke går og akkumulerer dårlig samvittighed...

(Det eneste tidspunkt hvor jeg havde fat i en gulvskrubbe resulterede det nærmest i en kvælningsulykke p.g.a. morskab fordi Helle ikke forstod hvad jeg dog skulle med sådan en midt om natten - jeg havde bare fjernet nogle krummer og kunne i første omgang ikke finde en kost.)
Stony wrote:Dertil vil jeg næste år forsøge at fjerne aldersbegrænsningen. ...
Det er ikke tænkt som: bare tag den lille på tre med.
Det er en åbning for de yngre deltagere der både kan og vil spille brætspil en hel weekend.
Jeg har en brætspils-hærdet søn på 12 der uden tvivl ville elske at komme med, så jeg synes det er en god ide. Eneste forbehold er at det altid er irriterende at få tæv af en 12-13 årig... :wink:
Senest tævet i:
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Bugge »

Med risiko for at blive kaldt en gammel gnaven mand (hvilket jeg sikkert er, så det vil ikke være urimeligt), kan jeg ikke tilslutte mig forslaget for børn på Djengis Con.

Vi ved jo der er flere (spil)familier der er leveringsdygtige på 3-4 poder, og beslutter de sig at lave en familieudflugt ud af Djengis Con, så bliver der hurtigt fyldt op.

Hvem har f.eks. lyst at sige desværre til vores venner fra Århus og lignende, hvis de ikke var hurtige nok på aftrækkeren, når der skal meldes til.

However, hvis der er et generelt ønske om at have de unge med, så vil jeg foreslå, at man finder et andet og større sted at afholde Djengis Con end spejderhytten i Allerød. Hvad betydning det får for transport og "husleje" vil jeg ikke gætte på, men jeg kan ikke forestille mig det bliver billigere, og så kan det være folk melder fra pga. økonomien, og så har man et vaks ægte paradox.

Men sådan er det i princippet med alle succeser. De dikterer ekspansion, og så skal man omstille sig, og som bekendt er det dem der er bedst til at omstille sig, der overlever.

Det var ordene,

Søren
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Helle »

Bugge wrote:Med risiko for at blive kaldt en gammel gnaven mand (hvilket jeg sikkert er, så det vil ikke være urimeligt), kan jeg ikke tilslutte mig forslaget for børn på Djengis Con.

Vi ved jo der er flere (spil)familier der er leveringsdygtige på 3-4 poder, og beslutter de sig at lave en familieudflugt ud af Djengis Con, så bliver der hurtigt fyldt op.

Hvem har f.eks. lyst at sige desværre til vores venner fra Århus og lignende, hvis de ikke var hurtige nok på aftrækkeren, når der skal meldes til.

However, hvis der er et generelt ønske om at have de unge med, så vil jeg foreslå, at man finder et andet og større sted at afholde Djengis Con end spejderhytten i Allerød. Hvad betydning det får for transport og "husleje" vil jeg ikke gætte på, men jeg kan ikke forestille mig det bliver billigere, og så kan det være folk melder fra pga. økonomien, og så har man et vaks ægte paradox.

Men sådan er det i princippet med alle succeser. De dikterer ekspansion, og så skal man omstille sig, og som bekendt er det dem der er bedst til at omstille sig, der overlever.

Det var ordene,

Søren
Kære Søren,

Jeg ved ikke noget om, at der er flere familier, der er leveringsdygtige i 3-4 børn. Jeg har hørt om en familie, der har 3 børn - og jeg har hørt mange positive kommentarer om disse børns evne til at spille og indgå på rimelig måde - og jeg har hørt familiefaderen have solide og fornuftige holdninger til, hvordan børn bør / kan /skal indgå. Jeg har hørt en del forældre fortælle, at de har børn, men at de ikke ville være stabile spillere nok til at indgå en hel weekend. Jeg har således oplevet en hel del selverkendelse blandt forældrene.

Derudover har jeg umiddelbart to gode bud på unge, der kunne finde på at deltage - heraf MortenL som lige har meldt sig på banen.

Der var jo ikke fyldt op i år, selvom invitationen har stået på forum i 6 måneder.

