Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by akwlinka »

Har du en drøm om at lave årtiets mest populære brætspil, har du på messen mulighed for at få en professionel vurdering af din spilide fra et ekspertpanel bestående af:

- Jakob Kragh, professionel brætspilsudvikler fra Bezzerwizzer. Har tidligere lavet spil som Trivial Pursuit, JEOPARDY! og Hvem vil være millionær?
- Martin Vinther Olesen - medindehaver af spiludviklings firmaet Game Inventors, der står bag spil som ’EGO’ og ’Vild med Dyr’
- Thomas Vigild, spilredaktør på Dagbladet Politiken og formand for juryen i Guldbrikken, der hvert år kårer de bedste brætspil i fire kategorier.

Panelet sætter max. 30 min. af til hver spilidé og forventes at få flg. forløb
· Du skal tage en spilbar prototype af dit spil med.
· Du fortæller kort om idéen - max 10 minutter.
· Ekspertpanelet spørger løs.
· Ekspertpanelet evaluerer på ideen - både grafisk, finish, spilmotor og giver mundtligt feedback. Også omkring hvordan dit spil kan blive til virkelighed.

Kom med din idé fredag 22.oktober fra 13-16 i Lyngby Storcenter.
Tilmelding til Thomas Vigild på mailadresse vigild@gmail.com senest mandag d. 18. oktober.


http://www.guldbrikken.dk/1/post/2010/0 ... tspil.html
her kan teksten også læses
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Frouvne »

Det lyder rigtig interessant. Jeg bliver dog nysgerrig på, hvad det er for en messe, arrangementet er en del af. Det fremgår så vidt jeg kan se heller ikke af indlægget på Guldbrikken's hjemmeside.
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:Det lyder rigtig interessant. Jeg bliver dog nysgerrig på, hvad det er for en messe, arrangementet er en del af. Det fremgår så vidt jeg kan se heller ikke af indlægget på Guldbrikken's hjemmeside.
Da jeg ikke selv kan deltage, har jeg ikke rigtig sat mig ind i arrangementet. Men det er Arnold B der afholder en brætspilsdag, og det er i forbindelse med dette at designere kan møde op med deres kreationer.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Frouvne »

Interessant. Jeg var faktisk forbi Arnold Busck i Lyngby Storcenter forleden og så til min store glæde, at de havde spil som Pandemic og Small World på deres hylder. Så der er måske håb endnu for en bedre verden! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Mik »

akwlinka wrote:- Jakob Kragh, professionel brætspilsudvikler fra Bezzerwizzer. Har tidligere lavet spil som Trivial Pursuit, JEOPARDY! og Hvem vil være millionær?
Det kommer som en stor overraskelse for mig!
Men jeg må gå ud fra at han blot har stået for de danske oversættelser.

I hvert fald blev TP solgt af de to designere hjemme i Canada længe før det blev købt af Parker/Hasbro.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Stunke »

Lad os nu sige at jeg fra tid til anden tager skepticismehatten på og ikke er voldsomt imponeret over CV'et for de herrer der optræder i panelet. Hvad angår brætspil, er der så ikke RET langt fra hvad de herrer "står for" og hvad brætspillere generelt synes brætspil er/gør/kan/skal kunne? Bezzerwizzer, TP, EGO, Hvem vil være millionær? I min verden er det de helt standard ludo-for-voksne spil, og i bedste fald party games. Altså, ikke noget der på nogen måde skiller sig ud som værende mere end run of the mill interessante.
Sagen er så, er brætspil = party games i Danmark, eller har vi bare ikke nogen der er "kendte nok" som også producerer rigtige brætspil der kan eller vil optræde i dommerpanelet?


Sagt på en anden mindre konfliktsøgende måde: Hvem af jer, der selv bruger tid og kræfter på at tænke i spildesign, vil tage kritik fra manden bag Bezzerwizzer seriøst? Sådan rigtigt fagligt seriøst, ikke blot seriøst fordi det at blive gode venner med de tre vil hjælpe til at få dit spil realiseret?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by akwlinka »

Rasmus fra KBK og jeg skulle havde sidde i dommerpanelet, men vi er begge i Essen den dag, så det kunne ikke lade sig gøre.

Måske er de valgte personer ret ensidige i hvad de har lavet, men til gengæld har de en kommerciel indsigt, der kunne gøre sig gældne når ideerne bliver præsenteret, og Jacob fra Besserwizzer har en stor erfaring også inden for andre spil end quiz/partyspil.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Brichs »

Tja...planen er at have min første udgave af min protoype klar til Viking-Con ugern før...så kan man vel lige så godt tage forbi alligevel, kan man ikke? :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Mik »

akwlinka wrote:Rasmus fra KBK og jeg skulle havde sidde i dommerpanelet, men vi er begge i Essen den dag, så det kunne ikke lade sig gøre.
Alene det viser jo useriøsiten bag projektet (eller måske snarere målgruppen. De ved sikkert hvad de gerne vil have).
Da jeg først læste posten, gik jeg ud fra som givet at 'messen' var... nå ja, findes der andre?

