Guldbrikken 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Guldbrikken 2010

Post by Jens_Hoppe »

Tobias wrote:Men en har trukket et Cylon kort og er forræder...
Image
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2010

Post by akwlinka »

Stony wrote:...fordi det vel så skulle være blevet tilmeldt af et firma...? Producent eller distributør formoder jeg. Men det står ikke listet.

Det er vel kun den fjerde kategori, at juryen har mulighed for at hive et eller andet ind fra højre, uden at det er blevet tilmeldt af nogen.

Ja. SW er ikke blevet indsendt til Voksenspil. Så derfor kan det ikke vinde denne kategori.

Hvis Juryens medlemmer selv har valgt at bringe SW op i Juryens specialpris, så kan det stadig være med her.

Hvem ved (jeg gør), og fredag aften bliver det hele afsløret inde på Politikens hus.

Som Jurymedlem, kan jeg kun forholde mig til de spil der er blevet indsendt af producenter og distributører.
Som spiller synes jeg at der mangler mange spil i nogle af kategorierne. Efter på fredag kan og må jeg skrive lidt mere, så det vil jeg overveje...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Som du ved kan jeg jo ikke være med i Politikens hus, da jeg holder min årlige Chaos Marauders turnering på Viking-Con.

Så derfor er det helt fint med mig hvis du skriver hvem der vinder lige her. Jeg lover jeg ikke sladre til ret mange :lol:

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Frouvne »

Hm, det er ikke Guldbrikkens hjemmeside, man skal ty til, hvis man vil finde ud af hvilke spil, der løb med titlerne i år. En søgning på nettet kan til gengæld føre en forbi Experimentariums hjemmeside og de ligger af uransaglige årsager inde med svaret...

Årets Børnespil: Woolfy

Årets Familiespil: Minotaurus

Årets Voksenspil: EGO - hvem er jeg?

Årets Specialpris: Small World
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Mik »

Til gengæld havde Annemette en fantastisk flot folder med på Viking-Con. Alene den burde sælge en hel del spil. Og Eksperimentariet lyder også som et fantastisk tiltag, så jeg er positivt overasket over prisen. Jeg tror den vil gøre rigtig meget for spilsalget i Danmark.

Men jeg er stadig mystificeret over hvorfor et spil om ulve og grise hedder "Woolfy"...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Frouvne »

Jeg er faktisk også imponeret over så meget den nye pris er blevet eksponeret både i år og sidste år. Hatten af for det. Det er naturligvis en detalje, men jeg syntes det er synd, at man kan læse om hvem prisen går til på flere andre sider før det dukker op på den officielle side. Men det er jo et relativt let punkt at gøre noget ved i fremtiden. Også rart at se, at specialprisen går til et fint spil. Jeg får dog stadig medlidenhed med dommerpanelet, når jeg ser hoveddelen af de titler, de har måttet gennemspille i de seneste måneder. Men lad os håbe, at prisen kan være med til udover at øge salget også at øge kvaliteten af spillene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Mik »

Frouvne wrote: Jeg får dog stadig medlidenhed med dommerpanelet, når jeg ser hoveddelen af de titler, de har måttet gennemspille i de seneste måneder.
Jeg har ikke medlidenhed - for de har jo selv valgt det.
Men jeg har dyb respekt for dem, for jeg havde ikke gjort det.
Men lad os håbe, at prisen kan være med til udover at øge salget også at øge kvaliteten af spillene.
Personligt er jeg ligeglad. Det hjælper mig hverken fra eller til om andre mennesker spiller brætspil eller de hellere vil til fodbold. Jeg syntes at det er rigtig sjovt at spille brætspil, men man kan jo også foretage sig alt muligt andet som er mindst lige så sjovt.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Guldbrikken 2010

Post by Stony »

Mik wrote:Personligt er jeg ligeglad. Det hjælper mig hverken fra eller til om andre mennesker spiller brætspil eller de hellere vil til fodbold. Jeg syntes at det er rigtig sjovt at spille brætspil, men man kan jo også foretage sig alt muligt andet som er mindst lige så sjovt.
Nu har du da fået nej-hatten på, unge mand. :P

