Age of Napoleon

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
Post Reply
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Age of Napoleon

Post by shh »

Hej

Jeg købte for et stykke tid siden Age of Napoleon. Nu er problemet at reglerne er meget kompliceret og mig og min kæreste er ikke kommet igang med spillet endnu.

Det plejer at være mig der sætter sig ind i reglerne og så formidler dem. Jeg vil i den forbindelse høre om der er nogle af jer, der har fundet et videoreview af spillet?

Har læst en del af de dokumenter der er lagt op på BGG men er stadig ikke helt med på reglerne.

håber nogle derude kan hjælpe ;)

Shh
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Age of Napoleon

Post by Gunness »

Jeg tror ikke, at der er lavet en videoreview. Reglerne er gennemgået i spørgsmål og svarform her, men det har du sikkert allerede set :) Spillet har jo en vis kompleksitet, så det er nok uundgåeligt, at reglerne kræver noget at komme igennem
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Re: Age of Napoleon

Post by shh »

Hi!

Jo jeg har kigget det igennem, men det er ligesom om at jeg mangler det sidste af den røde tråd!

Der er nok ikke andet at gøre end at klø på!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Age of Napoleon

Post by Frouvne »

shh wrote:[...] Der er nok ikke andet at gøre end at klø på!
Det hjælper ofte at stille alle komponenter op og prøve at tage et par træk... så slipper ens modstander også for at man fumler alt for meget rundt i det første gang. God fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Age of Napoleon

Post by Kanzler »

Mig bekendt findes der ingen videoreviews af Age of Napoleon. Egentlig ærgeligt, da regelbogen kan være særdels vanskelig at komme igennem.
Jeg har haft spillet en hel del år efterhånden. Har desværre slet ikke fået spillet det så meget, som jeg gerne ville, bl.a. pga forvirring omkring reglerne. Spildesigneren Reneaud Verlaque har dog været særdeles aktiv på BGG, og for et par år siden foretog han en væsentlig revidering af reglerne. Så du skal finde ud af om dit anskaffede spil er 1. eller 2. udgave. 2. udgave er en klar forbedring, så hvis du har 1. udgaven skal du downloade 2. udgave, som ligger på BGG.
Lidt mere bøvlet bliver det , da nogle af spillekortene er ændret mellem 1. og 2. udgave. Det er ikke mere end du godt selv kan tilføje rettelserne. Alternativt kan man købe et nyt sæt spillekort seperat rimelig billigt (det kunne man i hvert fald for 2 år siden )..

Hvis du har mod på ovenstående gemmer der sig et glimrende spil! Det mest "kontroversielle" (og sværeste at forstå) i Age of Napoleon i Diplomacy delen. Kontroversielt fordi de få diplomacy-kort i spillet meget hurtig kan vende spillet fuldstændig, hvilket sikkert kan få nogle helt op i det røde felt :wink: . F.eks. kan man som de Allierede styrker stå foran Paris' bymure med en kombineret hær af Russiske og Østriske tropper med sejren i sin hule hånd, hvorefter et enkelt fransk spillet diplomacy-kort gør russerne neutrale og soldaterne tager øjeblikkeligt hjem. Hvad der før lignede en sejr til de allierede er nu istedet en nedslagtning af den tilbageværende resterende østrigske hær... Det er sådanne delvist held-baserede hændelser, som gør at spillet måske ikke er for alle. Til gengæld stemmer det helt overens med de faktiske hændelser hvor det store nationer i datidens europa skiftevis var med eller mod Napoleon, eller forholdte sig neutrale..

Personligt er jeg stor fan af spillet til, og mener jeg har rimeligt godt styr på reglerne. Du er meget velkommen til at poste spørgsmål her, og jeg skal svare efter bedste evne 8)
Post Reply