Jeg har et fint forslag til en større spejderhytte, hvor vi med 50 deltagere kunne få en hyttepris på 130 pr. deltager ekskl. rengøring dog, men når vi foreløbig ikke engang kan fylde en spejderhytte med 30 deltagere, så tror jeg ikke rigtigt man kan sige, at succesen har vokset arrangementet over hovedet endnu. Og 5 unge ekstra ville ikke have skabt et behov for, at vi udvidede til en hytte med den dobbelte kapacitet. Jeg har arrangeret hytteture hertil, hvor vi opererede med en gennemsnitspris på omkring 350,- inklusiv mad.

Det er Steen, der arrangerer og laver stort set alt arbejdet - og ham, der dækker evt. underskud og kender økonomien. Han har valgt, at der vil være mulighed for, at der kan deltage unge - hvilket jeg derfor bakker op omkring. Vi havde diskussionen sidste år, vi fik argumenterne og mange af os talte i weekenden om, at der kunne deltage yngre - men jeg oplevede som sagt, at forældrene selv sætter pris på at kunne spille, og derfor kun vil have børn med, hvis de ikke bliver 'afhængige' af dem.

Så jeg forstår egentlig godt dine overvejelser, Søren, og jeg synes nok at du er gammel :wink: - men ikke nødvendigvis sur :D . Men jeg tror ikke, at dine bekymringer er realistiske lige nu - og hvis der bliver grund til bekymringer har jeg al mulig grund til at tro, at arrangøren vil finde en fornuftig løsning.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Bugge »

Hej Helle,

Jeg får regelmæssigt tæv i brætspil af både børn og kvinder, hvilket må betyde to ting. Et, at både børn og kvinder er skrappe brætspillere og to, at jeg ingen problemer har at spille med hverken børn eller kvinder (til trods for tævene) :?

Min pointe er, at hvis de skal med, skal vi finde et større sted til Djengis Con, mens hvis vi ønsker at fortsætte i Spejderhytten i Allerød, så ser jeg ikke vi får plads til dem (børnene altså, ikke kvinderne) :wink:

Dette er et rent praktisk synspunkt, som jeg mener er rimeligt let at nikke genkendende til.

Søren
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Helle »

Bugge wrote:Hej Helle,

Jeg får regelmæssigt tæv i brætspil af både børn og kvinder, hvilket må betyde to ting. Et, at både børn og kvinder er skrappe brætspillere og to, at jeg ingen problemer har at spille med hverken børn eller kvinder (til trods for tævene) :?

Min pointe er, at hvis de skal med, skal vi finde et større sted til Djengis Con, mens hvis vi ønsker at fortsætte i Spejderhytten i Allerød, så ser jeg ikke vi får plads til dem (børnene altså, ikke kvinderne) :wink:

Dette er et rent praktisk synspunkt, som jeg mener er rimeligt let at nikke genkendende til.

Søren
Hehe ... i første omgang er jeg ikke enig. Fordi I år var vi - da vi var flest - kun 26 deltagere og jeg tror ikke på, at ret mange af deltagerne vil have børn med. Så hvis loftet var 30 er der stadig lidt plads .... Men det er klart, hvis der pludselig bliver endnu større interesse OG der er børn med, så ville vi kunne blive mange ... men foreløbig tvivler jeg på, at det vokser så hurtigt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Frouvne »

Det er muligt, man med fordel på et tidspunkt ville kunne kigge efter en anden lokation. Jeg ser dog ingen grund til det, før man har oplevet, at der ikke var plads til alle. Den situation har vi jo trods alt ikke stået i endnu. Når man har oplevet det, vil man (og i denne sammenhæng er man jo primært Stony, der er initiativtageren) med rette kunne overveje, om det er i den retning man vil udvikle arrangementet, om man vil beholde intimiteten og nøjes med de 30 eller om man vil rykke til større lokaler. Der vil gå noget tabt, hvis det bliver større, men det er jo så det man må tage stilling til. Bliver der pladsproblemer kan man jo overveje om der skal være fortrinsret til folk, der tidligere har deltaget som der er ved Rubicon eller om man hellere vil vægte det friske pust det jo er, når der som også i år dukker en række nye ansigter op. Ser det ud som om, det kunne komme til at knibe med pladsen, vil jeg foreslå, at der hurtigere bliver tale om bindende tilmelding; d.v.s. at man betaler tidligere end i dag. Eventuelt kan man så indlægge en tidsfrist, hvor man vil kunne aflyse og få refunderet den del, der ikke går til hytteleje; det ville formentlig hurtigere give et klarere billede af, hvor mange vi ender med at blive.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Sir William »

Vil personligt også fortsat støtte op om, at vi blive i Høvelte.

