Guldbrikken 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Jeg har netop set listen over spil indsendt til guldbrikken, og jeg synes at det er særdeles positivt at der er indsendt 41 spil. Sidste år (2009) var der "kun" indsendt 31 spil. Jeg går ud fra at listen på http://www.guldbrikken.dk er den rigtige, idet den er lidt forskellig fra listen på facebook.

Jeg har også forsøgt at finde oplysninger om spillene, så man kan danne sig sin egen mening om dem. Jeg har primært forsøgt at finde oplysninger på BGG, eller på andre uafhængige sider, men nogen gange var det eneste jeg kunne finde udgiverens egne ord om spillet.

VoksenSpil
Investor: Toymaster
Trivial – Bet you know it: BGG
Trivial – Steal: Hasbro
Cranium 2.0: Hasbro, Childsplay
Wild West Express: MoovieZoo, Andando
Stakit: STAKiT
BondoCones: BGG, Bondocones
Den Fede Pingvin: Facebook - udgået fra Guldbrikken 2010!
Creationary: BGG
Avalam: BGG
Ego 2: Ikke fundet
Backword: BGG
Carcassonne New World: BGG
BEZZERWIZZER+ Voksen: BezzerWizzer

FamilieSpil
Global Cooling: Global-cooling
Creationary: BGG
Minotaurus: BGG
Ramses Pyramid: BGG
Anders And: BGG
Hop på toget: BGG
Terning Ligretto: BGG
BodyIQ Premium: BodyIQ
Fling: Politiken, gamesweb
36 Cube: Wikipedia, ThinkFun, Online play
Chocolate fix: ThinkFunOnline play

BørneSpil
Playdoh: Hasbro
Creationary: BGG
Minotaurus: BGG
Alias Kaj og Andrea: BGG, Tactic
Pixeline for fuld fart: Tactic
Stilhed før Storm: Politiken, Four Esses
MimiQ: Four Esses
SmartCar: Spilcompagniet, Spillehulen, P-trade
Cannibal Monsters: P-trade
Anaconda: P-trade
MixaMino: lirumlarumleg, Play for Life
Woolfy: BGG
Tip top Clap: Olisan
Bisous Dodo: Børneplaneten, curiosa
Magilabyrinten: BGG, Politiken
BodyIQ Junior: BodyIQ

Mine egne kommentarer kommer efterhånden som jeg får læst om spillene, eller prøvet dem.

Lars
Last edited by Larsine on Wed Aug 11, 2010 8:46 am, edited 2 times in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Frouvne »

BondoCones står på BGG til at være fra 2006. Spillet skal ikke være udkommet i indeværende år eller lignende?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Frouvne wrote:BondoCones står på BGG til at være fra 2006. Spillet skal ikke være udkommet i indeværende år eller lignende?
Det er nok at de er udgivet i Danmark i 2010, har konkrete planer om at blive udgivet i Danmark i 2010, eller evt. er blevet udgivet i 2009 i Danmark.

Så selvom BondoCones er fra 2006, kan det sagtens opfylde kriterierne.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Dobbeltpost!
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2010

Post by akwlinka »

Tak for delagtiggørelse af listen her.

Burde jo nok selv have gjort det for længe siden.

Der er to rettelser til listen, og det er fejl på hjemmesiden.

Tvivial - Skal = Trivial Steal (et lille kortspil), så nu er det let at have TP med påfarten.
Den fede Pingvin er ikke med i år. De kunne ikke nå at få spillet frem til tiden.

Med 40 spil i år har det været en lang omgang at komme igennem alle sammen. Det var hele tiden min intension at få delagtiggjort forummet i processen, men tiden (Højsæson i min branche=lange arbejdsvagter) har ikke været tilstede.

Generelt vil jeg sige at det igen har været en spændende rejse, og det er rart at se så mange spil er blevet indsendt til konkurrencen.
Især er der en del dansk designet og produceret spil i blandt kandidaterne.

Vi har i år også modtaget rigtig mange puzzles. og her har jeg som spiller, det lidt anstrengt. Jeg finder dem meget underholdende og bruger faktisk en del tid på flere af dem, men jeg mangler det sociale element. Men det er bare min personlige mening.

I dag, den 11.8.10 mødes juryen for første gang efter sommerferien, og på dette møde vil vi udskille bukkene fra fårene, og finde frem til de nominerede spil.

Så snart jeg har tilladelse tid det, vil jeg lægge listen op her.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

akwlinka wrote:Tak for delagtiggørelse af listen her.
Det var da så lidt.
akwlinka wrote: Der er to rettelser til listen, og det er fejl på hjemmesiden.

Tvivial - Skal = Trivial Steal (et lille kortspil), så nu er det let at have TP med påfarten.
Den fede Pingvin er ikke med i år. De kunne ikke nå at få spillet frem til tiden.
Det er nu rettet, men det er nu ikke meget man kan finde om Trivial Pursuit - Steal, og slet ikke på dansk, ikke engang hos en forhandler!
akwlinka wrote: Med 40 spil i år har det været en lang omgang at komme igennem alle sammen. Det var hele tiden min intension at få delagtiggjort forummet i processen, men tiden (Højsæson i min branche=lange arbejdsvagter) har ikke været tilstede.

Generelt vil jeg sige at det igen har været en spændende rejse, og det er rart at se så mange spil er blevet indsendt til konkurrencen.
Især er der en del dansk designet og produceret spil i blandt kandidaterne.