Det faktum at de holder konkurrencen på et tidspunkt hvor alle i branchen er optaget andetsteds, siger jo alt.
Og ja, hvem som helst med en pose penge kan forholdsvis risikofrit beslutte sig for at oversætte og udgive en række salgssuccesser.

Jay burde jo være verdens bedste spilproducent, da han vist har udgivet flere prisvindende spil end nogen anden. Men jeg har stadig mere respekt for Bernd Brunnhofer (Hans im Glück), Wolfgang Lüdtke (Kosmos) osv.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Jens_Hoppe »

Stunke wrote:Sagen er så, er brætspil = party games i Danmark, eller har vi bare ikke nogen der er "kendte nok" som også producerer rigtige brætspil der kan eller vil optræde i dommerpanelet?
Det er da rigtigt nok, at hvis vi taler spil a la dem vi normalt beskæftiger os med her på forum, ville både Annemette og Rasmus være langt bedre kvalificerede til at bedømme prototyper end den aktuelle jury. Men arrangementet henvender sig vel netop også til håbefulde designere bag nye party games. Måske det primært vil være folk med "det næste Besserwizzer" under armen som møder op, og er det tilfældet er juryen jo glimrende kvalificeret.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by akwlinka »

Mik wrote:
akwlinka wrote:Rasmus fra KBK og jeg skulle havde sidde i dommerpanelet, men vi er begge i Essen den dag, så det kunne ikke lade sig gøre.
Alene det viser jo useriøsiten bag projektet (eller måske snarere målgruppen. De ved sikkert hvad de gerne vil have).

Mange tak. Den sved. Jeg ved godt jeg ikke før har siddet i et dommerpanel, nok fordi dette tiltag aldrig før har været prøvet i Danmark, "too the best of my knowlege"
Da jeg først læste posten, gik jeg ud fra som givet at 'messen' var... nå ja, findes der andre?

Det faktum at de holder konkurrencen på et tidspunkt hvor alle i branchen er optaget andetsteds, siger jo alt.
Og ja, hvem som helst med en pose penge kan forholdsvis risikofrit beslutte sig for at oversætte og udgive en række salgssuccesser.
Er problemet ikke netop at danmark ikke er kendt for at fostre gode spil, og derfor udgives der ikke "gode danske spil". En process der bider sig selv i halen. Og med spil menes spiller spil, og ikke quiz/partyspil.

Og med hensyn til afholdelsestidspunktet, så har de vel valgt efterårsferien, fordi der er mange der har fri, der kunne tænke sig at lægges deres vej forbi. Jeg tror ikke Arnold B overhoved regner Essen for noget som helst i den sammenhæng.

Men jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke kender deres bevæggrunde. Er dog bare glad for at der i det hele taget er nogen der faktisk forsøger noget, for at bringe spil ud til den store ikke spillende offentlighed.
Jay burde jo være verdens bedste spilproducent, da han vist har udgivet flere prisvindende spil end nogen anden. Men jeg har stadig mere respekt for Bernd Brunnhofer (Hans im Glück), Wolfgang Lüdtke (Kosmos) osv.
Lige præcis i denne sammenhæng mener jeg at Jay passer perfekt til dette type panel. Lige præcis han har bevist at han kan udpege det gode spil og ide, hvad de mange priser har bevist.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Mik »

akwlinka wrote:
Mik wrote:
akwlinka wrote:Rasmus fra KBK og jeg skulle havde sidde i dommerpanelet, men vi er begge i Essen den dag, så det kunne ikke lade sig gøre.
Alene det viser jo useriøsiten bag projektet (eller måske snarere målgruppen. De ved sikkert hvad de gerne vil have).
Mange tak. Den sved. Jeg ved godt jeg ikke før har siddet i et dommerpanel, nok fordi dette tiltag aldrig før har været prøvet i Danmark, "too the best of my knowlege"
Jeg tror ar du har misforstået mig.
Du og Rasmus ville have været fine dommere - men I (og mange fagfolk) er jo simplethen ikke hjemme i den uge hvor spilbranchens næststørste messe finder sted.
Hvis vi overghovedet har nogle seriøse designere herhjemme, var det ikke utænkeligt at de tog til Essen for at afsætte deres spil. Langt de fleste af de 500+ nye spil der bliver vist dernede er jo trods alt i præcis den genre der også udgives herhjemme.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Har du ideen til verdens bedste brætspil?

Post by Frouvne »

Var forbi det torv i Lyngby Storcenter, hvor arrangementet finder sted. Man må da give arrangørerne, at de har gjort noget for at promovere arrangementet via reklamer og annoncering på reklamesøjler. Spiludvalget var stort og stort set som man kunne forvente. Der var næppe meget brugere af dette forum ville blive fristet af, men der var dog titler som Small World, New World: A Carcassonne Game og Ticket to Ride: Nordic Countries på hylderne.
frouvne, administrator

Image
Post Reply