Det er en lækker hytte og det er også ganske billigt for et weekend arrangement inkl. forplejning.

Hytten ligger godt for de fleste enten om de kommer med offentlig transport eller i bil, trods alt lige op til motorvejen og ca. 35 min. fra Hellerup station.

Og som Frouvne skriver, så er det også en stor del af charmen at vi ikke er flere. Jeg er ikke til store forsamlinger, det siger mig ikke noget. Er til små og hyggelige arrangementer, hvor jeg kan snakke med alle og i sidste ende også næsten huske deres navne.

Vi skal nok passe på med at gøre det til et reelt problem omkring børn og unge som deltagere, der vil nok komme nogen og dem som kommer, vil formentlig kunne dyste på lige fod omend måske bedre end os andre.

Lad tiden vise hvor mange unge der vil deltage, i sidste ende vil det jo være en drøftelse mellem deres forældre og dem selv om de er klar til at være i en hytte for 48 timer for at spille eller ej, og om de kan acceptere at spille mod nogle vildt fremmede, tabe til dem og være friske på at spille nye spil bare for at spille.

Så jeg støtter op om ideen omkring åben for alle.

Venter nok 10+ år før jeg tager sønnen med dog :wink:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Stony »

Der er ikke umiddelbart planer om at rykke væk fra spejderhytten i Høvelte. Kun akut pladsmangel vil kunne få mig på andre tanker. Og skulle det ske, vil jeg have en række krav til en eventuel fremtidig lokation.
- mulighed for at komme dertil og fra med offentlig transport.
- opvaskemaskine (jeg NÆGTER at skifte til en hytte uden)
- rimelig adskillelse af soveværelser og spillelokale, så dem der går tidligere til køjs kan sove nogenlunde uforstyrret
- rimelig pris pr. deltager

Og jeg er tilbøjelig til at tilføje punktet rengøringsordning, så man kan betale sig fra den afsluttende rengøring. Det er rart at folk kan smutte lidt tidligere, hvis det er det de ønsker, uden at have dårlig samvittighed over at overlade rengøringen til de øvrige.

Så jeg tror ikke vi rykker nogen steder. Jeg er ikke bekendt med nogen andre steder der lever op til ovenstående.

Mht. deltagerantallet ser jeg gerne at vi kommer op på de 30, og også gerne at der eventuelt er en lille venteliste med folk der kan springe til i tilfælde af afbud. Det vil gøre det nemmere for mig at holde prisen nede, og samtidig gøre det nemmere at planlægge økonomien i det, end når det forventede deltagerantal er "et sted mellem 20 og 30". Rammer vi loftet, vil jeg økonomisk kunne lægge mig efter 29 deltagere, og vil så med fuld deltagelse have et lille overskud, og med to afbud et lille underskud. (med nuværende prisniveau +/- 300 kroner)

Hvad deltagelsen af børn angår, har jeg tidligere været uden nogen egentlig holdning, og spurgte derfor i sin tid hvad folk havde af holdninger til emnet. Dengang besluttede jeg ud fra feedback, at starte con'en som en ren voksen-con. Siden da har jeg deltaget på Rubicon to gange, og derfra dannet mig nogle erfaringer, og nu har jeg selv en holdning til tingene. Og det er med det fundament, at jeg annoncerer at næste år på det punkt vil blive en prøveballon. Derefter vil jeg høre folks meninger, da folk så alle selv har dannet sig et billede af det, og den feedback kan jeg bruge til en eventuel videre planlægning. Hvis folk generelt er skeptiske/kede af det nye tiltag, så fair nok. Men vent med debatten til der er nogle konkrete erfaringer at basere debatten på.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Djengis Con d. 13-15 maj 2011

Post by Larsine »

Hold op hvor er jeg ærgelig over at jeg igen ikke kunne deltage i DC. Det lyder som om det har været hyggeligt, og billederne taler jo også for sig selv.

Og tusind tak for roserne af mine børn, selvom de efterhånden er blevet 11, 15 og 17 år, og derfor ikke selv mener at de er børn længere.
Post Reply