Vi har i år også modtaget rigtig mange puzzles. og her har jeg som spiller, det lidt anstrengt. Jeg finder dem meget underholdende og bruger faktisk en del tid på flere af dem, men jeg mangler det sociale element. Men det er bare min personlige mening.

I dag, den 11.8.10 mødes juryen for første gang efter sommerferien, og på dette møde vil vi udskille bukkene fra fårene, og finde frem til de nominerede spil.

Så snart jeg har tilladelse tid det, vil jeg lægge listen op her.
Jeg glæder mig, og personligt synes jeg også at feltet ser mere interessant ud end sidste år.

Mon der skulle være en chance for at nogle af spillene (ud over Wild West Express) dukker op i forbindelse med RubiCon?

Lars
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2010

Post by akwlinka »

Her er så listen med nomineret spil
Vinderne offentliggøres på kulturnatten inde på Politikens hus.


Nominerede Børnespil:
Brætspil, der henvender sig til og kan spilles af børn - enten alene eller i selskab med voksne.

- Bisous Dodo
- Smart Car
- Magilabyrinten
- Woolfy

Nominerede Familiespil:
Brætspil, der henvender sig til hele familien, og kan spilles af voksne i selskab med børn.

- Carcassonne - A New World
- LEGO Creationary
- LEGO Minotaurus
- Avalam

Nominerede Voksenspil:
Brætspil, der henvender sig til voksne og unge over 12 år.

- Trivial Pursuit - Bet You Know It
- Cranium - Voksenudgave
- Wild West Express
- EGO - Hvem er jeg?
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Her er så mit bud på hvilke spil der vinder:

Børnespil:
- Magilabyrinten

Familiespil:
- Carcassonne - A New World

Voksenspil:
- Wild West Express

Juryens specialpris:
- Small World

Alt sammen baseret på en mavefornemmelse, selvom jeg dog er kommet meget i tvivl mht. Wild West Express efter mine børn havde prøvet det på Rubicon.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Mik »

Larsine wrote:Alt sammen baseret på en mavefornemmelse, selvom jeg dog er kommet meget i tvivl mht. Wild West Express efter mine børn havde prøvet det på Rubicon.
Jamen, selvom det ikke er et specielt godt spil er det dog et godt dansk forsøg.
Så jeg vil bytte om på Small World og Wild West og lade SW være årets voksenspil, og give en specialpris til WWE for forsøget.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

Mik wrote:Så jeg vil bytte om på Small World og Wild West og lade SW være årets voksenspil, og give en specialpris til WWE for forsøget.
Men SW opfylder jo ikke kriteriet for årets voksenspil, medens det sagtens kan være med i specialprisen.

Og så så jeg på hvad de andre spil i voksenspilgruppen var, og så er WWE stadig det bedste IMO.

Lars
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2010

Post by akwlinka »

Larsine wrote:
Mik wrote:Så jeg vil bytte om på Small World og Wild West og lade SW være årets voksenspil, og give en specialpris til WWE for forsøget.
Men SW opfylder jo ikke kriteriet for årets voksenspil, medens det sagtens kan være med i specialprisen.

Og så så jeg på hvad de andre spil i voksenspilgruppen var, og så er WWE stadig det bedste IMO.

Lars
Hvorfor opfylder SW ikke kriterierne for at være med i Voksenprisen?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Guldbrikken 2010

Post by Stony »

...fordi det vel så skulle være blevet tilmeldt af et firma...? Producent eller distributør formoder jeg. Men det står ikke listet.

Det er vel kun den fjerde kategori, at juryen har mulighed for at hive et eller andet ind fra højre, uden at det er blevet tilmeldt af nogen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2010

Post by Larsine »

akwlinka wrote:Hvorfor opfylder SW ikke kriterierne for at være med i Voksenprisen?
http://www.guldbrikken.dk/prisen.html wrote:Brætspilspil, kortspil eller sociale spil som er eller bliver lanceret i 2010, men spil, der udkom i 2009 kan også deltage. Ligeså kan relanceringer af klassiske spil deltage såfremt, der er sket betydelige ændringer i spillet. Dette afgører juryen suverænt.

Alle spil skal være spilbare og komplette, hvorved prototyper på spil ikke godtages.

Hver distributør eller spiludvikler kan indsende et ubegrænset antal spil til Guldbrikken 2010.

Et yderligere krav er, at spillet skal have en dansk distributionskanal eller bevis på aftale om distribution, så spillet er på det danske marked senest 1. oktober 2010.
Så vidt jeg ved er de sidste to punkter ikke opfyldt for SW, og desuden var SW ikke tilmeldt i Voksenprisen i følge http://www.guldbrikken.dk/index.html

Men:
http://www.guldbrikken.dk/prisen.html wrote:Jurryens special pris
Et brætspil juryen gerne vil honorere med en specialpris grundet dets originale kvaliteter. Kan kåres blandt ikke-indsendte spil.
Hvilket jo betyder at den godt kan vinde Juryens Specialpris.

Men kom nu Annemette, du kan sagtens løfte sløret her inde, det bliver mellem dig og brugerne af dette forum ;-)

Lars
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken 2010

Post by Helle »

Ja, vi er kun 10-15 stykker, der ville opdage noget - og vi ville aldrig sige noget videre ....
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Guldbrikken 2010

Post by Tobias »

Ja, vi er kun 10-15 stykker, der ville opdage noget - og vi ville aldrig sige noget videre ....
Men en har trukket et Cylon kort og er forræder...
Image
Post Reply