Jeg er enig i at folk skal have lov til at praktisere hver deres form for adspredelse, og det er fint at du har brætspil nok og rigeligt med mennesker du kan spille med, men jeg kan nemt forestille mig mennesker der vil sætte pris på at brætspil som adspredelse blev mere almindeligt, og at kendskabet blev bare lidt bredere end den sædvanlige vifte af hhv. børnespil og voksen/quiz-spil samt varianter deraf, man sædvanligvis finder i de danske butikker.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Mik wrote:Personligt er jeg ligeglad. Det hjælper mig hverken fra eller til om andre mennesker spiller brætspil eller de hellere vil til fodbold. Jeg syntes at det er rigtig sjovt at spille brætspil, men man kan jo også foretage sig alt muligt andet som er mindst lige så sjovt.
Nu har du da fået nej-hatten på, unge mand. :P

Jeg er enig i at folk skal have lov til at praktisere hver deres form for adspredelse, og det er fint at du har brætspil nok og rigeligt med mennesker du kan spille med, men jeg kan nemt forestille mig mennesker der vil sætte pris på at brætspil som adspredelse blev mere almindeligt, og at kendskabet blev bare lidt bredere end den sædvanlige vifte af hhv. børnespil og voksen/quiz-spil samt varianter deraf, man sædvanligvis finder i de danske butikker.
Det er en side. En anden er, at jeg faktisk også hellere ser folk spille brætspil end f.eks. at se fjernsyn. Selvfølgelig er der spil, der kan være mindst lige så fordummende som en del tv-programmer, men det modsatte gælder i hvert tilfælde også. Og så syntes jeg som udgangspunkt, det er godt, at folk er aktive. Om det så er den ene eller anden aktivitet folk udøver (fodbold eller brætspil) mener jeg selvfølgelig også noget om, men det er en helt anden historie... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Helle »

Man bliver afhængig af tv (og nej, det er ikke en joke - hjernen bliver afhængig af de alpha-bølger, der dannes, når man ser tv) - mon man bliver lige så afhængig af brætspil?
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Foppwin »

Grunden til at jeg godt at kan lide at spille brætspil (og især men min familie) er at alt i dag forgår med speederen i bund. når jeg ser de spil som den store sætter sig til at spille på nettet så jeg lidt bekymret. For år tilbage var der et ur firma som havde sloganet. Hvorfor slå tiden ihjel når du kan slå dig selv ihejl.

Jeg ser 2 kvalitet i brætspil - fordybelse og sammenvær. Egenskaber som mange forældre mangler i forhold til deres børn.
Danny

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Larsine wrote:Her er så mit bud på hvilke spil der vinder:

Børnespil:
- Magilabyrinten
OK har ramte jeg så forkert, selvom der kun var 4 at vælge imellem. Jeg har selv spillet Magilabyrinten, og syntes at det var et godt og underholdende spil. Ud fra hvad jeg havde læst om de andre spil, kunne jeg simplethen ikke forestille mig at de andre var lige så underholdende og interessant. Men efter at have set Thomas i TV2 Lorry blev jeg lidt i tvivl, for han var meget rosende af netop Woolfy, og det eneste spil han ikke havde med i denne kategori var Magilabyrinten. Inden jeg havde hørt hvem der havde vundet, havde mine børn også fået prøvet Woolfy, og selvom de ligger lidt uden for målgruppen (11, 14 og 17 år), var de meget glade for spillet, som de havde spillet med en 5-årig. Så jeg er sikker på at det er værdig vinder.
Larsine wrote:Familiespil:
- Carcassonne - A New World
OK her ramte jeg så forkert, selvom der igen kun var 4 at vælge imellem. Igen havde Thomas det ikke med i TV2 Lorry, og alene her burde der være en klokke der ringede. Jeg har spillet 2 af Lego's nye brætspil, og jeg har ærlig talt ikke været specielt begejstret. De er blot gamle kendinger i nye klæder, og selvom de lægger op til at man kan lave sine egne regler, så forventer jeg at få et færdigt spil. Thomas omtale af Minotaurus og Creationary lød da også som om at det blot var Ludo og Tegn og Gæt der var tale om, og jeg er stadig ikke overbevist om at det er det rigtige spil der har vundet.
Larsine wrote:Voksenspil:
- Wild West Express
OK her ramte jeg så igen forkert, selvom der igen kun var 4 at vælge imellem. Mit valg gik dog også mest på at jeg ikke er meget for quizspil, ligegyldigt hvad de bliver pakket ind i, og ligegyldigt hvilke nye elementer der er fyldt på. Det er ikke fordi jeg er dårlig til quizspil, jeg føler blot at der oftest sidder en enkelt eller to spillere som kan svare på alt, og så nogle der sidder tilbage som dumme får. At man nu kan vinde et quizspil på at gætte om de andre kan svare på spørgsmålene, ændre stadig ikke på det grundlæggende, nemlig at nogle spillere kan brilliere med deres paratviden, medens andre stadig ikke kan. Mine børn havde prøvet WWE og de syntes at det var OK, men dog en smule langtrukkent, og fra andre har jeg hørt at det minder om fuldrigger, og det var jo et godt spil tilbage i 1987, men det holder heller ikke i 2010. Så alt i alt synes jeg slet ikke der er nogle spil i denne kategori der bør vinde.
Larsine wrote:Juryens specialpris:
- Small World
OK her ramte jeg så rigtig, selvom der var alt for mange at vælge imellem. Jeg kan kun glæde mig over juryens valg, og har hørt rygter om at det faktisk betyder at en af de danske distributører nu overvejer at udgive det i Danmark med danske (og formegentligt skandinaviske) regler. Så kan vi blot håbe på at det bliver en kompetent oversætter, så vi slipper for alt for dårlige regler og tåbelige race-navne. Held og lykke.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Mik wrote:Det hjælper mig hverken fra eller til om andre mennesker spiller brætspil eller de hellere vil til fodbold. Jeg syntes at det er rigtig sjovt at spille brætspil, men man kan jo også foretage sig alt muligt andet som er mindst lige så sjovt.
Men det vil hjælpe mig, for jeg bor jo uden for storbyen, og her ude er der forholdsvis langt mellem brætspillerne, så hvis der kommer flere af dem, vil der være flere som jeg kan spille med.

Så alene det er grund nok for mig til at håbe på at Guldbrikken vil få flere folk til at spille brætspil.

Lars
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Guldbrikken 2010

Post by Stunke »

Foppwin wrote:... når jeg ser de spil som den store sætter sig til at spille på nettet så jeg lidt bekymret. For år tilbage var der et ur firma som havde sloganet. Hvorfor slå tiden ihjel når du kan slå dig selv ihejl.
Hvad er det for spil da?
Mange af de lettilgængelige spil der er på nettet nu er ikke væsensforskellige fra de spil jeg spillede min Amiga 600 og jeg er da endt med at tage 2 uddannelser og være glad for både sport og spil.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Foppwin »

[quote="Stunke]Hvad er det for spil da?
Mange af de lettilgængelige spil der er på nettet nu er ikke væsensforskellige fra de spil jeg spillede min Amiga 600 og jeg er da endt med at tage 2 uddannelser og være glad for både sport og spil.[/quote]

Jeg er selv gamer og har været det siden jeg var 7 år gammel og det er nu 30 år siden. Så jeg har ingen problemer med at mine børn spiller computer. Jeg ser bare en trend hos dem at det elektroniske er toppen er legetøjs-pyramiden, og alt det andet er irriterende nødvendigheder for at få lov til at spille PC. Når de så spiller PC så er det spil der har mindre indhold end at sætte 2 legoklodser sammen.

alt er godt - bare det er med måde.

Det jeg godt kan lide ved brætspil er at det er "slow-fun". Man har tid til at være sammen uden et der skal tages 60 APM.

Jeg kan godt lide guldbrikken, fordi det fremmer brætspil, som har et indhold og ikke bare en sjov æske.
Danny

Image
Post Reply